konvertera ide hårddisk med ntfs till fat32

Permalänk

konvertera ide hårddisk med ntfs till fat32

hej!

jag har en ide hårddisk på 15 gb, i den datorn sitter en annan hd med ntfs, jag kan inte skapa ny diskpartition på den pga att den som är på ca 32 gb är ntfs, den andra fat16 eller fat32. nu undrar jag om man på något sätt kan koppla in ntfs disken till min win10 pc och konvertera den till fat32 eller fat16? kan man använda nån slags adapter eller konverter eller finns det ens att få tag på?

Permalänk
Medlem

Kan du beskriva ditt problem lite mer i detalj? Varför kan du inte skapa en ny partition på den bara för att den är formaterad med NTFS?

FAT32 är ett väldigt gammalt och ganska så begränsat filsystem. Det är inget du vill köra om du inte verkligen måste.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Sök efter Datorhantering i startmenyn. I programmet väljer du Diskhantering. Där kan du ta bort och lägga till partitioner. Vill du byta får du ta bort din NTFS-partition och sedan skap en ny FAT32/exFAT. Dock så undrar jag också varför detta behövs. Som sagt är det ett nerköp i funktionalitet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

problemet är att jag inte kommer åt startmenyn för jag kan inte ens boota in på windows xp

Permalänk

när jag försöker boota från den tomma hårddisken med fat32 eller 16 får jag ett felmeddelande där det står "pxe media test failure, check cable"
under står det "pxe-m0f existing exe
strike any key to retry boot, f2 for setup utility
vad gör man nu? jag har provat att boota från bådet startdiskett och cd rom utan nåt vidare resultat ☹️

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante13and:

när jag försöker boota från den tomma hårddisken med fat32 eller 16 får jag ett felmeddelande där det står "pxe media test failure, check cable"
under står det "pxe-m0f existing exe
strike any key to retry boot, f2 for setup utility
vad gör man nu? jag har provat att boota från bådet startdiskett och cd rom utan nåt vidare resultat ☹️

Du kan ju inte ”boota” någonting från en tom HDD. Hur gamla komponenter är det vi pratar om? Vad exakt är det du vill åstadkomma? Skall du installera Windows på en dator?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

"pxe" är boot över nätverk. Så det "felet" är helt irrelevant i sammanhanget.

Man kan inte boota från en tom disk, man måste installera ett OS innan man kan boota.

Permalänk

jag har provat att boota från win98 cdrom, ställde in det i bios och jag hade fat32 hårddisken inkopplad då, när jag starta datorn med cd rom support så kunde jag inte omformatera eftersom det finns ingen partition. när jag skulle starta win98 setup så kunde det inte fortsätta då den sa att det kunde vara nåt fel på hårddisken. jag har även provat att skapa en bootbar cd med xp för att kunna komma in i det men det funkade inte heller

Permalänk

datorn är en dell optiplex gx1 med pentium 2 från typ 1998, alltså 37 år gammal hårdvara typ

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Du kan ju inte ”boota” någonting från en tom HDD. Hur gamla komponenter är det vi pratar om? Vad exakt är det du vill åstadkomma? Skall du installera Windows på en dator?

jag vill installera win98 på datorn för att spela äldre spel på den, spel för ms dos och äldre windows spel som inte funkar så bra på windows 10/11.
jag vet att man kan köra ett os i virtuell maskin och emulera och så men det blir liksom inte samma känsla som att köra på äkta hårdvara, mest för nostalgins skull

Permalänk
Hedersmedlem

Du borde kunna ta bort befintliga partitioner med fdisk som finns på windows 98-bootdisken.

Sen får du skapa en eller flera nya partitioner med fat32, formatera dessa och sen installera.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det låter som att du inte får till bootningen från dina löstagbara medier (CD), när den väl klagar på PXE (som är sist i kedjan) så har den misslyckats med allt annat. Om du tar bort alla hårddiskar, så är första steget att lyckas boota från CD'n. Har du problem här så bör du titta på BIOS-inställningarna och boot-ordningen.

Windows 98/98SE kan inte förstå NTFS. För att hantera den disken måste du använda ett senare operativ. Förmodligen bör du tömma den helt och skapa nya partitioner för att få Win98 så nära början på disken som möjligt. För att ansluta äldre IDE-diskar på nyare hårdvara som inte har IDE-portar så finns det USB-adapters, sök på "ide to usb". De är billiga.

En annan sak att kolla upp är hur mycket minne du har i burken. Om jag minns rätt så går det inte att installera Windown 98 om du har mer än 512 MB minne. För att utöka minnet måste du först installera en patch eller trixa på andra sätt efter det att installationen är klar.

Skaparen av den ursprungliga patchen ($20) HImemX har dött 2019, men det finns en gratisutgåva om du kikar på denna länk.
https://archive.org/details/PATCHMEM

EDIT: OskarOOO förslag med fdisk är en annan bra väg att ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante13and:

jag vill installera win98 på datorn för att spela äldre spel på den, spel för ms dos och äldre windows spel som inte funkar så bra på windows 10/11.
jag vet att man kan köra ett os i virtuell maskin och emulera och så men det blir liksom inte samma känsla som att köra på äkta hårdvara, mest för nostalgins skull

Vad är det för dator? Du kan inte installera Windows 98 på modern hårdvara hur som helst.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad är det för dator? Du kan inte installera Windows 98 på modern hårdvara hur som helst.

"datorn är en dell optiplex gx1 med pentium 2 från typ 1998, alltså 37 år gammal hårdvara typ"