Rapport: "Internetoperatörer tjänar miljarder på piratkopiering"

Permalänk
Melding Plague

Rapport: "Internetoperatörer tjänar miljarder på piratkopiering"

I en rapport framtagen på uppdrag av Film- och TV-branschens samarbetskommitté skiftar fokus från privatpersoner till operatörer, som pekas ut som de stora vinnarna på piratkopiering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

alltså kan hollywoods lobbyistverksamhet bara lägga ner

Detta börjar bli skrattretande nu

De beter sig som ouppfostrade ungar

Permalänk
Medlem

Men kom igen nu...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

LOL
veckans skämt

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

...rapport framtagen på uppdrag av Film- och TV-branschens samarbetskommitté

Mycket objektivt och trovärdigt.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Så alla företag är helt ansvariga för att deras produkter inte används på ett olagligt sätt? Vilket trams.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jaha, då tar vi det ytterligare en runda till...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Rapport borde nog ändras till Propaganda.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk

Google? YouTube? De ligger ju onekligen en tier närmare materialet än en ISP.

Permalänk
Medlem

Skrattretande, ska operatörerna ha ansvar över dom som begår annan illegal verksamhet på nätet också då eller? Nejdå, bara piratkopiering, det är ju ändå det värsta brottet!

Permalänk
Medlem

Den logiken var ju väldigt smart...
Trafikverket är ju ansvariga om alla vägar i Sverige, de måste vara skyldiga eftersom de "möjliggör" fortkörningar, olyckor etc.
Stämma dem kanske?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk

Då borde ju den bästa lösningen vara att sänka hastigheten till 56k för alla

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Skrattretande, ska operatörerna ha ansvar över dom som begår annan illegal verksamhet på nätet också då eller? Nejdå, bara piratkopiering, det är ju ändå det värsta brottet!

Precis! De skiter fullständigt i all annan brottslighet, må det vara terrorism eller vad fasen somhelst. Ungefär lika hederliga som dagens feminister med sin "jämställdhet".

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Jag kan ta fram en rapport åt dom som påvisar att filmbolagen tjänar pengar på fildelning.

Men visst hade inte folk laddat ner så mycket så hade inte efterfrågan för snabba bredband varit lika stor.
Lite samma gäller sportbilar, hade folk inte kört för fort hade inte många velat ha en sportbil.
Kanske bäst biltillverkare får i uppdrag att visa riskerna med fortkörning.

Som vanligt är det trams från lobbyister som vill ha särbehandling.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord har de som gjort rapporten aldrig hört talas om tjänster som steam och netflix ? Med steam kanske man köper typ tio spel åt gången och då vill man kanske kunna ladda ner dom snabbt utan att det tar ett halvt evighet.

Och med Netflix vill man ju kunna byta mellan serier utan att vänta på att buffra en halvtimme för en god kvalité.

Sen finns det alltid spel som World of Warcraft som kräver dig ladda ner 30 GB på en gång, eller vad sägs om när man vill formatera om datorn och behöver ladda ner allt igen? Då vill man inte att det ska ta 1 månad för att få ihop allt igen.

Nja, nej tack till den dystra värld som dessa vinklade "forskare" återger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Mycket objektivt och trovärdigt.

Jajjemen.. Jag såg förresten precis att PKIS "Privatkopierarnas intresse och samarbetskommission" har en liknande undersökning, där de kommit fram till att Copyswede och svenska artister är de som jobbar minst/intjänad krona i hela Sverige.

Permalänk
Medlem

Allt går att sälja till rätt pris. Är det inte värt ett skit så är 0kr rätt pris. Nöjesbranchen är blodsugare som livnär sig på konsumenter och artisters hårda arbete. Låt dinusaurien dö.

Enda gången jag laddar ner film/musik är när det inte går att strömma/köpa legalt, eller till ett humant pris.

Skivbolagen tar fram idol-artister med tveksam talang, vocal-pitchar deras sångröster och släpper hjärndöd massproducerad sörja utan identitet. Sen blir de sura för att folk inte vill betala för senaste sommarplågan. Samma sak med de otaliga skitfilmer som ständigt dyker upp på bio.

Riktiga filmälskare, gamers och musikälskare kommer alltid att betala för kvalitetsprodukter.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Största orsaken till att jag vill ha snabbare uppkoppling är att vissa spel idag ligger på 60gb. För att streama räcker ju i princip vilket bredband som hellst.

Visa signatur

Intel i5 4670K, GTX 1070, 8gb 1600Mhz, Corsair hx 650.

Permalänk
Medlem

Mmmm... Ungefär som att posten tjänar storkovan på knarkleveranser. Även skurkar måste ju betala porto.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tjänar operatörer storkovan på att inte stoppa piratkopiering? Nja. Ett annat sätt att se det på är att hade en operatör börjat åta "åtgärder" så hade den sannolikt blivit minst populär och förlorat kunder. Så man fattar ju att de inte gör det.

Sen finns det ju ex. Bahnhof som heller inte direkt gör något fel vare sig lagligt eller moraliskt, men nog är väl medvetna om att deras policies lockar till sig en del piratkopierande kunder.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Rapporten ”Illegal fildelning och streaming: ett ekosystemperspektiv” har producerats av Black market watch och Global initiative against transnational organized crime, två oberoende organisationer baserade i Genève som fokuserar på illegal handel och organiserad brottslighet, på uppdrag av Film- och tv-branschens samarbetskommitté.

-- kursiverat av mig

Det bekräftar iallafall att ordet "oberoende" kommit att sakna relevans. Detsamma gäller tyvärr också ofta nyhetsrapportering generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Tjänar operatörer storkovan på att inte stoppa piratkopiering? Nja. Ett annat sätt att se det på är att hade en operatör börjat åta "åtgärder" så hade den sannolikt blivit minst populär och förlorat kunder. Så man fattar ju att de inte gör det.

Sen finns det ju ex. Bahnhof som heller inte direkt gör något fel vare sig lagligt eller moraliskt, men nog är väl medvetna om att deras policies lockar till sig en del piratkopierande kunder.

Det vore ren katastrof om de gjorde det. En ISP skall vara en neutral budbärare som skall vara helt likgiltig till vad kunderna använder uppkopplingen till. Eventuella oegentligheter har vi polis och övrigt rättsväsende för att reda ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Den logiken var ju väldigt smart...
Trafikverket är ju ansvariga om alla vägar i Sverige, de måste vara skyldiga eftersom de "möjliggör" fortkörningar, olyckor etc.
Stämma dem kanske?

Fast det finns ju skyltar på vägarna med begränsningar på vad du får göra.
Värre om du köper en kniv, står ingenstans på förpackningen att du inte får ha ihjäl nån

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem

Då borde logistikföretag också tjäna miljarder enbart på all kontraband som skickas med paket och brev. Vi skattebetalare betalar ju dessutom för våran infrastruktur och vägar, så indirekt underlättar vi för all transport, ergo, svenska staten finansierar knarksmuggling. Staten tjänar dessutom pengar på Trafficking, dvs. ifall banditerna kör t.ex. Essingeleden genom Sthlm och betalar trängselskatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zånkt:

Jag kan ta fram en rapport åt dom som påvisar att filmbolagen tjänar pengar på fildelning.

Men visst hade inte folk laddat ner så mycket så hade inte efterfrågan för snabba bredband varit lika stor.
Lite samma gäller sportbilar, hade folk inte kört för fort hade inte många velat ha en sportbil.
Kanske bäst biltillverkare får i uppdrag att visa riskerna med fortkörning.

Som vanligt är det trams från lobbyister som vill ha särbehandling.

Håller med till viss del med om det, men snabbt bredband vill nog alla ha oavsett, finns mycket lagligt som tar en enorm tid att ladda ner, buffra, streama.
Ta t.ex. ett hushåll med 5+ personer som använder mobilen till youtube, spel, spotify, tv mm. där är det knappt tillräckligt med 100Mbit/s lina.
Om man nu skall klanka på olaglig fildelning så har den ju till viss del även bidragit till att efterfrågan på fiber och vettiga uppkopplingar ökat, med det även utbyggnadstakten, som varit urkass i Sverige för att inte tala om många andra länder.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

vad vill dom att internet företagen ska göra då?
lägga datacaps på ~40gb per månad och sänka hastigheterna till 4/0.2 med en ping till närmsta station på 145-190?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av asconakille:

Då borde ju den bästa lösningen vara att sänka hastigheten till 56k för alla

Yaaaaaay!!! Nostalgi!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Nej men snabbare hastigheter kommer nog beskattas hårdare så att copyswede kan ge per gessle lite mer pengar.. Verklighet inom 2 år

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vad vill dom att internet företagen ska göra då?
lägga datacaps på ~40gb per månad och sänka hastigheterna till 4/0.2 med en ping till närmsta station på 145-190?

Ja. Mer än så behövs ju inte för att betala räkningar och läsa nättidningar, vilket väl är ungefär det de vill att vi ska ha internet till. Jävla nötter. Lämna vårt internet ifred tack.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.