Asus introducerar den externa grafiklösningen ROG XG Station 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

De har varit mode senaste åren att saker ska vara stilrena i Sverige och de inte ska vara något extra, man ska se kammad ut och de "vilda" är omodernt just nu. De här med att allt ska vara stilrent kommer försvinna inom 1generation och man kommer att vara en fruktansvärt tråkig människa om man har ett helt stilrent hem med fyrkantiga möbler.

När folk pratar om att de inte ska vara flashiga produkter gränsar de till jantelagen.
Produkten kanske riktar sig emot 10-16åringar som har rika föräldrar`?

Det kan nog stämma att det är dagens mode med stilrent och dylikt, och mode förändras snabbt. Men med tanke på att data-prylar har en relativt kort livslängd och det är hög omsättning, så kan man väl tycka att man ska satsa på det som är mode nu / på väg in nu och inte det som kanske blir om 5 år. För om 5 år är denna pryl utdaterad och utbytt minst 1 gång.

Kan förstå dom som vill ha stilrena chassin. Jag kan verkligen se att externa GPU'er kan va en bra sak att ha för företag. Att smälla in ett Quadro / Tesla i en sån här burk och ha till beräkningar på kontoret men samtidigt ha en lätt och smidig dator att ha med sig på språng är något som länge eftertraktats i företagsvärlden, och det är faktiskt där de stora pengarna ligger. Företag köper och omsätter betydligt större volymer med data-komponenter än den privata sektorn gör. Att ha en flashig, LED belyst gamer-burk stående på sitt kontor på FoU-avdelningen på LKAB eller AstraZeneca ser jag inte som en speciellt stor hit, där vill man ha det clean och den "professionella stilrena looken" och det är ett segment jag tror man kan missa med detta utseendet.

Nu är det ju en ASUS produkt, och dom gör ju inte så mycket enterprise-produkter, men om man vill in på enterprise-marknaden så får man också designa efter hur enterprise-marknaden vill att saker ska se ut, och då är den tråkiga, fyrkantiga svarta möbeln mycket mer populär.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag förstår inte att det är värt att utveckla såna hära prylar, men de ger kanske bra reklam?
Alltså inget fel med produkten i fråga mer än att den är dyr och man nästan kan släpa med sig en stationär dator istället.
Så visst om jag vann mycket pengar skulle jag skaffa en sådan.

hur kan de vara lättare att släpa med dig din stationära, kan du på 2 sekunder ta ut grafikkort/skärm/tangentbord/mus och sen stoppa ned den I en väska, för att sedan ta upp den på nästa möte och bara köra, den stationära vill jag se!

visst det funkar exakt lika bra att ha en stationär OCH en bärbar men detta är absolut ett välkommet alternativ och har potential att bli billigare i framtiden

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det här känns som ett tillbehör som endast är intressant om du MÅSTE gamea på semestern med din laptop när du inte är hemma. Lådan ser ju ut att vara i klass med något mini-ITX bygge. Den lämpar sig väl mest för just en laptop, men en laptop skaffar man ju i regel för att man har begränsat med utrymme eller behöver/vill kunna ta med sig datorn... nu måste man släpa på något enormt åbäke som dessutom med ett grafikkort knappast lär klocka in på fjädervikt.

Mja... det känns mest som en kul prototyp. Marknaden måste vara försvinnande liten?

Kommer man undan med ett system är det ju mycket smidigare. Det har mer användnings områden än gaming... Beräknings kraften kan användas av många andra program så som Photoshop och Matlab. Tror inte lösningen är tänkt för renodlade gamers utan som en kompromisslösning för de som står i klyftan där de skulle vilja klara sig på en liten laptop men också stundtals har ett behov av mer beräkningskraft. En sådan här lösning skulle kunna göra det möjligt med ett litet footprint på skrivbord eller golv yta.

Flera system ger ju problem som t.ex. att filer måste utbytas mellan systemen eller att man vill komma åt något som är på fel system etc. Det är ju smidigt att alltid få med sig all sin data utan att behöva ha massa special lösningar eller lösningar som kräver djupare it kunskap.

För en "Svensson" är detta nog en bra och kostnads effektiv lösning

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jockew1989:

hur kan de vara lättare att släpa med dig din stationära, kan du på 2 sekunder ta ut grafikkort/skärm/tangentbord/mus och sen stoppa ned den I en väska, för att sedan ta upp den på nästa möte och bara köra, den stationära vill jag se!

visst det funkar exakt lika bra att ha en stationär OCH en bärbar men detta är absolut ett välkommet alternativ och har potential att bli billigare i framtiden

Jag skrev inte lättare utan nästan lika enkelt. Och man kan köpa en sådan här resväska så kan man släpa med sig sin stationära: http://www.clasohlson.com/se/Resv%C3%A4ska-Asaklitt/34-9208-3

Nu påpekade dock någon innan att det finns folk som kanske helst ersätter sin stationära genom att ha en bärbar med extern gpu och då ser jag som sagt behovet som jag tidigare nämnde.

Permalänk
Medlem

Vad i... den är ju inte bara skitful utan dessutom alldeles för stor. Man kan ju lika gärna ta med sig en vanlig mATX-burk.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Jag behöver en sådan här till jobbet. Köra beräkningar på GPU på kontoret, plocka datorn ur dockan, på med slipsen och ut till flygplatsen. Ingen tid förlorad på att synka resultatfiler mellan enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Hur kan du inte förstå ? Stationär prestanda hemma / jobbet och laptop prestanda på resande fot. Alltid sitt main system.

Det är framtiden.

Fast detta kan du ju lösa genom att helt enkelt äga två datorer.
En lätt, smidig laptop för resor.
En rejäl desktop-dator för spel och liknande hemma.

För det första blir det troligen billigare totalt. För det andra blir det mer ändamålsenligt. Istället för en onödigt stor och klumpig laptop med kraftfull CPU, massor av lagring o.s.v., kan du satsa på en lätt och smidig laptop. Samtidigt kan du verkligen fläska på när du bygger speldatorn, eftersom du inte begränsas av utrymme, värme o.s.v.

Med alla möjligheter som finns idag att hålla filer, konton och inställningar synkade är det helt onödigt att släpa med sig samma dator överallt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MikaelGute:

Det står väl inte att denna inte är öppen?

"Anslutningen till datorn sker via Thunderbolt 3 alternativt Asus egna proprietära gränssnitt. Gemensamt för båda anslutningarna är att de använder sig av fyra banor PCI Express 3.0, men företaget hävdar att de kan klämma ut 15 procent högre prestanda via sitt eget gränssnitt tlll följd av lägre overhead. Det sistnämnda gränssnittet väntas komma till företagets bärbara speldatorer mot slutet av året."

Antar att den över Thunderbolt 3 är en öppen variant?

First!

Skrivet av DenSammeSamme:

Fast den klarar ju både Thunderbolt och den proprietära lösningen?

Jo, jag var lite snabb och missade formuleringen senare i artikeln. Finns ju en möjlighet att lösningen faktiskt använder den redan lanserade lösningen men kan också vara något prorietärt. Sak samma antar jag.

Skrivet av Itchy Trojan:

1. Markaden för dessa är förvånadsvärt stor, alla stora datortillverkare, Asus, MSI, Dell, Gigabyte, Razer etc har modeller påväg ut eller finns redan att köpa.

2. Stilren modell finns redan att köpa, den heter Razer Core, fungerar bäst på Razers egna laptops, rudimentär support på alla andra TB3 laptops pga kravet på en hög med drivers och bios support från datortillverkarna. Open Source eller inte spelar ingen större roll på grund av detta.

3. Går inte att säga något om stöd för OSX mer än att det inte är några större svårigheter med att få liknande kabinetter i TB2 utförande att fungera i Yosemite och El Capitan. Tro mig. Jag har själv provat. Fungerar avsevärt bättre än i windows. Mycket bättre.

4. Är helt en personlig preferens för människor att vilja ha alla sina ägg i en korg istället för att ha flera påkostade, individuella burkar. Därav efterfrågan.

EDIT: Ang. Apple's planer.

Precis detta. Jag tror inte många här förstår hur stort detta egentligen är. Möjligheten att ansluta kraftfulla grafikkort externt, med en kabel för att få högre beräkningsprestanda i enheter av olika slag som inte är designade att använda så kraftfulla lösningar. Just att som privatperson köpa en laptop med vettig CPU och sedan kunna ansluta ett externt chassi där man kan byta grafikkort efter behov utan att behöva byta ut hela sin dator är ett ganska stort framsteg.

Det gör även att jag, som normalt sett ogillar laptops och då speciellt för spel, blir klart mer intresserad av en sån lösning. Billigare lösningar kommer ju också komma och förhoppningsvis modeller som är estetiskt tilltalande för en bredare massa. Frågan är hur mycket den relativt låga bandbredden bromsar främst beräkningskort. Men det är väl också en sådan sak som kommer förbättras i och med nästa generation Thunderbolt antagligen.

Mitt nästa system kommer till 99% sannorlikhet bli stationärt men denna funktionalitet är ändå en sån sak som jag förväntar mig att mitt nya system också kommer att stödja. Även om jag kanske aldrig får någon direkt användning för det.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Precis detta. Jag tror inte många här förstår hur stort detta egentligen är. Möjligheten att ansluta kraftfulla grafikkort externt, med en kabel för att få högre beräkningsprestanda i enheter av olika slag som inte är designade att använda så kraftfulla lösningar. Just att som privatperson köpa en laptop med vettig CPU och sedan kunna ansluta ett externt chassi där man kan byta grafikkort efter behov utan att behöva byta ut hela sin dator är ett ganska stort framsteg.

Det gör även att jag, som normalt sett ogillar laptops och då speciellt för spel, blir klart mer intresserad av en sån lösning. Billigare lösningar kommer ju också komma och förhoppningsvis modeller som är estetiskt tilltalande för en bredare massa. Frågan är hur mycket den relativt låga bandbredden bromsar främst beräkningskort. Men det är väl också en sådan sak som kommer förbättras i och med nästa generation Thunderbolt antagligen.

Mitt nästa system kommer till 99% sannorlikhet bli stationärt men denna funktionalitet är ändå en sån sak som jag förväntar mig att mitt nya system också kommer att stödja. Även om jag kanske aldrig får någon direkt användning för det.

Den relativt låga bandbredden från TB2 räcker faktiskt gott och väl før att få ut ca 85-95% av ett bättre grafikkorts maximala prestanda. Baserar detta på vad jag och andra har rapporterat. Själv fick jag ut ca 85% från ett lätt nedklockat GTX 970 med en toppspeccad MBPr 15 relativt min stationära med 5820k cpu och lite annat smått o gott. Det kallar jag godkänt. Detta var med en Akitio Thunder 2.

Anledningen till varför jag ser mig som en del av målgruppen är ju för att jag är extremt nojjig med att ha flera datorer och sedan hålla reda på var filer är, olika program, olika spel, etc etc. Målnlagring är fortfarande en väg bort, speciellt när det kommer till program.

Hade jag kunnat synca program och filer mellan två datorer live utan strul, på direkten, och sedan ha en central backup server med gamla versioner av alla filer så hade det nog varit annorlunda för mig.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (trams/tjafs)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Itchy Trojan:

Den relativt låga bandbredden från TB2 räcker faktiskt gott och väl før att få ut ca 85-95% av ett bättre grafikkorts maximala prestanda. Baserar detta på vad jag och andra har rapporterat. Själv fick jag ut ca 85% från ett lätt nedklockat GTX 970 med en toppspeccad MBPr 15 relativt min stationära med 5820k cpu och lite annat smått o gott. Det kallar jag godkänt. Detta var med en Akitio Thunder 2.

Anledningen till varför jag ser mig som en del av målgruppen är ju för att jag är extremt nojjig med att ha flera datorer och sedan hålla reda på var filer är, olika program, olika spel, etc etc. Målnlagring är fortfarande en väg bort, speciellt när det kommer till program.

Hade jag kunnat synca program och filer mellan två datorer live utan strul, på direkten, och sedan ha en central backup server med gamla versioner av alla filer så hade det nog varit annorlunda för mig.

Problemet med bandbredden bör bli större vid beräkningar då mer bandbredd behövs. Första PCI-e 3.0 grafikkorten (Radeon HD 7970) flaskades av PCI-e 2.0 vid GPGPU. Bör vara lugnare med spel dock och ärligt talat så är jag inte så insatt med hur mycket antalet kanaler och liknande begränsar. Själv sitter jag på en ohelig blandning av en 2700K och ett Z77-moderkort så min GPU är egentligen flaskad redan men inget som märks av vid spel och liknande förstås.

Precis, jag är likadan. Tycker det är rätt störande att behöva underhålla fler än en dator ofta (även om jag ibland rent av tycker det är kul) så kör helst med en huvuddator och sedan en massa andra system för mer specifika behov. Att kunna kombinera mer seriöst spelande med en laptop är något som rimligtvis bör ligga i tiden.

Alternativet är väl just en NAS av något slag. Men förmodar att du tittat på någon sådan lösning både en och fem gånger.

Permalänk
Inaktiv

Jag noterade detta i mitt RSS-flöde under kvällen. Nyheten var från igår men var faktiskt intressantare än den först verkade: http://9to5mac.com/2016/06/01/apple-readying-new-external-5k-...

Apple väntas ersätta deras bildskärmar. Med en fläskig 5120×2880-upplösning att driva så kan Apple stoppa in en GPU i själva skärmen och helt enkelt köra den externt, inte helt olikt de lösningar som nämns i denna artikel. Och extra intressant blir det med vetskapen att AMD levererar grafikkretsar till Apple vilket kan innebära Polaris-grafikkretsar i Apples kommande skärmar.

Intressanta tider man lever i...

Permalänk
Medlem

Varför måste den se ut som någonting locusts från Gears of war möjligtvis skulle äga? Annars gillar jag att externa grafikkort dyker upp