Permalänk

Min CM 212 sitter inte fast

Jag har aldrig varit med om en lös kylare. Pastan brukar stelna så den fastnar i läge. Men nu rör hela tornet sig om man duttar lite på flänsen...

Dålig pasta eller vad bör jag göra nu med just min fläns.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrParasit:

Jag har aldrig varit med om en lös kylare. Pastan brukar stelna så den fastnar i läge. Men nu rör hela tornet sig om man duttar lite på flänsen...

Dålig pasta eller vad bör jag göra nu med just min fläns.

Har aldrig varit med om att pastan är det som håller kvar kylaren, en riktig kylare sitter som ett skruvstäd från monteringssatsen man får med.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Här har du en video på hur man gör när man monterar.

https://www.youtube.com/watch?v=n47WBQI31eE

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Tyvärr är det så att cm 212 inte sitter helt fast! Iomed där bara är en fästpunkt! Så den kommer vicka lite i sidled när man rör den!

Permalänk

@13ers3rk: Nej, självklart inte, jag menar inte att pastan skulle göra såpass mycket. Men pastan brukar stelna och bli rätt stark och håll.fast

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk

@Speedtriple3: Jag hade hoppats på lite större gensvar, har du och jag, och många andra köpt en undermålig kylare?
Jag har skruvat dit allt som det ska. Men processorn kanske inte blir så varm att pastan stelnar?
Jag körde ju med Cooler Masters pasta också, den verkade lite B...

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Skrivet av HerrParasit:

@Speedtriple3: Jag hade hoppats på lite större gensvar, har du och jag, och många andra köpt en undermålig kylare?
Jag har skruvat dit allt som det ska. Men processorn kanske inte blir så varm att pastan stelnar?
Jag körde ju med Cooler Masters pasta också, den verkade lite B...

Nej det är bara så att den vickar i sidled hur man än spänner!

Men har du bra temperaturer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrParasit:

@Speedtriple3: Jag hade hoppats på lite större gensvar, har du och jag, och många andra köpt en undermålig kylare?
Jag har skruvat dit allt som det ska. Men processorn kanske inte blir så varm att pastan stelnar?
Jag körde ju med Cooler Masters pasta också, den verkade lite B...

Jag förstår inte varför du hänger upp dig på kylpastan, kylpastan har ingen fästande funktion. Du måste fästa kylaren i fästena. Strunta i kylpastan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Som någon annan skrev högre upp i tråden så är det helt normalt att den går att vrida i sidled eftersom 212:an bara har en fästpunkt i mitten av den.. Det är ingenting att oroa sig över..
Huvudsaken är att kylningen blir bra.. Och vem sitter och vickar på sin kylare när systemet är igång egentligen.. :S

Permalänk

@Speedtriple3: Ja, det tror jag att jag har, frågan är ju hur det blir under lång tids intensivt brukande? Den trycks ju emot men hur kan den inte sitta fast? Har du stressat datorn så du kan få ut annat än finfina nuffror, jag är nästan lite rädd att anstränga min.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Jag förstår inte varför du hänger upp dig på kylpastan, kylpastan har ingen fästande funktion. Du måste fästa kylaren i fästena. Strunta i kylpastan.

Ja, det är klart jag måste fästa kylaren som menat, dock är det så att av alla de processorer jag haft så har kylpastan "brunnit in" och det gör att kylaren får brytas av, medan processorn sitter i MK, med ynkligt lite våld.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrParasit:

Ja, det är klart jag måste fästa kylaren som menat, dock är det så att av alla de processorer jag haft så har kylpastan "brunnit in" och det gör att kylaren får brytas av, medan processorn sitter i MK, med ynkligt lite våld.

Själv använder jag kylpasta som aldrig torkar ut helt (Arctic MX-4 för närvarande), just för att det blir mer mekaniskt flexibelt. Då spelar det ingen roll om kylaren är lite rörlig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Arctic 5 som jag brukar använda stelnar efter ett tag, men jag vet inte hur lång tid det tar. Visserligen sitter det rätt hårt då, men ser det mer som en nackdel...

Jag använder en Scythe Shuriken rev2 till min 4670K. Väldigt liten men tyst kylare, funkar rätt bra trots en överklock till 4,2GHz. Funderar dock på att köpa just en CM 212.

Du kan väl testa att fästa kylaren igen och se om den sitter mer tillfredsställande då?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Entusiast

Har CM212 i mina två mediadatorer och visst sitter de på plats... men om du är där och rör på den så flyttar du på den utan större bekymmer.

Har för mig att det är ett ganska vanligt "bekymmer" med just den modellen...

http://www.tomshardware.co.uk/forum/282395-29-cooler-master-h...
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php/689377-Inst...
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2275873

Permalänk

@saturday_sun: jag skulle avråda från CMs produkter faktiskt. Det går inte att fästa kylaren vad et verkar, helknepigt. Igår började en fläkt i lådan bara brumma också, de är från CM de med, följde med min "cm 550 fyndlåda".
Precis som Zpnk säger verkar det också vara en vanligt problem, kanske går det att läsa med pasta av mer stelnande modell.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrParasit:

@saturday_sun: jag skulle avråda från CMs produkter faktiskt. Det går inte att fästa kylaren vad et verkar, helknepigt. Igår började en fläkt i lådan bara brumma också, de är från CM de med, följde med min "cm 550 fyndlåda".
Precis som Zpnk säger verkar det också vara en vanligt problem, kanske går det att läsa med pasta av mer stelnande modell.

Fått intrycket av det är en bra kylare för sitt pris och att den har många användare. Men då kanske jag ska tänka en gång till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@Speedtriple3: Jag är osäker på vad jag får för tempraturer, jag har enbart provat att maka minimalt i biosen med farten och dylikt, provade att trycka på nån "more power" och nån"green computing" flärp. I övrigt så duger ju farten fint, jag köpte ju datorn i mars och inväntar ännu AMDs släpp.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk

@saturday_sun: Ja, den är inte usel men som sagt, den gick in i deras egen låda på mm. Och man kan höra ngt ljud om man lyssnar just vid processorfläkten. Jag måste ha en (nästan)helt tyst dator. Lite högre kvalitet på själva fläkten och hur den sitter på flänsen, hela monteringen var lite av ett pusel, men jag har aldrig gjort detta förr, man vågar inte dra åt skruvar mer.
Jag skulle nog ta en Be Quiet som ser liknande ut och kostar nån 10-a mer.
Men som sagt, med dagens länsar behövs det djupa lådor.

Påminner mig om en gammal Gateway jag hade som det satt en enormt stor visp på hela sidan.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrParasit:

@Speedtriple3: Jag hade hoppats på lite större gensvar, har du och jag, och många andra köpt en undermålig kylare?
Jag har skruvat dit allt som det ska. Men processorn kanske inte blir så varm att pastan stelnar?
Jag körde ju med Cooler Masters pasta också, den verkade lite B...

Pastans syfte är _INTE_ att hålla kylaren på plats.

Sitter inte din kylare fast, så riskerar du att bränna din dator åtgärda detta omedelbart och får du inte fast den ordentligt så endera skicka tillbaka den eller försök "fulmodda" den med brickor/ shims så att de fäster bättre (passa så att du inte sätter så elfel uppstår istället)

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrParasit:

@saturday_sun: jag skulle avråda från CMs produkter faktiskt. Det går inte att fästa kylaren vad et verkar, helknepigt. Igår började en fläkt i lådan bara brumma också, de är från CM de med, följde med min "cm 550 fyndlåda".
Precis som Zpnk säger verkar det också vara en vanligt problem, kanske går det att läsa med pasta av mer stelnande modell.

Cm 212 och dess varianter är utmärkta kylare. De ligger ganska nära absoluta kyltoppen på luftkylda tower kylare till väldigt lågt pris.

Fläktar väljer man bäst själv och köper separat oavsätt att det medföljer något med kylaren.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?