Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag har följt denna tråd länge nu ifall jag köper en sån här fin maskin.. jag har sett många fina lösningar och tips, men dessvärre glömmer man ju allt detta så om jag nu kommer köpa en sån här fin maskin kommer jag ju ställa alla frågor som folk redan ställt (sökfunktionen ger ju många utspridda träffar).

Finns det ingen inbiten fantast som kan skapa en FAQ och publicera i början av tråden eller på en blogg?

Saker jag undrar är

* Blev det löst med att fläkten gick på ganska många procent ifall man inte använde inbyggda raiden?

* Vad behövs för att ersätta DVD med en SSD?

* varför sätter vissa in p410i controllern? duger inte den interna eller är ni "avancerade" användare?

* supported CPU / ram

* testade och verifierade OS (freenas/owncloud/esxi/server2012r2/linux dist)

* Hur långt kommer man med G1610 CPU och i vilket scenario bör man uppgradera?

* vart registrerar man sin produkt? verkar ju vara svårt att hitta på HP

* vart hittar man firmware/drivers, krävs det att man registrerat sin produkt?

* hur aktiverar/köper man ilo licens?

* fördel mot Dell T20?

Som sagt så har jag sett alla dessa svar någon gång i denna tråd, men det tar ju lite tid att ta reda på allt. Om någon orkar och vill, bygg en FAQ, tror det skulle uppskattas av många.

Jag har själv inte bestämt mig för vad jag kommer använda min eventuella maskin. Om det blir en ren windows server med plex och storage. eller om det blir en linux dist som plex och storage, eller freenas/owncloud. tror inte jag kommer virtuallisera då jag redan har en xeon server för detta.

Jättebra initiativ!

Funderar på exakt samma, har ca 2-2,5k att lägga på server och funderar på denna eller bygga en egen mer strömsnål

Kommer att följa tråden och ser fram emot FAQ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jori:

Jättebra initiativ!

Funderar på exakt samma, har ca 2-2,5k att lägga på server och funderar på denna eller bygga en egen mer strömsnål

Kommer att följa tråden och ser fram emot FAQ!

Hur ska du lyckas bygga en ännu strömsnålare server? Denna drar väl typ 30-35 watt utan diskar, det är väl rätt strömsnålt?
För 2000:- är det nog svårt att bygga något liknande som både är bättre prestandamässigt och strömsnålare. Sen att det faktiskt är ett servermoderkort i lådan gör ju inte saken sämre och ILO är fruktansvärt trevligt där man kan remote kan styra servern.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hur långt kommer man med G1610 CPU och i vilket scenario bör man uppgradera?
Duger den för freenas, nas4free, xpenology inkl plex (eller 2012r2 inkl plex)

någon som vet fördel/nackdel mot Dell T20?

Jag har ingen av dem, men en stor fördel jämfört med T20 skulle jag säga är att HP-burken har dubbla NIC och en dedikerad port för ILO (samt en grundlicens för ILO). Dell-burken har bara ett NIC och saknar hårdvarustöd för fjärrstyrning helt och hållet.

Permalänk
Medlem

@SanTeoX:
Tänkte återanvända lite från min nuvarande setup
Har 8GB DDR3 SO-Dimm i min nuvarande nas, samt eventuellt ett Antec ISK110 chassi/nätagg

Så eventuellt köpa till ett N3150 moderkort med inbyggd cpu, men är inte säker på att den är kraftfull nog för mina behov(3-4 virtuella servrar där en ska vara en NAS, en lättare webbserver samt 1-2 labbservrar för programmering som inte kräver så mycket heller)

Alternativt ett AM1 system med 5350 CPU där det kostar ca 600-800kr sen 16gig ram för 700kr till

Men som sagt så funderar jag starkt på denna, bara lite orolig för ljudnivån då jag bor i lägenhet och det finns inte många ställen jag kan gömma den på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jori:

@-=fredrik=-:
Tänkte återanvända lite från min nuvarande setup
Har 8GB DDR3 SO-Dimm i min nuvarande nas, samt eventuellt ett Antec ISK110 chassi/nätagg

Så eventuellt köpa till ett N3150 moderkort med inbyggd cpu, men är inte säker på att den är kraftfull nog för mina behov(3-4 virtuella servrar där en ska vara en NAS, en lättare webbserver samt 1-2 labbservrar för programmering som inte kräver så mycket heller)

Alternativt ett AM1 system med 5350 CPU där det kostar ca 600-800kr sen 16gig ram för 700kr till

Men som sagt så funderar jag starkt på denna, bara lite orolig för ljudnivån då jag bor i lägenhet och det finns inte många ställen jag kan gömma den på

Ok 😊 Jag har även en mini-itx-burk med ovan nämda cpu, d.v.s. am1 sockel med 5350 cpu:n. Den agerar dock inte server utan är en management-dator. (Har alla programvaror för att styra alla prylar på den, så som ubiquiti accesspunkt, esxi klient, netgear switch-programvara m.m.

Den gör absolut sitt jobb den med, dock tror jag att hp:n fungerar bättre som renodlad server. Gissar att man landar på ungefär samma summa samt samma effektuttag på dom. 5350:n går väl något tystare, iaf i idle. Har nog aldrig låtit pressa den, så vet inte hur mycket den låter då. Hp:n låter mycket när den startar upp, men sen varvar den ner och ett lätt brus hörs enbart från den.

Kanske inte skulle vilja ha den jämter sängen, men annars borde den inte störa. Själv har jag två av mina i källaren, där får dom väsnas om det skulle vara så (bor alltså i hus)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem

Finns det ingen närliggande återförsäljare som säljer
http://cart.payments.ebay.com/sc/view kablar ... känns surt att köpa en för 178:- då de ligger på ca: 25:-

Permalänk
Medlem

Tjena, om nån vänlig själv vill ge instruktioner på hur jag loser detta problem.

Jag uppdaterar firmware via iLO, efter att ha följt Technut video nr3. Mina F-tangenter funkade inte riktigt då jag har ett MS ergotangentbord som kan ha strulat i detta aveseende med F-tangenterna, hur som helst av nån anledning händer följande:
efter jag mountat och startat servern enligt video nedan så istället för att välja boot menyn så bootar den klart tills att bios föreslår själv att boota från den virtuella DVD spelaren. Så det blir alltså enligt video utom denna detalj men jag kommer ändå till valet vid 6:24 minuter in i videon och jag väljer att starta "automatic Firmware Update Version 2015.06.0".

Sedan kommer skärmen med HP loggan och progressmätaren. Som dessvärre stannar nästan direct.

Nu vet jag inte hur jag löser detta. Är ju rädd att bricka moderkortet om jag bara stänger av.

progressen stannar enligt bild:
Klicka denna ondrive länk

relevant tid i nedan video är mellan ca 6 och 6:30 minuter in.

Permalänk

@Pudeln: Varför den stannar nästan direkt för dig vågar jag inte svara på, kanske kan kolla checksummorna för isofilen så att den inte blivit korrupt under nedladdning?
Dock behöver du inte vara rädd att bricka den om den fastnar enligt bilden din, den har inte bootat systemet för uppdateringarna ens. Innan den börjar uppdatera någon firmware så måste den scanna av vad som kan gå att applicera på ditt system vilket tar ett litet tag iallafall, det är bara att starta om och prova på nytt. Se om det fungerar bättre vid nytt försök, alternativt kanske prova att köra interactive istället för automatic för att se om det blir någon skillnad.

Problemet med f-tangenterna kan du komma runt, när du är inloggad på ilons webbgränssnitt så finns det en flik för hot keys nånstans i närheten av där man kan starta remote console. Minns inte exakt och har inte tillgång till någon maskin just nu men där kan du mappa tex ctrl-t till f11 eller vilken tangent du inte får till över ilon.

Permalänk
Expertgissare

Hej!
Är väldigt sugen på att köpa denna lilla server för att använda som en NAS samt köra hemautomation på, men har lite funderingar.
1: Går det bra att blanda olika ramstickor i denna server? funderar på stoppa i en Kingston DDR3
4GB 1600MHz DDR3 ECC så jag får 8GB totalt.
2: Måste man använda sig av den inbyggda raidkontrollen eller kan man använda sig av mjukvaruraid utan problem?
3: Har tänkt köra Linux på den, vilken dist skulle ni rekommendera? (kör Linux mint på mina datorer)

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

@Edvin-89: Jag och flera andra här kör på https://www.dustinhome.se/product/5010780924/ddr3

Det är godkänt av HP

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av hultron:

@Edvin-89: Jag och flera andra här kör på https://www.dustinhome.se/product/5010780924/ddr3

Det är godkänt av HP

Tackar, det var exakt den jag tänkte på

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Halloj,

nu har även jag skaffat denna cooling, 4x2tb och en 120gb ssd. får dock problemet med att windows 2012 r2 blåskärmar vid boot och försöker man reparera så säger den att disken är låst, ren lögn då det går att öppna på en windows 8.1 utan problem. Någon som har stött på detta tidigare? installerade 2012an via intelligent provisioning.

Har såklart googlat runt lite på nätet utan framgång.

Permalänk
Medlem

@screamcast:

Tack för ditt superba svar. Det verkar vara fel med fttp servern som jag laddar ner firmware iso:n från. Får olika storlekar på filen varje gång jag laddar ner den. Jag undersöker närmare och rapporterar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför min Microserver "tänker" hela tiden? Kör Xpenology på den, men har blockerat internet för den i routern.

Permalänk
Medlem

tänker hurdå? diskknatter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Tackar, det var exakt den jag tänkte på

Lägg till en hundring och få 8GB istället.
Jag har 2x av denna i min ena server, d.v.s. 16GB samt originalminnet på 4GB och en kingstonssticka på 8GB i den andra servern (dv.s.. 12 GB)
Det går alltså blanda olika minnesmänger och fungerar ypperligt!

Kingston 8GB ECC som fungerar i mina två HP microservrar:
https://www.dustinhome.se/product/5010654160/ddr3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Hej!
Är väldigt sugen på att köpa denna lilla server för att använda som en NAS samt köra hemautomation på, men har lite funderingar.
1: Går det bra att blanda olika ramstickor i denna server? funderar på stoppa i en Kingston DDR3
4GB 1600MHz DDR3 ECC så jag får 8GB totalt.
2: Måste man använda sig av den inbyggda raidkontrollen eller kan man använda sig av mjukvaruraid utan problem?
3: Har tänkt köra Linux på den, vilken dist skulle ni rekommendera? (kör Linux mint på mina datorer)

1. Svarade jag på ovan.
2. Nej, du behöver inte aktivera raid-controllern utan kan köra ren AHCI istället.
3. På en sån här bör man ju inte köra en desktopdist utan jag skulle hellre rekommendera
Ubuntu Server eller liknande. Ska fungera om jag googlat rätt. Har ej testat ännu, för min tredje
server har ej anlänt ännu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sådär, då är jag rätt nöjd, oklart varför disken låste sig, men nu verkar det lira bättre. någon annan som kör hyper-v och xpenology och är nöjd? jag kör mina 4 diskar i separata raid0 och sen monterar jag in dom i min guest, får tyvärr dålig övervakning från synology men kanske är bättre med övervakningen i ILO/windows/raidprogramvaran?

Just nu synkar jag iaf ett share från min riktiga synology i ca 70-100Megabyte/s så det får väl duga?

Permalänk
Medlem

CPUn i denna maskin börjar ju bli lite till åren, så borde det inte komma en uppdaterad version snart? Skylake eller något.
Eller är det så att denna kommer stå sig ett bra tag till?

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av SanTeoX:

Lägg till en hundring och få 8GB istället.
Jag har 2x av denna i min ena server, d.v.s. 16GB samt originalminnet på 4GB och en kingstonssticka på 8GB i den andra servern (dv.s.. 12 GB)
Det går alltså blanda olika minnesmänger och fungerar ypperligt!

Kingston 8GB ECC som fungerar i mina två HP microservrar:
https://www.dustinhome.se/product/5010654160/ddr3

Tackar hade missat det minnet helt, tur att jag inte beställt ännu

Skrivet av SanTeoX:

1. Svarade jag på ovan.
2. Nej, du behöver inte aktivera raid-controllern utan kan köra ren AHCI istället.
3. På en sån här bör man ju inte köra en desktopdist utan jag skulle hellre rekommendera
Ubuntu Server eller liknande. Ska fungera om jag googlat rätt. Har ej testat ännu, för min tredje
server har ej anlänt ännu.

Tack för svar, lite klumpigt skrivet av mig bara. Tänkte om någon kunde rekommendera en serverdist för en som är van vid Mint Men det kanske inte spelar så stor roll då det inte är så mycket likt mellan server och desktop distributioner. Funderar på FreeNAS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Tackar hade missat det minnet helt, tur att jag inte beställt ännu

Tack för svar, lite klumpigt skrivet av mig bara. Tänkte om någon kunde rekommendera en serverdist för en som är van vid Mint Men det kanske inte spelar så stor roll då det inte är så mycket likt mellan server och desktop distributioner. Funderar på FreeNAS.

Ska själv köra FreeNas på dn av mina

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxis:

tänker hurdå? diskknatter?

Nja, inte lyssnat efter, men lampan för diskaktivitet blinkar i princip hela tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av db1:

Nja, inte lyssnat efter, men lampan för diskaktivitet blinkar i princip hela tiden.

Jag har ingen G8 privat som jag kan kolla hela tiden men den Xeon-variant jag byggde förra året är likadan av det jag kunnat studera. Diskaktivitet är igång oavbrutet oavsett om burken har något att göra eller inte. La märke till detta redan då jag satte upp burken med några diskar i RAID och Server 2012. Antagligen någon konstant diskdiagnos/kontroller eller liknande. G7 håller inte på så, så det verkar vara G8-specifikt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

RAID aktivt? I så fall ligger kontrollern och jobbar mot diskarna kontinuerligt med låg prioritet, scrubbing. Om den gör enklare underhåll utan att RAIDen är igen låter jag vara osagt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

RAID aktivt? I så fall ligger kontrollern och jobbar mot diskarna kontinuerligt med låg prioritet, scrubbing. Om den gör enklare underhåll utan att RAIDen är igen låter jag vara osagt.
B!

Jag är inte speciellt kunnig om det tekniska bakom RAID, men varför gör inte alla kontrollers detta isf? G7 gör det inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@screamcast:

Tack för ditt superba svar. Det verkar vara fel med fttp servern som jag laddar ner firmware iso:n från. Får olika storlekar på filen varje gång jag laddar ner den. Jag undersöker närmare och rapporterar tillbaka.

Jag hade problem förra året med att tanka ner ISOn direkt från FTPn, blev tvungen att gå via hemsidan och då måste enheten vara reggad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag är inte speciellt kunnig om det tekniska bakom RAID, men varför gör inte alla kontrollers detta isf? G7 gör det inte.

Hela HP's serie "riktiga" RAID kontrollers gör så, så G7 gör nästan garanterat det med, men om jag tittar på "tidigare" HP teknik, så ser man det bara på de individuella aktivitetsljusen, inte på kabinettets "diskaktivitet", medan nyare burkar ser man det "diskaktivitetsdioden" hela tiden, riktigt varför de har gjort den ändringen är dock oklart... Själv tycker jag det är lite rogivande när man tittar på de större systemen och långa rader diodljus lungt blinkar i takt. De pysslar med samma typ av "scrubbing" som vilken ZFS baserad lösning som helst gör i mjukvara, fast här är det en del av RAID-kontrollern, och sköts oavsett vad du har för OS på enheten, och i bakgrunden.

I "Smart Storage Administrator" kan man ändra prioriteten, default är "idle", och "delay" på 15 sekunder, men så vitt jag vet lagras de värden man väljer, så konfigurerar man det en gång behöver man inte mjukvaran längre. (Den är dock tacksam, man kan få en del diagnostik via den) Idle är för övrigt inte CPU, utan när RAID kontrollern specifikt.
Eftersom det innebär att diskarna aldrig stängs ner, utan alltid är vakna kan man vara sugen på att stänga av funktionen, men det är inte odelat positivt. I så fall rekommenderar jag att man kör den "regelbundet" genom att gå in och ändra prioritet till "High" och låta den traggla sig igenom jobbet. Problemet är att man har ingen progressbar, så det är en ren gissning hur länge man bör låta den jobba... Och det är inte som om den slutar. Det är kontinuerligt.

HP skriver inte mycket om det, i alla fall inte i dokumentation jag hittat. Det lilla som skrivs är som följer:
[guote]Dynamic sector repair
Disk drive media can develop defects caused by variances in the drive mechanisms under normal operating conditions. To protect data from media defects, HP built a dynamic sector repair feature into Smart Array controllers.
Smart Array controllers perform a background surface analysis during inactive periods, continually scanning all drives for media defects. Smart Array controllers can also detect media defects when accessing a bad sector during busy periods. If a Smart Array controller finds a recoverable media defect, the controller automatically remaps the bad sector to a reserve area on the disk drive. If the controller finds an unrecoverable media defect and you have configured a fault-tolerant logical drive, the controller automatically regenerates the data and writes it to the remapped reserved area on the disk drive.[/quote]Lite i underkant, men det är ganska generella dokument, det finns säkert bättre info, jag har bara inte hittat det publikt. Den blobben ovan finns på sidan 8'a här.

Oavsett, det är per design. Jag hade valt att ignorera det, eftersom "lösningarna" är sämre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

har köpt mig en ny server en hp microserver gen 8 för ett tag sen har kört med windows server 2012
har funkat bra ända tills nu då den börjat klaga på massa licenser och saker och eftersom att jag inte förstår vad så kan jag heller inte lösa problemet.
har även handlat in lite mer minne så har nu 10gb minne i den.
men vad ska man ha för os i den?? jag hade tänkt köra om den och byta till nåt enklare kanske?
jag ska bara ha den som fil server i stort sett, men jag är totalt okunnig på nätverk så det ska vara lätt jobbat och enkelt helst med ett snyggt gränssnitt,
fick tips om unRaid är det bra och enkelt eller finns det nåt som är bättre??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av little_fraz:

har köpt mig en ny server en hp microserver gen 8 för ett tag sen har kört med windows server 2012
har funkat bra ända tills nu då den börjat klaga på massa licenser och saker och eftersom att jag inte förstår vad så kan jag heller inte lösa problemet.
har även handlat in lite mer minne så har nu 10gb minne i den.
men vad ska man ha för os i den?? jag hade tänkt köra om den och byta till nåt enklare kanske?
jag ska bara ha den som fil server i stort sett, men jag är totalt okunnig på nätverk så det ska vara lätt jobbat och enkelt helst med ett snyggt gränssnitt,
fick tips om unRaid är det bra och enkelt eller finns det nåt som är bättre??

Du måste nog vara lite mer specifik än bara "börjat klaga på massa licenser och saker" om vi ska kunna hjälpa dig.

Visa signatur

Permalänk

@MultiMan: vet inte om jag kan vara mer specifik det är nån licens för remote desktop om jag förstått allt rätt.
men jag har tänkt byta operativ på servern till något mer enkelt, känns som att windows server är lite overkill för det jag ska använda den till
(spara filer på och filmer till min htpc).
min fråga är vilket operativ jag ska sätta in på servern
unRaid, FreeNas, Nas4Free eller openmediavault eller nåt annat??
eftersom jag kan så lite så frågar jag er.
det ska vara enkelt och lätt manövrerat
i servern så sitter det 4st 2tb diskar +1 500gb os disk i floppy kontakten.