Är det någon skillnad på 95 och 98 oktan prestandamässigt? Då min motor föredrar 98 oktan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Min bränsleåtgång är på 95/e10 0,67 milen medan på 98 0,59 per mil vilket...

Du har 13.6% skilnad på samma sträcka, med två olika bränslen, vars energi innehåll skiljer sig 1.5%.
För att vetenskapen skulle hålla med dej, skulle det krävas en 45.3% etanol inblandning på ena sträckan och ren bensin på andra, för att komma upp i 13.6% högre förbrukning. Så hur tror du det kommer sig? 1.5% är inte =13.6% eller hur?

På landsvägen räcker det med hemlängtan för att alla gämförelser skall balla ur, lägg till lite placebo effekt, det är vad jag tror. Men känner du fortfarande att de där extra pengarna per liter ger dig 13.6% längre räckvid, så kör hårt! Det är dina pengar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Hårda bud där. PUNKT SLUT!!!
98 minskar INTE risken för knackning! Tankar man 98 så flyttar man gränsen för var det börjar knacka. Det är skillnad på äplen och päron.
Motor garantin slutar att gälla om man tankar 95? Verkligen? Tillverkaren skriver inte att motorn måste gå på 98, de REKOMENDERAR! Vad skall man göra om man är nära soppatorsk och kommer till en mack med bara 95 och diesel då? Gå?

EDIT:
Dessa mopeder som rekomenderas 98 oktan, körs över hela världen. Även i länder där de inte är bortskämda med vår fina bensin. Jag har själv bilat i länder där finaste soppan var 82 oktan. Min trimmade V40 gick inte sönder av det. Och det låg inte heller trasiga mopeder i drivor i dikena. Och det fanns mycket mopeder där.

Äpplen och päron? Du säger ju själv att att 98 flyttar gränsen för knackning?

Sen sa jag att om "motorn är byggd för 98 ska den gå på 98", inte "om motorn är byggd för att klara ca 90 oktan men rekommenderad att köra på 98 ska den gå på 98". Du kan faktiskt bygga en motor som går finfint på 98 men knackar som en hackspett på 95.

Kommer du då till en mack med bara 95 är det upp till dig om du ska tanka fel soppa eller lösa det på annat sätt. Personligen skulle jag ha med en liten reservflaska med 98 på kanske en liter om jag hade en moppe med så känslig motor.

Att motorerna körs över hela världen säger ingenting alls eftersom du nästan alltid kan justera tändförställningen så att den inte knackar på sämre bränsle, på bekostnad av verkningsgraden då.

Dessutom kan du inte försöka förvirra mig genom att blanda in oktantal i MON när vi pratar om RON i sverige. MON 82 motsvarar lite under RON 95 (beroende på vems data man kollar på ca RON 91-92 men eftersom mätproceduren är annorlunda finns det inget exakt svar). Något så dåligt som RON 82 finns i praktiken bara i testlabb, även riktigt dåligt bränsle i de värsta länderna ligger strax under RON 90.

Att din trimmade V40 klarar 95 är totalt irrelevant. Till att börja med är det få trimmare som helt trimmar bort 95 då trimmarna vet att vissa helt enkelt inte lyssnar och kör programmet på 95 trots att den borde gå på 98. Sen hade din V40 ett Bosch tändsystem med knacksensor, så länge trimmaren hade någon vidare koll på hur motorn fungerar så var inte knacksensorn bortkopplad vilket gör att den kör på tamare tändförställning tills den inte knackar längre. Efterson Bosch gör tänd- och motorsystem till nästan alla bensinbilar i dagsläget har du svårt att hitta en modern bil utan knacksensor.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Äpplen och päron? Du säger ju själv att att 98 flyttar gränsen för knackning?

Sen sa jag att om "motorn är byggd för 98 ska den gå på 98", inte "om motorn är byggd för att klara ca 90 oktan men rekommenderad att köra på 98 ska den gå på 98". Du kan faktiskt bygga en motor som går finfint på 98 men knackar som en hackspett på 95.

Kommer du då till en mack med bara 95 är det upp till dig om du ska tanka fel soppa eller lösa det på annat sätt. Personligen skulle jag ha med en liten reservflaska med 98 på kanske en liter om jag hade en moppe med så känslig motor.

Att motorerna körs över hela världen säger ingenting alls eftersom du nästan alltid kan justera tändförställningen så att den inte knackar på sämre bränsle, på bekostnad av verkningsgraden då.

Dessutom kan du inte försöka förvirra mig genom att blanda in oktantal i MON när vi pratar om RON i sverige. MON 82 motsvarar lite under RON 95 (beroende på vems data man kollar på ca RON 91-92 men eftersom mätproceduren är annorlunda finns det inget exakt svar). Något så dåligt som RON 82 finns i praktiken bara i testlabb, även riktigt dåligt bränsle i de värsta länderna ligger strax under RON 90.

Att din trimmade V40 klarar 95 är totalt irrelevant. Till att börja med är det få trimmare som helt trimmar bort 95 då trimmarna vet att vissa helt enkelt inte lyssnar och kör programmet på 95 trots att den borde gå på 98. Sen hade din V40 ett Bosch tändsystem med knacksensor, så länge trimmaren hade någon vidare koll på hur motorn fungerar så var inte knacksensorn bortkopplad vilket gör att den kör på tamare tändförställning tills den inte knackar längre. Efterson Bosch gör tänd- och motorsystem till nästan alla bensinbilar i dagsläget har du svårt att hitta en modern bil utan knacksensor.

Du sa att 98 minskar "risken" för knackning, det gör den inte, man flyttar gränsen för var det börjar.
Vist kan man göra en motor som går fint på 98 och som en hackspett på 95, men moped tillverkare gör inte det, eftersom de skulle åka på mängder med reklamationer. Och mej veterligen har mopeder inte knack sensorer, då vore man som moped tillverkare bra dum, om man inte tillät marginal att köra på 95 oktan. Att man sedan går ut och REKOMENDERAR attt moppen skall tankas med 98 är väl att hålla med både hängslen och livrem? Att inte göra vad som rekomenderas, bryter inga garantier. Har du sprungit på en enda bil, MC eller moped, där tillverkaren sagt att man MÅSTE köra på ett visst oktan?
Jag har haft två 50cc, en 125cc, samt ett gäng turbo bilar, ALLA tillverkare rekomenderade att de skulle köras på 98, INGEN krävde det!
Skulle de kräva det, skulle de sälja mindre, då några kunder skulle undra varför och köpa nått annat istället.

Det första den trimmade V40n gjorde när den detekterade knack, var att dra ner laddtrycket till "grundladd".
På en moppe motor finns inte den möjligheten heller. Som du säger, kan man vrida fram tändningen.
Men det behöver man inte göra för att kunna köra på 95 oktan. En EU moped klarare utan vidare att putra fram i 70km/h på 95 oktan.
Det är först om man börjar trimma genom att höja kompressionen, som den hamnar i "riskzonen" för knackningar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Du sa att 98 minskar "risken" för knackning, det gör den inte, man flyttar gränsen för var det börjar.
Vist kan man göra en motor som går fint på 98 och som en hackspett på 95, men moped tillverkare gör inte det, eftersom de skulle åka på mängder med reklamationer. Och mej veterligen har mopeder inte knack sensorer, då vore man som moped tillverkare bra dum, om man inte tillät marginal att köra på 95 oktan. Att man sedan går ut och REKOMENDERAR attt moppen skall tankas med 98 är väl att hålla med både hängslen och livrem? Att inte göra vad som rekomenderas, bryter inga garantier. Har du sprungit på en enda bil, MC eller moped, där tillverkaren sagt att man MÅSTE köra på ett visst oktan?
Jag har haft två 50cc, en 125cc, samt ett gäng turbo bilar, ALLA tillverkare rekomenderade att de skulle köras på 98, INGEN krävde det!
Skulle de kräva det, skulle de sälja mindre, då några kunder skulle undra varför och köpa nått annat istället.

Det första den trimmade V40n gjorde när den detekterade knack, var att dra ner laddtrycket till "grundladd".
På en moppe motor finns inte den möjligheten heller. Som du säger, kan man vrida fram tändningen.
Men det behöver man inte göra för att kunna köra på 95 oktan. En EU moped klarare utan vidare att putra fram i 70km/h på 95 oktan.
Det är först om man börjar trimma genom att höja kompressionen, som den hamnar i "riskzonen" för knackningar.

Jag tyckte det var uppenbart från sammanhanget att jag syftade på risken för knackning i en serieproducerad motor, inte själva soppan med en specifik motor. Eftersom en serieproducerad motor oundvikligen har variationer i materialet måste de byggas med en marginal, om man säger att den ska köras på 98 kommer du undan med andra marginaler. Det är alltså en riskbedömning som gör att de säger att den ska gå på 98, den kan funka utan knackning på 95 också men det kan inte tillverkaren garantera och det kommer sannolikt finnas enstaka motorer som verkligen inte klarar 95.

Från sidorna ur manualen postad tidigare i forumet kan jag inte avgöra om det är en rekommendation eller inte men det kan vara bra att ringa tillverkaren och fråga om det verkligen är en rekommendation och inte ett krav. De lär ju veta bättre om vad just den motorn klarar än ett par gnälliga gubbar på Swec

Som sagt är det individuellt om en serieproducerad motor byggd för 98 klarar 95, men eftersom du inte har någon kompensationsmekanism kan motorn inte rädda sig från skador om det skulle börja knacka efter att ha tankat 95. Hur stora marginaler du har beror ganska säkert på vilken tillverkare det är också, kvalitetskontroll kostar pengar så jag skulle inte utesluta att minst en tillverkare bara testar motorerna på det specade bränslet.

Nu har vi lite mer info om vilken tillverkare det rör sig om så någon insatt i moppevärlden kan säkert kolla upp marginalerna för motorn, men i allmänhet står jag fast vid att om det står 98 ska det i 98.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Du har 13.6% skilnad på samma sträcka, med två olika bränslen, vars energi innehåll skiljer sig 1.5%.
För att vetenskapen skulle hålla med dej, skulle det krävas en 45.3% etanol inblandning på ena sträckan och ren bensin på andra, för att komma upp i 13.6% högre förbrukning. Så hur tror du det kommer sig? 1.5% är inte =13.6% eller hur?

På landsvägen räcker det med hemlängtan för att alla gämförelser skall balla ur, lägg till lite placebo effekt, det är vad jag tror. Men känner du fortfarande att de där extra pengarna per liter ger dig 13.6% längre räckvid, så kör hårt! Det är dina pengar.

Bränsleförbrukning är ett resultat av energiinnehåll och verkningsgrad (givet samma arbete). Ett exempel på det är etanoldieslarna som sitter i SLs bussar. Dom går på 95% etanol och 5% tillsatser och har en verkningsgrad i klass med en normal turbodiesel och har samma, eller aningen lägre, förbrukning än vad en motsvarande bensinmotor har trots att energiinnehåller i bränslet är betydligt lägre än det i bensin.

Ett annat exempel är att man i staterna upptäckte att blandtankning med lagom mängd E85 gav lägre bränsleförbrukning i vissa bilmodeller. Jag har tyvärr inte kvar länkarna, men jag läste några studier som bekräftade att så var fallet. Vad skälet var kommer jag inte ihåg (eller om det ens framgick), men gissningsvis så funkade väl E85 som oktanhöjare i jänkarnas lågoktaniga bensin och motorerna gick bättre då.

Att t.ex. ändra tändläge för att kompensera för lägre oktantal kan ge lägre verkningsgrad. En motorindivid kan också ha andra problem som tenderar att ge pre-ignition och om man då kan få bort det mha högre oktantal så ökar verkningsgraden. Eller så kan motorn helt enkelt nyttja det högre oktantalet och därmed nå en högre verkningsgrad. Hursomhaver, att en motorindivid eller konstruktion uppvisar större förbrukningsförändringar än vad energiinnehållet indikerar är inget konstigt.

Sen kan man alltid ifrågasätta mätmetoder, dvs hur mättes förbrukningssiffrorna upp? Färddatorns angivna bränsleförbrukning litar jag inte normalt inte på men att jämföra förbrukning mellan 95 & 98 oktan tror jag borde vara hyfsat tillförlitligt. är det mätt full-till-full tank över en tank så litar jag inte på det eftersom det lätt kan slå på flera liter hur mycket man får i tanken.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Inte orkat läsa hela tråden, men mina bilar har gått bättre och dragit lite mindre med 98.
Enkla 1.6L motorer med runt 100 hästar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Turbonisse: Steg 4 chip med större turbo och avgassystem. Bilen har körts på 95 oktan. Men prisskillnaden på 95 0ch 98 är ca 30-50/l öre. Vilket innebär 18-30kr för en full tank. Jag tar de. Volvo V40/S40.
Och en annan intressant grej är ju de.
V40 2.0t (som jag har) står de 95 oktan på tanklocket.
V40 T4 står de 98 oktan. Inte alla som vet om de.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Märker att det råder en hel del delade meningar här inne. Men rätt intressant att läsa allas poster faktiskt (:

Just nu är det dessa 3 punkter som står i kö på ett svar i mitt huvud:

1. Tanka 98 jämt, "bra" för motorn och inte omöjligt att någon millihästkraft och några extra meters körning klämms in i faktorn. Även för att följa Rieju´s rekommendation.
2. Tanka 95 jämt, billigt och bra, gör ingen skillnad på en moped endå.
3. Variera mellan dom olika bensintyperna, tanka 95 ena gången och 98 andra gången te.x. Det finns ingen större skillnad mellan dom på en moped ändå. Bara det att 98 är lite "finare" och man känner sig rik när man tankar 98 (:

Så vad tror vi? Vilken punkt röstar ni på? xD Tack för alla svar hittills!

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jag tyckte det var uppenbart från sammanhanget att jag syftade på risken för knackning i en serieproducerad motor, inte själva soppan med en specifik motor. Eftersom en serieproducerad motor oundvikligen har variationer i materialet måste de byggas med en marginal, om man säger att den ska köras på 98 kommer du undan med andra marginaler. Det är alltså en riskbedömning som gör att de säger att den ska gå på 98, den kan funka utan knackning på 95 också men det kan inte tillverkaren garantera och det kommer sannolikt finnas enstaka motorer som verkligen inte klarar 95.

Från sidorna ur manualen postad tidigare i forumet kan jag inte avgöra om det är en rekommendation eller inte men det kan vara bra att ringa tillverkaren och fråga om det verkligen är en rekommendation och inte ett krav. De lär ju veta bättre om vad just den motorn klarar än ett par gnälliga gubbar på Swec

Som sagt är det individuellt om en serieproducerad motor byggd för 98 klarar 95, men eftersom du inte har någon kompensationsmekanism kan motorn inte rädda sig från skador om det skulle börja knacka efter att ha tankat 95. Hur stora marginaler du har beror ganska säkert på vilken tillverkare det är också, kvalitetskontroll kostar pengar så jag skulle inte utesluta att minst en tillverkare bara testar motorerna på det specade bränslet.

Nu har vi lite mer info om vilken tillverkare det rör sig om så någon insatt i moppevärlden kan säkert kolla upp marginalerna för motorn, men i allmänhet står jag fast vid att om det står 98 ska det i 98.

Jag tycker att du och jag i grunden talar om samma sak, ur lite olika erfarenhet kanske. Det enda jag har att invända på är att du håller hårt på att man måste tanka 98. Jag tänker inte emotsäga det mer, folk får ju tanka vad de vill, jag har framfört min åsikt.

Skrivet av TaunyTiger:

@Turbonisse: Steg 4 chip med större turbo och avgassystem. Bilen har körts på 95 oktan. Men prisskillnaden på 95 0ch 98 är ca 30-50/l öre. Vilket innebär 18-30kr för en full tank. Jag tar de. Volvo V40/S40.
Och en annan intressant grej är ju de.
V40 2.0t (som jag har) står de 95 oktan på tanklocket.
V40 T4 står de 98 oktan. Inte alla som vet om de.

Skilnaden ligger väl i att en 2.0t laddar 0.5 bar max, medans T4 laddar 0.9bar.
Som sagt, jag körde min T4 (03a) på 95. 1.5 bar ladd var inget problem.
Har du bytt stakar med, då du har en turbo som kan leverera över 300hkr? Stakarna ger sig strax efter 300. T4ans kolvar pallar ca 400.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Vissa skotermotorer går absolut skit på viss 95 (tror det var Shells som inte går alls) pga vad de spär den med.
Sätter alltid 98 i leksakerna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Hurtigbullen:

jänkarnas lågoktaniga bensin

Fast nu har jänkarna ungefär samma oktanhalter som vi har i större delarna av Europa, det är bara det att de mäter olika. Vi kör RON, medan jänkarna (likaså Kanada och Brasilien) kör AKI, ett medelvärde av RON och MON. 91 AKI är typ samma som 95 RON som är standard här.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Fast nu har jänkarna ungefär samma oktanhalter som vi har i större delarna av Europa, det är bara det att de mäter olika. Vi kör RON, medan jänkarna (likaså Kanada och Brasilien) kör AKI, ett medelvärde av RON och MON. 91 AKI är typ samma som 95 RON som är standard här.

Tja, då berodde det väl på nåt annat helt enkelt. Det ar ca 2008-2009 jag läste om fenomenet så det är inte helt färskt i minnet. Har faktiskt letat lite efter länkar igen men inte hittat nåt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Märker att det råder en hel del delade meningar här inne. Men rätt intressant att läsa allas poster faktiskt (:

Just nu är det dessa 3 punkter som står i kö på ett svar i mitt huvud:

1. Tanka 98 jämt, "bra" för motorn och inte omöjligt att någon millihästkraft och några extra meters körning klämms in i faktorn. Även för att följa Rieju´s rekommendation.
2. Tanka 95 jämt, billigt och bra, gör ingen skillnad på en moped endå.
3. Variera mellan dom olika bensintyperna, tanka 95 ena gången och 98 andra gången te.x. Det finns ingen större skillnad mellan dom på en moped ändå. Bara det att 98 är lite "finare" och man känner sig rik när man tankar 98 (:

Så vad tror vi? Vilken punkt röstar ni på? xD Tack för alla svar hittills!

Jag tycker att du ska fundera på vad du själv vill och vilken risk du är villig att ta, för det är ju faktiskt du som får stå för ev. konsekvenser.

Din tank rymmer väl typ 10 liter och drar väl 0,3 liter per mil eller nåt sånt? Gissningsvis tankar du väl en gång i veckan och då motsvarar det du sparar typ en Piggelin i veckan. Väg det sen mot en risk att nåt rasar och kostar några tusenlappar att åtgärda (låt vara en väldigt liten risk, eftersom jag i grunden håller med @TurboNisse och tror det kommer funka).

Jag personligen skulle ha provat, inte för att spara pengar utan för att jag är nyfiken av mig och tycker det är kul

Men jag är inte du, så mitt svar på din omröstning blir följande:
a) Om du vill minimera alla former av risker och chanstagningar och bara vill att det ska funka; tanka 98 oktan enligt tillverkarens rekommendation.
b) Om du är villig att ta en liten risk och vill testa; prova ett par tankar E10/95 oktan. Om det verkar funka bra så kör vidare på det. Kontakta gärna ÅF här i Sverige och se vad dom säger om att köra på E10 innan du provar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreaz1:

Bensin har kortare kolkedjor än fotogen som har kortare kolkedjor än diesel. Däremot går värmevärdet (mängden energi per mängd bränsle) ner ju längre kolkedjorna är, så bensin innehåller mest energi av dessa.

Tvärt om ;). Långa kolväten har högre energiinnehåll per vikt än korta kolväten. Kortare kolväten har däremot snabbare förbränning.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Skilnaden ligger väl i att en 2.0t laddar 0.5 bar max, medans T4 laddar 0.9bar.
Som sagt, jag körde min T4 (03a) på 95. 1.5 bar ladd var inget problem.
Har du bytt stakar med, då du har en turbo som kan leverera över 300hkr? Stakarna ger sig strax efter 300. T4ans kolvar pallar ca 400.

Bilen levererar ca 250hk. De är alltså 2.0T steg 4 (Samma som T4 steg 3).
Laddar ca 1.2-1.4bar beroende på väder. T4 turbon som sitter på. (14T).
Så inga stakar bytta. Stakarna är kraftigare på FAS1 2.0T motorn jämnfört med FAS2 2.0T.
Däremot har jag tunnare cylinderväggar då de är 83mm borr ist för 81mm som på FAS2.
Så jag ha fått rådet att varmköra bilen ordentligt innan jag trycker.

Kopplingen fick jag däremot byta då den började slira med denna effekten. T4an håller ju för 300hk iaf.
Sitter en 850R koppling på bilen nu, ska hålla för över 400hk.

Förlåt TS för Offtopic. Kul och diskutera.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Söderbäck:

Tvärt om ;). Långa kolväten har högre energiinnehåll per vikt än korta kolväten. Kortare kolväten har däremot snabbare förbränning.

Nej långa kolväten har lägre energiinnehåll per vikt än korta som jag skrev tidigare i tråden. Där har du till och med siffror på fenomenet. Kortfattat kan man säga att det beror på att det är mer energi i förbränning av väte än kol och ju längre kedjor du har, ju mindre väte får du i förhållande till kolet. Det är bara att kolla upp värmevärdet på diverse oljor så ser du direkt att du har fel.

Däremot så varierar densiteten mer än skillnaden i värmevärde så en olja med längre kolkedjor har högre energivärde per volymenheten. Så diesel innehåller mer energi per liter men mindre energi per kilo jämfört med bensin. Men grundregeln ur en förbränningsteknisk synvinkel är fortfarande att längre kolkedjor innehåller mindre energi.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej långa kolväten har lägre energiinnehåll per vikt än korta som jag skrev tidigare i tråden. Där har du till och med siffror på fenomenet. Kortfattat kan man säga att det beror på att det är mer energi i förbränning av väte än kol och ju längre kedjor du har, ju mindre väte får du i förhållande till kolet. Det är bara att kolla upp värmevärdet på diverse oljor så ser du direkt att du har fel.

Däremot så varierar densiteten mer än skillnaden i värmevärde så en olja med längre kolkedjor har högre energivärde per volymenheten. Så diesel innehåller mer energi per liter men mindre energi per kilo jämfört med bensin. Men grundregeln ur en förbränningsteknisk synvinkel är fortfarande att längre kolkedjor innehåller mindre energi.

Ja så var det ja! I stand corrected.
@Andreaz1 you are correct and i am not ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk

Kan jag på nått sätt höra/märka om moppen går skit på 95? Låter det speciellt eller liknande?

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathan0101:

Kan jag på nått sätt höra/märka om moppen går skit på 95? Låter det speciellt eller liknande?

Det är snudd på omöjligt att beskriva hur knackande låter i text, men om jag skulle försöka så skulle jag väl säga att det låter som om bensinmotorn var en dieselmotor.

https://www.youtube.com/watch?v=maZyPJIOknE (Engine Knock Sound - Explained)
https://www.youtube.com/watch?v=J9KFJzSozno (En Honda Civic som låter illa OBS ej knackning)

Jag antar att du har haft moppen ett tag och vet hur den går, reagerar och låter. Om man provar nåt sånt här så får man vara uppmärksam på förändringar; ändrar sig motorgången, låter den annorlunda, känns den trög, ovillig att varva, etc.

Edit: Länkade fel, Civicen har knackar inte i det avseende som vi pratar om.
Kolla denna länk istället: https://www.youtube.com/watch?v=rFuLwzb_VmE

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är snudd på omöjligt att beskriva hur knackande låter i text, men om jag skulle försöka så skulle jag väl säga att det låter som om bensinmotorn var en dieselmotor.

https://www.youtube.com/watch?v=maZyPJIOknE (Engine Knock Sound - Explained)
https://www.youtube.com/watch?v=J9KFJzSozno (En Honda Civic som låter illa)

Jag antar att du har haft moppen ett tag och vet hur den går, reagerar och låter. Om man provar nåt sånt här så får man vara uppmärksam på förändringar; ändrar sig motorgången, låter den annorlunda, känns den trög, ovillig att varva, etc.

Har haft mopeden i typ 3 månader, men får körkortet imån. Så jag har bara kört några enstaka gånger, kanske 3-4 och tankat ungefär 2 gånger med 95. Så jag har ej jätte koll en så länge. Får se senare (:

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

@Jonathan0101. Notera att jag uppdaterade mitt inlägg ovan, videon med Hondan visar inte på det fel vi pratar om.

Har du inte haft moppen längre än så så tycker jag att du kan hia dig lite med experimenten så att du bildar dig en uppfattning om hur den ska bete sig innan du experimenterar.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Tänk på att 95 har ingen smörjning för ventilerna dom är härdad och har härdade säten för att klara de och lägre kompressionstryck än vad 98 oktan motor har

98 oktan hade förr bly för att höja oktan och ge smörjning till ventilerna nu är det ersättning medel som smörjer ventilerna och höjer oktanet

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

hur gammal är knarren?
Jag är inte helt säker på om det gäller hela EU, letade men hitta inte infon. MEN...
Många EU länder har som krav att alla gatufordon skall gå att köra på 95.
Sedan kan tillverkaren rekomendera att man skall tanka raket bränsle, den skall i alla fall gå att köra på 95.
Någon annan som vet mer?

Det skulle räta ut frågetecknen permanent.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jygge:

Tänk på att 95 har ingen smörjning för ventilerna dom är härdad och har härdade säten för att klara de och lägre kompressionstryck än vad 98 oktan motor har

98 oktan hade förr bly för att höja oktan och ge smörjning till ventilerna nu är det ersättning medel som smörjer ventilerna och höjer oktanet

Nej. Bly tillsattes till alla sorters bensin förr men det har varit borta i många år nu. Det är ingen skillnad på tillsatser mellan 95 och 98 oktan. Du har lite mer reformat och eventuellt mer MTBE i 98 men båda finns även i 95. Har du en gammal bil som är designad för smörjning av bly måste du själv köpa en tillsats och hälla i när du tankar.

I vanlig bensin har du tre saker som höjer oktantalet, reformat, MTBE och etanol. Övriga komponenter så som isomerat, polymerisat, SRG och butan har lägre oktantal. Skillnaden är alltså förhållandet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Tänk på att 95 har ingen smörjning för ventilerna dom är härdad och har härdade säten för att klara de och lägre kompressionstryck än vad 98 oktan motor har

98 oktan hade förr bly för att höja oktan och ge smörjning till ventilerna nu är det ersättning medel som smörjer ventilerna och höjer oktanet

Så vitt jag kan minnas så tillsattes bly till all soppa oavsett oktantal (såvida den inte såldes som blyfri). Ingen soppa som man tankar på macken innehåller bly numera. Det försvann för ca 15 år sen. Lagkravet om katalysator kom väl i slutet av 80-talet och därmed slutade det komma nya fordon som krävde blyad bensin. I praktiken slutade det nog säljas bilar som krävde blyad bensin några år innan det.

Tvåtaktsmotorer oavsett ålder har inga ventilsäten som behöver skyddas, så dom torde inte behöva ha blyad bensin eller blyersättning oavsett ålder.

Som kuriosa kan nämnas att blyad bensin fortfarande används inom flyget, men det är en annan historia...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Så vitt jag kan minnas så tillsattes bly till all soppa oavsett oktantal (såvida den inte såldes som blyfri). Ingen soppa som man tankar på macken innehåller bly numera. Det försvann för ca 15 år sen. Lagkravet om katalysator kom väl i slutet av 80-talet och därmed slutade det komma nya fordon som krävde blyad bensin. I praktiken slutade det nog säljas bilar som krävde blyad bensin några år innan det.

Tvåtaktsmotorer oavsett ålder har inga ventilsäten som behöver skyddas, så dom torde inte behöva ha blyad bensin eller blyersättning oavsett ålder.

Som kuriosa kan nämnas att blyad bensin fortfarande används inom flyget, men det är en annan historia...

95 såldes som blyfri så fanns 96 och 98, sedan blev allt blyfritt och nu är det dessutom etanol tillsatt med 5% förut hade man Shells V-power att tillgå med 99oktan utan etanol men nu är även den inblandad med etanol. Jag tankar alltid 98oktan för att jag vill behålla den bensinen men precis som med kontanter så försvinner det sakta men säkert. När de tillför 10% etanol så kommer en del motorer må dåligt, tror det var nån 2liters mitsubishi motor som sitter i äldre volvo v40 bla som inte fixar E10.

Lagkravet på katalysator kom 1989, 1988 fanns de på bilarna men det finns inget krav på att de måste fungera men de måste sitta där.

Dagens bensin går inte att lagra en längre tid, vilket ofta märks på säsongsfordon som skotrar, gräsklippare osv när de står så blir det som en vit hinna överallt som sätter igen förgasare osv. Försvaret har fortfarande stora mängder blyad bensin som tur är då det går att lagra längre, en kompis som gjorde lumpen tankade sin gamla volvo med sådan bensin och han upplevde det som att bilen gick bättre än någonsin eller så var det väl hemlängtan vid permissionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

95 såldes som blyfri så fanns 96 och 98, sedan blev allt blyfritt och nu är det dessutom etanol tillsatt med 5% förut hade man Shells V-power att tillgå med 99oktan utan etanol men nu är även den inblandad med etanol. Jag tankar alltid 98oktan för att jag vill behålla den bensinen men precis som med kontanter så försvinner det sakta men säkert. När de tillför 10% etanol så kommer en del motorer må dåligt, tror det var nån 2liters mitsubishi motor som sitter i äldre volvo v40 bla som inte fixar E10...

Volvi S40/V40 såldes som "1.8i"med Mitshubitshi GDI motor 1998-2001 (Enligt Wikipedia). Dessa motorer hade problem både i Mitshubitshi's egna, som i Volvos modeller. (Volvon fanns även som "1.8" utan bokstaven "i" då med vanliga volvo motorn.)
En vanlig bensin motor har ett luft-bränsle förhållande på 14.7 till 1. dvs för varje "kilo" bränsle, "spär man ut det med 14.7 "kilo" luft, för en optimal förbränning. I en GDI motor skall denna blandning innehålla mera luft ="LeanBurn".
Så det blir lätt problem med dessa när man börjar blanda ut bensinen (14.7:1) med Etanol (9:1)
1kg ren Etanol (E100) skall alltså spädas med 9kg luft.

Detta sabbar givetvis även i alla bensin motorer. Ju mera E man spär med, destu längre ifrån 14.7 hamnar man.
På nya bilar med avancerade styrsystem, gör det inte så mycket, för bilen anpassar sig efter bränslet. Men förr viste man opm att det skulle vara 14.7, så gamla bilar är "hård kodade" till det. Så alla äldre bilar går idag på för mager bränsle blandning. GDI bilarna ballar givetvis ur först, då de redan gick "för magert" innan och nu lurar vi dem med konstig soppa också.

För att återgå till mopeder och ämnet, så skulle TS kunna köra på E85 istället. Ren E håller 108 oktan, E85 håller 104. Man skulle kunna slipa ner toppen ganska ordentligt (Höja kompet) utan att det knackar, knarren skulle gå som fan

EDIT:
Man skulle dock få bestycka om förgasaren från ca 90, till över 100 munstycken.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Men förr viste man opm att det skulle vara 14.7, så gamla bilar är "hård kodade" till det

Vänta lite nu, det lät bra hit fram. Jag har då inte träffat på någon bilmotor utan justering för soppablandning, antingen skruvar du på förgasaren eller så löser motorstyrningen det på en insprutare? Om jag inte minns fel är det därför vi har en lambdasond i bilarna numera? Eller pratar vi om någon udda motor nu?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Vänta lite nu, det lät bra hit fram. Jag har då inte träffat på någon bilmotor utan justering för soppablandning, antingen skruvar du på förgasaren eller så löser motorstyrningen det på en insprutare? Om jag inte minns fel är det därför vi har en lambdasond i bilarna numera? Eller pratar vi om någon udda motor nu?

Fram till katalysatorns intåg gick det att ställa in luft/bränsle förhållandet på en skruv på förgasaren.
Med katalysatorn kom insprutning Som förvisso fanns redan innan, och en del bilar fans med katalysator / förgasare. Men den stora massan gick på kat/insprutning. En insprutnings motor har en ECU (Engine Control Unit /Electronic Control Unit.) som "skruvar på skruven" hela tiden. Den får sin info från en O2-sensor (Syre sensor) som Volvo valde att döpa till "Lambdasond".

Om du tar en bil från säg 1995, när den låg på ritbordet, var det inget snack om att bensin skulle spädas med något annat, alltså skulle bilens ECU sträva efter ett blandningsförhållande på 14.7 till 1. Denna siffra är mao "hårdkodad" i gamla bilar, så till vida att den inte är ett variabelt värde, vilket den borde vara, med dagens bränslen..
ECUn tar info från O2-sensorn, finns det syre kvar i avgaserna försöker ECU att förbränna bättre genom att "skruva på skruven" mot 14.7.
Men vad händer när "BRÄNSLET" (Vi kan inte kalla den för bensin längre, för det är inte ren bensin. Det vore som att kalla saft för vatten bara för att majoriteten av molekylerna i glaset är H2O.) istället har ett blandnings förhållande på 13.7?
Bilen är byggd att gå med 14.7, den får soppa som är förbränd redan vid 13.7... Du har syre kvar i avgaserna. Motorn går magert. ECUn försöker "skruva på skruven" men hamnar nu utanför kartan. Ännu värre blir det med en GDI motor som är byggd att gå kanske ett par delar över, men som nu helt plötsligt hamnar ännu längre ifrån optimalt förhållande. Även denna har en O2-sensor som nu också mäter att det är mera syre kvar än det borde vara.

EDIT:
En modern motor (sedan 89) mäter inte bara utgående avgaser, utan även ingående luft. Antingen med en LMM (Luft Masse Mätare) eller en MAP (Mainfold Air Preassure = Insugs luft tryck) Så ECU VET hur mycket luft det finns i systemet, den matar på soppa efter denna info. Det BORDE generera NOLL syre kvar i avgaserna. Vilket inte blir fallet med Etanol i bränslet. Med "hårdkodat" blandningsförhållande kan det generera felkod på O2-sensor. I sämsta fall kan en motor gå för varm och ta skada.
(Innan katalysatorn, andvände man en "fet bränsle blandning" för att kyla motorn. Vet inte hur man gör idag. Men som före detta svetsare vet jag vad syre kan ställa till med i varma miljöer.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Fram till katalysatorns intåg gick det att ställa in luft/bränsle förhållandet på en skruv på förgasaren.
Med katalysatorn kom insprutning Som förvisso fanns redan innan, och en del bilar fans med katalysator / förgasare. Men den stora massan gick på kat/insprutning. En insprutnings motor har en ECU (Engine Control Unit /Electronic Control Unit.) som "skruvar på skruven" hela tiden. Den får sin info från en O2-sensor (Syre sensor) som Volvo valde att döpa till "Lambdasond".

Om du tar en bil från säg 1995, när den låg på ritbordet, var det inget snack om att bensin skulle spädas med något annat, alltså skulle bilens ECU sträva efter ett blandningsförhållande på 14.7 till 1. Denna siffra är mao "hårdkodad" i gamla bilar, så till vida att den inte är ett variabelt värde, vilket den borde vara, med dagens bränslen..
ECUn tar info från O2-sensorn, finns det syre kvar i avgaserna försöker ECU att förbränna bättre genom att "skruva på skruven" mot 14.7.
Men vad händer när "BRÄNSLET" (Vi kan inte kalla den för bensin längre, för det är inte ren bensin. Det vore som att kalla saft för vatten bara för att majoriteten av molekylerna i glaset är H2O.) istället har ett blandnings förhållande på 13.7?
Bilen är byggd att gå med 14.7, den får soppa som är förbränd redan vid 13.7... Du har syre kvar i avgaserna. Motorn går magert. ECUn försöker "skruva på skruven" men hamnar nu utanför kartan. Ännu värre blir det med en GDI motor som är byggd att gå kanske ett par delar över, men som nu helt plötsligt hamnar ännu längre ifrån optimalt förhållande. Även denna har en O2-sensor som nu också mäter att det är mera syre kvar än det borde vara.

EDIT:
En modern motor (sedan 89) mäter inte bara utgående avgaser, utan även ingående luft. Antingen med en LMM (Luft Masse Mätare) eller en MAP (Mainfold Air Preassure = Insugs luft tryck) Så ECU VET hur mycket luft det finns i systemet, den matar på soppa efter denna info. Det BORDE generera NOLL syre kvar i avgaserna. Vilket inte blir fallet med Etanol i bränslet. Med "hårdkodat" blandningsförhållande kan det generera felkod på O2-sensor. I sämsta fall kan en motor gå för varm och ta skada.
(Innan katalysatorn, andvände man en "fet bränsle blandning" för att kyla motorn. Vet inte hur man gör idag. Men som före detta svetsare vet jag vad syre kan ställa till med i varma miljöer.)

Bosch-systemet som jag nämnde tidigare i tråden (Motronic och senare) siktar mig veterligen inte på 14,7:1 utan på ren förbränning. Den skruvar inom sin justeringsmån tills den får rätt värden tillbaka, bland annat justerar den timing på tändningen och öppningstiderna på spridarna. Om det behövs ett annat blandförhållande än 14,7:1 för förbränningen ställs det om, systemet kan bara gissa på vad blandförhållandet blir eftersom delar slits och sensorer behöver kalibreras. Naturligtvis finns det inte oändlig justering på alla parametrar så vissa motorer ger en felkod istället (den kan ju inte få till blandningen inom marginalerna så den kommer fram till att något måste vara trasigt).

Angående temperatur skickar Bosch in mer soppa vid hårt gaspådrag för att kyla motorn (syns inte lika tydligt på alla bilar men ibland kan man se sot från oförbränt bränsle när man någon varvar motorn hårt medan bilen är stillastående). Det är vad jag förstår tillåtet eftersom avgaskraven gäller vid konstant varvtal/hastighet, men inte helt säker på den punkten. Det kan säkert också vara någon procentsats insyltad.

Själv har jag haft flera SAAB 9000, där bytte de från just Bosch Motronic till sin egna Trionic år 1994 (1993 för starkaste motorn) som kan justera många fler parametrar för att få till optimal förbränning. Bosch Motronic fanns med från lanseringen 1984 på alla motorer under namnet LH 2.2 (på senare modeller LH 2.4 när katalysatorlösa motorerna försvann) och bland annat Volvo hängde på med Motronic-baserade system.

Har för mig att Volvo och/eller Mercedes har kört mekanisk insprutning men är inte tillräckligt insatt i mekansik insprutning för att uttala mig om hur pass "hårdkodat" det var.

Så en bil från 1995 har antingen Bosch, motsvarande system eller förgasare. En av de tre. Den sistnämnda lär vara en klar minoritet med tidens avgaskrav.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810