Framtiden för Postnord, DHL, UPS, Fedex etc. ?

Permalänk
Medlem

Framtiden för Postnord, DHL, UPS, Fedex etc. ?

Jag är övertygad om att många här på swec är lika otåliga som jag när det kommer att vänta på paket. Refreshar tracking-sidan flera gånger per dag tills jag får se att paketet är framme.

Tänkte på en grej idag. Har beställt en kniv från Polen. Samlar på knivar. Är så sjukt otålig och tycker det är för lite information samt att de uppdaterar för sällan på speditörernas spårningstjänster. Ge mig en GPS tracker på mitt paket!

Inom vilken tidsram tror ni samtliga stora speditörer börjar köra livefeed från en gps på t.ex lastbil, flygplan till en hemsida? Alltså paketet registreras på ett fordon, så att kunden får rätt gps-data på hemsidan. Eller livestream från en GoPro?!?!

Det är ju knappast något som de skulle vinna på, men i takt med utvecklingen så blir ju det som är fränt idag standard senare.

För nog vore det väl tillfredställande att se ifall lastbilen kört in i Danmark än?

Permalänk

@pwntato: I usa har dom ju något sådant GPS spårning på fordonen som kör ditt paket så du kan se vart det är hela tiden.

Borde ju inte vara så svårt att fixa till men antagligen vill dom väl inte för säkerhetsrisken.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag tror de skulle få samtal om "varför köra han en sådan omväg? Han skulle kunnat köra den vägen istället. Så går det ju fortare" men också att det skulle ge möjlighet att spåra värdefullare transporter om de skäl trackingnumret. Kanske gillar nog inte personal att veta att de följs varenda meter de kör.
Men lite mer information hade jag velat ha.
Inte bara. Förhandsinformation, packet sorteras någonstans 50 mil ifrån dig, paket är i granstaden,paket kan hämtas ut på din Ica butik.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordkiller:

@pwntato: I usa har dom ju något sådant GPS spårning på fordonen som kör ditt paket så du kan se vart det är hela tiden.

Borde ju inte vara så svårt att fixa till men antagligen vill dom väl inte för säkerhetsrisken.

Ofasen! Häftigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag tror de skulle få samtal om "varför köra han en sådan omväg? Han skulle kunnat köra den vägen istället. Så går det ju fortare" men också att det skulle ge möjlighet att spåra värdefullare transporter om de skäl trackingnumret. Kanske gillar nog inte personal att veta att de följs varenda meter de kör.
Men lite mer information hade jag velat ha.
Inte bara. Förhandsinformation, packet sorteras någonstans 50 mil ifrån dig, paket är i granstaden,paket kan hämtas ut på din Ica butik.

Helt sant o inget jag tänkte på. Säkerhetsrisken alltså. Däremot nån form av rapportering i vilken stad bilen befinner sig hade ju varit rätt så safe.

Permalänk
Medlem

Det jag beställt var i Köln 03:00 imorse. Har inte fått mer info sedan dess... Lagom frustrerande!

Titta här!

Travel History
Date/Time
Activity Location
29/06/2016 - Wednesday
03:13 In transit KOELN DE
03:10 Departed FedEx location KOELN DE
28/06/2016 - Tuesday
22:19 In transit KOELN DE
19:57 Arrived at FedEx location KOELN DE
01:55 In transit WARSAW PL
27/06/2016 - Monday
16:42 In transit WARSAW PL
15:23 Left FedEx origin facility WARSAW PL
12:42 Picked up WARSAW PL
04:15 Shipment information sent to FedEx

Permalänk
Medlem

Jobbar för TNT som precis köptes upp av FedEx. Största anledningen är såklart säkerhetsfrågan, det är redan tillräckligt med problem med folk som bryter sig in i leveransbilar när chauffören är på lunch. Näst största är kostnaden. Företaget skulle behöva öka priset enormt på sina produkter. Någon nämnde att de tittade på RFID-tags på varje paket för ett tag sen men insåg att det inte car värt det i slutändan.

EDIT: kan även nämna (om det inte redan var uppenbart) att man ser enormt mycket mer i våra system än på hemsidan. Framförallt så skiljer sig det på fysiska Scans och data (dvs om godset fysiskt är där eller om det bara är en uppdatering från den platsen). Vet inte hur många kunder söm ringt och sagt "titta den är släppt i tullen i Sverige" när det bara betyder att den är släppt, onte att den fysiskt är där.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag tycker att leveransinformationen man får är väldigt bra redan idag, det enda jag har att anmärka på är uppdateringsfrekvensen. Skulle statusen uppdateras i realtid ser jag ingen anledning till att man skulle ha GPS-spårning eller liknande.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

En bråkdel av kunderna är privatpersoner. Företag skiter i detaljerad tracking.

Så en extremt stor kostnad som ger positivt utfall på väldigt få kunder? Svårt att sälja in till styrelsen.

Ps. Mat.se har funktionen. Kan följa matleveransen i detalj på en karta och antal stopp kvar innan de kommer till mig. Framtiden är här

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

En bråkdel av kunderna är privatpersoner. Företag skiter i detaljerad tracking.

Så en extremt stor kostnad som ger positivt utfall på väldigt få kunder? Svårt att sälja in till styrelsen.

Ps. Mat.se har funktionen. Kan följa matleveransen i detalj på en karta och antal stopp kvar innan de kommer till mig. Framtiden är här

vårt företag har tracking på lastbilsfirman vi hyr tjänster av. kan se i realtid vart lastbilen är, vem som kör(idag "loggar" man in i bilen).

de flesta hantverkarföretag har gps spårning på bilarna så folk inte ska använda firma bilen på helgerna tex. alla stora speditörer har det också men inget man ger ut till random kunder, bara för internt bruk.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Tycker att spårningen redan idag är bra nog.
Det som istället borde ske är att spårning finns automatiskt på 100% av paketen och inte i vissa fall ska behöva vara en tilläggstjänst...

Däremot så kan det gärna förbättras när man har hemleverans. Då får det gärna sitta en gps i bilen, antal stopp kvar innan mig samt ETA, det skulle vara praktiskt så man slipper sitta hemma en halv dag per leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vårt företag har tracking på lastbilsfirman vi hyr tjänster av. kan se i realtid vart lastbilen är, vem som kör(idag "loggar" man in i bilen).

de flesta hantverkarföretag har gps spårning på bilarna så folk inte ska använda firma bilen på helgerna tex. alla stora speditörer har det också men inget man ger ut till random kunder, bara för internt bruk.

Varken DHL eller Schenker har gps. Varken för publikt eller internt bruk.

Men som jag sa, om privatpersoner är kundgruppen så är det intressant. Annars för dyrt att implementera och fackliga förhandlingar pga integritet.

Själv ser jag gärna att det kommer mer men kommer dröja minst 20 år till innan det är utbrett.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag kör åt DHL och alla våra handdatorer har gps, trafikledarna kan se hela tiden vart vi befinner oss och hur många sändningar vi har kvar.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Rekordmedlem

Helt ointressant, vore bättre att försöka skapa bra system för hemleveranser och öka kvaliten på frakter i stort i stället för att göra tramssystem som inte innebär någon verklig förbättring i form av mindre miljöskador, lägre kostnad eller kortare leveranstider och bättre villkor för de anställda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker nog man kan ge sig till tåls, dagens tracking fungerar till 99% och kan nog tycka att gpsspårning för allmänhetens beskådan känns onödigt och kan innebära en säkerhetsrisk om de transporterar något värdefullt. Däremot för personalens säkerhet och för företaget kan jag tänka mig det kan vara aktuellt för de att se om lastbilen blir stående någonstans, trafikolycka, rån/överfall, chaufför som blir sjuk osv. De borde istället lägga pengar på utbildning av sin personal hur man packar, det är liksom inte OK att ställa en osurrad halvpall med ett 1,8m högt typ 200kg tungt vapenskåp mitt på flaket dömt att misslyckas ändå låg ett sådant över alla paket i en schenkerbil när jag skulle hämta grejer från flaket. Och chauffören en ensam tjej drog paketen under skåpet då hon inte hade styrkan (inte konstigt) att lyfta skåpet.

Minns när man beställde grejer förut (80talet) det kunde ta veckor att få grejerna levererade då hade man ingen aning om var grejerna var, verkligen snigelpost.

Permalänk
Medlem

Prylarna kommer ju inte fram snabbare för att man ser var de befinner sig, så nyttan är ju relativt liten. Eller ska ni ut och jaga lastbilen för att få ut det nya 1080-kortet ett par minuter tidigare?

Vad jag däremot ibland hade önskat mig är lte av en "ordlista" för vad de olika händelserna under transporten faktiskt innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Jag kör åt DHL och alla våra handdatorer har gps, trafikledarna kan se hela tiden vart vi befinner oss och hur många sändningar vi har kvar.

Är även samma på Schenker.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Livsnjutare 😎

Postnord har en app som du kan använda istället för att stämpla F5/uppdatera -knappen.
Den uppdaterar (vad jag vet) i realtid när der händer något i trackingen.

Check it!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Väntar på dagen vi får leveranser med drönare !

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Helt ointressant, vore bättre att försöka skapa bra system för hemleveranser och öka kvaliten på frakter i stort i stället för att göra tramssystem som inte innebär någon verklig förbättring i form av mindre miljöskador, lägre kostnad eller kortare leveranstider och bättre villkor för de anställda.

Håller med!
De kommer ju bara bli nedringda med "-Jag ser att chauffören är några kvarter bort, varför åkte han inte och lämnade mitt paket?" kan jag tänka mig.
Känns väldigt onödigt bara och utgör en stor säkerhetsrisk.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men som jag sa, om privatpersoner är kundgruppen så är det intressant. Annars för dyrt att implementera och fackliga förhandlingar pga integritet.

Själv ser jag gärna att det kommer mer men kommer dröja minst 20 år till innan det är utbrett.

Konstigt att dom inte har när små firmor har. Kan vara den där helgkörningen

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Konstigt att dom inte har när små firmor har. Kan vara den där helgkörningen

Tänk efter vilka problem och risker det skapar i stället, att lägga ut pakets position i realtid skulle skapa säkerhetsrisker av enorma proportioner, idag är det ändå ett lite större jobb för buset att spåra och råna transporter, dessutom skulle systemen troligen missbrukas av arbetsgivarna för att spåra personalen på sekundnivå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Problemet idag är leveranser till privatpersoner. Varken TNT, UPS eller FedEx klår det monopol som PostNordhar i Sverige när det gäller leveranser till privatpersoner. Ingen av dem har utlämningsställen utanför deras stora depåer (i TNT's fall Sturup, Landvetter, Upplands-Väsby och Örebro flygplats). I vissa fall finns det möjlighet att hämta hos underleverantörernas lager men det är aldrig som med Posten att man har ombud på varenda ICA eller småbutik. Även schenker har ju detta.

Hade man lyckas få in sig på detta hade det varit mycket bättre med privatleveranser istället för att bara kunna erbjuda leverans mellan 8-17. När TNT anlitade Postnord tidigare tillät de inte heller oss att använda deras utlämningsställen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Har sommarjobbat på en logistikfirma i 7-8 år nu och funktoinen finns redan. Dock inte på alla bilar och inte tillgängligt för alla. Det är för speditörernas skull när företagskunder ringer och undrar vart deras stuff är.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Känns ju onödigt, man beställer ju oftast ett paket för att vara bekväm, alt spara pengar då får man räkna med lite leveranstid. Ett SMS när paketet finns för uthämning, ska man sitta och klicka/följa/ringa hela dagarna så kan man ju lika gärna gå in i butiken och köpa produkten direkt. Då sparer man både tid och pengar då tid är pengar.

Däremot får dom gärna förbättra sina skräp "internationella" express leveranser, "Hej vi har påbörjat en leverans, du behöver vara hemma mellan 7-17 "okänt datum dom närmsta dagarna Är du inte hemma så görs ett nytt forsök någon random dag, är du inte hemma då så vänligen hämta ut paketet på våran internationella central 5mil från dig.
Sen har många rutiner att man inte får ändra leveransadressen gör det lite ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tänk efter vilka problem och risker det skapar i stället, att lägga ut pakets position i realtid skulle skapa säkerhetsrisker av enorma proportioner, idag är det ändå ett lite större jobb för buset att spåra och råna transporter, dessutom skulle systemen troligen missbrukas av arbetsgivarna för att spåra personalen på sekundnivå.

Kan även ses som en säkerhet om någon tar lastbilen. Finns både för och nackdelar. Min erfarenhet av buset är att dom kollar ut företag eller terminaler och följer efter en lastbil med potentiellt värdefulla saker. En GPS spårare behöver inte avslöja mer än positionen.
Missbrukas redan idag. Min kompis slutade på sin firma när chefen frågade varför han tog omvägar till vissa ställen, enligt honom då. Facket gjorde inget, facken verkar rätt makt lösa idag

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kan även ses som en säkerhet om någon tar lastbilen. Finns både för och nackdelar. Min erfarenhet av buset är att dom kollar ut företag eller terminaler och följer efter en lastbil med potentiellt värdefulla saker. En GPS spårare behöver inte avslöja mer än positionen.
Missbrukas redan idag. Min kompis slutade på sin firma när chefen frågade varför han tog omvägar till vissa ställen, enligt honom då. Facket gjorde inget, facken verkar rätt makt lösa idag

Men det är rätt stor skillnad på att ha spårning på fordonen för vissa och att ha den tillgänglig för alla kunder och många fler, det kommer ju krav på spårsystem i bilar men det innebär inte att vem som helst kan spåra bilen, jag hade varit väldigt rädd för ett system där man kunde spåra paket som kund men inte särskilt orolig för att blåljusmyndigheterna har möjlighet att göra det.

Det har ju förekommit att busar har lagt order på lämpliga varor via förfalskade identiteter/företag och stulit leveranser på terminaler men att ge dem möjlighet att se i realtid var prylarna är vore inte nån bra ide för det skulle underlätta för dem på många sätt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Steg ett: Postnord borde fixa befintlig "tracking" och inte göra falska (eller i varjefall extrem vilseledande) uppdateringar

Skrivet av Postnord:

....
2016-06-29 15:58* PostNord Varberg, Sverige Det gick inte att leverera. Mottagaren får en avi om var försändelsen kan hämtas.
2016-06-29 15:57 PostNord Varberg, Sverige Lastad på bil, utkörning påbörjad
2016-06-29 15:57 PostNord Varberg, Sverige Försändelsen har ankommit distributionsterminal
...

Inte så konstigt att de inte kan leverera när de fortfarande är kvar på omlastningscentralen?!

Lite fult när man har betalat för "fram till dörren"-frakt och de inte ens försöker ta sig till dörren (och f.ö. var jag hemma och det var ingen avi i brevlådan heller)

*)Notera 1 minut tidskillnad)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Steg ett: Postnord borde fixa befintlig "tracking" och inte göra falska (eller i varjefall extrem vilseledande) uppdateringar
Inte så konstigt att de inte kan leverera när de fortfarande är kvar på omlastningscentralen?!

Lite fult när man har betalat för "fram till dörren"-frakt och de inte ens försöker ta sig till dörren (och f.ö. var jag hemma och det var ingen avi i brevlådan heller)

*)Notera 1 minut tidskillnad)

Det är bara att ringa och klaga varje gång de fuskat. Har en kollega på jobbet som efter ett antal samtal faktiskt får sina paket levererade till dörren när han beställer det till dörren.
En gång när jag köpte något från elfa och betalade extra för leverans till dörren fick jag hämta paketet i Falköping (bor i Vänersborg) som tur var bor en på jobbet i Falköping så det gick ganska smidigt för mig.

Det är inte ovanligt att posten dhl osv gör falska underskrifter och dumpar paket på jobbet bara för de inte hittar någon. Fast det blev bättre när han som brukade ta emot paket tydligen fortfarande flera månader efter pension, kom dit och skrev på flera månader efter pension. Var lite svårt för chauffören att förklara det

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Utveckling sker ju hela tiden och jag skulle önska att man som slutkund hade större påverkan på hur paketet ska levereras - det fungerar endast till viss del idag.

Hos en del svenska internet-handlare har man ju möjligheten att själv välja vilket utlämningsställe som paketet ska hamna hos - har sett detta både för postnord och exemeplvis DHL - men när man beställer från utlandet känns det oftast som man tar ett steg tillbaka till stenåldern.

Vid ett tillfälle har jag fått ett sms där jag kunde välja om paketet skulle levereras till dörren (oftast problem enligt mig) eller till en paket-automat - bra.

Vid hemleverans får iallafall jag oftast problem med att man antingen är på jobbet eller så har inte budet portkod eller liknande och så åker paketet tillbaka till en annan stad... (suck)

Paket-automat är ju väldigt smidigt och känns som en naturlig utveckling

http://www.ehandel.se/postnord-kor-igang-med-paketautomater-i...

Jag har hämtat ut i en DHL paket-automat och det gick hur bra som helst, men det gäller ju endast paket i något mindre storlek.