Retrogamer alá 2003-2004

Permalänk
Medlem

Retrogamer alá 2003-2004

Tjenare!

Fick ett sug/ryck att slänga ihop mina gamla komponenter som jag köpte nya 2003-2004.
Chassiet har jag nyligen kommit över och det var egentligen det som drog igång idén eftersom
det är tidsenligt.

När det begav sig spelades det mycket Need for Speed: Underground 2, Battlefield Vietnam
och då var spelen nya och fräscha (härlig tid!)
Tyckte Athlon XP loggan passade så fint på denna

Här kommer info:

CPU: Athlon XP 3000+
Kylning: Artic Cooling 2TC
Moderkort: Asrock K7-Upgrade-880 (VIA KT880)
Grafikkort: Geforce 6600GT AGP
Monitor: 21" Trinitron Fujitsu Siemens
Hårddisk: Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB
Internminne: 1gb Ram

Återkommer med benchmarks

Permalänk

Häftig setup men grafikkortet är lite för nytt. Athlon XP var hopplöst förlegad när 6600 kom ut.

För din dator är det Geforce 4200 Ti, Radeon 9700 eller kanske 9800 som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Häftig setup men grafikkortet är lite för nytt. Athlon XP var hopplöst förlegad när 6600 kom ut.

För din dator är det Geforce 4200 Ti, Radeon 9700 eller kanske 9800 som gäller.

fast 6600gt motsvarar 9800 i prestanda så spelar ingen roll där

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Avstängd

Kändes som en ganska klassisk 2004 dator och cpu´n hängde med fortfarande men skulle ha lite oc och man ska passa nordbryggan som alltid vart varm och jag körde nog athlon 2500 då med ati 9600pro med oc sen vart det roligaste systemet jag haft en athlon 64 939 "venice tror jag" med low latency ram och 6800nu med uplåsta pipes och vmodd som blåste dom betydligt dyrare 6800ultra och var 10e snabbaste med den setupen och no1 på luft ett tag runt år 2005 och fick spö av dom som körde mach 2 ...jävla kapitalist svin

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vilka pjäser AMD/ATI hade på den tiden. Körde själv en överklockad xp 1800+ (de där gyllene 1700+/1800+ chippen med JIUHB stepping) samt ett 9800 non-pro.

Likväl förbannat var det intel (ineffektiva P4or och överprisat rambus ram) och nvidia som gällde för vanligt folk, little did they know... stomp stomp stomp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Vilka pjäser AMD/ATI hade på den tiden. Körde själv en överklockad xp 1800+ (de där gyllene 1700+/1800+ chippen med JIUHB stepping) samt ett 9800 non-pro.

Likväl förbannat var det intel (ineffektiva P4or och överprisat rambus ram) och nvidia som gällde för vanligt folk, little did they know... stomp stomp stomp.

Håller inte riktigt med där.
Det enda entusiaster var intresserade av mellan Northwood och Conroe var just Thunderbird.
Så en 3-4 år av AMD dominans.

AMD's svaghet då var ju inte processorerna, utan chipsets och moderkort.
Väldigt mycket olika varianter med snarlika namn och buggiga kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Håller inte riktigt med där.
Det enda entusiaster var intresserade av mellan Northwood och Conroe var just Thunderbird.
Så en 3-4 år av AMD dominans.

AMD's svaghet då var ju inte processorerna, utan chipsets och moderkort.
Väldigt mycket olika varianter med snarlika namn och buggiga kort.

Största problemet var nforce chipset i början som var helt hopplösa med drivrutiner men via var hyfsat solid men båda vart rejält mycket bättre med tiden och problemet som jag hade var mer få ner temp på nordbryggan och när dom började åldras så vart kondingarna kass på många kort och minns nått epox 8rda+ jag skickade på rma som kondingarna var helt slut på efter 1 år och moderkort var ofta trassel men cpu var bra men på 939 vart allt sånt mycket bättre

Min mormor har en socket A dator med epox mobbo som gått med oc men med integrerad gpu så har inte gått nå hårt som gamer dator men är nog enda socket A jag vet som aldrig varit öppnad sen jag byggde den runt 2003 eller så skulle jag gissa på och används än i dag

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Största problemet var nforce chipset i början som var helt hopplösa med drivrutiner men via var hyfsat solid men båda vart rejält mycket bättre med tiden och problemet som jag hade var mer få ner temp på nordbryggan och när dom började åldras så vart kondingarna kass på många kort och minns nått epox 8rda+ jag skickade på rma som kondingarna var helt slut på efter 1 år och moderkort var ofta trassel men cpu var bra men på 939 vart allt sånt mycket bättre

Min mormor har en socket A dator med epox mobbo som gått med oc men med integrerad gpu så har inte gått nå hårt som gamer dator men är nog enda socket A jag vet som aldrig varit öppnad sen jag byggde den runt 2003 eller så skulle jag gissa på och används än i dag

Det är lite kul med gammal "skit" som fortfarande duger för vissa. Min bror har en av mina gamla datorer från 2002 (ibm netvista ) fortfarande som musik och speldator. Med en S478 p4 2,53Ghz, Den är dock uppgraderad så den har 1GB ram och ett GF7600gs . Eftersom BF2 krävde någon funktion GF4600 TI inte klarade av

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är lite kul med gammal "skit" som fortfarande duger för vissa. Min bror har en av mina gamla datorer från 2002 (ibm netvista ) fortfarande som musik och speldator. Med en S478 p4 2,53Ghz, Den är dock uppgraderad så den har 1GB ram och ett GF7600gs . Eftersom BF2 krävde någon funktion GF4600 TI inte klarade av

Ja det är det och som du säger musik ,surf och äldre spel funkar bra på äldre burkar så finns användning för dom även om man kan få lite adhd om man ska göra en del saker så passar just retro spel bra och har sparat en laptop på 1700mhz "1 core" - 2gb ram sen nåt ati kort x800m eller nått är osäker som har xp där jag kan köra lite carmageddon 2 ,viper racing ,fallout 2, arcanum, unrel, motoracer, motocross madness och div ännu äldre retro spel som är rätt skoj att ta fram ibland ..och är som du säger skräp ur prestanda synpunkt och inte värd nått alls men kan vara riktigt skoj ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Obligatorisk: Jag är beredd att hålla med dig där ang grafikkortet! Det känns lite fel!
Jag har ett 4200ti som jag köpte nytt och givetvis 64mb versionen som var snabbast.
Det får nog bli det istället! Jag har kvar kartongen också bild på det tog jag faktiskt för några dar sedan: