Sjukvården idag, specificerat Akademiska sjukhuset, kollaps

Permalänk
Medlem

Sjukvården idag, specificerat Akademiska sjukhuset, kollaps

Som vårdarbetare så är det skrämmande vad som sker i mitt yrke, ett yrke som en gång va en stolthet att utföra. Idag blir man mött av fördomar och man kan verkligen känna hur vissa nedvärderar en när man nämner ens yrke. Jag är en manlig undersköterska på ett av sveriges största och mest kända sjukhus. Jag är stolt över det jag gör i mitt arbete, men jag är inte alltid glad över att berätta vad jag har för titel. Jag nämner med stolthet att jag jobbar på Barnintensiven och de festa frågar då, "jaha, är du sjuksköterska?" - med ett leende. Jag svarar då skamset, "nej, jag är bara undersköterska" varpå deras leende försvinner och man får ett -jaha, tillbaka. På jobbet är jag stolt över min titel, jag har det bästa jobbet man kan ha, jag är alltid där när det händer, jag är närmst patienterna och anhöriga. Jag är där och aktivt hjälper till allt som är närmst. Men utanför jobbet så är det skämmigt, inget jag skryter om. Då de flesta inte vet vad en undersköterska gör riktigt.

Hur som helst så är sjukvården påväg bort. Politiker och högt uppsatta personer har antagligen inte så bra verklighetsförankring. Vården blöder, och dessa blödande sår kan bara stoppas av pengar, och vården behöver få kosta pengar. Man kan inte spara på vården, då sparar men med hjälp av liv och smärta. Jag liksom så många andra överväger att lämna vården. nästa år så är det en massiv pensionsavgång inom stora delar av vården och de som pluggar idag kommer inte kunna täcka upp för alla de som slutar, ska dessutom stora delar av de som redan jobbar sluta så kommer vården inte bara gå på knäna, vården kommer kollapsa. Resurserna finns inte, även om pengar fanns så finns inte folket, och skulle folket finnas så finns inte pengarna.

Har endel artiklar om hur det ser ut idag, vad som pågår på min arbetsplats.

https://www.vardforbundet.se/lokala-avdelningar/uppsala/aktue...
”Vårdförbundet och Akademiska sjukhuset har under det senaste året arbetat för att komma överens om nya villkor för sjuksköterskorna som arbetar på sjukhusets olika arbetsplatser. Idag (17/6) kom beskedet att arbetsgivaren inte vill fortsätta förhandlingarna med Vårdförbundet, och således kommer villkoren att i många fall försämras. - Vi ser att det här kommer leda till personalflykt med stängda vårdplatser och en ytterligare försämrad arbetsmiljö som följd”

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artik...
”När det råder kraftig resursbrist så behöver vi hjälp av dem som finansierar vården. Alltså våra demokratiskt tillsatta politiker, för att kunna prioritera rätt.”

http://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/7p0gB@ablokal
Sköterskor på Akademiska hotar att sluta

http://www.expressen.se/debatt/vi-orkar-inte-arbeta-mer-an-vi...
” Det nya arbetstidsavtalet gör att vi för vår egen hälsas skull tvingas säga upp oss”

http://www.gp.se/nyheter/sverige/undersk%C3%B6terska-rasar-mo...
”Är jag den enda som tar illa vid mig när mitt val av utbildning till Undersköterska kallas för enkla jobb av Centerpartiet?”

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artik...
Akademiska sjukhuset i Uppsala – sämst av universitetssjukhusen i Sverige

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artik...
”Ett tiotal sjuksköterskor har sagt upp sig på Akademiska sjukhuset.
Orsaken till uppsägningarna är vad de anser orimliga arbetsvillkor.”

Edit:
hittade ännu en artikel: http://unt.se/uppland/uppsala/skoterskorna-om-den-nya-modelle...

"Flera sjuksköterskor på avdelning 35 C, AiMA, på Akademiska har redan sagt upp sig i protest mot hur deras scheman och löner kommer att förändras."

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Jag har inget mer att säga än så här går de när man låter galningar styra landet. Men jag har känt av bristande vårdkvalitet med tiden nu också, stressigt långa väntetider snabba genomgångar. Mer åt robothållet.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Sverige prioriterar hög invandring framför det svenska folket, that's it. Rösta inte på sjuklövern om du inte vill ha det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Jag har inget mer att säga än så här går de när man låter galningar styra landet. Men jag har känt av bristande vårdkvalitet med tiden nu också, stressigt långa väntetider snabba genomgångar. Mer åt robothållet.

Ibland är vi nog lika mänskliga som robotar, hinner inte tänka mer än på vad man måste göra näst.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

Sverige prioriterar hög invandring framför det svenska folket, that's it. Rösta inte på sjuklövern om du inte vill ha det så

Vi har fyra stora hål som ska täckas med skatten.
Blåljusen - polis, brandkår och ambulans är lika eller sämre än vården
Skolan - vi vet att det går käpprätt, inga lärare, stora klassen, knivbråk och droger i högstadiet O.o
Infrastruktur - *tittar på SJ* suck
Sjukvård - åt fanders

Vart fan går 30% av min lön till? den går dåfan inte tillbaka till mig igen..

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Vi har fyra stora hål som ska täckas med skatten.
Blåljusen - polis, brandkår och ambulans är lika eller sämre än vården
Skolan - vi vet att det går käpprätt, inga lärare, stora klassen, knivbråk och droger i högstadiet O.o
Infrastruktur - *tittar på SJ* suck
Sjukvård - åt fanders

Vart fan går 30% av min lön till? den går dåfan inte tillbaka till mig igen..

För att strö salt i såren så spånar jag lite, för låt oss inte vara lika blåögda som medelsvensson.

Kanske till några bonusar/fallskärmar för dåligt jobb, invandringen har jag redan nämnt (den brukar vara viktigast efter allt mygel från första förslaget), osv..

Som jag ser det bygger Sverige sin politik på att fiska röster inför valen och sedan kör man över väljarna genom att skita i det man har sagt tidigare. Detta kan appliceras på hela sjuklövern som aldrig lyckas få något bra gjort förutom när dem försöker apa efter andra som har mer vettiga förslag för att förbättra landet.
Politikerna tänker främst på sig själv, sina pengar och sin familj. Sedan vill de bli accepterade av andra personer så att de ska låta politikern behålla eller få makten. Nu generaliserar jag givetvis grovt, men det är så sjukt att det nästan går att applicera på varenda en i sjuklövern som försöker klanka ner på sin opposition.

Gör om, gör rätt. PRIORITERA RÄTT. I dagens Sverige så säger politikerna att invandrarna som vi importerar är viktigare än svenskarna som har byggt upp landet.

edit: Undrar om modsen här på Swec tillåter en att tala om sanningen utan att inlägg mystiskt försvinner.

Permalänk
Medlem

Vi har ju fått jobbskatteavdragen, enorma belopp som skulle kunna ha använts till exempelvis vård och omsorg.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Ibland är vi nog lika mänskliga som robotar, hinner inte tänka mer än på vad man måste göra näst.

Absolut jag förstår ju varför de blir så, stress och långa pass. Skulle aldrig stå ut i din branch.

Men det man upplever, i alla fall jag är tyvärr robotbemötande och en känsla efter som "en i kön" så att säga. Men jag förstår ju varför det är som det är, och inte personligt.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Rekordmedlem

Förstatliga all vård, avskaffa landstingen och se även till att bli av med alla typer av privata aktörer inom vården och se till att organisera jobben seriöst och bemanna upp så mycket som behövs och höj skatterna (främst för rika och företag) tills de täcker det som behövs för att det ska fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Handlar ju bara om prioritering, inget konstigt.
"Alla ska med" hette det ju förr, priset man får betala för det är medelmåttig tjänster. Lagomt bra

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av Wastafari:

Som vårdarbetare så är det skrämmande vad som sker i mitt yrke, ett yrke som en gång va en stolthet att utföra. Idag blir man mött av fördomar och man kan verkligen känna hur vissa nedvärderar en när man nämner ens yrke. Jag är en manlig undersköterska på ett av sveriges största och mest kända sjukhus. Jag är stolt över det jag gör i mitt arbete, men jag är inte alltid glad över att berätta vad jag har för titel. Jag nämner med stolthet att jag jobbar på Barnintensiven och de festa frågar då, "jaha, är du sjuksköterska?" - med ett leende. Jag svarar då skamset, "nej, jag är bara undersköterska" varpå deras leende försvinner och man får ett -jaha, tillbaka. På jobbet är jag stolt över min titel, jag har det bästa jobbet man kan ha, jag är alltid där när det händer, jag är närmst patienterna och anhöriga. Jag är där och aktivt hjälper till allt som är närmst. Men utanför jobbet så är det skämmigt, inget jag skryter om. Då de flesta inte vet vad en undersköterska gör riktigt.

Hur som helst så är sjukvården påväg bort. Politiker och högt uppsatta personer har antagligen inte så bra verklighetsförankring. Vården blöder, och dessa blödande sår kan bara stoppas av pengar, och vården behöver få kosta pengar. Man kan inte spara på vården, då sparar men med hjälp av liv och smärta. Jag liksom så många andra överväger att lämna vården. nästa år så är det en massiv pensionsavgång inom stora delar av vården och de som pluggar idag kommer inte kunna täcka upp för alla de som slutar, ska dessutom stora delar av de som redan jobbar sluta så kommer vården inte bara gå på knäna, vården kommer kollapsa. Resurserna finns inte, även om pengar fanns så finns inte folket, och skulle folket finnas så finns inte pengarna.

Har endel artiklar om hur det ser ut idag, vad som pågår på min arbetsplats.

https://www.vardforbundet.se/lokala-avdelningar/uppsala/aktue...
”Vårdförbundet och Akademiska sjukhuset har under det senaste året arbetat för att komma överens om nya villkor för sjuksköterskorna som arbetar på sjukhusets olika arbetsplatser. Idag (17/6) kom beskedet att arbetsgivaren inte vill fortsätta förhandlingarna med Vårdförbundet, och således kommer villkoren att i många fall försämras. - Vi ser att det här kommer leda till personalflykt med stängda vårdplatser och en ytterligare försämrad arbetsmiljö som följd”

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artik...
”När det råder kraftig resursbrist så behöver vi hjälp av dem som finansierar vården. Alltså våra demokratiskt tillsatta politiker, för att kunna prioritera rätt.”

http://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/7p0gB@ablokal
Sköterskor på Akademiska hotar att sluta

http://www.expressen.se/debatt/vi-orkar-inte-arbeta-mer-an-vi...
” Det nya arbetstidsavtalet gör att vi för vår egen hälsas skull tvingas säga upp oss”

http://www.gp.se/nyheter/sverige/undersk%C3%B6terska-rasar-mo...
”Är jag den enda som tar illa vid mig när mitt val av utbildning till Undersköterska kallas för enkla jobb av Centerpartiet?”

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artik...
Akademiska sjukhuset i Uppsala – sämst av universitetssjukhusen i Sverige

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artik...
”Ett tiotal sjuksköterskor har sagt upp sig på Akademiska sjukhuset.
Orsaken till uppsägningarna är vad de anser orimliga arbetsvillkor.”

Som någon som har me/cfs så måste jag säga vår vård, generellt, är patetiskt dålig. Jag har en sjukdom som det är fler som har än bröstcancer, alzheimers och ms. Det tog 6 år att få diagnos, något i förhållande till en del andra i min situation är förhållandevis kort tid. Jag var tvungen att åka till göteborg för att få den. Det öppnades i höstas en klinik i sthlm där jag fortfarande inte har fått någon tid trots att remiss skickades i oktober. Det finns bara 2 st kliniker i sverige som sysslar med Me/cfs. Hur mina finanser är efter dessa år ska vi inte ens tala om, försäkringskassan är ju nästan sinnessjukt dåliga.

Med det sagt, i min erfarenhet, och jag träffade ungefär 50 läkare under dessa 6 år när jag sökte diagnos, så är de under/sjuksköterskorna de som gör bäst jobb. Ungefär 3 av de läkare jag träffade var någorlunda bra, men de flesta, kanske 70% av underskoterskorna var duktiga.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

För att strö salt i såren så spånar jag lite [...]

edit: Undrar om modsen här på Swec tillåter en att tala om sanningen utan att inlägg mystiskt försvinner.

Det finns många luckor där pengarna går, men klart är det att pengarna borde kunna omfördelas, sänk lite ministerlöner osv.

ang försvinnande poster, det är väl en sanning att invandringen kostar mycket pengar?

Skrivet av Valonen:

Vi har ju fått jobbskatteavdragen, enorma belopp som skulle kunna ha använts till exempelvis vård och omsorg.

Inte påläst vad det är ens

Skrivet av 93Clocker:

Absolut jag förstår ju varför de blir så, stress och långa pass. Skulle aldrig stå ut i din branch.

Men det man upplever, i alla fall jag är tyvärr robotbemötande och en känsla efter som "en i kön" så att säga. Men jag förstår ju varför det är som det är, och inte personligt.

Jag vill nog påstå att jag har det bättre nu, Vi som undersköterskor har bara en patient, men då vi måste vara på sal hela tiden så kan det bli att man blir lämnad för att sköterskan har ansvar av två, blir den andra patienten skitkass så blir jag ensam tills jag kan bli avlöst, mat, toa är inte självklart för oss.

Jobbade på en medcinavdelning innan, Då hade jag 15-30 patieter med uppbackning av 2 sjuksköterskor och ibland 1 undersköterska till.
Eller på Akuten ska man inte ens tala om. kommer till jobbet och det är 30 som väntar. hoppsan...

Ofta så kändes det som om man alltid stod i dörröppningen, en fot utanför för att man va på väg till nästa som ville ha hjälp. Vet inte hur många gånger jag inte varit på toa under ett helt pass. Eller fått skippa maten.

Som patient så är man mer eller mindre en i kön, tack nästa!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

För att strö salt i såren så spånar jag lite, för låt oss inte vara lika blåögda som medelsvensson.

Kanske till några bonusar/fallskärmar för dåligt jobb, invandringen har jag redan nämnt (den brukar vara viktigast efter allt mygel från första förslaget), osv..

Som jag ser det bygger Sverige sin politik på att fiska röster inför valen och sedan kör man över väljarna genom att skita i det man har sagt tidigare. Detta kan appliceras på hela sjuklövern som aldrig lyckas få något bra gjort förutom när dem försöker apa efter andra som har mer vettiga förslag för att förbättra landet.
Politikerna tänker främst på sig själv, sina pengar och sin familj. Sedan vill de bli accepterade av andra personer så att de ska låta politikern behålla eller få makten. Nu generaliserar jag givetvis grovt, men det är så sjukt att det nästan går att applicera på varenda en i sjuklövern som försöker klanka ner på sin opposition.

Gör om, gör rätt. PRIORITERA RÄTT. I dagens Sverige så säger politikerna att invandrarna som vi importerar är viktigare än svenskarna som har byggt upp landet.

edit: Undrar om modsen här på Swec tillåter en att tala om sanningen utan att inlägg mystiskt försvinner.

Jaha är det det Sverige har gjort senaste tiden? Importerat invandrade.
Jag som trott att det pågår stora krig ute i världen som människor måste fly från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förstatliga all vård, avskaffa landstingen och se även till att bli av med alla typer av privata aktörer inom vården och se till att organisera jobben seriöst och bemanna upp så mycket som behövs och höj skatterna (främst för rika och företag) tills de täcker det som behövs för att det ska fungera.

Privata sjukhus skulle absolut avskaffas, övertygad om att de som styr landet åker på räkmacka om de behöver vård. De ser aldrig skiten då de undviker den.

Skrivet av Conditioned:

Som någon som har me/cfs så måste jag säga vår vård, generellt, är patetiskt dålig. Jag har en sjukdom som det är fler som har än bröstcancer, alzheimers och ms. Det tog 6 år att få diagnos, något i förhållande till en del andra i min situation är förhållandevis kort tid. Jag var tvungen att åka till göteborg för att få den. Det öppnades i höstas en klinik i sthlm där jag fortfarande inte har fått någon tid trots att remiss skickades i oktober. Det finns bara 2 st kliniker i sverige som sysslar med Me/cfs. Hur mina finanser är efter dessa år ska vi inte ens tala om, försäkringskassan är ju nästan sinnessjukt dåliga.

Med det sagt, i min erfarenhet, och jag träffade ungefär 50 läkare under dessa 6 år när jag sökte diagnos, så är de under/sjuksköterskorna de som gör bäst jobb. Ungefär 3 av de läkare jag träffade var någorlunda bra, men de flesta, kanske 70% av underskoterskorna var duktiga.

Tråkigt att du fått lida igenom så lång period. Ingen rolig diagnos. Jag skulle tro att undersköterskor är trevligast, sjuksköterskor brukar ha mer stressiga uppgifter. och läkarna känns som om de bara glider omkring till något "kul" händer

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Jaha är det det Sverige har gjort senaste tiden? Importerat invandrade.
Jag som trott att det pågår stora krig ute i världen som människor måste fly från.

haha, importera flyktingar va ganska bra faktiskt, enligt EU så ska den som söker asyl göra det i första EU landet man kommer till. Men så är det ju inte, de har bara fortsatt gå för att det är bättre i sverige. Visst finns det många som faktiskt flytt. Men finns många som "flyr" också, såkallade lyxflyktingar. Men detta är en annan diskussion.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

jobbar extra som vårdbiträde inom äldrevården, har varit i en timbank i 3 år och blir insatt på ställen där det fattas folk, så jag är runt överallt hela tiden. Aldrig, ALDRIG har jag vart på ett boende eller hemtjänstgrupp där den ordinarie personalen inte är helt sönderkörda. Det fattas folk hela tiden, överallt. Det handlar inte om att cheferna inte hittar sökande individer med rätt kompetens, det handlar om att det inte ens finns individer som söker. Mitt vikariat jag går på i sommar till exempel, det skulle vart 3 till hos oss, men det fanns inte ens några som sökte. Chefen sa rakt ut "har du en kompis som e vettig och vill ha jobb, skicka hit han". Det var 23% sjukfrånvaro 2015 på denna avdelning, vilket inte var något nytt.

Här i Oskarshamn är det många som slutar i vården och börjar på Scania, för förutom fasta arbetstider 7-16, ledigt på helgerna och alla högtidsdagar så är lönen otroligt mycket högre. En kollega berättade att hon ska börja på scania och kommer få 5k mer i månaden, det är groteskt mycket pengar, och hon har samma "utbildning" som mig. Så jag frågar ju mig själv såklart "vad gör jag här när jag kan va på scania ist?".

Min fästmö är Sjuksköterska och hade 4 jobberbjudanden när hon tog examen i Karlskrona. Sjukhuset där tog emot två av dom 25+ som tog examen i hennes klass, för det va i princip omöjligt att få 24000 i ingångslön som SSK pushat för länge. 23500 gick bra efter en massa om och men, 24k däremot var tvärstopp. Sen så är det ju det "vanliga", fattas folk överallt och blir nån sjuk så ersätts inte den personen av vikarie utan deras arbetsuppgifter delas upp över dom som e kvar och kämpar.

Bara en tidsfråga innan samtliga inom vården går in i väggen samtidigt och hela sveriges sjuk och omvårdnad kollapsar fullständigt.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Jaha är det det Sverige har gjort senaste tiden? Importerat invandrade.
Jag som trott att det pågår stora krig ute i världen som människor måste fly från.

De flesta som kommer hit är ekonomiska flyktingar. För att inte nämna att de flesta som kommer inte är från de krigsdrabbade områdena.

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar verkligen Poliser och personer inom vården i Sverige, dåligt betalt med tanke på vad de gör. Och deras arbete uppskattas inte alls tycker jag förstår inte varför de utsätter sig och tar skit säkert varje dag på jobbet. Skulle ALDRIG jobba som Polis tex... Inte värt det, varför skall jag ställa upp för ett land och hålla ordning när folk kastar sten och handgranater mot en? aldrig i livet. De där jävla politikerna får klara sig själva, ge poliserna deras löner istället.

Nej nu börjar jag drifta iväg, men jag har verkligen NOLL respekt för Politiker och FULL respekt för Poliser och Sjukvårdspersonal!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Rekordmedlem

Alliansens skattesänkningar som främst har gynnat välbeställda och rika har lett till ca 5000kr per person mindre till välfärden och det är klart att det märks.
http://www.svd.se/sankta-skatter-har-gett-mindre-till-valfard
140 miljarder mer i fickorna per år åt de rika kan sättas i relation till kostnaderna för de olika delarna av sjukvården
http://www.regeringen.se/artiklar/2015/05/statens-budget-2015...
140 miljarder om året mer att fördela skulle innebära ett rejält tillskott, det skulle inte ens behövas utan man kunde använda pengar till annat också utan att behöva skämmas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror att en anledning till att yrket undersköterska ses ned på av somliga är att det är ett erkänt låglöneyrke som länge kämpat med upprättelse. En parallell kan kanske dras till läraryrket där man länge pratat om "upprättelse" i form av högre lön. Offentlig verksamhet är sällan välbetalt eftersom att marknaden inte är en fri marknad i den bemärkelse att den består av flera köpare och säljare.

Nu i april så fick undersköterskor lite mer i plånboken, kring 800 kronor, samt 800 kronor till om man uppfyllde vissa krav (ej påläst kring dessa). Sen är det positivt att yrket nu kräver utbildning, något som inte krävdes tidigare. Räcker det för att höja statusen hos skeptikerna? Förmodligen inte.

Jag anser att undersköterska är välbehövligt yrke men jag ska erkänna att jag har lite svårt för individer som arbetat som undersköterska 10-20 år utan ambition på att utvecklas, utbildas eller kanske till och med byta karriär. Yrket beskrivs ofta som otroligt påfrestande för kropp och sinne, tunga lyft, stressigt, skiftarbete med nattpass samt låg lön vilket knappast bidrar till ökad livskvalité på hemmafronten. Man bör ha som plan att arbeta en kortare tid för att sen tacka för sig och gå vidare, antingen inom vården eller helt byta bana. Personer som stannar kvar i yrket trots diverse kroppsliga så väl som psykologiska besvär gör sig själva en otjänst vilket ofta leder till längre sjukskrivningar, vilket i sin tur påverkar pensionen och deras sista år i livet negativt.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

jobbar extra som vårdbiträde inom äldrevården, har varit i en timbank i 3 år och blir insatt på ställen där det fattas folk, så jag är runt överallt hela tiden. Aldrig, ALDRIG har jag vart på ett boende eller hemtjänstgrupp där den ordinarie personalen inte är helt sönderkörda. Det fattas folk hela tiden, överallt. Det handlar inte om att cheferna inte hittar sökande individer med rätt kompetens, det handlar om att det inte ens finns individer som söker. Mitt vikariat jag går på i sommar till exempel, det skulle vart 3 till hos oss, men det fanns inte ens några som sökte. Chefen sa rakt ut "har du en kompis som e vettig och vill ha jobb, skicka hit han". Det var 23% sjukfrånvaro 2015 på denna avdelning, vilket inte var något nytt.

Här i Oskarshamn är det många som slutar i vården och börjar på Scania, för förutom fasta arbetstider 7-16, ledigt på helgerna och alla högtidsdagar så är lönen otroligt mycket högre. En kollega berättade att hon ska börja på scania och kommer få 5k mer i månaden, det är groteskt mycket pengar.

Min fästmö är Sjuksköterska och hade 4 jobberbjudanden när hon tog examen i Karlskrona. Sjukhuset där tog emot två av dom 25+ som tog examen i hennes klass, för det va i princip omöjligt att få 24000 i ingångslön som SSK pushat för länge. 23500 gick bra efter en massa om och men, 24k däremot var tvärstopp. Sen så är det ju det "vanliga", fattas folk överallt och blir nån sjuk så ersätts inte den personen av vikarie utan deras arbetsuppgifter delas upp över dom som e kvar och kämpar.

Bara en tidsfråga innan samtliga inom vården går in i väggen samtidigt och hela sveriges sjuk och omvårdnad kollapsar fullständigt.

Har också vart inne och sprungit inom vården i ca sex år i ett antal städer och har samma uppfattning som både dig och TS. Aldrig vart med om ett arbetsområde med sån enorm personalbrist. Framförallt akutmottagningarna i våra större städer är i ett vansinnigt skick, var man tvungen att åka in med en patient eller brukare så var det bara att räkna med 10h väntetid innan man fick träffa en läkare om det inte var livsviktigt.

@mrqaffe Tack för ett klokt inlägg, det är nog helt rätt väg att gå. Helt sjukt att våra politiker blundar så mycket för dessa problem. Speciellt hur det fungerar med landstingen, detta har kritiserats från experter och läkarförbundet väldigt länge och är internationellt sett ett väldigt märkligt system, men trots det så görs det väldigt lite i den frågan.

Sen är det tråkigt att alla politiska diskussioner idag ska blanda in invandring hit å invandring dit, detta har varit ett problem länge, och långt innan senaste vågen flyktingar och invandrare. Personligen tycker jag sjukvård och utbildning är de absolut viktigaste frågorna när jag röstar och röstade faktiskt till och med på vänsterpartiet i senaste valet då Sjöstedt iaf verkade bry sig om det ena av dom till skillnad från många andra politiker, trots att jag varken identifierar mig som vänsterpartist eller så mycket vänster. Frågor kring flyktingar eller miljö och liknande är imo internationella problem och borde då också lösas på internationell nivå. Nu verkar iof många som är kritiska till invandring vara kritiska till EU så det är nog ingen vidare lösning i deras ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Som vårdarbetare så är det skrämmande vad som sker i mitt yrke, ett yrke som en gång va en stolthet att utföra. Idag blir man mött av fördomar och man kan verkligen känna hur vissa nedvärderar en när man nämner ens yrke. Jag är en manlig undersköterska på ett av sveriges största och mest kända sjukhus. Jag är stolt över det jag gör i mitt arbete, men jag är inte alltid glad över att berätta vad jag har för titel. Jag nämner med stolthet att jag jobbar på Barnintensiven och de festa frågar då, "jaha, är du sjuksköterska?" - med ett leende. Jag svarar då skamset, "nej, jag är bara undersköterska" varpå deras leende försvinner och man får ett -jaha, tillbaka. På jobbet är jag stolt över min titel, jag har det bästa jobbet man kan ha, jag är alltid där när det händer, jag är närmst patienterna och anhöriga. Jag är där och aktivt hjälper till allt som är närmst. Men utanför jobbet så är det skämmigt, inget jag skryter om. Då de flesta inte vet vad en undersköterska gör riktigt.

Hur som helst så är sjukvården påväg bort. Politiker och högt uppsatta personer har antagligen inte så bra verklighetsförankring. Vården blöder, och dessa blödande sår kan bara stoppas av pengar, och vården behöver få kosta pengar. Man kan inte spara på vården, då sparar men med hjälp av liv och smärta. Jag liksom så många andra överväger att lämna vården. nästa år så är det en massiv pensionsavgång inom stora delar av vården och de som pluggar idag kommer inte kunna täcka upp för alla de som slutar, ska dessutom stora delar av de som redan jobbar sluta så kommer vården inte bara gå på knäna, vården kommer kollapsa. Resurserna finns inte, även om pengar fanns så finns inte folket, och skulle folket finnas så finns inte pengarna.

Har endel artiklar om hur det ser ut idag, vad som pågår på min arbetsplats.

https://www.vardforbundet.se/lokala-avdelningar/uppsala/aktue...
”Vårdförbundet och Akademiska sjukhuset har under det senaste året arbetat för att komma överens om nya villkor för sjuksköterskorna som arbetar på sjukhusets olika arbetsplatser. Idag (17/6) kom beskedet att arbetsgivaren inte vill fortsätta förhandlingarna med Vårdförbundet, och således kommer villkoren att i många fall försämras. - Vi ser att det här kommer leda till personalflykt med stängda vårdplatser och en ytterligare försämrad arbetsmiljö som följd”

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artik...
”När det råder kraftig resursbrist så behöver vi hjälp av dem som finansierar vården. Alltså våra demokratiskt tillsatta politiker, för att kunna prioritera rätt.”

http://www.aftonbladet.se/lokala-nyheter/7p0gB@ablokal
Sköterskor på Akademiska hotar att sluta

http://www.expressen.se/debatt/vi-orkar-inte-arbeta-mer-an-vi...
” Det nya arbetstidsavtalet gör att vi för vår egen hälsas skull tvingas säga upp oss”

http://www.gp.se/nyheter/sverige/undersk%C3%B6terska-rasar-mo...
”Är jag den enda som tar illa vid mig när mitt val av utbildning till Undersköterska kallas för enkla jobb av Centerpartiet?”

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artik...
Akademiska sjukhuset i Uppsala – sämst av universitetssjukhusen i Sverige

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artik...
”Ett tiotal sjuksköterskor har sagt upp sig på Akademiska sjukhuset.
Orsaken till uppsägningarna är vad de anser orimliga arbetsvillkor.”

Jag tycker du ska fortsätta vara stolt över ditt yrke.
Har stor respekt till de som jobbar inom serviceyrken som kassör, brand, polis, sjukvård.
Ni har mitt fulla stöd.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Jag tror att en anledning till att yrket undersköterska ses ned på av somliga är att det är ett erkänt låglöneyrke som länge kämpat med upprättelse. En parallell kan kanske dras till läraryrket där man länge pratat om "upprättelse" i form av högre lön. Offentlig verksamhet är sällan välbetalt eftersom att marknaden inte är en fri marknad i den bemärkelse att den består av flera köpare och säljare.

Nu i april så fick undersköterskor lite mer i plånboken, kring 800 kronor, samt 800 kronor till om man uppfyllde vissa krav (ej påläst kring dessa). Sen är det positivt att yrket nu kräver utbildning, något som inte krävdes tidigare. Räcker det för att höja statusen hos skeptikerna? Förmodligen inte.

Jag anser att undersköterska är välbehövligt yrke men jag ska erkänna att jag har lite svårt för individer som arbetat som undersköterska 10-20 år utan ambition på att utvecklas, utbildas eller kanske till och med byta karriär. Yrket beskrivs ofta som otroligt påfrestande för kropp och sinne, tunga lyft, stressigt, skiftarbete med nattpass samt låg lön vilket knappast bidrar till ökad livskvalité på hemmafronten. Man bör ha som plan att arbeta en kortare tid för att sen tacka för sig och gå vidare, antingen inom vården eller helt byta bana. Personer som stannar kvar i yrket trots diverse kroppsliga så väl som psykologiska besvär gör sig själva en otjänst vilket ofta leder till längre sjukskrivningar, vilket i sin tur påverkar pensionen och deras sista år i livet negativt.

Tolka mig rätt, Jag ÄLSKAR mitt jobb, bitvis så tycker jag det är skönt att jobba skift, ha lediga dagar mitt i veckan osv. Men vi behöver verkligen folk till vården, och vi behöver VERKLIGEN skäliga löner. Den där 1000-lappen extra per månad dröjer, verkar som att den ökningen kommer i oktober, det är positivt att det är budgeterat, men tyvärr tar de dessa pengar från sköterskorna, Vilket resulterar i avhopp där och då blir det som påföljd att undersköterskorna också blir utan arbete för att avdelningar måste stänga eller dra ner på platser och därav personal.

Jag önskar man kunde tjäna mer som undersköterska, med ett par tusingar mer/månad och lite fler kollegor så skulle jag kunna stanna kvar. Men just nu så kan man inte spara till egen bostad, bil och familj med denna lönen. Man blir beroende av sin respektive.

Skrivet av griid:

Jag tycker du ska fortsätta vara stolt över ditt yrke.
Har stor respekt till de som jobbar inom serviceyrken som kassör, brand, polis, sjukvård.
Ni har mitt fulla stöd.

jag tackar för det, vi behöver höra att vi är bra ibland. Är stolt över mitt arbete, titeln som inte bär stolthet, mer än hos patienterna.
"varför heter det undersköterska? - För att ni gör under"

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

hittade ännu en artikel: http://unt.se/uppland/uppsala/skoterskorna-om-den-nya-modelle...

"Flera sjuksköterskor på avdelning 35 C, AiMA, på Akademiska har redan sagt upp sig i protest mot hur deras scheman och löner kommer att förändras."

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Samma inom Försvaret tyvärr. Finns mycket att önska där.
Favoritexemplet är när man iväg hemifrån, ibland flera veckor i sträck, på skarp nationell insats och jobbar för 16kr/h. Då finns det inga krav på mat eller vila. Så man jobbar dygnet runt, ute på en regnig kobbe i skärgården, skarpt. För 16kr/h. Hur är det sloganen går nu igen? "Välkommen till vår verklighet".
//End rant. Ursäkta inhoppet, men man blir förbannad.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

@sKRUVARN:

@Marticus:

Den modellen vi har nu tillåter tid för återhämtning och någolunda skälig lön, vi orkar ta ett extrapass ibland, men nu ska de ta bort våran modell och sänka vårat OB. Det gör att vi inte kommer orka ta extrapass, täcka för sjukluckor osv. Då jag jobbar på en intensivvårdsavdelning så kan vi inte heller ta in vikarier då man måste ha kunskapen om våra prylar. Det kan då bli att vi får jobba underbemannande, inte kunna gå ut och ta våra raster som vi ska kunna, toabesöken blir bortprioriterade och vi blir mer påverkade. Vi är redan idag utsatta för detta bitvis, fått stänga platser varje helg, neka svårt sjuka barn, orsakar stopp av planerade operationer pga personalbrist. Barn lider varje vecka för att vi inte har utbildad personal.

Så som vi jobbat nu har vi knappt någon sjukfrånvaro, skulle säga ingen som är orsakad av utbrändhet eller utmattning. Det är därför det är massflykt just nu. Oroade minst sagt.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Undersköterskorna gör ett viktigt arbete, såklart. De fördomar du möter kommer troligtvis från de som fortfarande ser undersköterskor som "pisspottekuskar".

Permalänk
Medlem

@Baalex: Fd militärpolis, förstår precis vad du menar.. också ett stort hål budgetplaneringen. Vart är Sverige påväg?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Undersköterskorna gör ett viktigt arbete, såklart. De fördomar du möter kommer troligtvis från de som fortfarande ser undersköterskor som "pisspottekuskar".

haha, japp, speciellt i yngre killar/men's ögon. "torkar du rövar hela dagarna eller?" .. ja, jag torkar din farfars röv för att han fått en stroke och inte klarar det själv..
Eller byter ditt barns blöja för att han är svårt sjuk och du inte kan vara vaken 24/7
Vi gör sånt vi måste, oavsett vad det är. Ett OTROLIGT viktigt arbete om du frågar mig.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Som någon som har me/cfs så måste jag säga vår vård, generellt, är patetiskt dålig. Jag har en sjukdom som det är fler som har än bröstcancer, alzheimers och ms. Det tog 6 år att få diagnos, något i förhållande till en del andra i min situation är förhållandevis kort tid. Jag var tvungen att åka till göteborg för att få den. Det öppnades i höstas en klinik i sthlm där jag fortfarande inte har fått någon tid trots att remiss skickades i oktober. Det finns bara 2 st kliniker i sverige som sysslar med Me/cfs. Hur mina finanser är efter dessa år ska vi inte ens tala om, försäkringskassan är ju nästan sinnessjukt dåliga.

Med det sagt, i min erfarenhet, och jag träffade ungefär 50 läkare under dessa 6 år när jag sökte diagnos, så är de under/sjuksköterskorna de som gör bäst jobb. Ungefär 3 av de läkare jag träffade var någorlunda bra, men de flesta, kanske 70% av underskoterskorna var duktiga.

Jag och min flickvän vet PRECIS, vad du menar. Hon är svårt sjuk i ME (hon fick diagnos via Gottfrieds). Vi har fått kämpa ordentligt. Läkarna sitter med en utbildning de lärde sig för 20 år sedan när ingen visste ett skvatt om ME. Läkare tror det är psykiskt och annat larv. Fått byta vårdcentraler/läkare flera gånger. Försäkringskassan anser att "såhär sjuk kan man inte vara, du inbillar dig, det sitter i huvudet, ut och jobba med dig" etc.

Har man ME måste man kämpa något otroligt mycket. Finns inte många som förstår hur allvarlig den sjukdomen är. Sen finns det så klart många ME-sjuka som kan jobba, ha en vettig fritid etc. Min tjej orkar inte ens sitta vid en dator och är således svårt sjuk i ME. Vi hoppas på forskning i utlandet, specifikt Norge. Sverige är helt bakom flötet vad gäller ME.

Jag har väldigt svårt att tro att det finns en värre sjukdom att ha än ME när man har med sjukvården/Försäkringskassan att göra. Jag måste dock säga att vi haft tur nu på sistone och har fått en väldigt förstående handläggare, kryllar inte direkt av dessa på FK.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A