Är det någon skillnad på 95 och 98 oktan prestandamässigt? Då min motor föredrar 98 oktan?

Permalänk
Medlem

@Larskrister: Jag svarade på ett helt annat inlägg som nu är borta och då skarvades det tydligen ihop med ditt i stället, klart det inte låter begripligt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

95 oktan innehåller som sagt etanol som bl.a. kan vara skadligt för vissa gummiblandingar (slangar osv.). Så om det står att mopeden ska ha 98 oktan så är det säkrast att följa den rekommendationen. Det gör jag med min bil och motorcykel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

95 oktan innehåller som sagt etanol som bl.a. kan vara skadligt för vissa gummiblandingar (slangar osv.). Så om det står att mopeden ska ha 98 oktan så är det säkrast att följa den rekommendationen. Det gör jag med min bil och motorcykel.

Tack för infon, ska försöka tanka 98 då istället (:
Någon som vet på ett ish vad priset på 98 ligger på? Vs priset på 95?
Är det runt en halv krona mer eller närmare 1 krona?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk

@Jonathan0101: Brukar vara ca en krona upp.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@Jonathan0101: Ända anledningen att tanka 98 oktan, är för att undvika att motorn spikar.
I fallet med en moped, med gammal hederlig förgasare, så kan du gott tanka 95 nästan hela tiden.
Varma sommardagar är igentligen enda gångerna det finns risk för spikningar.
Skillnaden är inte stor, personligen skulle jag kört på 95 året runt och hållit igen lite på gasen om jag skulle ut och köra när det är närmare 30 grader. Hur många sådanna dagar har vi?

I en bensin motor vill man antända bensinen, när kolven är högst upp. Trycket från explosionen driver ner kolven och driver mopeden framåt. Igentligen tänder man bensin/luft blandningen lite innan kolven hunnit ända upp, för att det tar några millisekunder innan fullt tryck byggts upp.
En "knackning" är när blandningen antänds för tidigt, då hinner trycket från explusionen byggas upp, medans kolven fortfarande är på väg upp, tryck och temp blir då alldeles för höga, med allvarliga motorskador som följd.

Har du inte toktrimmat, så kör på 95.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

98-oktan är inte etanolfri. Det stämde kanske för 10 år sedan, men inte längre. Bara att läsa informationen från respektive bolag du tankar från. Tidigare var även V-power etanolfri, detta gäller inte heller längre.

Vill du prompt ha etanolfritt är det nog aspenbensin som gäller.

En modern turbobil kan få (väldigt marginellt) högre effekt på 98-oktan, då tryck kan justeras upp. Möjligt det finns sugmotorer som justerar till tändningen något, men det skulle vara så liten skillnad att det är försumbart.

På fordon som inte är självjusterande och som inte kräver 98-oktan är 95-oktan att föredra, blir (extremt marginellt) högre effekt. Men om något så lönar det sig ekonomiskt utan effektförlust.

Lambdasensorn som tidigare nämnts i tråden justerar bränsleblandning, men bara vid låg- och dellast. Vid hårdare last är lambdan för långsam.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

En kompis till mig fick för att få ut mer hästar genom att köra 98 istället för 95 eftersom många på nätet säger att 98 är bättre för motorn. Verkar dock som bilen är inställd på 95 för så fort han tankade 98 så tändes motorlampan. Detta var en Audi A6 1.8T från 2003. Jag skulle enbart rekomdera att köra det oktan som står i instuktionsboken varken mer eller mindre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

En kompis till mig fick för att få ut mer hästar genom att köra 98 istället för 95 eftersom många på nätet säger att 98 är bättre för motorn. Verkar dock som bilen är inställd på 95 för så fort han tankade 98 så tändes motorlampan. Detta var en Audi A6 1.8T från 2003. Jag skulle enbart rekomdera att köra det oktan som står i instuktionsboken varken mer eller mindre.

Att motorlampan tändes har knappast med oktanhalten att göra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sniglom:

En modern turbobil kan få (väldigt marginellt) högre effekt på 98-oktan, då tryck kan justeras upp. Möjligt det finns sugmotorer som justerar till tändningen något, men det skulle vara så liten skillnad att det är försumbart.

På min bil så gick det utan problem köra över 10 grader mer tändning genom hela registret. Bytte från 95 oktan till E85 (104 oktan). Tyckte det blev en riktig ordentlig skillnad, 98 oktan måste ge en knuff också

Att tanka 98 i en original bil "gjord för" 95 oktan ger förmodligen ingen effekt alls utan en mappning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@Jonathan0101: Ända anledningen att tanka 98 oktan, är för att undvika att motorn spikar.
I fallet med en moped, med gammal hederlig förgasare, så kan du gott tanka 95 nästan hela tiden.
Varma sommardagar är igentligen enda gångerna det finns risk för spikningar.
Skillnaden är inte stor, personligen skulle jag kört på 95 året runt och hållit igen lite på gasen om jag skulle ut och köra när det är närmare 30 grader. Hur många sådanna dagar har vi?

I en bensin motor vill man antända bensinen, när kolven är högst upp. Trycket från explosionen driver ner kolven och driver mopeden framåt. Igentligen tänder man bensin/luft blandningen lite innan kolven hunnit ända upp, för att det tar några millisekunder innan fullt tryck byggts upp.
En "knackning" är när blandningen antänds för tidigt, då hinner trycket från explusionen byggas upp, medans kolven fortfarande är på väg upp, tryck och temp blir då alldeles för höga, med allvarliga motorskador som följd.

Har du inte toktrimmat, så kör på 95.

Vid normal drift bildas ingen explosion i en bensinmotor, det är en förbränning, mycket stor skillnad.

Explosion = motorskador.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon124265:

På min bil så gick det utan problem köra över 10 grader mer tändning genom hela registret. Bytte från 95 oktan till E85 (104 oktan). Tyckte det blev en riktig ordentlig skillnad, 98 oktan måste ge en knuff också

Att tanka 98 i en original bil "gjord för" 95 oktan ger förmodligen ingen effekt alls utan en mappning

Jo, klart det blir skillnad på 10 grader mer förtändning, men jag är tveksam till om du hittar någon produktionsbil med sugmotor som gör det av sig själv på e85. Mellan 95 och 98 är det nog inte många grader att prata om.

Jag tycker 10 grader låter väldigt mycket att ändra över hela registret, har du bänkat så du inte tappar effekt någonstans?

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Karaff:

Vid normal drift bildas ingen explosion i en bensinmotor, det är en förbränning, mycket stor skillnad.

Explosion = motorskador.

Det är helt klart en explosion. Har man sett samma förbränningsförlopp i en transparent bur så är det väldigt lämpligt att kalla det en explosion. Det finns ingen strikt definition av en explosion som det finns för detonation. En explosion är också förbränning men en snabb sådan. Rent reaktionstekniskt är det fortfarande en vanlig förbränning, eller deflagration. Även krut genomgår deflagration. Teoretiskt sett ska det tydligen gå att få krut att detonera men högst oklart om det är praktiskt möjligt. Så ur ett reaktionskinetiskt perspektiv är det ingen större skillnad på krut och träkol. Lite olika reaktioner bara då krut har eget oxidationsmedel medan träkol generellt använder syret i luften och är därmed oftast diffusionsbegränsad. Fast det är inte ett problem i en bensinmotor då du har en förblandad bränsle-luft-blandning så reaktionsförloppet är kinetiskt begränsat, precis som ickedetonerande sprängämnen. Fast om man finfördelar kolet och blandar det med luft kan man få upp förbränningshastigheten en hel del även där. Koldammsexplosioner är ett problem. Här har du ett exempel från YouTube:
https://youtu.be/QPVPxCbSNTU?t=1m12s
https://www.youtube.com/watch?v=lcqZ-BhItXo

Sen gissar jag att du aldrig hört en bil baktända vilket kan bli en riktigt bra smäll. Värt att tänka på är att det är en explosion i avgassystemet där trycket är lägre än inne i själva motorn. Flammhastigheten ökar med trycket.

I fallet detonation är det tryckvågen som driver rektionen och inte värmetransporten. Definitionen för detonation är att tryckvågen färdas snabbare än ljudhastigheten för övrigt.

Så skillnaden mellan en explosion och förbränning är faktiskt mycket liten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Jag kör visserligen bil, men jag märker av skillnaden i att bilen drar mindre bränsle på en viss sträcka.
Jag kör en gång i månaden runt 100 mil enkel resa till mina föräldrar (samma väg varenda gång) och har jag tankat 95 oktan så måste jag tanka ca 5 mil innan jag kommer hem till de (visst det är rätt långt på 95 medan om jag kör på 98 så kommer jag hem till de samt att jag kan köra lite där innan jag tankar.

Permalänk

95 oktan innehåller 10% etanol medan 98 oktan innehåller högst 5% etanol. Vet inte om det gör någon stor skillnad på hur de löser upp olika gummiblandningar men om det är rekommenderat med 98 oktan ska man nog använda det av flera olika anledningar.

http://www.mhrf.se/e10

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Oktan är ett "mått" för hur hög kompression bränsleblandningen tål innan det självantänder. Det är inte ett mätvärde för hur svårt eller lätt det är att antända bränsleblandningen.

Självantändning innebär att bränsleblandningen antänds för tidigt (dvs innan tändstiftet avger sin gnista, s.k. pre-ignition), vilket leder till att motorn går sämre (varmare, mindre effekt, lägre verkningsgrad, etc). Självantändningen kan också yttra sig som s.k. "knackning". Med "knackning" avses detonation, vilket man inte vill ha eftersom det skadar motorn. Det man vill ha är en kontrollerad förbränning och då vid rätt tidpunkt.

Etanol är oktanhöjande, ger frysskydd och tillåter en viss mängd vatten att blanda sig med bränslet. Etanol är tillsatt i all bensin man tankar på mackarna. E10 (fd 95 oktan) innehåller 10% etanol, medan 98 oktan innehåller ca 5%.

Att tanka E10 (95 oktan) om fordonet specificerar att 98 oktan bör man inte göra annat än i "nödfall". Anledningen är bl.a att det kan leda till att motorn knackar. Moderna (bil)motorer detekterar knackning och kan då vidta en del åtgärder för att förhindra knackning. Gemensamt för såna åtgärder är dock att motorn går sämre än vad som är tänkt.

Enklare motorer, typ 50cc 2-takt mopedmotorer, borde kunna tankas med E10, men om nu manualen säger att man ska tanka 98 oktan så finns det nog en anledning till det och man bör man nog göra som manualen säger, för jag tvivlar på att det sitter någon knacksensor på en sån motor.

Att tanka 98 oktan om fordonet specificerar 95 oktan är meningslöst om inte motorkonstruktionen kan dra nytta av det höjda oktantalet.

TL:DR
Ja det är skillnad rent prestandamässigt på att tanka 95 oktan jmf med 98 oktan om motorn är avsedd för 98 oktan. Till enklare motorer som din mopedmotor ska du nog se till att använda det oktantal som rekommenderas alldeles oavsett.

Vad det gäller bilar, tanka det som rekommenderas, med undantag för om:
- Bilen är tillverkad före, eller under, 2011
- Bränslet som rekommenderas är bensin 95 oktan.
- Bilen inte finns med på listan av bilar som tål E10 (eller specifikt nämns som att den inte tål E10).
Om ovanstående tre punkter överensstämmer med din bil; tanka 98 oktan, eller forska mer i om just din bil kan tankas med E10.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Om jag nu skulle behöva argumentera mot te.x en kompis som påstår att det inte är någon skillnad mellan 95 och 98 och att 98 ej gör någon nytta, hur skulle då ett kort och gott litet argument i form an några enstaka menigar ser ut som alla kan förstå?

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Jag kör visserligen bil, men jag märker av skillnaden i att bilen drar mindre bränsle på en viss sträcka.
Jag kör en gång i månaden runt 100 mil enkel resa till mina föräldrar (samma väg varenda gång) och har jag tankat 95 oktan så måste jag tanka ca 5 mil innan jag kommer hem till de (visst det är rätt långt på 95 medan om jag kör på 98 så kommer jag hem till de samt att jag kan köra lite där innan jag tankar.

Etanol har ca 30% lägre energi innehåll. Energin i bränslet är det som tar dej i mål, så att säga.
Lite snabb huvud räkning ger:
E10 (95 ron) 90% bensin / 10% etanol = 97% energi innehåll mot ren bensin.
E5 (98 ron) 95% bensin / 5% etanol = 98.5% energi innehåll mot ren bensin.
Mao under idealiska förhållanden borde du komma 101.5 mil, mot 100 mil innan soppa torsk. Detta under idealiskt lika förutsättningar, med samma med/mot vind, inga omkörningar, inte ligga bakom en traktor i fem kilometer osv... mao högst osannorlikt att man kan märka någon skillnad i verkligheten. Om pris skillnaden är 1.5% eller mindre, skulle jag också tanka 98. Vet inte vad det kostar där du tankar, men här är skillnanden större.

Skrivet av Hurtigbullen:

Oktan är ett "mått" för hur hög kompression bränsleblandningen tål innan det självantänder. Det är inte ett mätvärde för hur svårt eller lätt det är att antända bränsleblandningen.

Självantändning innebär att bränsleblandningen antänds för tidigt (dvs innan tändstiftet avger sin gnista, s.k. pre-ignition), vilket leder till att motorn går sämre (varmare, mindre effekt, lägre verkningsgrad, etc). Självantändningen kan också yttra sig som s.k. "knackning". Med "knackning" avses detonation, vilket man inte vill ha eftersom det skadar motorn. Det man vill ha är en kontrollerad förbränning och då vid rätt tidpunkt.

Etanol är oktanhöjande, ger frysskydd och tillåter en viss mängd vatten att blanda sig med bränslet. Etanol är tillsatt i all bensin man tankar på mackarna. E10 (fd 95 oktan) innehåller 10% etanol, medan 98 oktan innehåller ca 5%.

Att tanka E10 (95 oktan) om fordonet specificerar att 98 oktan bör man inte göra annat än i "nödfall". Anledningen är bl.a att det kan leda till att motorn knackar. Moderna (bil)motorer detekterar knackning och kan då vidta en del åtgärder för att förhindra knackning. Gemensamt för såna åtgärder är dock att motorn går sämre än vad som är tänkt.

Enklare motorer, typ 50cc 2-takt mopedmotorer, borde kunna tankas med E10, men om nu manualen säger att man ska tanka 98 oktan så finns det nog en anledning till det och man bör man nog göra som manualen säger, för jag tvivlar på att det sitter någon knacksensor på en sån motor.

Att tanka 98 oktan om fordonet specificerar 95 oktan är meningslöst om inte motorkonstruktionen kan dra nytta av det höjda oktantalet.

TL:DR
Ja det är skillnad rent prestandamässigt på att tanka 95 oktan jmf med 98 oktan om motorn är avsedd för 98 oktan. Till enklare motorer som din mopedmotor ska du nog se till att använda det oktantal som rekommenderas alldeles oavsett.

Vad det gäller bilar, tanka det som rekommenderas, med undantag för om:
- Bilen är tillverkad före, eller under, 2011
- Bränslet som rekommenderas är bensin 95 oktan.
- Bilen inte finns med på listan av bilar som tål E10 (eller specifikt nämns som att den inte tål E10).
Om ovanstående tre punkter överensstämmer med din bil; tanka 98 oktan, eller forska mer i om just din bil kan tankas med E10.

Mycket bra skrivet, jag håller med om nästan allting.
Jag skulle bara vilja säga emot på en punkt. Du säger att man skall hålla sig till det oktantal som rekomenderas.
Jag körde en Volvo V40 T4 som original ger 200 hkr och 300Nm vid 0.9 bar. Volvo rekomenderar 98 oktan.
Jag körde med Autotech steg-3(+) vilket ger avsevärt mer effekt. Upp till 1.5 bar, var det inga problem att köra på 95, inte ens varma dagar. När jag laddade 1.65 bar på sommaren, drog elektroniken tillbaka trycket till grund ladd. (Resultatet av knackning) På höstr, vinter och vår gick det bra med 1.65 bar.) Jag piskade skiten ur bilen, ofta och gärna UNDER SEX ÅR! (20'000mil) När jag sålde den gick den fint i maskin. (Hade inte tänk skiljas från den, men blev prejad och bolaget löste ut bilen.)
Det finns mao ganska stora marginaler från tillverkare. Och det gäller givetvis inte bara för Volvo.
Jag är ganska säker på att även mopeder går att köra på 95 oktan. Kanske inte om man tok trimmat, men om man är i det läget, kan man lätt ersätta en kolv eller cylinder om det inte skulle hålla, då har man ju kunskaperna så att säga!
En moped, original eller lätt trimmad, ser jag ingen anledning att köra på 98, om man inte gillar att bränna extra pengar.

EDIT:

Skrivet av Jonathan0101:

Om jag nu skulle behöva argumentera mot te.x en kompis som påstår att det inte är någon skillnad mellan 95 och 98 och att 98 ej gör någon nytta, hur skulle då ett kort och gott litet argument i form an några enstaka menigar ser ut som alla kan förstå?

Se vad jag skrev till @anon34061

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Mycket bra skrivet, jag håller med om nästan allting.
Jag skulle bara vilja säga emot på en punkt. Du säger att man skall hålla sig till det oktantal som rekomenderas.
Jag körde en Volvo V40 T4 som original ger 200 hkr och 300Nm vid 0.9 bar. Volvo rekomenderar 98 oktan.
Jag körde med Autotech steg-3(+) vilket ger avsevärt mer effekt. Upp till 1.5 bar, var det inga problem att köra på 95, inte ens varma dagar. När jag laddade 1.65 bar på sommaren, drog elektroniken tillbaka trycket till grund ladd. (Resultatet av knackning) På höstr, vinter och vår gick det bra med 1.65 bar.) Jag piskade skiten ur bilen, ofta och gärna UNDER SEX ÅR! (20'000mil) När jag sålde den gick den fint i maskin. (Hade inte tänk skiljas från den, men blev prejad och bolaget löste ut bilen.)
Det finns mao ganska stora marginaler från tillverkare. Och det gäller givetvis inte bara för Volvo.

Jag är ganska säker på att även mopeder går att köra på 95 oktan. Kanske inte om man tok trimmat, men om man är i det läget, kan man lätt ersätta en kolv eller cylinder om det inte skulle hålla, då har man ju kunskaperna så att säga!
En moped, original eller lätt trimmad, ser jag ingen anledning att köra på 98, om man inte gillar att bränna extra pengar.

Det finns alltid undantag Ock visst finns det marginaler. Fast en bättre tolkning av det jag skrev är väl att inte gå under det oktantal som rekommenderades och sen inte överstiga det om inte motorn kan nyttja det.

Problemet är liksom att man inte vet varför tillverkaren rekommenderar 98 oktan istället för E10. Det kan ju bero på att tillverkaren kör samma rekommendation i hela Europa och det ska funka på "normalvarma" sommardagar nere i Spanien/Portugal också, eller så har mopedtillverkaren inte brytt sig om att justera rekommendationen när motorn är strypt enligt gällande regelverk. Eller som i fallet med några Audimodeller där det är extravärmaren, om man har en sån, som inte kan hantera E10.

Om man vet, tror sig veta, eller helt enkelt bara vill testa och dessutom är beredd på att ta kostnaderna vid ev. tråkiga konsekvenser, ja då kan man prova att köra på annat än det som rekommenderas. Om man istället bara vill att det ska funka, tja, då ska man nog hålla sig till rekommendationerna.

Jag har nog kvalat in på alla kategorierna (speciellt "tror mig veta" och "vill testa") vid flera tillfällen, ibland med gott resultat och ibland med mindre gott resultat

Lite off-topic, men... Varför lät du inte mappa upp bilen med, och körde på, E85? Ger ju rätt mycket extra pulver

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@Jonathan0101: Är du förresten säker på att dom rekommenderar 98 oktan till din moppe?

När jag googlade på "Rieju Mrt" så hittade jag en manual som rekommenderar 95 oktan (sidan 116):
http://www.rieju.es/uploads/_modelos/id4/Owners_Manual_MRT_ES...

Om det stämmer så är det väl bara att tanka på med E10/95 oktan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Lite off-topic, men... Varför lät du inte mappa upp bilen med, och körde på, E85? Ger ju rätt mycket extra pulver

Jag nådde gränsen för vad original stakarna klarar (ca 300hkr/400Nm.) utan E85.
Plus att det var min "Daily driver", så jag ville inte låsa variabla kammen i "het-läge" och förlora körbarhet.
Jag hade den som bruksbil i sex år och 20'000 mil, trimmad. Hade inte mera fel än en 1.8 sugis skulle haft. Strul med bromsarna. (Brembo skivor men original ok.) Handbromsen kärvar... Bakre torkar arm gick av?, lite småskit bara.

0-100 runt 5.5 och jag mätte toppfarten med GPS (Mätaren gick bara till 240) till 274km/h. (På A-bahn givetvis.)
Nästa steg hade varit större turbo (Låsa VVT), större spridare och smidda H-stakar. Plus diffbromsen som skulle åkt i innan första trimmet. Vist kunde man fått bättre prestanda 100-250km/h med mera mos. Men tanken på att låsa VVT och tappa lågvarvs egenskaperna.
Att gå vidare skulle landat på Porsche pengar för trimmet. Så det fick vara. Idag kör jag otrimmad sugis. (Man blir aldrig nöjd ändå)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Är motorn byggd för 98 ska den gå på 98, punkt.

• 98 minskar risken för knackning (som ger motorskador)

• Är det en moped har den väldigt säkert ingen avancerad elektronik med knacksensor som kan kompensera med tändningen om du kör på fel bränsle

• Eventuell motorgaranti slutar gälla om du tankar 95 men det står att den bara ska ha 98

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

@Jonathan0101: Är du förresten säker på att dom rekommenderar 98 oktan till din moppe?

När jag googlade på "Rieju Mrt" så hittade jag en manual som rekommenderar 95 oktan (sidan 116):
http://www.rieju.es/uploads/_modelos/id4/Owners_Manual_MRT_ES...

Om det stämmer så är det väl bara att tanka på med E10/95 oktan

Och i min står det 98, se bild nedan. Båda instruktionsbökerna verkar dock vara identiska förutom benintypen.

http://m.imgur.com/X1QUNm5,AFbVzz2

Visa signatur

Permalänk

Det ända jag reagerade på/ såg skillnad på var att i min bok så visar dom denna panel: http://m.imgur.com/UJkN8VH

Nedans på internet visar dom denna: http://m.imgur.com/UJkN8VH

Den på internet är jag rätt säker på är den panel som sitter på typ Rieju mrt 2012 och omkringdär, alltås en äldre panel. Nedans den i min bok är korrekt, alltås den jag har på min Rieju. Tippar på att den på internet är en lite äldre eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukar använda 98 oktan på vintern och till gräsklippare, fyrhjulingar och motorsågar just för att den inte ska innehålla etanol och tycker bilarna går mycket bättre med det på vintern.

Har dock börjat gå över mer och mer till dieselanvändning nu och det är ju sin egen djungel med skitbränslen. Då bilen ska ha upp till 30% fotogen beroende på hur kallt det är och riktigt fet diesel, något som rimmar illa med dagens avfettningsliknande diesel eller rapsolja...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Entusiast
Skrivet av skogsvilden:

Brukar använda 98 oktan på vintern och till gräsklippare, fyrhjulingar och motorsågar just för att den inte ska innehålla etanol och tycker bilarna går mycket bättre med det på vintern.

Har dock börjat gå över mer och mer till dieselanvändning nu och det är ju sin egen djungel med skitbränslen. Då bilen ska ha upp till 30% fotogen beroende på hur kallt det är och riktigt fet diesel, något som rimmar illa med dagens avfettningsliknande diesel eller rapsolja...

98 oktan innehåller etanol. Vill du köra gräsklippare och motorsågar utan etanol får du köpa Aspen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Har svårt att tro att skillnaden mellan 95 oktan och 98 oktan på en moped av märket Rieju Mrt från 2016 skulle vara märkbar. Tror inte att motorn skulle må märkbart mycket bättre heller för den delen. Då är i så fall etanolinblandningen på 5% en bra mycket större skurk i sammanhanget. Trist att det inte går att köpa etanolfri soppa i Sverige idag. Det är väl bara en tidsfråga innan vi har tioprocentaren på mackarna.

Visa signatur

Besök gärna min egna sida BockenBruse.com
Mitt sista bilinköp TOYOTA YARIS VERSO -03 kanske ingen skönhet men ett bra transportfordon.

Permalänk
Medlem

Min bil kördes på 95 oktanig som standard, men efter chip och mappning så fick jag höra att de är 98 som gäller.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd

Etanolinnehåll varierar med säsong och plats. 98-oktan innehåller max 5% och 95-oktan kan gå högre men det är inte alls säkert att så är fallet. På östkusten har man mer inblandad etanol än på västkusten generellt beroende på varifrån bensinen kommer, men även det kan ju variera. Är det riktigt kallt så blandar man inte i etanol normalt då det inte funkar lika bra då. Anledningen till att de blandar i etanol är förstås ekonomisk då de slipper betala bensinskatt på etanolen men kan ändå ta ut samma slutpris som om ingen etanol var inblandad. Miljöskäl brukar också anges, och de stämmer förstås också men det är inte därför bensinföretagen gör på detta vis. De kan göra så här eftersom etanol i så låga proportioner inte påverkar märkbart.

Angående grundfrågan så är det ganska enkelt: Knackar motorn på 95? Kör på 98, annars är det billigare med 95 oktan. Tillverkarens rekommendationer brukar också vara ganska tydliga med detta, på bilar alltså, för mopeder så finns det ingen anledning att köra på 98 alls då motorerna inte har så hög kompression.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Är motorn byggd för 98 ska den gå på 98, punkt.

• 98 minskar risken för knackning (som ger motorskador)

• Är det en moped har den väldigt säkert ingen avancerad elektronik med knacksensor som kan kompensera med tändningen om du kör på fel bränsle

• Eventuell motorgaranti slutar gälla om du tankar 95 men det står att den bara ska ha 98

Hårda bud där. PUNKT SLUT!!!
98 minskar INTE risken för knackning! Tankar man 98 så flyttar man gränsen för var det börjar knacka. Det är skillnad på äplen och päron.
Motor garantin slutar att gälla om man tankar 95? Verkligen? Tillverkaren skriver inte att motorn måste gå på 98, de REKOMENDERAR! Vad skall man göra om man är nära soppatorsk och kommer till en mack med bara 95 och diesel då? Gå?

EDIT:
Dessa mopeder som rekomenderas 98 oktan, körs över hela världen. Även i länder där de inte är bortskämda med vår fina bensin. Jag har själv bilat i länder där finaste soppan var 82 oktan. Min trimmade V40 gick inte sönder av det. Och det låg inte heller trasiga mopeder i drivor i dikena. Och det fanns mycket mopeder där.

Skrivet av TaunyTiger:

Min bil kördes på 95 oktanig som standard, men efter chip och mappning så fick jag höra att de är 98 som gäller.

Om de inte gjort större ingrepp i bilen än "mappat om chippet", kan du lugnt tanka 95, bilen går inte sönder och du kommer inte märka någon skillnad.
Om de bytt kolvar, stakar, spridare, större turbo, installerat diffbroms... Hela kittet, bör du nog satsa på Etanol istället, den håller 104 oktan.

Till TS:
En motor i original utförande. Dvs inte strypt till våra löjliga 45km/h, ej heller manipulerad på annat sätt, går alldeles utmärkt att köra på 95, så väl som 98. Om man trimmar, genom att höja kompressionen, kanske man måste hålla sig till 98.
Men att byta CDI-box, variator vikter (scooter) dreva om, ingrepp av sådan karaktär är lugnt att göra, du kan fortsätta köra på 95 (Eller 98) efter behag och plånbok.
Vill du tanka hög oktanigt, prova tanka E85. Då måste dock förgasaren bestyckas om med mycket större munstycken.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Etanol har ca 30% lägre energi innehåll. Energin i bränslet är det som tar dej i mål, så att säga.
Lite snabb huvud räkning ger:
E10 (95 ron) 90% bensin / 10% etanol = 97% energi innehåll mot ren bensin.
E5 (98 ron) 95% bensin / 5% etanol = 98.5% energi innehåll mot ren bensin.
Mao under idealiska förhållanden borde du komma 101.5 mil, mot 100 mil innan soppa torsk. Detta under idealiskt lika förutsättningar, med samma med/mot vind, inga omkörningar, inte ligga bakom en traktor i fem kilometer osv... mao högst osannorlikt att man kan märka någon skillnad i verkligheten. Om pris skillnaden är 1.5% eller mindre, skulle jag också tanka 98. Vet inte vad det kostar där du tankar, men här är skillnanden större.

Min bränsleåtgång är på 95/e10 0,67 milen medan på 98 0,59 per mil vilket. Gör att jag tjänar in de pengar jag lägger ut för 98 oktan när jag kör så pass långt och det är såklart vid olika förutsättningar så som trafik och vindförhållanden. Nu kör jag visserligen endast på större vägar så traktorer slipper jag. Men de olika gångerna jag åkte så fanns det inga större hinder så som trafik och vägbyggen.

Skickades från m.sweclockers.com