jag har följt denna tråd länge nu ifall jag köper en sån här fin maskin.. jag har sett många fina lösningar och tips, men dessvärre glömmer man ju allt detta så om jag nu kommer köpa en sån här fin maskin kommer jag ju ställa alla frågor som folk redan ställt (sökfunktionen ger ju många utspridda träffar).
Finns det ingen inbiten fantast som kan skapa en FAQ och publicera i början av tråden eller på en blogg?
Saker jag undrar är
* Blev det löst med att fläkten gick på ganska många procent ifall man inte använde inbyggda raiden?
* Vad behövs för att ersätta DVD med en SSD?
* varför sätter vissa in p410i controllern? duger inte den interna eller är ni "avancerade" användare?
* supported CPU / ram
* testade och verifierade OS (freenas/owncloud/esxi/server2012r2/linux dist)
* Hur långt kommer man med G1610 CPU och i vilket scenario bör man uppgradera?
* vart registrerar man sin produkt? verkar ju vara svårt att hitta på HP
* vart hittar man firmware/drivers, krävs det att man registrerat sin produkt?
* hur aktiverar/köper man ilo licens?
* fördel mot Dell T20?
Som sagt så har jag sett alla dessa svar någon gång i denna tråd, men det tar ju lite tid att ta reda på allt. Om någon orkar och vill, bygg en FAQ, tror det skulle uppskattas av många.
Jag har själv inte bestämt mig för vad jag kommer använda min eventuella maskin. Om det blir en ren windows server med plex och storage. eller om det blir en linux dist som plex och storage, eller freenas/owncloud. tror inte jag kommer virtuallisera då jag redan har en xeon server för detta.
Jättebra initiativ!
Funderar på exakt samma, har ca 2-2,5k att lägga på server och funderar på denna eller bygga en egen mer strömsnål
Kommer att följa tråden och ser fram emot FAQ!