Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

AMD Radeon RX 480 8 GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dahippo:

Du ser inte skogen för alla träden. Jag skriver inte att man inte ska jämföra. Vad jag skriver är att den är 1000-lapp billigare i Intruduktionspris ändå häller den jämförbar prestanda. När 970, 390 kom var den låg highend. Säkert minst 50% av jordens gamers önskar bättre eller likvärdigt kort som 970 eller 390 för en låg peng med den senaste tekniken. Tycker du inte det låter rimligt.

Om Steams HW statiskt är någorlunda korrekt så har redan 50 % av jordens gamers redan ett kort som presterar som 970/390 eller bättre.

Det enda 480 kan göra för AMD är att öka deras marknadsandelar. De närmaste månaderna kommer däremot den absoluta majoriteten av omsättning och vinst från Add-In-Board marknaden hamna i fickorna på Nvida då 1070/1080 har högre pris (mer omsättning per kort) och de måste ha väsentligt högre marginaler.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om Steams HW statiskt är någorlunda korrekt så har redan 50 % av jordens gamers redan ett kort som presterar som 970/390 eller bättre.

Det enda 480 kan göra för AMD är att öka deras marknadsandelar. De närmaste månaderna kommer däremot den absoluta majoriteten av omsättning och vinst från Add-In-Board marknaden hamna i fickorna på Nvida då 1070/1080 har högre pris (mer omsättning per kort) och de måste ha väsentligt högre marginaler.

Kan du då förklara nästan tömda lager runtom i världen. Utom i Norden förstås.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dahippo:

Sett New Egg nämnas, är inte slutsålt där.

Men spara en länk hit och påminn mig när Q3 rapporterna trillar in. Då kan man se svart på vitt var omsättningen hamnade.

Sedan säger också steams statistik att rätt många har ett kort som presterar sämre än 390/970

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sett New Egg nämnas, är inte slutsålt där.

Men spara en länk hit och påminn mig när Q3 rapporterna trillar in. Då kan man se svart på vitt var omsättningen hamnade.

Sedan säger också steams statistik att rätt många har ett kort som presterar sämre än 390/970

Du tolkar vad jag skrev lite märkligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dahippo:

Att det är tomt här och där säger ju inte nödvändigtvis ett jota i sig utan att veta hur stora partier de haft nu på premiären dock.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ett handikapp som RX480 har, är 8 GB strömslukande GDDR5.
4GB-versionen torde dra 25W mindre bara pga minnet, vilket ger större marginaler för strömförsörjningen.
(Har tagit siffran 25W från Fury-släppet,
kanske tom var så att 4 GB HBM drog 25W mindre än motsvarande GDDR5.)

Skrivet av Yoshman:

Om man ska tror TomsHardware så säger de att

"The seventh phase, which is responsible for the card’s memory, has to deal with an average of 2W and a peak of 3W."

Och om 4 GB extra ger 25 W högre effekt så är det svårt att förklara dels hur 1070 kan ligga så nära både 970 och 480, men också hur 1080 kan ligga så nära dessa då GDDR5X drar väsentligt mindre.

Om man ska spy galla över en produkt för man hatar företaget bakom så kan det vara lämpligt att i alla fall angripa något där man inte uppenbarligen har fel

Det är inte minnet som drar mycket ström, det är minneskontrollern som sitter på GPUn, så 4 eller 8 GB spelar ingen större roll. En av de stora fördelarna med HBM är att minneskontrollern blir enormt mycket strömsnålare än med GDDR5, därför som AMD Fury är relativt strömsnåla.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jag tror att många hade väntat sig mera på nästan 2 år. Priserna i Norden är inte direkt upphetsande just nu. USA:s priser däremot är riktigt fina för 4GB-modellen och dess minne borde räcka för ett kort i 1080p. Tror den versionen skulle komma till Norden i augusti.
Ett annat problem är kylaren och den bristfälliga strömtillförseln. Jag tror att tredjeparts-4GB kommer att bli populära om priset sjunker en aning.

Du kan beställa ett 4GB-kort från Tyskland om du verkligen vill ha ett. Drygt 220 Euro kostar det med tysk moms. Tvivlar på att tredjepartskort kommer köra 4GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

ni får även tänka att kortet ersätter 380x tonga inte 390.

Och vad ska 490 kosta? 4000:-?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

alla 3 spel är AMD spel, fundera på det en stund

De spelen som man kollar DX12 med idag är väl;

Warhammer
Hitman
Ashes
Tomb raider

Ashes och Tomb är väl diskutabla, så vi räknar inte med dem då, men de andra två är top AAA-titlar.

Att AMD äger Nvidia i DX12 i dessa två spel pekar på en trend för mig, att bara avfärda dem är lite väl enkelt.

Men vi kommer veta mer snart, jag tror AMD:s fördel kommer öka ju mer spelen blir DX12 optimerade.

Vi får se om 6-12 månader vem som har rätt, men är ju dumt att chansa...?

Skrivet av Daemon:

Att det är tomt här och där säger ju inte nödvändigtvis ett jota i sig utan att veta hur stora partier de haft nu på premiären dock.

Enligt en hel del sidor var lagren mycket välfyllda innan launch, det pratades om 20-25x mer volym än 1080/1070 launchen...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av houze:

Det är inte minnet som drar mycket ström, det är minneskontrollern som sitter på GPUn, så 4 eller 8 GB spelar ingen större roll. En av de stora fördelarna med HBM är att minneskontrollern blir enormt mycket strömsnålare än med GDDR5, därför som AMD Fury är relativt strömsnåla.

Ah, men i så fall ska ju den delen vara inkluderad i de 110 W som AMD hävdar att kretsen i 480 drar. Vad är då resten?

En del lär vara VRMs, finns nog en anledningen varför man kyler dessa. Men finns väl ändå inget förutom själva GPUn som ska dra totalt 50-60 W? Enda rimliga förklaringen är att GPU-delen drar väsentligt mer än 110 W.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aeig:

Sweclockers forum är en av de få platser där det är negativt utan någon särskild anledning, det är förvånande, nivån borde kunna vara högre.

Det är inte så konstigt när amerikanerna får RX 480 för 199$ och uppåt medan deras GTX 970'n och R9 390'n ligger nära 299$.
Då kan jag förstå att man prisar RX 480.

Under tiden får vi GTX 970 med eftermarknadskylare för mindre än ett referens RX 480.
Det är inte som att vi i Sverige (Europa) är "bortskämda" utan prissättningen är helt enkelt konstig här.
GTX 970 har ju förvisso slutat tillverkats för länge sedan nu men de lär finnas kvar i butikerna ett bra tag till och är värdiga alternativ till RX 480 här i Europa pga bland annat överklockningspotentialen.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Olle P: Jag är mycket väl medveten om att företag måste tjäna pengar. Jag är ju själv i branchen. Det jag säger är att det inte är AMD's fel att Sveriges priser är höga vilket väldigt många skäller på AMD för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sille:

Warhammer
Hitman
Ashes
Tomb raider

Ashes och Tomb är väl diskutabla, så vi räknar inte med dem då, men de andra två är top AAA-titlar.

Att AMD äger Nvidia i DX12 i dessa två spel pekar på en trend för mig, att bara avfärda dem är lite väl enkelt.

Men vi kommer veta mer snart, jag tror AMD:s fördel kommer öka ju mer spelen blir DX12 optimerade.

Skulle inte säga att AMD äger Nvidia i AotS och Warhammer. Oklockade så är 980 0 eller 1 fps efter. 980 vinner vid överklockning.

Rise of the Tomb Raider klassas som ett AAA-spel. Det intressanta är att 480 faktiskt tappar prestanda då man byter till dx12. 980 tappar också men inte lika mycket. Det gör att 980:s prestandafördel faktiskt ökar då man byter från dx11 till dx12.

Om Tomb är diskutabelt så är Hitman minst lika diskutabelt. Både Hitman Absolution och Hitman (2016) är klart AMD-optimerade. Nvidia presterar dåligt även i dx11.
Vi kan ju lika bra räkna in Project Cars i dx11-indexen då. AMD presterar mycket dåligt i det spelet.

Tar man de 3 spelen som Sweclockers testar så presterar 980 faktiskt 102% av 480. Alltså tar Tomb och Hitman nästan ut varandra.
Lägger man till Warhammer ändrar det ingenting med tanke på att 980 och 480 presterar samma.
Det finns för lite info för att avgöra dx12 ännu.

Jag hade köpt 970 eller 980 över 480 referens, men tredjeparts-480 över 970/980. Speciellt om 4GB-versionen är mycket billigare då det är ett 1080p-kort.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

The new value king.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sille:

Warhammer
Hitman
Ashes
Tomb raider

Enligt en hel del sidor var lagren mycket välfyllda innan launch, det pratades om 20-25x mer volym än 1080/1070 launchen...

Warhammer är också AMD spel, även hitman har varit känt för att vara AMD optimerat

http://wiki.totalwar.com/w/Optimisation_Blog

Citat:

We’re pleased to confirm that Total War: WARHAMMER will also be DX12 compatible, and our graphics team has been working in close concert with AMD’s engineers on the implementation. This will be patched in a little after the game launches, but we’re really happy with the DX12 performance we’re seeing so far, so watch this space!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Ah, men i så fall ska ju den delen vara inkluderad i de 110 W som AMD hävdar att kretsen i 480 drar. Vad är då resten?

En del lär vara VRMs, finns nog en anledningen varför man kyler dessa. Men finns väl ändå inget förutom själva GPUn som ska dra totalt 50-60 W? Enda rimliga förklaringen är att GPU-delen drar väsentligt mer än 110 W.

Enligt AMD skall den vara hårdkodad till max 110W.
Hmm...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att ni inte nämner eller kikar på några videofunktioner - HEVC mm.

Med madVR, 10bit output och HDR på frammarsch behövs snabba grafikkort även för videouppspelning, vore kul om ni skrev om dessa bitar också.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

ArcticFire men du verkar tycka att det är normalt att RX 480 presterar som ett 980 eller bättre?

Ok om vi bara säger att RX 480 = 980 i DX12

980 kostade 6000kr för mindre än 2 månader sedan?

Att få samma prestanda idag för 2700 idag är rätt imponerande om man kollar prisskillnaden.

Sen vinner säkert 980 i de högre upplösningarna men det är ganska irrelevant då en stor majoritet fortfarande lirar i 1920x1080...

Men ja man får väl vänta med att dra för stora växlar men av det jag läst handlar AMDs DX12 övertag till stor del på hårdvara, dvs något som Nvidia inte kommer att kunna fixa snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ett handikapp som RX480 har, är 8 GB strömslukande GDDR5.
4GB-versionen torde dra 25W mindre bara pga minnet, vilket ger större marginaler för strömförsörjningen.
(Har tagit siffran 25W från Fury-släppet,
kanske tom var så att 4 GB HBM drog 25W mindre än motsvarande GDDR5.)

Ja. Tyckte jag läste att gpun drar 110 w och minnet 40 w om det nu stämmer. Synd att HBM är så dyrt ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag som var sugen på ett RX480, nu vet jag inte vad ja vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

???
Räknat på prislappen 3000kr innebär det en marginal på 20% för handlaren som ska täcka frakt (till butiken), löner, marknadsföring, lokaler, ....
Det är inte alls "för mycket"!

AMDs riktpris är 240 USD, alltså ca 2090kr, plus moms.
Då måste grossistpriset ligga runt (under!) 1500kr i stället för 2000kr.

MSRP är rekommenderat slutpris till kund, marginaler är inräknade i det. det enda som inte är inräknat är moms. det står för Manufacturer's Suggested Retail Price.

RX 480 4GB $199 blir 2110kr inkl. moms.
RX 480 8GB $239 blir 2534kr inkl. moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Enligt AMD skall den vara hårdkodad till max 110W.
Hmm...

Vad synd. Då blir det ju omöjligt att klocka den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av m3tr0:

Vad synd. Då blir det ju omöjligt att klocka den.

Hm, du har rätt jag har antagligen missförstått.
Kanske hårdkodad till att default vara 110W.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Naaxi:

Jag som var sugen på ett RX480, nu vet jag inte vad ja vill ha

Kanske ett RX480 med bättre strömförsöjning och en bättre kylare.
Sådant som tredjeparttillverkare kommer att ge oss.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

???
Räknat på prislappen 3000kr innebär det en marginal på 20% för handlaren som ska täcka frakt (till butiken), löner, marknadsföring, lokaler, ....
Det är inte alls "för mycket"!

AMDs riktpris är 240 USD, alltså ca 2090kr, plus moms.
Då måste grossistpriset ligga runt (under!) 1500kr i stället för 2000kr.

I riktpriser är en viss marginal inräknat. Sen är marginalen normalt sett låg för elektronik så jo, 20% över riktpriser är på tok för mycket

Permalänk

Tror ni att RX480 8GB eftermarknadskort kommer att slå GTX 980 i spel som utnyttjar DX12, som BF1?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av UsAndThem:

Tror ni att RX480 8GB eftermarknadskort kommer att slå GTX 980 i spel som utnyttjar DX12, som BF1?

Jag tror det i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lustigt resultat när man söker på Radeon RX 480 på Prisjakt...

Varför ska man betala mer för t ex Asus referenskort än för någon annan partnertillverkares...finare kartong eller? Dom har väl inte gjort ett jota med korten annat än att lägga på några hundralappar och get ut det under sitt eget namn?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av UsAndThem:

Beror på om det är en AMD-titel eller inte.
Dock finns det en chans att 980 presterar bättre fastän det är en AMD-titel. Rise of the Tomb Raider är ett exempel på det.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Skrivet av ArcticFire:

Beror på om det är en AMD-titel eller inte.
Dock finns det en chans att 980 presterar bättre fastän det är en AMD-titel. Rise of the Tomb Raider är ett exempel på det.

Referenskortet är ju skit, allt borde slå det.
Menade eftermarknadskorten med riktig kylning, förhoppnings vis 2x6pin eller 8pin och OC.