Permalänk

Companion Case, projektlogg och diskussion

Varför kan man inte bygga en komplett "bärbar" stationär dator?

Det var frågan som startade utvecklingen av Companion Case förra sommaren. Jag hade då länge varit intresserad av att designa små portabla byggen, men det hjälper inte så mycket om man ändå måste koppla ur skärm och utrustning och packa ner det. Så jag började skissa på en datorväska, inspirerad av specialbyggda "väsk laptops". Under en lång semester så gjorde jag säkert 200++ skisser och sketch ups. I slutet av sommaren fick jag den skrattretande iden att starta ett företag och jobba med min passion. Men sedan kom jag inte på någon anledning att inte testa, så i oktober startade jag den enskilda firman Briefputer. Jag har varit medlem på Sweclockers i många år under namnet heffaklump87.

Kraven jag hade var att väskan skulle ersätta en vanlig datorlåda så att man kan bygga en PC själv, med stor valfrihet gällande komponenter och utrustning. Det ska inte behövas några specialkomponenter som inte kan bytas ut och jag ville även att fullstora tangentbord, möss och headsets skulle få plats. Jag tänkte ut många olika layouter, först med skärmen placerad i locket på väskan och med en pcie extender till grafikkortet.

Designen jag till slut fastnade för har en fällbar monteringsarm med VESA för skärmen, vanlig montering av grafikkortet samt en smart förvaring av tangentbordet under radiatorn. Jag utgår från en "equipment case" i gjuten ABS plast. I den bygger jag själva monteringsstommen av tunnplåt och aluminiumpaneler. Jag fogar samman delarna och fäster dem i väskan med 3d skrivna plastdelar. Här är mina senaste CAD ritningar:

Och här är den senaste prototypen. Ett par saker skiljer från CAD ritningarna, den är gjord med en simplare fästannordning för skärmen samt har en annan panel ovanför moderkortet.

Skärmen fälls ihop med framsidan uppåt. Den skyddas av väskans lock som är försett med dämpande skumgummi.

Tangentbordet hålls fast under transport och när datorn sedan används får radiatorn luft. Effektiv användning av uttrymmet. På högersidan förvaras även mus och headset. På bilden syns ett headset från Turlebeach och Corsair Vengeance 2100 (som är stora) får plats utan problem. Till sladdarna finns en kardborrestrap där man kan fästa överbliven sladd för att undvika trassel. Bakom skärmen kan man fästa kablar och få dem ur vägen.

På vänstersidan släpper strömdelen ut varmluft och strömkabeln till datorn förvaras här. En delad y-kabel ingår i väskan så att man bara behöver en kontakt till både skärm och dator.

Här är en bild på insidan och en översikt av de komponenter som används i prototypen:

Specifikationer för komponenter i Companion Case (kan komma att ändras marginellt):
- 24" Monitor: Max 575x350x65 mm med VESA 100x100mm.
- 2 Slots Grafikkort upp till 32 cm.
- AIO Vattenkylning med 120 eller 240mm radiator eller luftkylare med höjt upp till ~80mm.
- Mini-ITX moderkort.
- SFX eller SFX-L PSU.
- 2 SSD och 1 HDD, med möjlighet för 4 extra HDD.
- Tangentbord upp till 450x195x40 mm (inklusive utstickande sladd).
- Headset, begränsningen beror på hur sladdarna kopplas. Men mina ATH-M50 och min brors Corsair Vengeance får plats.
- Mus och musmatta.
- Utvändiga dimensioner: 665x500x210 mm.

Companion Case är tålig mot vatten och smuts samt krafter utifrån. Det gör det lätt att packa den i bilen eller ta på tunnelbana, tåg eller buss. Jag har tagit med den på både tunnelbana och buss och bara lagt den på golvet under sätet.

Jag kommer att göra uppdates med lösningar på detaljproblem framöver. Jag har två saker som jag redan nu vet ska åtgärdas:

1. Monteringsannordningen för skärmen måste göras robustare. Det fungerar bra nu, men jag måste vara försiktig.
2. Radiatordelens fästdelar måste fungera bättre, det är lite glappigt som det ser ut nu.

I denna tråd vill jag gärna höra era åsikter om designen och idén i allmänhet. Om ni har frågor om företaget eller försäljning skicka gärna pm.

Vänliga Hälsningar
Linus Lager

Permalänk

Bilderna fungerar inte, låter intressant dock!

Visa signatur

Dator:
CPU: I7-6700k 4,0GHz | Mobo: MSI Z170A Krait Gaming 3X | GPU: Asus Radeon R9 290 4GB OC | SSD: 240GB Kingston (OS) | SSD2: 120GB Kingston | HDD: HITACHI DESKSTAR 1TB 7200RPM | Minnen: Corsair VENGEANCE 16GB 2400MHz | Chassi: NZXT S340

Permalänk

Det var konstigt, bildlänkarna verkar fungera dels på andra forum och några av mina bekanta kan se bilderna i denna tråd. Undrar om det är något specifikt problem för dig?

Om flera personer inte kan se bilderna, skriv gärna en kommentar så ska jag försöka kolla vad problemet kan vara.

Mvh. Linus

Permalänk
Medlem

Väldigt fränt, har själv funderat på något liknande men aldrig något så extremt som vattentät. Bra gjort!

PS: bilderna funkar för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ser otroligt intressant ut! Hur mycket kostar det att köpa en?
Bilderna funkar.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W