No Man's Sky anklagas för patentintrång

Permalänk
Melding Plague

No Man's Sky anklagas för patentintrång

Hello Games, utvecklaren bakom det omtalade scifi-spelet No Man's Sky, finner sig återigen i en rättslig tvist. Denna gång anklagas företaget för att ha använt patentskyddade ekvationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Patentintrång på en uträkningsmodell ?

... Skärp er.

#AmerikanerStämmerAlltOchAlla

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle ta patent på gångertabellen om ingen redan har gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Patentintrång på en uträkningsmodell ?

... Skärp er.

#AmerikanerStämmerAlltOchAlla

Fast nu var det en belgare, du kanske ska läsa artikeln också.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk

Jag trodde att man inte kunde patentera matte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Patentintrång på en uträkningsmodell ?

... Skärp er.

#AmerikanerStämmerAlltOchAlla

Fast nu var det ju inga amerikaner inblandade.

#FolkSkriverPåNätetUtanAttVetaVadDePratarOmHelaTiden

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av andreas_dock:

Patentintrång på en uträkningsmodell ?

... Skärp er.

#AmerikanerStämmerAlltOchAlla

#TLDR ? Nederländskt företag, belgisk växtgenetiker. Tidigare tvist med brittiskt TV-kanal.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Fast nu var det ju inga amerikaner inblandade.

#FolkSkriverPåNätetUtanAttVetaVadDePratarOmHelaTiden

Och innan dess britter

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Oavsett vilka som stämmer så stämmer det att patent i sånna här fall håller tillbaka utvecklingen.
I framtiden kommer patent förhoppningsvis vara a thing of the past

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Fast nu var det ju inga amerikaner inblandade.

#FolkSkriverPåNätetUtanAttVetaVadDePratarOmHelaTiden

Är väl inget som är exklusivt för nätet direkt.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Vissa saker ska inte få patenteras, metamatiska formler tillhör detta. Hatar sånt här när man patenterar allt man bara kan och sätter käppar i hjulet för utvecklingen globalt för människans bästa och trivsel i flera sammanhang i fördel för sin eget företags del. Själv skulle jag inte som patenterare kunna leva med den moralen eftersom sitt eget företag aldrig troligtvis kommer använda patenten till fullo och till alla möjliga användningsanvändamål. Nu var ju inte detta någon kritisk patent men det finns andra exemplarer på detta som är mycket mera dumma.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Patent existerar för att uppfinnaren ska kunna tjäna något på hans uppfinning, detta har en begränsning till oftast max 15år. Pharma industrin har längsta patenter, men dom lägger också miljarder på att uppfinna nya mediciner, på nått sätt måste dom tjäna tillbaka.

Jag tror flesta som klagar på patent vet inte hur ekonomi fungerar, te x just Pharma industrin(medicin) eller Teknologi industrin skulle kollapsa om bolag X uppfinner en medicin/produkt någon annan kan direkt kopiera som dom har slösat miljarder på för att testa & uppfinna.

Sen kan patent ibland gå för långt eller ha så kallade "kryphål", till exempel Shkreli som köper upp gamla mediciner, slänger på patent och säljer för dyrare. Vilket jag helt står emot, men patent ska finnas om vi inte lever inom kommunism.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Jag tycker heller inte att ekvationer ska patentskyddas.

Men med det sagt ser jag inga problem med att det ska kosta pengar att använda någons arbete.

Vill ni inte betala för matematiska formler, gör dom själva då. Lycka till.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på AVC och HEVC, snarare komprimeringstekniker i sig, ett träsk utav patent för mattematik.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Sen finns det även väldigt många oseriösa i patentbranschen, iallafall i USA.

Värt att kolla på denna 20-minuters introduktion till "Patent-Troll"-fenomenet. Dessutom ett gott skratt när han tar upp olika exempel på löjliga patent som faktiskt godkänts.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Sen finns det även väldigt många oseriösa i patentbranschen, iallafall i USA.

Värt att kolla på denna 20-minuters introduktion till "Patent-Troll"-fenomenet. Dessutom ett gott skratt när han tar upp olika exempel på löjliga patent som faktiskt godkänts.
https://www.youtube.com/watch?v=sG9UMMq2dz4

Just det jag menar, patentbranschen har många kryphål och för många patent godkänns alldeles för lätt som om det vore korruption.
Patent ideen i sig är det annars inte fel på, utan hur man utför den.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Just det jag menar, patentbranschen har många kryphål och för många patent godkänns alldeles för lätt som om det vore korruption.
Patent ideen i sig är det annars inte fel på, utan hur man utför den.

Nej precis, patent idéen i sig är det inget fel på i ett monetärt samhälle.
Men i framtiden när det monetära systemet spelat ut sin roll så ryker patent-verksamheten också.
Jag skulle kunna tänka mig att det mesta (om inte allt) i det stadiet blir en sorts open-source free-for-all vilket jag tror skulle kunna skynda på teknologi-utvecklingen ordentligt.
Dock känns ett sånt samhälle ganska långt bort i nuläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Patentintrång på en uträkningsmodell ?

... Skärp er.

#AmerikanerStämmerAlltOchAlla

Varför inte? De har ju patent på sådant inom chemistry. Och detta är väl inte Amerikaner?

Bryr mig inte särskilt mkt dock, spelet verkar urdåligt. Spore 2.0.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Lothbrok: Spore, så var det spelet hette!
Jag tänkte precis i samma banor men kunde inte komma på vad det hette. Blev av någon konstig anledning sugen på att prova spelet igen, men det är väl kanske inte som man minns det (som med allt).

Permalänk
Skrivet av Svartsmurfen:

Jag trodde att man inte kunde patentera matte.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan man inte, men US patent är lite speciella, eg. patent på en fyrkant med rundade hörn.

Från youtube.

Citat:

The Superformula can be used by anyone -- even me, without a patent. Math cannot be patented. It's the APPLICATION of the superformula which is patented, and this company has not seen any code from NMS, so this is merely a marketing ploy by them to suggest they are associated with mega-hit No Man's Sky.

Och

Citat:

Just to ease the confusion, the superformula was patented by its Danish creator Johan Gielas, he stopped paying his renewal fees in 2006 which are required yearly in Denmark, at which point anyone can use the superformula for whatever purpose they want, and they are allowed to patent their transformative work. The last time Gielis paid his patent fee was over 10 years ago. Proof

Samt så har han inte sätt källkoden, så de verkar bara göra det för PR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Jag trodde att man inte kunde patentera matte.

Skickades från m.sweclockers.com

säg de till King som lyckades trademarka ordet "candy". inte riktigt samma sak men nästan
http://mashable.com/2014/01/20/candy-crush-trademarked-candy/...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Sir_Manfred:

Sen finns det även väldigt många oseriösa i patentbranschen, iallafall i USA.

Värt att kolla på denna 20-minuters introduktion till "Patent-Troll"-fenomenet. Dessutom ett gott skratt när han tar upp olika exempel på löjliga patent som faktiskt godkänts.
https://www.youtube.com/watch?v=sG9UMMq2dz4

Finner denna video intressant. Har sett flera videos kring detta ämne och läst en bunt med artiklar - Men min fråga till Sweclockers;
Vad kan vi i Sverige göra för att pressa våran regering/EU att sätta ett stopp för detta? Någon man kan ringa/mejla och pressa? Annan metod?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Är väl inte konstigt. En avancerad algoritm är ju som viken kodsnutt som helst.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Helllodar:

Patent existerar för att uppfinnaren ska kunna tjäna något på hans uppfinning, detta har en begränsning till oftast max 15år. Pharma industrin har längsta patenter, men dom lägger också miljarder på att uppfinna nya mediciner, på nått sätt måste dom tjäna tillbaka.

Jag tror flesta som klagar på patent vet inte hur ekonomi fungerar, te x just Pharma industrin(medicin) eller Teknologi industrin skulle kollapsa om bolag X uppfinner en medicin/produkt någon annan kan direkt kopiera som dom har slösat miljarder på för att testa & uppfinna.

Sen kan patent ibland gå för långt eller ha så kallade "kryphål", till exempel Shkreli som köper upp gamla mediciner, slänger på patent och säljer för dyrare. Vilket jag helt står emot, men patent ska finnas om vi inte lever inom kommunism.

Så var tanken en gång och så är det nog fortfarande för just läkemedel. Tyvärr funkar det inte så idag. Hade en konversation med patentansvarig på Ericsson. Han sa att patent idag mest används av stora företag för att blockera konkurrens. Visst finns det exempel på en "uppfinnare" som efter lång möda hittat på något attans smart men sett till den stora helheten är verkligheten inte alls så romantisk.

Det förs mycket vettiga och välinformerade resonemang att patent idag ställer till med mycket skada än vad det fungerar som belöning på gott arbete. Som helhet skulle vi tjäna på att patent helt avskaffas. Bäst är kanske en rätt hårdhänt reformering av patentsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Sen finns det även väldigt många oseriösa i patentbranschen, iallafall i USA.

Värt att kolla på denna 20-minuters introduktion till "Patent-Troll"-fenomenet. Dessutom ett gott skratt när han tar upp olika exempel på löjliga patent som faktiskt godkänts.
https://www.youtube.com/watch?v=sG9UMMq2dz4

Somewhat related video, fast detta handlar om mjukvarupatent i USA.

Permalänk
Medlem

Kan någon skriva ut ekvationen här i kommentarsfältet? Låter onekligen intressant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Helllodar:

Jag tror flesta som klagar på patent vet inte hur ekonomi fungerar, te x just Pharma industrin(medicin) eller Teknologi industrin skulle kollapsa om bolag X uppfinner en medicin/produkt någon annan kan direkt kopiera som dom har slösat miljarder på för att testa & uppfinna.

Sen kan patent ibland gå för långt eller ha så kallade "kryphål", till exempel Shkreli som köper upp gamla mediciner, slänger på patent och säljer för dyrare. Vilket jag helt står emot, men patent ska finnas om vi inte lever inom kommunism.

Patentfrågan ska inte generaliseras till att vara en absolut nödvändighet för en fungerande ekonomi. Forskning påvisar att patent endast har begränsad nytta inom vissa områden, där läkemedelsindustrin kan inräknas, än om det samtidigt också finns en samhällsfara med den ekonomiska nyttan då avancerad vård begränsas till de rikaste. Läkemedelsindustrin har å andra sidan minimal anknytning till den form av patent denna nyhet handlar om.

Att påstå att avsaknad av patent, än om få ifrågasätter begränsad användning av patent, skulle vara detsamma som kommunism blir bara dumt. Det är två helt olika ting, vilka oberoende av varandra kan samexistera. Patent har en tendens att koncentrera rikedom till ett fåtal, men det handlar inte om en ideologisk konflikt med kommunism. Att stor koncentration av rikedom till några få ger stor samhällsnytta är en mantra som pågått särskilt sedan Reagan-tiden, något som mer och mer har visat sig vara ett felaktigt antagande, då de rikaste bidrar mindre till konsumtion som stimulerar arbetsmarknaden än t ex en stark medelklass.

Håll isär ämnena. Diskutera patent utifrån patents meriter.

Permalänk
Medlem

Bra klipp, tack.

Skulle jag dela det klippet på Facebook skulle kanske 1% av mina vänner bry sig om att klicka, titta färdigt och gilla klippet. Delar jag istället ett klipp på en katt som fiser skulle över hälften gilla det. Men det kanske säger mer om vad det för hjärntvättade mähän till vänner jag har än om samhället i stort, jag vet inte. Jag blir så trött.

Det är inte förvånande att det finns patenttroll, världen är verkligen proppfull av svin och idioter av alla sorter. Mer förvånande eller kanske snarare bekymrande och skrämmande är att det inte finns tillräckligt många makthavare med moral och sunt förnuft att de kan oskadliggöra rötäggen som aktivt kämpar för att behålla detta korrupta systemet. Och sedan kanske sorgligast av allt att alla Svenssons inte tycker sådant här är viktigt när de går till vallokalerna utan bryr sig mer om ifall de får en tjuga mer eller mindre i skatt.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Finkelzvin:

Fast nu var det ju inga amerikaner inblandade.

#FolkSkriverPåNätetUtanAttVetaVadDePratarOmHelaTiden

Amerikaner stämmer fortfarande allt och alla.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Fast nu var det ju inga amerikaner inblandade.

#FolkSkriverPåNätetUtanAttVetaVadDePratarOmHelaTiden

Fast nu är det USA som till stor del skrivit världens patentlagar