"Gaming" headset vs hörlurar + mic (trådlöst)

Permalänk
Medlem

"Gaming" headset vs hörlurar + mic (trådlöst)

Efter drygt 5 år så har mitt Creative Sound blaster Tactic3D Omega wireless headset (löjligt långt namn) gett upp. Att hitta ett nytt prisvärt trådlöst headset är svårare än jag trodde. Har kikat lite på Astro A50 och Steelseries 800 men ingen av dem har fångat mitt intresse. För 3000kr verkar de vara förhållandevis ljudfattiga och endast fyllda med massa onödiga funktioner. Det har fått mig att börja överväga en hybrid med ett par schyssta hörlurar med en bordsmic.

Anledningen till att jag vill ha trådlöst är dels för att jag hatar sladdar och eftersom jag använder hörlurar mycket när jag kollar på film i soffan (ca 6-7m bort) eftersom jag bor i lägenhet. Kommer främst användas för gaming så komforten är viktig. Lyssnar en del på musik också. Är villig att offra möjligheten att snacka med polarna trådlöst om det betyder att jag får mer ljud för pengarna med hörlurar och extern mic.

Vad anser ni skulle passa mig bäst? Budget max 3000kr för allt skulle jag säga om det inte blir otrolig skillnad med några hundralappar till. Har ett gammalt Asrock z68 moderkort så ett nytt ljudkort + ett par billigare hörlurar kanske skulle vara bättre än dyra hörlurar för 2500kr? Prisvärd mic?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Blue Snowball mic och Corsair Void. Nordichardware rekommenderar nog annars dessa http://www.nordichardware.se/test/lucidsound-ls-30.html/3?/su... .

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Jag ångrar lite att jag inte köpte Astro A50 eller Sennheiser Momentum Wireless när jag köpte nytt för några år sedan.

Sitter nu med ett par Skullcandy PLYR1 som jag dock är väldigt nöjd med. Framför allt är de lätta och bekväma så det är inga problem att sitta med dem i timmar. Ljudet tycker jag passar väldigt bra för spel och film. Däremot kanske inte helt perfekt för musik men det har jag ordentliga högtalare för...

Tycker annars jag hört mest gott om Astro A50 i den prisklassen du nämner, så du får gärna utveckla lite varför du inte gillar dem...

Permalänk

Fidelio x2 och boompro kanske?

Visa signatur

4590K @ 4.4 - EVGA 980ti - ASUS Z97-A - 8GB Kingston Hyper X Fury - Samsung 950 PRO M.2 256GB - Samsung 850 EVO 128GB - 500GB Seagate HDD - EVGA Supernova G2 750w
ASUS ROG SWIFT PG278Q - Logitech Z-5500 - Logitech G930 - Filco Majestouch TKL Ninja Cherry MX Blue - Razer Manticor - QPAD 8K Optical
ASUS RT-ACC66U - ASUS PCE-AC68

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Blue Snowball mic och Corsair Void. Nordichardware rekommenderar nog annars dessa http://www.nordichardware.se/test/lucidsound-ls-30.html/3?/su... .

Tack men Corsair Void är inte riktigt vad jag letar efter. Känns väldigt plastig och gillar inte riktigt designen. Sen ska ljudet lämna mycket att önska vad jag hört. Men Snowball har jag hört mycket positivt om så det kanske blir en sådan om jag hittar ett par bra hörlurar till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

Jag ångrar lite att jag inte köpte Astro A50 eller Sennheiser Momentum Wireless när jag köpte nytt för några år sedan.

Sitter nu med ett par Skullcandy PLYR1 som jag dock är väldigt nöjd med. Framför allt är de lätta och bekväma så det är inga problem att sitta med dem i timmar. Ljudet tycker jag passar väldigt bra för spel och film. Däremot kanske inte helt perfekt för musik men det har jag ordentliga högtalare för...

Tycker annars jag hört mest gott om Astro A50 i den prisklassen du nämner, så du får gärna utveckla lite varför du inte gillar dem...

Har hört från många att drivrutiner strular, bakgrundsbrus kan förekomma, plötsliga droppar i ljudet och att räckvidden är ca 5m. Oroväckande problem för ett såpass dyrt headset enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

@BostonGurkan: Jag använder inte void själv så jag vet inte, en polare har den och är nöjd. Tycker ljudkvaliten försvinner så mycket när man kör trådlöst...

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixdahlqvist:

Fidelio x2 och boompro kanske?

Fidellio verkar väldigt prisvärd men jag vill ha trådlösa hörlurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå snowball, även om den tar upp mer ljud från ditt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag Själv Kör på ett Sennheiser 598hd + Snowball fett nöjd men som sagt du vill ha trådlöst men ja kan gott rekommendera hörlur + Mic Setup!

Kanske ett trådlöst headset + Modmic?

Permalänk
Medlem

Har tittat lite på Sennheiser Momentum Wireless men vet inte om de är särskilt lämpade för film och spel. Sedan måste jag väl köpa till bluetooth mottagare om jag vill använda den till datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

Fidellio verkar väldigt prisvärd men jag vill ha trådlösa hörlurar.

Skickades från m.sweclockers.com

ursäkta, skummade bara igenom tråden så vart tvärtom. Sennheiser rs serien, vet tyvärr inte hur det är med mic på dem men bra tryck i lurarna iallafall!

Visa signatur

4590K @ 4.4 - EVGA 980ti - ASUS Z97-A - 8GB Kingston Hyper X Fury - Samsung 950 PRO M.2 256GB - Samsung 850 EVO 128GB - 500GB Seagate HDD - EVGA Supernova G2 750w
ASUS ROG SWIFT PG278Q - Logitech Z-5500 - Logitech G930 - Filco Majestouch TKL Ninja Cherry MX Blue - Razer Manticor - QPAD 8K Optical
ASUS RT-ACC66U - ASUS PCE-AC68

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

Har tittat lite på Sennheiser Momentum Wireless men vet inte om de är särskilt lämpade för film och spel. Sedan måste jag väl köpa till bluetooth mottagare om jag vill använda den till datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

kopplade dem till min bärbara och direkt jag ska använda micen så försvinner all kvalité på ljudet.

Visa signatur

4590K @ 4.4 - EVGA 980ti - ASUS Z97-A - 8GB Kingston Hyper X Fury - Samsung 950 PRO M.2 256GB - Samsung 850 EVO 128GB - 500GB Seagate HDD - EVGA Supernova G2 750w
ASUS ROG SWIFT PG278Q - Logitech Z-5500 - Logitech G930 - Filco Majestouch TKL Ninja Cherry MX Blue - Razer Manticor - QPAD 8K Optical
ASUS RT-ACC66U - ASUS PCE-AC68

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixdahlqvist:

ursäkta, skummade bara igenom tråden så vart tvärtom. Sennheiser rs serien, vet tyvärr inte hur det är med mic på dem men bra tryck i lurarna iallafall!

Jasså vilken av dem rekommenderar du då? Stor skillnad i pris mellan modellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av felixdahlqvist:

kopplade dem till min bärbara och direkt jag ska använda micen så försvinner all kvalité på ljudet.

Det lät inge vidare. Kanske får ge upp drömmen om trådlösa hörlurar till PC då de flesta är anpassade för telefoner och bluetooth...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Det lät inge vidare. Kanske får ge upp drömmen om trådlösa hörlurar till PC då de flesta är anpassade för telefoner och bluetooth...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag fick göra precis som du, ge upp drömmen om trådlöst. Ville ha det mest pga av min klåfingriga son som rycker i allt som sladdar heter. ^^
Men jag köpte mig ett par QPAD QH-90 och är verkligen nöjd. Bra ljud och micen kan jag inte heller klaga på. Jag förstärker dessutom ljudet på micen genom Soundmeeter mjukvaran. Det låter väl näst intill som en billigare studiomic nu.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Har hört från många att drivrutiner strular, bakgrundsbrus kan förekomma, plötsliga droppar i ljudet och att räckvidden är ca 5m. Oroväckande problem för ett såpass dyrt headset enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft tre stycken creative headsets innan jag böt upp till A50.
Om du har några frågor så besvarar jag dem gärna.
Att det skulle strula med drivrutiner känns föråldrat då dom uppdaterats flertal gånger.

Säger bara köp, speciellt om du ser dem på nedsatt pris!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klove:

Har haft tre stycken creative headsets innan jag böt upp till A50.
Om du har några frågor så besvarar jag dem gärna.
Att det skulle strula med drivrutiner känns föråldrat då dom uppdaterats flertal gånger.

Säger bara köp, speciellt om du ser dem på nedsatt pris!

Främsta problemet jag är orolig för är signalstyrkan. Vad jag hört är den bara ca 6m innan det börjar bryta. Hur upplever du det? Hur länge har du haft dem? Hur lång är batteritiden i nuläget? Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Främsta problemet jag är orolig för är signalstyrkan. Vad jag hört är den bara ca 6m innan det börjar bryta. Hur upplever du det? Hur länge har du haft dem? Hur lång är batteritiden i nuläget? Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

När jag märkt av att signalstyrkan falerar, är det när jag passerar vid tjocka betongväggar. Om du inte har några väggar emellan så borde det nog inte vara något problem med ditt soffbruk som du nämnde.

Ägt dessa sen oktober -14.
Visst har väll någon timme eller kanske till och med två försvunnit ur batteriet. Hålltiden kanske är 8-9 timmar, har dock inte klockat

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att skrota kravet på trådlöst. Lutar just nu mot Philips Fidelio X2 och en Zalman clip-on budget mic.

Anser ni att det är värt att köpa ett budget ljudkort (omkring 500kr) eller blir det ingen skillnad i ljud vs ett gammalt Asrock z68-moderkort? Verkar som att många anser att Fidelio endast kommer till sin rätt med ett externt ljudkort.

Vad sägs om denna t.ex? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1192439

@felixdahlqvist

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Kan kanske kommit på ett sätt att använda Fidelio x2 när jag tittar på film i soffan också. Har en förstärkare framför projektorduken som har 6,3mm hörlursuttag. Signalen matas från datorn i en 5m lång 3,5mm till RCA-kabel. Skulle en sådan här adapter göra att jag kan få ljud ut till hörlurarna via förstärkaren? https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Lite bökigt men det kan det vara värt om man kan titta på film på nätterna utan att väcka grannarna.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Kan kanske kommit på ett sätt att använda Fidelio x2 när jag tittar på film i soffan också. Har en förstärkare framför projektorduken som har 6,3mm hörlursuttag. Signalen matas från datorn i en 5m lång 3,5mm till RCA-kabel. Skulle en sådan här adapter göra att jag kan få ljud ut till hörlurarna via förstärkaren? https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Lite bökigt men det kan det vara värt om man kan titta på film på nätterna utan att väcka grannarna.

Ja absolut.

Behöver du längre sladd så finns det smala slevade som är mycket smidigare än vanliga i plast.

Jag har en sådan här.
Headphone Stereo Audio Extension Cable Cord

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av BostonGurkan:

Har bestämt mig för att skrota kravet på trådlöst. Lutar just nu mot Philips Fidelio X2 och en Zalman clip-on budget mic.

Anser ni att det är värt att köpa ett budget ljudkort (omkring 500kr) eller blir det ingen skillnad i ljud vs ett gammalt Asrock z68-moderkort? Verkar som att många anser att Fidelio endast kommer till sin rätt med ett externt ljudkort.

Vad sägs om denna t.ex? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1192439

@felixdahlqvist

skulle fimpa zalman för boompro istället för ljudkort. skillnad är det men ditt moderkort klarar att driva dem, testa utan ljudkort och beställ ett senare istället om du känner att du vill testa!

Visa signatur

4590K @ 4.4 - EVGA 980ti - ASUS Z97-A - 8GB Kingston Hyper X Fury - Samsung 950 PRO M.2 256GB - Samsung 850 EVO 128GB - 500GB Seagate HDD - EVGA Supernova G2 750w
ASUS ROG SWIFT PG278Q - Logitech Z-5500 - Logitech G930 - Filco Majestouch TKL Ninja Cherry MX Blue - Razer Manticor - QPAD 8K Optical
ASUS RT-ACC66U - ASUS PCE-AC68

Permalänk
Medlem

@felixdahlqvist: Funderar på att köpa Samson Go mic. Verkar vara prisvärd. Har fått hem hörlurarna nu och herre jävlar vilken skillnad det är, även utan ljudkort eller DAC.

Ljudkort vs DAC? Någon som har tips på nått prisvärt under 1000kr? Gör det märkbar skillnad tror ni?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Sitter själv med ett par gamla Logitech G430 som jag funderar på att byta ut. Du får gärna skriva mer om vilken kombo du kör med FidelioX2 vad gäller dac/mic osv och vad du tycker om det. Gör det stor skillnad jämfört med gaming lurar är det ju värt uppgraderingen.

Permalänk
Medlem

@MrM3: Kan säga redan nu att det inte finns nått "gaming headset" som mäter sig med Fidelio x2 i renhet och balans i ljudet. Det finns bastyngre headset men de har en tendens att låta grötigt. Det kan bara bli bättre med en extern DAC eller ljudkort. Frågan är om det är värt 1000kr för en som mig som inte är audiofil. Fast detta kanske är inkörsporten till en ny hobby, vem vet?

Överraskad av att jag inte saknar det simulerade "7.1"-ljudet i spel. Fidelios stereolurar låter mycket bättre i spel som BF4 än andra 7.1 headset jag testat.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Vad sägs om följande kombo då? Fidelio x2 samt dessa två:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=166706 <--- mic
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3681370 <--- dac

Inte så blodigt dyrt och då får man allt man behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Vad sägs om följande kombo då? Fidelio x2 samt dessa två:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=166706 <--- mic
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3681370 <--- dac

Inte så blodigt dyrt och då får man allt man behöver.

Ser intressant ut. Känns konstigt att en hygglig DAC skulle rymmas i ett litet usb-minne men har hört mycket gott om den. Har kikat på Fiio E10k och 11k också. Har hört lite blandat om dem. Verkar vara många som kör den kombon med Fidelio men vissa klagar på att mellanregistret blir för vasst och uttröttande för öronen med E10k. Vet inte hur stor möjlighet det finns att justera detta heller.

Var först inne på en Snowball blue eftersom den är omåttligt populär. Efter att fick nys om Samson Go har jag googlat massa om vad folk föredrar eftersom det är samma prisgrupp. Majoriteten verkar föredra Samson framför Snowball. Gillar inte riktigt designen på Snowball heller. Man får uppfattningen att den ska vara liten och smidig men den är i själva verket enorm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Har fått hem hörlurarna nu och herre jävlar vilken skillnad det är, även utan ljudkort eller DAC.

När du säger att det är stor skillnad, är det mot dina gamla trådlösa lurar som du jämför då, eller är det nåt annat som du har testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caesar:

När du säger att det är stor skillnad, är det mot dina gamla trådlösa lurar som du jämför då, eller är det nåt annat som du har testat?

Ja dels dem. Sedan har jag testat en del gaming headset kring 1000-1500kr hos polare. Bl.a. HyperX Cloud II och Siberia Elite. Vet att de är billigare än Fidelio x2 men det är som natt och dag. Som det låter på andra kan inte de dyrare headsetten som Astro A50 rå på Fidelio heller. Kan inte yttra mig om det eftersom jag inte testat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|