Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

1. En enhet enligt detta: https://forums.plex.tv/discussion/152883/skulle-en-proliant-m...
2. Nej du måste inte köpa några licenser
3. Den är passivt kyld, så man kan inte trycka i vad som helst (utan att modda in en fläkt), men ja, det går att uppgradera till vissa XEON

Jättebra! Det var ungefär dem svaren jag ville ha - Eftersom processorn är så klen, och saknar stöd för ESXi(?) så antar jag att jag får installera ett stand-alone OS tills jag uppgraderar processorn/ram till något bättre. Frågan är vad som är bäst att installera?

Har kollat lite på FreeNAS, och det verkar bra och den verkar ha allt jag behöver. Men jag har också sätt Synology's egna OS (DSM) som går att installera till en x86-maskin (XPENOLOGY). Någon som har några tankar om detta?

Edit: Är det inte bättre att installera ESXi via USB'et och bara lägga xpenology, så jag slipper att pilla med alla inställningar när jag väl ska uppgradera och installera ESXi då?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Jättebra! Det var ungefär dem svaren jag ville ha - Eftersom processorn är så klen, och saknar stöd för ESXi(?) så antar jag att jag får installera ett stand-alone OS tills jag uppgraderar processorn/ram till något bättre. Frågan är vad som är bäst att installera?

Har kollat lite på FreeNAS, och det verkar bra och den verkar ha allt jag behöver. Men jag har också sätt Synology's egna OS (DSM) som går att installera till en x86-maskin (XPENOLOGY). Någon som har några tankar om detta?

Edit: Är det inte bättre att installera ESXi via USB'et och bara lägga xpenology, så jag slipper att pilla med alla inställningar när jag väl ska uppgradera och installera ESXi då?

Inga problem att köra ESXI på en HP Proliant Microserver Gen8. Kör själv esxi med ett antal hostar utan problem.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Inga problem att köra ESXI på en HP Proliant Microserver Gen8. Kör själv esxi med ett antal hostar utan problem.

Utmärkt! Inte stött på några problem med installationen eller prestandan? Vad körs det på hostarna, om jag får fråga? - Planen var att köra Synology på en host, och sedan en Debian/Ubuntu host som är dedikerad till Plex bara. Läste att det var bättre eftersom Plex servern som körs i synology inte är något vidare (Det fanns bättre alternativ).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@TimeLeap:

Jag fick min server i går och har installerat ESXi på den, gick helt smärt fritt. Än har jag bara installerat en Windows 7 maskin på den.

Planerar fler maskiner, bla. Windows Server. Men jag måste uppgradera minnet, verkar som dessa ska fungera https://www.dustinhome.se/product/5010654160/ddr3

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Planerar fler maskiner, bla. Windows Server. Men jag måste uppgradera minnet, verkar som dessa ska fungera https://www.dustinhome.se/product/5010654160/ddr3

Det är de stickorna som jag har uppgraderat mina servrar med

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Kör Xpenology på min egenbyggda NAS och funkar riktigt bra. Jag har dock märkt är att uppdateringar ligger ett tag efter. DSM version 6.0 släpptes för ett tag sen men Xpenology ligger fortfarande på DSM 5.2-5644. Även alla "appar" fungerar inte som dom ska.

EDIT: Läst mig till att det går att köra Xpenology virtuellt under ESXi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hur bär du dig åt för att köra host:ar på en host? Du menar nog VM:ar såvida du inte gör en "nested install" av ESXi

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

@TimeLeap:

Jag fick min server i går och har installerat ESXi på den, gick helt smärt fritt. Än har jag bara installerat en Windows 7 maskin på den.

Härligt att höra! - Då blir det att beställa en sådan jävel när skatteåterbäringen nästa månad Så kan man slänga in diskarna som sitter i datorn in i denna lilla skönheten.

Skrivet av Aeshu:

Kör Xpenology på min egenbyggda NAS och funkar riktigt bra. Jag har dock märkt är att uppdateringar ligger ett tag efter. DSM version 6.0 släpptes för ett tag sen men Xpenology ligger fortfarande på DSM 5.2-5644. Även alla "appar" fungerar inte som dom ska.

EDIT: Läst mig till att det går att köra Xpenology virtuellt under ESXi.

Hittade en väldigt rolig och bra sida där en kille diskuterar Xpenology en del, verkar som han håller stenkoll på det. Jag avvaktar att installera det tills v6.0 är släppt, och folk säger att det är okej att uppdatera. Sidan använder mig utav att kolla efter uppdateringar osv

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

4-pin PWM-fläkt i Gen8 Microserver: https://www.youtube.com/watch?v=ZPn8tXP-ZjI

Hoppas det kan vara till nytta för någon

Permalänk
Medlem

ProLiant MicroServer Gen8 Entry frågor

Tja, funderar på att köpa en "ProLiant MicroServer Gen8 Entry" då jag känner att min Intel NUC n2820 chokar som lite, sen är det väl ganska dåliga upgraderings möjligheter i den. Kör Ubuntu server på den med bl.a VoIP servrar, FTP, MC, web/apache, media osv. Dock hänger inte Plex riktigt med när man spelar upp media av högre kvalitéer med 5.1+ ljud.

Någon som har erfarenhet av Gen8?

Går det byta processor i dom? Enligt Dustin supporten så var det ej rekommenderat, eftersom "tillverkaren har egna lösningar för kylning". Samtidigt som man läser lite här och där att folk byter propp i dom. Så tänkte kika om det är någon här som har någon erfarenhet. Tänkte inte köpa propp på engång, men vill ju ha upgraderingsmöjligheter om jag skulle finna behov.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem

jag har en gen8 som jag är nöjd med. kör ett moln i den coh plex.

ja du kan byta propp i den, du kan dessutom byta släkten för proppen men då får du såga och slipa lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidgp:

Oj, se där. Ska absolut läsa på lite där, tack.

Skrivet av pokelia:

jag har en gen8 som jag är nöjd med. kör ett moln i den coh plex.

ja du kan byta propp i den, du kan dessutom byta släkten för proppen men då får du såga och slipa lite

Såga och slipa låter lite överkurs. Vill framförallt slippa att den chokar i Plex, klarar inte 1080p med "bättre ljud" som det är nu, sen ha möjligheten att slänga upp nån spelserver om man så känner för det. Så var Gen8 ganska billig just nu, 2000kr. Sen såg det väldigt nice ut med 4 diskar på framsidan för lagring.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

@Tott3 *Trådar sammanfogade (§2.2/§3.3)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Oj, se där. Ska absolut läsa på lite där, tack.

Såga och slipa låter lite överkurs. Vill framförallt slippa att den chokar i Plex, klarar inte 1080p med "bättre ljud" som det är nu, sen ha möjligheten att slänga upp nån spelserver om man så känner för det. Så var Gen8 ganska billig just nu, 2000kr. Sen såg det väldigt nice ut med 4 diskar på framsidan för lagring.

jag har en stock, jag kör plex utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

jag har en stock, jag kör plex utan problem

Har beställt en nu 😁 2000kr på Dustin!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Går det byta processor i dom? Enligt Dustin supporten så var det ej rekommenderat, eftersom "tillverkaren har egna lösningar för kylning". Samtidigt som man läser lite här och där att folk byter propp i dom. Så tänkte kika om det är någon här som har någon erfarenhet. Tänkte inte köpa propp på engång, men vill ju ha upgraderingsmöjligheter om jag skulle finna behov.

Jag använder en processor med 80W TDP (35W TDP är standard) och det fungerar fint oavsett belastning (körde mprimes tortyrtest i 24 timmar utan problem). Den blir lite varm vid full belastning men det verkar vara ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Har beställt en nu 😁 2000kr på Dustin!

gött, att tänka på beroende på vilket OS du ska köra så går det att sätta en SSD i ODD platsen, jag gjorde det så jag kan ha mina 4 diskar som ren lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

gött, att tänka på beroende på vilket OS du ska köra så går det att sätta en SSD i ODD platsen, jag gjorde det så jag kan ha mina 4 diskar som ren lagring

Tänkte nog göra det. Kör Ubuntu server på min nuvarande, så blir samma här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Jag använder en processor med 80W TDP (35W TDP är standard) och det fungerar fint oavsett belastning (körde mprimes tortyrtest i 24 timmar utan problem). Den blir lite varm vid full belastning men det verkar vara ok.

Vilken processor använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av C0mbat:

Vilken processor använder du?

Xeon E3-1270

Permalänk
Medlem

Någon som kör ssd disk i den? Tänkte inte köra raid, kan man stoppa in en SSD disk för OS i ett av facken fram på eller bör man köra i ODD porten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Tott3: Jag kör en SSD i en av de främre platserna. Köpte en originaladapter på eBay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

@Tott3: Jag kör en SSD i en av de främre platserna. Köpte en originaladapter på eBay.

Okej, då får det bli en sån lösning då 😁Thanks for reply

Visa signatur

Permalänk

Jag har byggt ihop en server som har rasat och tankarna går att köpa en riktig och kollat lite på microserver. Men jag har några funderingar om vad den klarar av.
Eftersom den är liten så får det inte plats så många diskar så tänkte jag plocka ut hdd-buren från mitt gamla chassi som får plats 8st diskar och koppla den till mitt raidkort så den kommer stå bredvid servern. Men den behöver 2st molex matningar och jag undrar om nätagget skulle klara av detta?
Tror ni på denna lösning eller har ni något annat förslag på bra server som har plats för minst 8 diskar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allfredos:

Jag har byggt ihop en server som har rasat och tankarna går att köpa en riktig och kollat lite på microserver. Men jag har några funderingar om vad den klarar av.
Eftersom den är liten så får det inte plats så många diskar så tänkte jag plocka ut hdd-buren från mitt gamla chassi som får plats 8st diskar och koppla den till mitt raidkort så den kommer stå bredvid servern. Men den behöver 2st molex matningar och jag undrar om nätagget skulle klara av detta?
Tror ni på denna lösning eller har ni något annat förslag på bra server som har plats för minst 8 diskar?

8 diskar extra är för mycket för det inbyggda nätagget. Bara startströmmen på 8 diskar samtidigt är större än vad nätagget kan ge. Har du en staggered spinup-lösning så går det kanske, men troligen inte ändå.

Microservern är alltså en budgetlösning och ingen fullfjädrad server för tonvis med diskar och massiv belastning, något många verkar missa. Man får vad man betalar för, men en mycket flexiblare lösning än vanliga NASar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allfredos:

Kika på ett externt SAS kabinett. Jag har två stycken Sans Digital som jag har planer att göra något bra av.
4st diskar internt + 2 SSD. Sen 2x4 diskar i externa chassin

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hej
Jag försöker boota up RAID configueringen ( array conficuration utility ), för att sätta upp raid.
men den verkar inte hitta mjukvaran:
"
Could not find kernel image : acu
boot:
"
Någon som sett det ? Jag ska testa att installera om senaste service packen, om det kan hjälpa.

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P

Permalänk
Skrivet av broccoli:

Hej
Jag försöker boota up RAID configueringen ( array conficuration utility ), för att sätta upp raid.
men den verkar inte hitta mjukvaran:
"
Could not find kernel image : acu
boot:
"
Någon som sett det ? Jag ska testa att installera om senaste service packen, om det kan hjälpa.

ACUn borde redan vara installerad så det är ju märkligt att den inte funkar, men testa att installera senaste/ominstallera intelligent provisioning annars. Då kan du komma åt ett gränssnitt genom f10 under uppstart där du kan kolla loggar, installera os och fixa med raidconfig osv via ett grafiskt gränssnitt.
www.hp.com/go/intelligentprovisioning

Är en bootbar iso som du kan slänga på via ilon och boota en gång så ska den installera sig, alternativt montera ison på en windowsmaskin och leta upp usbkeyutilityn för att skapa dig en bootbar usb-sticka. Intelligent provisioning är inbyggt i servern annars så se det som en slags firmwareuppgradering, den kommer inte installera sig på diskarna eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av screamcast:

ACUn borde redan vara installerad så det är ju märkligt att den inte funkar, men testa att installera senaste/ominstallera intelligent provisioning annars. Då kan du komma åt ett gränssnitt genom f10 under uppstart där du kan kolla loggar, installera os och fixa med raidconfig osv via ett grafiskt gränssnitt.
www.hp.com/go/intelligentprovisioning

Är en bootbar iso som du kan slänga på via ilon och boota en gång så ska den installera sig, alternativt montera ison på en windowsmaskin och leta upp usbkeyutilityn för att skapa dig en bootbar usb-sticka. Intelligent provisioning är inbyggt i servern annars så se det som en slags firmwareuppgradering, den kommer inte installera sig på diskarna eller liknande.

Tack, det ska jag testa ! :), Service packen löste inget problem. Dock så kunde jag se att jag kunde sätta upp RAID arrayen via SPP.ison

Update : Tydligen supportas inte min maskin => " This product does not support intelligent provisioning.."

Update 2: version 1.62 verkar ha stöd för micro-gen8an. ( testade 2.4) ladda ner & testa vidare..

Visa signatur

P4 2.8@3.2Ghz HT, 1 Gig Ram, Asus 9800XT, Audigy Zs paltinum Pro, 193P