Asus svarar om "dopade" Geforce GTX 1080 och GTX 1070 till media

Permalänk

Jag gillar att ni har en annons för Strix kortet längst nere i kommentatortråden.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Asrock är väl ett dotterbolag till Asus?

Spinnoff från Asus. Ägs av Pegatron som i sin tur äger halva PCB industrin inom IT. Huvudkonkurrent är Foxconn.

Permalänk
Medlem

Ja hu jeda mig vilka bovar och banditer dom är, borde vara minst livstid för alla anställda på att ha en annan profil föraktiverad till media än till konsumenter.

Permalänk
Medlem

Väntar på HoF så kunde inte bry mig mindre.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Dålig stil

Permalänk
Avstängd

+1 till 2fps skillnad i The Division 4K
vem bryr sig
Korten är fortfarande för sunkiga oavsett doooopade bios brrrrrr

väck mig om 5 år när 4K blir spelbart

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av railman:

Är inte superpåläst men hörde något om att det är nvidia som inte tillåter att de skeppar kort med det läget aktiverat till kunder. Jag kan dock ha missuppfattat något, nån annan som vet?

Frågan är hur stor koll dom har på det. Finns många regler överallt men alla bryter regler, ofta omedvetet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om dom inte hade skickat BIOS, så hade det enda rätta varit att publicera alla resultat som OC.

Man tycker ändå att efter allt jidder om ökad prestanda i syntettest, och volkswagen och allt annat, så borde dom väl lärt sig att fusk = Bad PR.

Permalänk
Medlem

Sen vet vi inget om "golden samples" som skickas ut till nyhetssiter. Dvs chip som går att klocka högre och sånt. Är man intresserad av ett visst kort får man antagligen kolla på nätet och se nån review av nån som faktiskt köpt ett konsumentkort och dennes resultat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Försöker inte ens förstå varför alla är så upprörda. Pajkastning hit och dit. Om man ska sälja en produkt så vill man väl visa det från den bästa sidan?
Helt logiskt ur en ekonomisk synvinkel!

Mitt enda problem är att asuskortet inte har skickats än...

Ta ett djupt andetag och gå vidare i livet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Om dom inte hade skickat BIOS, så hade det enda rätta varit att publicera alla resultat som OC.

Man tycker ändå att efter allt jidder om ökad prestanda i syntettest, och volkswagen och allt annat, så borde dom väl lärt sig att fusk = Bad PR.

All PR är bra PR sägs det.
Om jag inte är helt fel på det ökade VW sin försäljning efter att skandalen fått så mycket plats i media.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Pudeln:

Asus gör riktiga skitkort ändå. Riktiga latmaskar som slänger på Nvidiakylare på AMD kort osv. Usch och fy...

Jag köper inte deras brädor heller längre av ren protest även om deras brädor brukar vara bra.

Gillar Asrock mest numera då de gör lite udda och intressantare lösningar. Även om de har problem ibland. Sista kommentaren var till intresseklubben.

Vadå skit kort? vafan har du gjort med dina saker?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (Off topic/tjafs)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Vitsen med en recension är att ge konsumenten kännedom om produkten innan köp, och då bör recensionsexemplaret givetvis i samtliga avseenden vara identiskt med det konsumenten får i butik.

Att skicka ut en vässad produkt för recension, under förespegligen att det är samma produkt som går ut till konsument, är i det närmaste bedrägligt, oavsett att de praktiska effekterna av "dopingen" i det här fallet hamnar i den berömda kategorin piss i Mississippi. Samma sak gäller förstås bruket att skicka ut golden samples. Det är inte en fråga om hur mycket bättre recensionskorten är, utan att de alls är bättre.

Vore jag hårdvarurecensent, hade jag glatt recenserat korten i det utförande jag fick dem, men också varit extremt noga med att på ett sakligt vis klargöra för läsarna att det är frågan om ett "dopat" kort, tillsammans med mina spekulativa slutsatser om vilka prestanda läsaren kan förvänta sig av den version av kortet som säljs i handeln.

Begär man som här bara ett nytt. odopat kort att recensera, så finns det ingen egentlig konsekvens för tillverkaren att försöka med fulspelet. Hågade spekulanter i de aktuella korten kommer inte hitta den här artikeln, utan recensionerna av korten. Konsekvensen för tillverkaren är mycket större om avslöjandet av fulknepen står att läsa i själva recensionen, än i en separat artikel som denna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd

Stäm dom jäv..na!!!!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Vadå skit kort? vafan har du gjort med dina saker?

Vet inte om det är skit men en viss sanning tycker jag att det ligger i det. Har faktiskt haft en hel del problem med Asus produkter tyvärr. Kanske bara haft otur . Får se vad det blir för kort i framtiden...

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Vet inte om det är skit men en viss sanning tycker jag att det ligger i det. Har faktiskt haft en hel del problem med Asus produkter tyvärr. Kanske bara haft otur . Får se vad det blir för kort i framtiden...

Mm, instämmer. Asus är fortfarande helt okej, långt ifrån riktigt smäck, men de är inte sådär totalt outstanding som de var en gång i tiden. Det finns en ganska tydlig gräns mellan tidiga och sena socket 478-moderkort, någonstans där ser jag en brytpunkt då jag - och andra jag diskuterat saken med - med jämna mellanrum haft problem med en eller annan Asus-produkt.

Jag undrar om de inte till stor del fortfarande lever på det rykte de fick bland veteranerna som var med på 90-talet? De senaste femton åren tycker jag inte de varit bättre än någon annan tillverkare i samma segment, men då det inte heller stigit fram någon ny självklar tronpretendent, så har jag fortsatt använda Asus grejor i stor utsträckning, för att på senaste tiden efter en utvecklande diskussion med några datorbyggare som på eget bevåg fört statistik över felfrekvens och återlämnanden, börjat luta åt Gigabytes premiumserier.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Om dom inte hade skickat BIOS, så hade det enda rätta varit att publicera alla resultat som OC.

Man tycker ändå att efter allt jidder om ökad prestanda i syntettest, och volkswagen och allt annat, så borde dom väl lärt sig att fusk = Bad PR.

Dom har väl lärt sig av Intel, fuskar du tillräckligt mycket så blir du störst i världen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaput:

Mm, instämmer. Asus är fortfarande helt okej, långt ifrån riktigt smäck, men de är inte sådär totalt outstanding som de var en gång i tiden. Det finns en ganska tydlig gräns mellan tidiga och sena socket 478-moderkort, någonstans där ser jag en brytpunkt då jag - och andra jag diskuterat saken med - med jämna mellanrum haft problem med en eller annan Asus-produkt.

Jag undrar om de inte till stor del fortfarande lever på det rykte de fick bland veteranerna som var med på 90-talet? De senaste femton åren tycker jag inte de varit bättre än någon annan tillverkare i samma segment, men då det inte heller stigit fram någon ny självklar tronpretendent, så har jag fortsatt använda Asus grejor i stor utsträckning, för att på senaste tiden efter en utvecklande diskussion med några datorbyggare som på eget bevåg fört statistik över felfrekvens och återlämnanden, börjat luta åt Gigabytes premiumserier.

Har vänner som jag minnes hade stora problem med asus moderkort under 2005-2008ish.
Tycker att msi har varit bäst på moderkort de senaste 10 åren följt av gigabyte.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Inte första gången Asus upptäcks med dopade produkter, deras routrar har se också blivit påkomna med.

Personligen hör jag till skaran som undviker Asus och dess produkter så gott det går. Haft problem med så gott som alla deras produkter jag haft och dessutom supporten på dessa (mitt Asus Rampage II Gene lär jag inte glömma i första laget.

Trist att så många är okej med företagens övertramp. Det är ett bedrägligt beteende och inget som ska ursäktas och försvaras. Nu kommer såklart Asus fortsätta med detta då de inte direkt led av tidigare nämnda routerfuskande.

Vi konsumenter styr också hur marknaden utvecklas. Accepteras sånt här så vet vi inte vad som händer härnäst. Man får inte glömma hur accepterande många var till Nvidias GTX 970 och lögnerna kring minnesmängden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Inte första gången Asus upptäcks med dopade produkter, deras routrar har se också blivit påkomna med.

Personligen hör jag till skaran som undviker Asus och dess produkter så gott det går. Haft problem med så gott som alla deras produkter jag haft och dessutom supporten på dessa (mitt Asus Rampage II Gene lär jag inte glömma i första laget.

Trist att så många är okej med företagens övertramp. Det är ett bedrägligt beteende och inget som ska ursäktas och försvaras. Nu kommer såklart Asus fortsätta med detta då de inte direkt led av tidigare nämnda routerfuskande.

Vi konsumenter styr också hur marknaden utvecklas. Accepteras sånt här så vet vi inte vad som händer härnäst. Man får inte glömma hur accepterande många var till Nvidias GTX 970 och lögnerna kring minnesmängden.

Skickades från m.sweclockers.com

NU var ju 970s minnes mängd fysiskt 4GB. alla 4GB fanns där

Men jag förstår din poäng. Har själv en bunke asus produkter som jag faktiskt är nöjd med. Mitt moderkort i sign funkar väldigt bra. gammalt men fungerande.

Men så har vi min Asus router. N56 var ingen höjdare och kommer nog inte skaffa en sån igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedenVirre:

NU var ju 970s minnes mängd fysiskt 4GB. alla 4GB fanns där

Men jag förstår din poäng. Har själv en bunke asus produkter som jag faktiskt är nöjd med. Mitt moderkort i sign funkar väldigt bra. gammalt men fungerande.

Men så har vi min Asus router. N56 var ingen höjdare och kommer nog inte skaffa en sån igen.

Går allt minne i samma hastighet som specifikationen antyder? Nej, 3,5GB gör det men resterande 512MB går betydligt långsammare. Något Nvidia försökte dölja länge.

Klart varierande kvalitet på dagens produkter från Asus. Jag är av uppfattningen att de var betydligt bättre förr. Räcker ju att kolla på deras skärmar idag för att se att de har problem. Även om merparten av deras produkter rimligtvis bör fungera bra nog.

Som tur är finns det ju konkurrenter. Personligen är jag rätt nöjd med Asrock och blir något från dom i höst/vinter när jag troligen byter plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

All PR är bra PR (även den dåliga).

Personligen så tror jag många är intresserade av att känna till alla aspekter när man köper
ett kort i den klassen och att detta skulle gå obemärkt förbi de recensenter som håller på med
detta hela dagarna kan inte annat än ses som att hoppas på lite väl mycket.

Det är ju inte så att konsumenter inte kan få samma prestanda som de testade korten, att ställa kortet i "OC-mode" är inte direkt någon raketforskning så det måste nästa ses som ett icke problem.

Permalänk
Medlem

I stället för att lägga med en lapp ovanför grafikkortet där det står, glöm inte att slå på OC mode så gör de en helt egen biosversion till recensenter. Vilseledande marknadsföring kan det då resultera i vilket är ett lagbrott. Det brukar kallas skandal!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_of_life:

All PR är bra PR (även den dåliga).

Personligen så tror jag många är intresserade av att känna till alla aspekter när man köper
ett kort i den klassen och att detta skulle gå obemärkt förbi de recensenter som håller på med
detta hela dagarna kan inte annat än ses som att hoppas på lite väl mycket.

Det är ju inte så att konsumenter inte kan få samma prestanda som de testade korten, att ställa kortet i "OC-mode" är inte direkt någon raketforskning så det måste nästa ses som ett icke problem.

Innan jag själv läste om att det inte är så farligt att överklocka korten så var jag livrädd för ordet överklock/overclock och det tror jag många är ännu. Att ett kort heter OC från fabrik är en sak men att vara inne i något program och ändra till en sådan profil hade i alla fall aldrig jag gjort.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Enda sättet för en recensent att säkerställa att produkten som recenseras motsvarar samma prestanda som butiksexemplaren är att faktiskt plocka upp ett exemplar anonymt i en butik, alternativt beställa det via webben på samma sätt som kreti och pleti får göra.

Jag har full förståelse för att det tillvägagångssättet är mer tidskrävande än vad de flesta testpaneler/redaktioner är intresserade av, men så enormt stor skillnad blir det ändå inte om vi talar om etablerade varumärken och produkter.

(utan att ta hänsyn till tidsaspekten i att man då inte kan testa produkten innan den faktiskt kommer ut på butikshyllorna)

Dessutom har jag svårt att tänka mig att det skulle uppstå några som helst problem för Inets eller Webbhallens fysiska butiker att ordna med en kredit på köpet i efterhand. Sweclockers används ju frekvent i deras marknadsföringskampanjer för olika produkter och testerna länkas till så fort de får "Utmärkt" eller "Toppklass". Butiken kan sedan få kredit från producenten i efterhand.

Alternativet är ju att man påpekar att produkterna har kommit som samples eller giveaways från tillverkarna och att man därmed inte kan ta ställning till huruvida det är golden samples eller inte. Såvida det inte rör sig om extremt nischade produkter så brukar de flesta producenter inte ens kräva att produkterna skickas tillbaka efter utfört test. Tror de flesta läsare förutsätter att testexemplaren inte ger en helt rättvis bild av "standardprestandan".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serdyllon:

Enda sättet för en recensent att säkerställa att produkten som recenseras motsvarar samma prestanda som butiksexemplaren är att faktiskt plocka upp ett exemplar anonymt i en butik, alternativt beställa det via webben på samma sätt som kreti och pleti får göra.

Jag har full förståelse för att det tillvägagångssättet är mer tidskrävande än vad de flesta testpaneler/redaktioner är intresserade av, men så enormt stor skillnad blir det ändå inte om vi talar om etablerade varumärken och produkter.

(utan att ta hänsyn till tidsaspekten i att man då inte kan testa produkten innan den faktiskt kommer ut på butikshyllorna)

Dessutom har jag svårt att tänka mig att det skulle uppstå några som helst problem för Inets eller Webbhallens fysiska butiker att ordna med en kredit på köpet i efterhand. Sweclockers används ju frekvent i deras marknadsföringskampanjer för olika produkter och testerna länkas till så fort de får "Utmärkt" eller "Toppklass". Butiken kan sedan få kredit från producenten i efterhand.

Alternativet är ju att man påpekar att produkterna har kommit som samples eller giveaways från tillverkarna och att man därmed inte kan ta ställning till huruvida det är golden samples eller inte. Såvida det inte rör sig om extremt nischade produkter så brukar de flesta producenter inte ens kräva att produkterna skickas tillbaka efter utfört test. Tror de flesta läsare förutsätter att testexemplaren inte ger en helt rättvis bild av "standardprestandan".

Möjligen att gå så långt att alltid utföra testerna med specifika klockfrekvenser, exempelvis referens primärt. Och sedan något enstaka OC test.

Personligen tycker jag det är intressantast att se hur exempelvis kyllösningarna fungerar, temperatur och ljudnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

Har vänner som jag minnes hade stora problem med asus moderkort under 2005-2008ish.
Tycker att msi har varit bäst på moderkort de senaste 10 åren följt av gigabyte.

Gör fortfrande top of the line moderkort.

Dom har bäst Z170 kort och X99 så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Har vänner som jag minnes hade stora problem med asus moderkort under 2005-2008ish.
Tycker att msi har varit bäst på moderkort de senaste 10 åren följt av gigabyte.

Efter mitt senaste moderkort från msi klarar jag ej av dom.
Vet dock ej om det är ett fenomen som hände alla eller bara
Mitt/msi. Moderkort.
Jag har ett msi gd-55 p67 b3.
Skaffade ett nytt grafikkort fick sjuka problem läste
OM att nytt bios fixade problemet uppdaterad och
Vips så kan jag ej överclocka min cpu som är i5 2500k.
Läste lite och då står det at5 du kan bara överclocka
3000 serien nu förtiden. Men jag kan ej byta bios för
Då kommer ej min gpu att fungera.
Så jag är lite irriterad över det men vet ej om det msi
Som är lata och fula eller det är ett problem overall.

SEn har jag haft mpnga problem små problem mee moderkortet.
Asus har jag haft 2 gånger och bara haft 1 problem.
DEt har att batteriet blev dåligt så jag blev tvungen
Resetta bios för att få igång datorn tills jag böt batteri.
Men det anser jag ej aom ett asus problem xD.

Alla har vi våra problem med företag och det mesta verkar
Vara individuellt men msi har harit stort skämt för mig på gpu
FRoten också.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Innan jag själv läste om att det inte är så farligt att överklocka korten så var jag livrädd för ordet överklock/overclock och det tror jag många är ännu. Att ett kort heter OC från fabrik är en sak men att vara inne i något program och ändra till en sådan profil hade i alla fall aldrig jag gjort.

I de här fallen så handlar det inte om någon tyngre överklockning, det kan nog mera ses som olika profiler för vad
man föredrar mellan Silence/eco, mix och prestanda. Att leverantörernas kylarlösningar klarar deras egna framtagna
profiler måste nog ändå ses som ett minimikrav.

Varför de inte kör med samma profil från start kan väl dock ses som förvånande, de flesta recensenter kommer att gå
igenom de flesta punkterna som finns att tillgå med respektive kort ändå i respektive recension.