AMD Radeon "Polaris" R9 480X och R9 480 i prestandatest

Permalänk
Medlem

Om man ska tro siffrorna och man höftar lite med hjälp av relativ performance mellan 1070 och 1080, så kommer "480X" ha 20% lägre prestanda än 1070.

http://videocardz.com/60265/nvidia-geforce-gtx-1070-3dmark-fi...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Detta är så klart bara spekulationer, men går man efter vad tidigare kort har kostat så har de legat i den prisklassen. Med tanke på att AMD har gått ut med att 490 kommer ligga i $300-klassen så talar det mest för att 480X kommer få en prislapp på antingen $229, precis som 380X, eller ett lite högre pris på $249.

Det låter sjukt sexigt i mina öron. 2500kr är ungefär vad jag känner för att lägga denna gången. Om nodbytet som tack, så får man isf en ganska stor skjuts för det. Har 660 sedan innan och köper det som ger bäst prestanda / krona denna gången.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Många som hoppades att AMD och Nvidia skulle slåss i prestandatoppen i detta släpp.
Men sett ur Nvidias och AMD:s synvinkel är detta bäst för dem, under några månader får AMD härja fritt bland lågpris och mellanklass, Nvidia får toppklassen för sig själv.

Varför skulle AMD, i första vändan, satsa på att släppa toppkort i stället för mellanklass, när de fått indikationer på att Nvidia kommer att satsa på toppkorten men inte i mellanklass?

Att göra så är ju bara dumt, bättre att satsa där konkurrensen är låg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Att göra så innebär att man hänger efter.. Kom ihåg att Nvidia den här gången har gjort det här stenhårt,deras 1070/1080 är deras under mellan klass ur den här serien. Detta är fakta, deras entusiast kort står bakom hörnet i samma krets serie, ryktas att den blir lika kraftig som dubbla 980ti!

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av dazelou:

Man får hoppas AMD försöker "återskapa" HD4850/70, dvs nära topprestanda till vettiga priser.
http://www.anandtech.com/show/2556/23

Sett till det läckta testet verkar "480X" ligga ca 10% efter 1070. 1070 har 75% av 1080s prestanda, där den senare har en kretsstorlek på 314mm2 (egentligen har båda det). Skalar prestanda linjärt mot kretsstorleken borde Nvidia kunna göra en krets som är 235mm2 med 1070s prestanda. Detta är väldigt likt de 232mm2 som polaris verkar ha. Sett till prestanda/ytenhet verkar Nvidia möjligtvis ha ett litet försprång, men det är helt klart jämnt! Kommer Polaris 10 in på ett pris 249-279 dollar för 480X och 199 för 480 blir det hela riktigt intressant och jag tror många kommer slå till.

Jag kanske är snurrig, men jag fick det till 20% lägre.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av nVIDIA:

Att göra så innebär att man hänger efter.. Kom ihåg att Nvidia den här gången har gjort det här stenhårt,deras kort som dom släppt nu är deras under mellan klass!!

Uh! deras 1080 kommer antagligen vara deras vassaste under detta år, deras 1070 deras nässt vassaste.
1080Ti tros släppas först nästa år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Att göra så innebär att man hänger efter.. Kom ihåg att Nvidia den här gången har gjort det här stenhårt,deras kort 1070/1080 är deras under mellan klass. Detta är fakta, deras entusiast kort står bakom hörnet i samma krets serie, ryktas att den blir lika kraftig som dubbla 980ti!

Så om Nvidia släpper 10 grafikkort i en serie, då är det näst snabbaste undre mellanklass? I respectfully disagree.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Uh! deras 1080 kommer antagligen vara deras vassaste under detta år, deras 1070 deras nässt vassaste.

Är du medveten att Nvidia med sin 16nm architecture kommer leverera längre en ett år, se saken så här. 1080/1070 korten är Undermallan klass ur pascals Nvidias syvinkel, att den blev snabbast och därmed dyrast är väl inte konstigt, bara gratulera Nvidia och användarna

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

En bra poäng, skulle jag mina coins hade jag köpt ett Amd kort absolut.
Men i spel slår Nvidia hårt med flertal funktioner som inte Amd har, och man får inte glömma den utvecklingen Nvidia lägger på just nya tekniker inom spel världen och inte bara försöker punga ut max fps/kr för mig gör det Nvidia till en stark vinnare.

Jag använder mitt grafikkort för att spela och köper bästa möjliga grafikkort utefter det.

Inte att förglömma dessa "förbättringar", nvidia la till 3 nya funktioner i Fallout 4 (patch 1.3 har jag för mig), då gick AMD korten bättre än nvidia helt plötsligt även fast fallout 4 är ett Gamewreck spel.

Så det är inte alltid bra med nya funktioner som inte är testade ordentligt.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att vi kan få något av dessa kort i en slots lösning (en kort plats) och utan extra ström kabel (max75W)

2500-3000kr C4 passivt kylt skulle bli en storsäljare.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

landar 480x på runt 2500kr kan man alltså få near GTX 1080 prestanda med en 480x CF lösning för 2000kr mindre än ett GTX 1080, är väl inte så pjåkigt ?

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Är du medveten att Nvidia med sin 16nm architecture kommer leva längre en ett år?
Detta är pascal under mellan kort och inget annat, prissättningen har inget med saken att göra!!!
Självklart kommer det komma pascal budget för att konkurrera!

Här satt jag och trodde att det var priserna som styrde vilket segment man klassar in grafikkorten i.
Så det nya mellanklassen är alltså 6000 kr och uppåt? 4500 kr är då budgetklassen, typ till de personerna som vill bygga en dator för att surfa på? 3000 kr är studentbudget. 2000 kr är barnklassen så att barnen kan få sin egna första dator att spela något peka och klicka-spel. 1500 kr är skämmes-din-fattigalapp-klassen. 1000 kr ska vi inte ens tala om....

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Här satt jag och trodde att det var priserna som styrde vilket segment man klassar in grafikkorten i.
Så det nya mellanklassen är alltså 6000 kr och uppåt? 4500 kr är då budgetklassen, typ till de personerna som vill bygga en dator för att surfa på? 3000 kr är studentbudget. 2000 kr är barnklassen så att barnen kan få sin egna första dator att spela något peka och klicka-spel. 1500 kr är skämmes-din-fattigalapp-klassen. 1000 kr ska vi inte ens tala om....

Jag har editerat mitt förra inlägg..
Priser kan styras av olika anledningar..! Finns mycket dom du säger i inlägget som stämmer, lite sådär har det blivit,mycket mjölka..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Något som presterar hälften av ett 750Ti är knappat något att komma med! Kan knappt lira flera år äldre titlar i 1080p i de högsta inställningarna med mitt 750Ti och då sitter jag på en i7 Six core. AMD's satsning på APU där singel tråd prestandan fått vika undan är en flopp nu så här i efterhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att de har fått kontrakt med både Sony/Microsoft är en flopp och hamna i spel konsoler som finns i hela världen? Detta är en större buisness för dem att få ut sina APU:er än att sälja grafikkort.

Du sitter på en I7 hexa-core men har ett GTx 750ti?? Hur byggde du ihop den maskinen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Detta är så klart bara spekulationer, men går man efter vad tidigare kort har kostat så har de legat i den prisklassen. Med tanke på att AMD har gått ut med att 490 kommer ligga i $300-klassen så talar det mest för att 480X kommer få en prislapp på antingen $229, precis som 380X, eller ett lite högre pris på $249.

AMD har aldrig sagt att 490 skall kosta runt 300$ utan att Polaris 10 skall vara ett kort som är värt att köpa för runt 300$.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Håller till viss del med om kretsytan, men om Polaris presterar bättre sett till yta och kommande kretsar förväntas vara större kanske detta är intressant? Inte för att Vega måste prestera lika bra sett till yta...

Givetvis. Jag syftar till de olika uträkningarna om hur stora dessa var och att det var humoristiskt

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kelthar:

Om man ska tro siffrorna och man höftar lite med hjälp av relativ performance mellan 1070 och 1080, så kommer "480X" ha 20% lägre prestanda än 1070.

http://videocardz.com/60265/nvidia-geforce-gtx-1070-3dmark-fi...

För att sätta det i relation till dagens kort, det skulle i så fall betyda att 1070 förhåller sig mer eller mindre exakt till 480X (3DMark från VideoCardz) som 970 förhåller sig till 380X (SweClockers senaste prestandaindex).

Personligen tror jag 1070 relativt sett kommer prestera bättre i spel än i 3DMark jämfört med 1080. 3DMark är väldigt shader-intensivt och där har 1070 ca 73 % kapacitet jämfört med 1080. Spel tenderar att stressa ROPs mer än 3DMark, där har 1070 97 % av kapaciteten i 1080.

Det blir minst lika intressant att se om AMD lyckats bättre med balansen mellan olika delar än tidigare kretsar. En akilleshäl för GCN så här långt är scener med väldigt många trianglar (t.ex. Raise of the Tomb Raider där man använder mycket tesseletion), just detta ska vara signifikant förbättrat i Polaris jämfört med tidigare CGN-kretsar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Räknar man på att prestandan i 3dmark skalar linjärt med GFLOPS på Pascal så bör 1070 landa runt 980Ti och 1060 strax under 970 i tabellen på http://videocardz.com/60253/amd-radeon-r9-480-3dmark11-benchm.... GFLOPS taget från ryktena på http://www.sweclockers.com/nyhet/22146-nvidia-geforce-gtx-106....

Skulle alla rykten här stämma så betyder det prestanda mellan 1060 och 1070 för 480/480x, blir bara priset rätt så känns det ju som ett potentiellt guldkorn rent prestandamässigt. Vi borde snart ha lite mer konkreta siffror på läget men tycker man att det är pinsamt för AMD så har man endera väldigt gröna glasögon eller orimliga förväntningar. Även prestanda per mm^2 är ungefär densamma på 1080 och den kraftigare påstådda AMD-modellen på videocardz.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dussan89:

@dazelou: Hmm.. skulle vara intressant att se hur dom kylde kortet dom visade : /

Skrivet av dazelou:

Ahh ingen aning men gissar på flytande kväve

Är ganska säker på att det är så att när detta visades så var det under ett demo på en 3d-modell och inte i ett speldemo med fri fps. Så antagligen är det så enkelt att kortet helt enkelt knappt belastades. Vilket iof inte är fult i sig, dock när de specifikt påpekar klockfrekvenser och temperatur så blir det dock riktigt missvisande och oärligt. Är lite som att skryta om en cpu överklockning där den endast är stabil nog för att komma in i Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Jag har ingen aning om hur den presterar, tanken med polaris var enligt rykten amd själva och sweclockers tidigare "nyhetsanalyser" att polaris skulle vara något mellan fury x och 980ti.

på ? Att lägga 5 år på ny tillverkningsprocess för att prestera som kort som fanns för 7 år sedan är sådär...med lite sunt och förnuft så förstår man nog det.

Nej, AMD har aldrig sagt något om prestandan. Det är ren lögn. Och nej, inget kort från 7 år sedan når de nivåer som benchmarksen visar, också lögn. Det är i klass med GTX 980, och då har vi som sagt inte sett dem jämföras på jämförbara system ännu.
Utöver det så ser jag dig inte uttrycka samma kritik mot att GP106 förväntas hamna på dessa prestandanivåer. Är det inte förjävligt att de lägger 5 år på en ny tillverkningsprocess och sedan tillverkar något så långsamt som GP106? Om inte, varför är det så hemskt om Polaris 10 ligger på samma nivå som GP106 förväntas ligga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Är du medveten att Nvidia med sin 16nm architecture kommer leverera längre en ett år, se saken så här. 1080/1070 korten är Undermallan klass ur pascals Nvidias syvinkel, att den blev snabbast och därmed dyrast är väl inte konstigt, bara gratulera Nvidia och användarna

Så Polaris är AMDs snabbaste medan 1080 är undre mellanklass? Kul att se vilka dubbla måttstockar du använder dig av. Det förklarar en del.
Du vet att en krets på den storleken aldrig kommer bli undre mellanklass prestandamässigt på denna tillverkningsprocess och arkitektur va? Eventuellt att den kan bli det jämfört med Volta eller något. Men inte jämfört med större Pascal. Gx104 är näst snabbaste kretsen i sin generation. Denna gången delar de upp värstingen i en GP100 och en GP102. Men GP100 kommer högst troligt inte komma som spelkort och kommer nog vara sämre länpad än GP102. Så vågar säga dig att endast GP102 kommer slå GP104 innan volta om det inte händer något oförutsett med Volta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Många som hoppades att AMD och Nvidia skulle slåss i prestandatoppen i detta släpp.
Men sett ur Nvidias och AMD:s synvinkel är detta bäst för dem, under några månader får AMD härja fritt bland lågpris och mellanklass, Nvidia får toppklassen för sig själv.

Varför skulle AMD, i första vändan, satsa på att släppa toppkort i stället för mellanklass, när de fått indikationer på att Nvidia kommer att satsa på toppkorten men inte i mellanklass?

Jag tycker det känns som nvidia har haft toppkorten bra länge redan.
Man får väl ändå ge furyX utmärkelsen förra årets flopp.
Fanns inga kort att köpa när det var färskt.
Och det där kylarbihanget,Fick ju många av oss att dra öronen åt oss.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

De flesta verkar klaga/gnälla på Nvidia och hylla AMD's prissättning...

Enjoy the Truth $$$ PER FRAME!

Källa: LinusTechTips

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

http://i.imgur.com/qQLReWL.jpg

MVH

Wow! Där är det verkligen svart på vitt. Trots ny nod och mindre krets lyckas de bara vinna med någon form av marginal mot 390 i ett enda spel. Det är ju förfärligt. Det enda kort 1080 ser bra ut i jämförelsen är ett som är på gränsen till att kunna göras, som har en dyr interposer och dyra minnen som i princip är specialtillverkade för det kortet. En golfapplåd till nvidia för det.

Varför är inte senaste titan-kortet med i listan?

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Ok, med den logiken så kommer KIA att släppa en Cee'd som klarar 450 km/h nästa gång de uppdaterar modellen. Det är vad jag förväntar mig och därför är allt annat ett misslyckande. Tänk en gång till på vad du just sade och inse, som alla andra, att den fysiska verkligheten har betydligt större inverkan på de här sakerna än storvulna dagdrömmar och digital överhet. Ingen tillverkare kan tillverka de kretsar som det dagdröms om, utan måste hålla sig till det som är fysiskt möjligt, hur gärna användarbasen vill något annat. För att hålla mig till analogin, om du fått för dig att 2-litersmotorn i Polaris är en 6-liters v8 så har du bedragit dig själv och har ingen annan än dig själv att skylla.

Det handlar inte om orealistiska förväntningar eller dagdrömmar. Det handlar om att konkurrenten/nVidia sätter ribban för prestanda och prissättning och att AMD ska komma över/göra bättre ifrån sig. Det finns inget att stoltsera över att vara bättre än nvidias 900-serie medel grafikkort när de borde visa sig starkare än medel grafikkorten för 1000-seriens för att påvisa att deras prestanda är matchande till det senaste. Nu stämmer det som någon annan användare sa att det inte går att "sia" om dessa grafikkorts prestandor ännu då de inte släppts.

AMD utger sig för att vilja släppa kort som är både snabbare och bättre prissatta, den verkligheten har inte stämt in. Detta reflekteras i marknadsandelar tagna från dem. I ljuset av de förlorade marknadsandelarna så är de nog lika besvikna på sig själva. Det är ingen som bedrar sig när de siffrorna finns svart-på-vitt. Sedan så medger AMD att de vill återta dessa marknadsandelar och att de ämnar göra så med Polaris, så de erkänner verkligheten att de kunnat utföra bättre för att inte förlora marknadsdelarna redan från början.

Så nu får vi se om de lyckas eller förlorar marknadsandelar som resultat (av besvikelse). Jag står fast vid min gissning att de kommer misslyckas med prissättning och att det kommer bli pinsamt.

Gillar en den här användarns citering, och den visar nog en verklighet som många här försöker förneka angående AMDs tidigare/senaste prissättning vs prestanda.

Skrivet av RaBlack:

http://i.imgur.com/qQLReWL.jpg

MVH

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Detta var ett väldigt bra påpekande, men det är ju detta som kommer påverka public opinion - dvs att nVidia konstant ligger på topp/innehar prestandatronen.

Det förökar/cirkulerar uppfattandet att AMD är företaget som ligger snäppet-efter. Skulle vara nice om AMD (the underdog) kunde visa vart skåpet ska stå. Med så många nya fronter/saker som DX12 och vulcan som visas upp så borde denna omgångs utsläpp inte släppt nVidia fri att härja på topp-segmentet. Fast jag håller med ett tidigare inlägg om att det är bra att de är ute med medelklass grafikkorten nu medan nVidia inte släppt ut sina egna. Dock är toppklass segmentet deras chans att göra något uppfattningsförändrande om/för deras företag.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem

Ska bli spännade att se recensioner av 480/480X och framför allt hur prissättningen blir.
Kanske kan bli aktuellt att byta ut mitt gamla monsterkort HD 5770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så Polaris är AMDs snabbaste medan 1080 är undre mellanklass? Kul att se vilka dubbla måttstockar du använder dig av. Det förklarar en del.
Du vet att en krets på den storleken aldrig kommer bli undre mellanklass prestandamässigt på denna tillverkningsprocess och arkitektur va? Eventuellt att den kan bli det jämfört med Volta eller något. Men inte jämfört med större Pascal. Gx104 är näst snabbaste kretsen i sin generation. Denna gången delar de upp värstingen i en GP100 och en GP102. Men GP100 kommer högst troligt inte komma som spelkort och kommer nog vara sämre länpad än GP102. Så vågar säga dig att endast GP102 kommer slå GP104 innan volta om det inte händer något oförutsett med Volta.

Ingen som påstått att polaris är snabbast..
Kollar man på schemat från nvidia som du påpekar gp104 102 100 så hur ska man då dela upp korten i serien, då blir 104 undre mellanklass ur det här perspektiv. Sedan säger du att det är höst troligt att inte gp100 kommer som spelkort? Hur vet du det? Gp100 kan säkert delas in i olika segment..

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nVIDIA:

Att göra så innebär att man hänger efter.. Kom ihåg att Nvidia den här gången har gjort det här stenhårt,deras 1070/1080 är deras under mellan klass ur den här serien. Detta är fakta, deras entusiast kort står bakom hörnet i samma krets serie, ryktas att den blir lika kraftig som dubbla 980ti!

Hehe. Underklass. Roligt
Det där med vad som är subjektivt och "fakta" råder det nog lite delade meningar om i det här fallet tror jag. Vilken klass korten delas in i skiljer sig en hel del beroende på vem man frågar.
Hur som haver så täcker nvidias och amds nya kort olika segment av marknaden med olika prestanda och olika prissättning som det ser ut nu.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maertziony:

Det handlar inte om orealistiska förväntningar eller dagdrömmar. Det handlar om att konkurrenten/nVidia sätter ribban för prestanda och prissättning och att AMD ska komma över/göra bättre ifrån sig. Det finns inget att stoltsera över att vara bättre än nvidias 900-serie medel grafikkort när de borde visa sig starkare än medel grafikkorten för 1000-seriens för att påvisa att deras prestanda är matchande till det senaste. Nu stämmer det som någon annan användare sa att det inte går att "sia" om dessa grafikkorts prestandor ännu då de inte släppts.

AMD utger sig för att vilja släppa kort som är både snabbare och bättre prissatta, den verkligheten har inte stämt in. Detta reflekteras i marknadsandelar tagna från dem. I ljuset av de förlorade marknadsandelarna så är de nog lika besvikna på sig själva. Det är ingen som bedrar sig när de siffrorna finns svart-på-vitt. Sedan så medger AMD att de vill återta dessa marknadsandelar och att de ämnar göra så med Polaris, så de erkänner verkligheten att de kunnat utföra bättre för att inte förlora marknadsdelarna redan från början.

Så nu får vi se om de lyckas eller förlorar marknadsandelar som resultat (av besvikelse). Jag står fast vid min gissning att de kommer misslyckas med prissättning och att det kommer bli pinsamt.

Gillar en den här användarns citering, och den visar nog en verklighet som många här försöker förneka angående AMDs tidigare/senaste prissättning vs prestanda.

Sry såg fel.