Excel ta bort decimaler

Permalänk
Avstängd

Excel ta bort decimaler

Hallå!

Jo det borde ju vara så enkelt som att reducera decimalerna till 1. Dvs 13,92183 blir till 13,9.

Nu är problemet att jag har 500 rader med nummer som innehåller 10 decimaler.
Dessa nummer stod från början som: 13.123812381

Det jag gjorde var att ändra till : 13,123812381, dvs bytte punkt till comma.
Sedan markerade jag alla talen och formaterade som nummer och valde 1 decimal.

Resultat? decimalerna reduceras inte.

Låter som windows error och inget händer. Vad kan vara bakomliggande orsak?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har Windows inställt på amerikanskt format och att det således är decimalpunkt i talen? Dvs att när du bytte från punkt till komma så tog du bort möjligheten för excel att avrunda?
Vad händer om du någon cell skriver =ROUND(A2;1) där A2 är en cell med dina siffror i?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du ändrar 13,92183 till 13.92183 så är det inget tal längre, det blir text och det går inte att avrunda text

Permalänk
Medlem

Vad har du för språk i Windows?

Skrivet av oouhdawg:

Gjorde du detta manuellt?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Prova att markera hela kolumnen, kopiera alla rader och klistra in Values utan att byta cell (har mitt på engelska, antagligen värden på svenska).
Om inte det fungerar, testa att öppna ett notepad-fönster, klistra in alla värden, markera dem sen igen och klistra tillbaka dem in i excel-kolumnen.
Sista tanken jag har är att det kan finnas något dolt mellanslag eller liknande som gör att formateringen inte fungerar. Om det är så, tryck CTRL+H för att enkelt rensa bort dessa från kolumnen.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Nu är problemet att jag har 500 rader med nummer som innehåller 10 decimaler.
Dessa nummer stod från början som: 13.123812381

Sedan markerade jag alla talen och formaterade som nummer och valde 1 decimal.

Resultat? decimalerna reduceras inte.

Som flera sagt är orsaken troligtvis att din dator kör med amerikanska preferenser där punkt (.) används istället för komma (,). Du kan ändra detta i Windows kontrollpanel->region->format->Swedish
alternativt
additional settings->Decimal symbol ->,

Permalänk

@oouhdawg:

Sen är ju ett alternativ också att markera hela den kolumnen du har med talen t.ex E
Sedan använda funktionen "Ersätt" under sökdelen...
Där efter skriver du att du ska söka efter PUNKT och ersätta den med KOMMA
Och sedan Ersätt alla

så är det löst.

Sen det vanliga med formatera celler och välja dem som tal, sedan ställa in önskat antal decimaler

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Napoleongl:

Det är inte så att du har Windows inställt på amerikanskt format och att det således är decimalpunkt i talen? Dvs att när du bytte från punkt till komma så tog du bort möjligheten för excel att avrunda?
Vad händer om du någon cell skriver =ROUND(A2;1) där A2 är en cell med dina siffror i?

Skrivet av NoWin:

Om du ändrar 13,92183 till 13.92183 så är det inget tal längre, det blir text och det går inte att avrunda text

Skrivet av Lasse Laserman:

Skrivet av Xoka:

Prova att markera hela kolumnen, kopiera alla rader och klistra in Values utan att byta cell (har mitt på engelska, antagligen värden på svenska).
Om inte det fungerar, testa att öppna ett notepad-fönster, klistra in alla värden, markera dem sen igen och klistra tillbaka dem in i excel-kolumnen.
Sista tanken jag har är att det kan finnas något dolt mellanslag eller liknande som gör att formateringen inte fungerar. Om det är så, tryck CTRL+H för att enkelt rensa bort dessa från kolumnen.

Skrivet av ejma:

Som flera sagt är orsaken troligtvis att din dator kör med amerikanska preferenser där punkt (.) används istället för komma (,). Du kan ändra detta i Windows kontrollpanel->region->format->Swedish
alternativt

Skrivet av joel.wedberg:

@oouhdawg:

Sen är ju ett alternativ också att markera hela den kolumnen du har med talen t.ex E
Och sedan Ersätt alla

så är det löst.

Sen det vanliga med formatera celler och välja dem som tal, sedan ställa in önskat antal decimaler

Många svar! Hade inte möjlighet att testa igår utan fick lägga det på is tills vidare. Ska återkoppla till er och testa era förslag idag så ser vi!

Jättetack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Napoleongl:

Skrivet av NoWin:

Skrivet av Lasse Laserman:

Skrivet av Xoka:

Skrivet av ejma:

alternativt

Skrivet av joel.wedberg:

@oouhdawg:

Och sedan Ersätt alla

så är det löst.

Mitt Excel är på svenska och windows är på svenska. Jag exporterade alltså denna excelen från vår lagerdatabas och den exporteras i CSV.

Vad gör CSV för skillnad mot excel? Jag testar öppna i Excel och CSV men inget av dessa fungerar.

Har testat ersätta alla Punkter mot Comman och varken eller fungerar. Jag har testat klippa ut till en ny excel och även anteckningar och det blir ingen skillnad när jag sedan importerar in det.

har kollat Språk-inställningarna och allt är på svenska. Comma står inställt på ",".

Vet inte riktigt vad mer jag kan göra. Jag har alltså (A, B, C, D, E, F, G) 600 rader med olika priser i varje kolumn och nu ser jag att ALLT avrundas, förutom "G". Där är det stendött oavsett vad jag gör. Alla celler är formaterade till TAL.

Permalänk
Medlem

Har du markerat kolumnen, högerklickat->formatera celler och valt "Tal" som typ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

Har du markerat kolumnen, högerklickat->formatera celler och valt "Tal" som typ?

Precis, allt är formaterat "TAL".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oouhdawg:

Mitt Excel är på svenska och windows är på svenska. Jag exporterade alltså denna excelen från vår lagerdatabas och den exporteras i CSV.

Vad gör CSV för skillnad mot excel? Jag testar öppna i Excel och CSV men inget av dessa fungerar.

Har testat ersätta alla Punkter mot Comman och varken eller fungerar. Jag har testat klippa ut till en ny excel och även anteckningar och det blir ingen skillnad när jag sedan importerar in det.

har kollat Språk-inställningarna och allt är på svenska. Comma står inställt på ",".

Vet inte riktigt vad mer jag kan göra. Jag har alltså (A, B, C, D, E, F, G) 600 rader med olika priser i varje kolumn och nu ser jag att ALLT avrundas, förutom "G". Där är det stendött oavsett vad jag gör. Alla celler är formaterade till TAL.

CSV betyder att man separerar kolumner med "comma" (Comma separated valuelist) det kanske händer nått i exporten som påverkar för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som att du behöver importera texten, dvs inte bara öppna filen med excel.

1. Starta ny tom arbetsbok
2. Klicka Data->Från text
3. Öppna filen och välj korrekta avgränsare, datatyper osv.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

CSV betyder att man separerar kolumner med "comma" (Comma separated valuelist) det kanske händer nått i exporten som påverkar för dig.

Okej, då förstår jag. Det lutar åt detta troligtvis, något exporteringsproblem.

Skrivet av WarWolf.667:

Låter som att du behöver importera texten, dvs inte bara öppna filen med excel.

1. Starta ny tom arbetsbok
2. Klicka Data->Från text
3. Öppna filen och välj korrekta avgränsare, datatyper osv.

Kom så långt som att Klicka på data från text och när jag sedan skulle börja avgränsa områden hit och dit så gick det åt skogen. Han 15 kolumner totalt med text och siffror, 600 rader, den verkar inte vilja visa allt korrekt där.

Väljer nog fel inställningar, dvs inte "korrekta" som du sa att jag skulle välja

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Okej, då förstår jag. Det lutar åt detta troligtvis, något exporteringsproblem.

Kom så långt som att Klicka på data från text och när jag sedan skulle börja avgränsa områden hit och dit så gick det åt skogen. Han 15 kolumner totalt med text och siffror, 600 rader, den verkar inte vilja visa allt korrekt där.

Väljer nog fel inställningar, dvs inte "korrekta" som du sa att jag skulle välja

Du måste välja rätt avgränsare, annars är det oftast omöjligt att få rätt på det.

Om du öppnar filen i notepad ser du om det är komma eller annat tecken som är avgränsare (delimiter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Förmodligen uppfattar Excel talen som text. Är det en grön triangel i det övre vänstra hörnet i dessa celler? I så fall markerar du bara dessa celler, klickar på utropstecknet och väljer "konvertera till tal" (eller nåt i den stilen, heter "Convert to numbers" på engelska)

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Vill du visa färre decimaler eller helt enkelt avrunda talen så att de 9 sista decimalerna försvinner?

Isf, finns det en formel som heter Round, https://support.office.com/en-us/article/ROUND-function-c018c...

Mitt tips är att du skapar en flik till Skriver i A2 Round(Sheet1!A2,1) sen drar du den boxen ned 600 rader 9 kolumner, då flyttar du över datan till flik 2. Sedan kopierar du datan där till flik 1 ersätter alltså 10 decimaler med 1. Ta bort flik 2 och spara över CSV-filen.

Om du bara vill visa färre verkar du vara på rätt spår, testa att spara om som xlsx och se om det funkar då kan vara som @qaffe säger att det är CSV-biten som spökar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Inaktiv

Skapa en ny kolumn bredvid och skriv=LEFT(A1;FIND(",";A1)+1), sedan dra denna neråt. Där A1 är första raden i kolumnen där texten finns, om kolumnerna sedan är inställda som siffror eller text kvittar.
Den nya kolumnen måste dock vara av typen generel, är den av typen Text, så kommer det i cellen stå LEFT(A1;FIND(",";A1)+1).
Sedan kör du svensk version där ; är utbytt emot , och left kanske heter vänster. Find heter säkert hitta.
-Ja det är riktigt dumt att köra svensk version av Office, ett misstag många bara gör en gång i livet. (köp engelsk version nästa gång)

Permalänk

Men du kan inte gjort vad jag skrev?

För målade upp samma scenarier i vårt excel och det löste bekymret?