Nvidia presenterar Geforce GTX 1060

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av krigelkorren:

Kan ju ha missat nåt, fast det känns som att nån PR-grupp varit framme reviderat priset lite...
Eller är det frågan om två varianter?

Jämför själva:

http://i.imgur.com/akysrfH.jpg

http://i.imgur.com/2nsApmg.jpg

De kan mena att eftermarknadskorten ska kosta från $249 och Founder's Edition $299.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

För 2700kr så tar jag två! Oh wait...

Nä men seriöst. Om priset hamnar kring 3000kr så kommer detta sälja som smör i solsken!

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: FE varianten för 299 och sen custom från 249...

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Känner spontant att detta är vad RX 480 borde vara. Men så var det priset.

Undrar dock hur chipet egentligen ser ut.

Skrivet av MatsDahlgren:

"Nämvärt är att Geforce GTX 1060 helt saknar stöd för flerkortstekniken SLI. Nvidia motiverar beslutet med att modeller i mellanklassen ändå sällan används i tandem".

Som "tandem"-användare av grafikkort så är det uppenbart att de plockar bort stödet för att inte två 1060 skall kunna priskonkurrera med 1080. Typiskt Nvidia att vilja bestämma över oss användare istället för att ge oss valfrihet.

Skrivet av Barilla08:

Nvida gör verkligen allt rätt, ensamma i Toppskiktet, och så fort amd släppt sitt mellanklasskort släpper de detta, som både är snabbare och strömsnålare... Kan inte vara kul på amd´s HK just nu.

Skrivet av tEan:

Ser ut som om Amd behöver prissänka.Förmodad bättre prestanda och energisnålare för bara 10$ mer...480 ser inte speciellt lockande ut.

Skrivet av KRUSSIDULL:

Grafikkort blir bara dyrare och dyrare det blir fortsättningsvis konsol för min del när det kommer till nya spel. Känner inte för spendera så här mycket för lite skarpare grafik.

Svarar alla på en gång, så får ni plocka ut det som berör er

En effekt av att en spelare har en nära monopol-ställning, de konkurrerar i huvudsak med sig själva och måste införa artificiella spärrar för att hålla uppe försäljningen. Nvidia har ju även en ambition att öka marginalerna i sin verksamhet, och det verkar ju gå bra.

Känner också att Nvidia gör allt rätt just nu. Men så var det Nvidia-skatten och SLI. Founders edition-pris lär ju bli det vägledande, inte det "riktiga" priset. I synnerhet här i Sverige där detaljhandeln fortfarande sitter på tusentals Maxwell-kort som de inte vill rea ut för under inköpspris.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Jag la ut 900kr för mitt OC:ade 7790 när det kom ut, om jag förväntas betala över 3 gånger så mycket för ett low/mid/budgetkort då måste det för bövelen även vara minst 3 gånger så kraftfullt annars kan jag likväl köpa ett till 7790 och köra det i crossfire.

Sedan personligen tycker jag inte att budget-lineupen ska gå över 2400kr och rullar de runt den summan måtte de prestera!

pris vs prestanda mer korrekt som summan gånger 3 och inte 2.
Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Ser ut som om Amd behöver prissänka.Förmodad bättre prestanda och energisnålare för bara 10$ mer...480 ser inte speciellt lockande ut.

Man ska inte glömma bort att RX 480 har 33% mer RAM för sina 10$ färre, det kanske börjar spela roll snart när allt fler grafikkort på marknaden har 8 GB. Dock spekulationer från min sida, men det kan ge klart ökad livslängd, speciellt med Crossfire jämfört med ingen SLI för GTX 1060.
Vi får se vilket som vinner, hoppas på en hyfsat jämn fajt

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Ungefär som vi har fått sett ett GTX1070 kort för 379$.....

Nej detta kort kommer tyvärr hamna på 299$ i US och i Sverige strax över 3500kr

Så om man benchmarkar mot RX480 med 4GB så kommer det skilja 1000kr, inte 85kr.......

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

För 2700kr så tar jag två! Oh wait...

Nä men seriöst. Om priset hamnar kring 3000kr så kommer detta sälja som smör i solsken!

Med tanke på att Custom Priserna på 1070 och 1080 aldrig har existerat i USA då får du nog räkna med FE priser även på Custom

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@dagas:
Själv hoppas jag att RX480 tredjepartskort blir det bättre valet i den prisklassen. Nvidia totalt dominerar i prestandaklassen så.

Samma här, tror och hoppas detta blir ett kort för dem som vill ha mellanklass eller inte har råd med annat men promt ska ha Nvidia.

Dom som läser på och studerar själva tror jag väljer 480 då den med rätt drivisar och eftermarknad borde ha mer kapacitet och ligga något högre, samtidigt som man fortfarande har möjligheten att köpa till kort senare om man så önskar.

Fajten blir nog hårdast i färdigbyggda datorer skulle jag tro!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Barilla08:

Nvida gör verkligen allt rätt, ensamma i Toppskiktet, och så fort amd släppt sitt mellanklasskort släpper de detta, som både är snabbare och strömsnålare... Kan inte vara kul på amd´s HK just nu.

Precis min tanke!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

2700kr i sverige lär snarare vara 3500kr i butik.

jag hoppas för amd's och konkurensens skull att detta kortet floppar även om jag har svårt att tro de

Att önska ens "fiende" det värsta är inte rätt väg att gå. Önska istället AMD framgång.

Oavsett tror jag nog att en prisskillnad i 10$ mellan RX 480 8 GB och GTX 1060 innebär att priset lär skilja ca 100-150 kr här i Sverige, och då är helt enkelt GTX 1060 (som det ser ut på pappret) mer prisvärt.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

"mellanmodeller sällan används i SLI"...tror snarare att de inte vill konkurrera ut sin egen överdyra GTX 1080 med ett kort i 3000-klassen som ser ut att existera endast för att konkurrera med RX 480. Är även skeptisk till vad "3000 kr klassen" menas...3995 eller?

Konkurrensen är ju helt uppåt väggarna just nu med den sanslösa prissättningen som pågår.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Grafikkort blir bara dyrare och dyrare det blir fortsättningsvis konsol för min del när det kommer till nya spel. Känner inte för spendera så här mycket för lite skarpare grafik.

Men du tänker inte på vad spelen kostar? tror inte på ngn redig skillnad sen är de väl oftast 60 fps du hamnar på. Är det den prestandan du är nöjd med kollar du även på fel typ av kort och jämför ^^

Permalänk
Livsnjutare 😎

Enligt bilden på framsidan utav artikeln... så har ni ju kortet!

Dold text

.. vi vill se, Sweclockers Recensera - vi vill se, Sweclockers Recensera!

...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jag är ute efter ett nytt grafikkort. Men vet inte vilket jag ska välja. Har ett MSI 280x idag.

Samma här, var så sugen på att gräva djupt i plånboken för ett riktigt prestandakort den här gången, men istället så sitter jag här och bittert väntar tills skojjarpriserna går ner till den redan dyra (för ett grafikkort) prisnivån den SKA ligga på. Vägrar envist att bli fistad.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Om 6Gb ligger runt 3200-3300, om de faktiskt kan producera fler kort än 1080/1070 och om prestandan faktiskt ligger nära ett 980, då kommer det bli riktigt jobbigt för AMD.

En hel del om, vissa viktigare än andra.
Har de inte kort att sälja, det säger sig själv vad som kommer att hända då.
Har de högre pris med högre prestanda, så är det helt enkelt ett dyrare alternativ med bättre prestanda.
Har de runt 3000kr i pris, men samma prestanda, så kommer det göra ont för AMD p.g.a bias.
Har de 3000kr i pris, men högre prestanda, så är AMD fucked.

Varför har de väntat så länge med papperslanseringen. Varför är det så "lång tid" tills de går att köpa? De väntade de kanske på att hypen skulle lägga sig lite från 480 eller för att se hur bra försäljning 480 hade för att se ifall de behövde kontra direkt med lite siffror. Vem vet. De är bra på det iaf.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRUSSIDULL:

Håller någonstans med. Prestandan i ett PS4 verkar i praktiken motsvara ett GTX 660 eller 760, och om man tittar på ett GTX 960 som är "ungefär" lika kraftfullt, kostar ett sådant run 1800 kr. Ett Playstation 4 kostar idag 3000 kr, vilket är en komplett maskin med lagring, internminne, grafikkort osv. Det är oslagbart.

Skrivet av UncleDirty:

Men du tänker inte på vad spelen kostar? tror inte på ngn redig skillnad sen är de väl oftast 60 fps du hamnar på. Är det den prestandan du är nöjd med kollar du även på fel typ av kort och jämför ^^

Med tanke på att spelen oftast bara är 100-200 kr dyrare (i värsta fall!!), och att man sparar in på alla komponenter, så är det inte alls farligt. Sedan får vi inte glömma Playstation Neo som kommer göra 1080p @ 60fps ännu vanligare på PS4, och alla exklusiva titlar som bara finns på PS4!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Känns sorgligt att SLI på 1060 inte blir av. Som jag sa i en annan nyhet angående 1060 och SLI.

2x 980 är = ett GTX 1080. Och 1080 kostar runt 7.5k
2st 1060 (2x 980) = ett GTX 1080 till ett mycket intressantare pris. 5k och 5.7k?

Så man spar mycket pengar och får ihop sig ett 1080.

Men ac och suck, att NVIDIA ska börja så här.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Nämvärt är att Geforce GTX 1060 helt saknar stöd för flerkortstekniken SLI. Nvidia motiverar beslutet med att modeller i mellanklassen ändå sällan används i tandem, samtidigt som tekniker i stil med Explicit Multi Adaptor DirectX 12 förväntas ta över allt mer.

Vad blir nästa steg? Låsta och icke-låsta (överklockningsbara) modeller à la Intel?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

En känsla jag har är att det inte kommer några kort runt $249 utan precis som med FE för 1070 & 1080 kommer AIB korten ligga på samma pris eller högre än founders edition korten.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Att önska ens "fiende" det värsta är inte rätt väg att gå. Önska istället AMD framgång.

Oavsett tror jag nog att en prisskillnad i 10$ mellan RX 480 8 GB och GTX 1060 innebär att priset lär skilja ca 100-150 kr här i Sverige, och då är helt enkelt GTX 1060 (som det ser ut på pappret) mer prisvärt.

om amd inte kunde ge de själva framgången måste jag hoppas på att nvidia failat i detta laget. för konkurens behövs

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av dagas:

10 dollar mer än riktpriset för 8GB RX480 för icke founders edition så får räkna med priser runt RX480. Får se om det verkligen presterar som ett 980 eller inte. Hade hoppats på 199usd men 249 är hyffsat ändå kunde varit mer. Och när priserna går ner om några månader kan det bli intressant. Ska bli intressant och se vad det blir i mellandagsrean. Har inge panik att uppgradera just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som MSRP för 1070 och 1080 stämmer överens med det verkliga priset i Sverige? Det kommer kosta ungefär lika mycket som FE i butik.

Permalänk
Skrivet av Asssor:

Kan man lira Battlefield 1 på höga inställningar i 1080p med 60fps minimum så blir det ett köp både 1070 och 1080 känns för dyra för mina ändamål i dagsläget

Varför inte RX 480 AIB? Lär kosta mindre, prestera likvärdigt - och ge enkla 60 fps i 1080p i vart fall.

Edit

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jan_Ajams:

Varför inte RX 480 AIB? Lär kosta mindre, prestera likvärdigt - och ge enkla 60 fps i 1080p i vart fall.

Edit

Det är inget nvidia kort

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Tror att denna blir 5-10% starkare än RX 480 i DX11 och lika i DX12.
Med bättre drivrutiner kan RX 480 springa ifrån i DX12

Permalänk
Medlem

Nice jag hade gissat på ett lanseringspris på 3699kr men det ser ju ut att bli betydligt billigare.
Nu står 19 juli uppskrivet i kalendern. Det ser ut som detta kortet blir den perfekta ersättaren till mitt 270x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Hur vet du att det är snabbare, har du någon länk till någon test mellan de båda korten?

Visa signatur

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: MSI GTX 1080 Ti GAMING X TRIO | MB: ASUS PRIME X370-Pro | RAM: 2x8GB G.Skill Flare X @3200MHz CL14 | Cooling: Air | Case: Fractal Design R5 Titan | Monitor: AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalmiNio:

Ungefär som vi har fått sett ett GTX1070 kort för 379$.....

Nej detta kort kommer tyvärr hamna på 299$ i US och i Sverige strax över 3500kr

Så om man benchmarkar mot RX480 med 4GB så kommer det skilja 1000kr, inte 85kr.......

Skrivet av Jan_Ajams:

Precis som MSRP för 1070 och 1080 stämmer överens med det verkliga priset i Sverige? Det kommer kosta ungefär lika mycket som FE i butik.

1070 och 1080 korten ligger högre än msrp av anledningarna: 1,de saknar konkurrens 2,efterfrågan är högre än tillgången.

I 1060 fall så har ju det en utmanare i 480,så har svårt att se priserna dra iväg där.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Ointressant kort för min egen del, speciellt om priset blir ~3500kr, köper då hellre ett begagnat fabriksklockat 970 som säkert presterar 80-90% av detta kortet för halva priset!.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jan_Ajams:

Edit

Shadowplay är faktiskt ett säljargument som jag har fallit för. Tycker det är en otroligt rolig funktion att använda Fixar AMD en liknande funktion så kanske jag kan fundera på saken iallafall

Andra inspelningsprogram såsom Fraps t.ex. är inget alternativ, belastar CPUn alldeles för mycket och filerna blir på tok för stora. Dessutom så är det inte alls lika smidigt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4