exception_access_violation Ark Survival Ascended

Permalänk
Medlem

exception_access_violation Ark Survival Ascended

Hej alla. Jag har ett riktigt besvärligt problem med Ark survival ascended och nu har jag slut på ideer men allt verkar rikta sig på själva spelet.

Det är ju ingen nyhet att ark har haft mycket buggar och besvär från första början men jag tack och lov har ändå klarat mig rätt bra och ser det mer som "Vad vore ark utan buggar"... Men nu har jag ett större bekymmer...

Jag spelar inte ark asa jätte ofta nu för tiden, jag är in korta svängar på servern jag är med i och bara breedar, ibland loggar jag bara in för att inget ska "decaya" men nu är problemet att spelet kraschar konstant vid start.

"exception_access_violation
ark
ark
ark
ark
ark
ark
ark"

så säger felkoden. Ibland har jag klarat mig utan att spelet har kraschat men det är väldigt få gånger. Tex igårkväll så funkade det och då passade jag även på att hoppa över till nya Ragnarok och funkade utan problem att joina, och sen joina tillbaka på mapen/servern jag spelar mest på (Astraeos). Sen stängde jag ned i kanske 1h och var redo att hoppa på igen och då kraschade spelet igen, startade om och kraschade och sen gav jag bara upp...

Jag har verkligen försökt ta itur med detta bekymmer men kommer ingenstans vart.

Saker jag har testat.

Memtest86.
kontroll av ssd (98% helth)
stresstest/furmarket cpu/gpu
Uppdaterat bios.
Omformatering med nytt win 11.
kontrollerat och uppdaterat alla drivrutinger.

Jag har kommit till en tillfällig lösning dock.
Jag lade in linux på en annan partion igår och testade starta ark från Linux och det funkade. Problemet var när jag sen hoppade över till windows 11 så fungerade spelet där också. Jag hoppade fram och tillbaka flertal gånger och spelet fungerade utan problem. Jag insåg då att startar jag om datorn innan jag startar spelet så funkar det, men nu har datorn stått igång under natten som vanligt och jag startade nyss upp ark och det funkade, stängde av spelet och sen startade upp det och då kraschade det, när det kraschar så fortsätter spelet krascha, jag hinner oftast vara inne från 5-60 sekunder men nu så startade jag om datorn och spelet funkar...

Jag har slut ideer, hur ska jag få detta fixat? Jag har ca 1000 timmar i ark asa och det har fungerat alla dom timmarna

Visa signatur

B650 gaming plus, Ryzen 7 7800X3d + Corsair h100, 2x16 5200 mhz DDR5, Samsung 980 pro 2 tb, Corsair RM850X

Permalänk
Medlem

Hur ser minnesanvändningen ut när du spelar efter att datorn är nystartad resp stått över natten?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Hur ser minnesanvändningen ut när du spelar efter att datorn är nystartad resp stått över natten?

Den ligger på 24-25GB användning. Provade starta om datorn och det var inprincip oförändrat men nu har ju datorn inte stått igång så länge så jag får återkomma med ett mer korrekt svar senare

Visa signatur

B650 gaming plus, Ryzen 7 7800X3d + Corsair h100, 2x16 5200 mhz DDR5, Samsung 980 pro 2 tb, Corsair RM850X

Permalänk
Medlem

Även om det inte alltid är att rekommendera men har du provat att starta spelet som administratör?
Det finns endel spel som är extra kinkiga...

Kan även vara värt att kolla upp om det finns några startvariabler att lägga till i steam eller eventuell genväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Den ligger på 24-25GB användning. Provade starta om datorn och det var inprincip oförändrat men nu har ju datorn inte stått igång så länge så jag får återkomma med ett mer korrekt svar senare

Gällandes detta, prova ladda hem "RAMMap":
https://learn.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/ramm...

Sedan väljer du menyn "Empty" och klickar på "Empty Standby List" och se om det är mycket som frigörs.
Prova sedan att starta spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Även om det inte alltid är att rekommendera men har du provat att starta spelet som administratör?
Det finns endel spel som är extra kinkiga...

Kan även vara värt att kolla upp om det finns några startvariabler att lägga till i steam eller eventuell genväg.

Yes, det har jag testat. Som sagt så finns det ju tillfällen jag bara startar upp spelet och det fungerar, utan att jag startat om datorn. Idag har jag försökt flera gånger att få spelet att krascha men det har varit helt strulfritt just nu

Skrivet av Viita:

Gällandes detta, prova ladda hem "RAMMap":
https://learn.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/ramm...

Sedan väljer du menyn "Empty" och klickar på "Empty Standby List" och se om det är mycket som frigörs.
Prova sedan att starta spelet.

Tack, ska prova det

Visa signatur