Rapport: "Internetoperatörer tjänar miljarder på piratkopiering"

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanSnabb:
Skrivet av storm72:

Hastigheter över 100 mbit känns nog onödigt om det inte varit för piratkopiering.

Dropbox? Videoövervakning i hd? Teamviewer? Citrix? Youtube4k? Netflix4k? OSpatchar? Finns MASSOR med exempel på program/plattformar som det behövs mer än 100/100.

Du behöver runt runt 25 Mbps för 4K
Videoövervakning är lite specialområde men de går runt 5-10% av en 100 mbit lina till det gissar jag.
Dropbox, Citrix, patch av OS varför skulle du inte klara detta med 20-100 mbit?

Andra svarade också men var inte precis övertygade på att förklara varför hastigheter över 100 mbit behövs i ett vanligt hushåll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av storm72:

Du behöver runt runt 25 Mbps för 4K
Videoövervakning är lite specialområde men de går runt 5-10% av en 100 mbit lina till det gissar jag.
Dropbox, Citrix, patch av OS varför skulle du inte klara detta med 20-100 mbit?

Andra svarade också men var inte precis övertygade på att förklara varför hastigheter över 100 mbit behövs i ett vanligt hushåll.

Väldigt starkt uttalande då du inte nämner bitrate.

Förövrigt finns det många anledningar till att vilja ha snabba uppkopplingar vid användning utav t ex dropbox och liknande tjänster - att föra över en fil snabbt. Inte konstant - men vid behov - snabbt. Vi snackar 90-100% användning i sekunder istället för 5% användning i flera minuter.. Jag vet vad jag föredrar - och jag betalar för det också.

Permalänk
Medlem

Jag laddat inte ner något olagligt men streamar 1080p via Netflix och HBO och laddar ner spel på tex steam. Man ska kunna ha bredband utan att framstå att man laddar ner olagligt.

Känns som Netflix spotify och steamsales gjort piratverksamhet mindre och mindre populärt. Nu är det ju Netflix som är största datatrafiken på Internet vad jag läst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Klart som korvspad att operatörer tjänar pengar på piratkopiering. De tjänar till och med pengar på barnporr. Allt som flödar genom deras nät tjänar de pengar på, och när det kommer till nätpirater så är det pris/hastighet som avgör, och av denna anledning så erbjuder Bahnhof, som påstår att detta bara är trams, 1 Gbit för 500kr samtidigt som de gör allt som står i deras makt för att skydda sina kunder/brottslingar. Piratkopiering och Darknet-aktivitet är Bahnhofs viktigaste byggklossar.

Operatörena är lönsammast om abonnenterna inte använder någon trafik i deras nät. De drar in pengar på abonnemang och har kostnader i form av infrastruktur och trafikavgifter. Ett steg högre i kedjan däremot, de som säljer kapacitet till operatörerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av storm72:

Du behöver runt runt 25 Mbps för 4K
Videoövervakning är lite specialområde men de går runt 5-10% av en 100 mbit lina till det gissar jag.
Dropbox, Citrix, patch av OS varför skulle du inte klara detta med 20-100 mbit?

Andra svarade också men var inte precis övertygade på att förklara varför hastigheter över 100 mbit behövs i ett vanligt hushåll.

Du tänker enbart på en sak, och det är en enskild person som gör "en" sak åt gången.
Vad händer om det helt plötsligt är en familj på fem pers vars alla använder samma bandbredd till flertalet enheter?
Om jag får ut 25 Mbps på min lina och brorsan kommer hem för att spela samtidigt som jag streamar film, bye bye video quality.

Permalänk
Medlem

Vi kör mest Netflix/Spotify/Youtube och spelar spel över vår uppkoppling, för dessa lagliga tjänster behövs ordentliga uppkopplingar som jag är beredd att betala mer för.

Har just nu 500Mbit från comhem som jag delar med fru och 2 ungar(8-10år).

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Du tänker enbart på en sak, och det är en enskild person som gör "en" sak åt gången.
Vad händer om det helt plötsligt är en familj på fem pers vars alla använder samma bandbredd till flertalet enheter?
Om jag får ut 25 Mbps på min lina och brorsan kommer hem för att spela samtidigt som jag streamar film, bye bye video quality.

Spel drar nästan ingenting, Qos löser det problemet.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Visst är det trevligt med snabba uppkopplingar och det finns massor med legitima användningsområden för en 100Mbits-lina, men alla ni som är upprörda i tråden var ärliga nu.

Hur många av er kan, med gott samvete, säga att det aldrig kommit piratkopierat material över er lina?

Hur många av er har en snabbare lina just för att komma åt det piratkopierade lite snabbare? Även om kanske inte just du har det, kan du tänka dig att någon annan har det?

I så fall tjänar väl ISPerna pengar på piratkopieringen? Kanske inte miljarder, men de tjänar pengar på piratkopieringen. Punkt. Rapporten har rätt, kanske inte om beloppen, men den har rätt i att ISPerna tjänar pengar på piratkoipieringen. Sluta hyckla och komma med fåniga liknelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Spel drar nästan ingenting, Qos löser det problemet.

Ska inte låtsas att jag vet vad Qos är men sitter det två ungar och kollar på streamingtjänst (inte samma film så klart) på samma nät som jag ska lira Battlefield på med bra ping så behövs bandbredd.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Medlem

@Ingetledigtnamn Du har aldrig laddat ner 64GB Battlefield via Origin antar jag och njutit av varje timme?

Permalänk
Medlem

Vilket skämt. Vad vill de att företagen ska göra, förbjuda hastigheter över 10/1 eller införa löjligt låga databegränsningar som i USA? Vill minnas att bredbandsbolaget vann i rättegång när de blev stämda för att de vägra stänga av åtkomst till piratsidor också.

Jag har en 500/50 uppkoppling på grund ut av applikationer som steam där jag då kan dra ner ett 50gb stort spel på 30 minuter, inte på grund av att ladda ner illegalt. Tror inte jag är ensam om det direkt. De kan dra dit pepparn växer om de påstår att den enda anledning till att någon skaffar en snabb uppkoppling är piratkopiering.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det vore ren katastrof om de gjorde det. En ISP skall vara en neutral budbärare som skall vara helt likgiltig till vad kunderna använder uppkopplingen till. Eventuella oegentligheter har vi polis och övrigt rättsväsende för att reda ut.

Är inte själva skämtet med det här att ISP i USA oftast ägs av telebolag? Piratkopiering är inte ett hot mot någon. Bara struntprat

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Spel drar nästan ingenting, Qos löser det problemet.

Detta är helt beroende på spel, man kan också jämföra med andra tjänster.
Jag påpekar bara att ju fler som sitter desto mer behövs, vilket vissa inte verkar ha tänkt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storm72:

Hastigheter över 100 mbit känns nog onödigt om det inte varit för piratkopiering.

Märks att du lever ensam. Testa att spela online på 10Mbit om du har barn / fru som sitter med netflix eller gör annat.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jearom:

Ska inte låtsas att jag vet vad Qos är men sitter det två ungar och kollar på streamingtjänst (inte samma film så klart) på samma nät som jag ska lira Battlefield på med bra ping så behövs bandbredd.

Det är för deras streaming prioteras över ditt spel. Har ingenting med att battlefield drar mycket bandbredd att göra. Med rätt router hade du kunnat sätta dig själv på en garanterat hastighet på 50-100 kbit och du hade klarat dig bra.

Standard inställd Qos prioriterar Ljud och Bild före annat.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimzi:

Detta är helt beroende på spel, man kan också jämföra med andra tjänster.
Jag påpekar bara att ju fler som sitter desto mer behövs, vilket vissa inte verkar ha tänkt på.

självklart är det så men 100 mbit räcker för att 5 pers ska kunna stream varsin film i rejäll kvalitet, men å andra sidan förstår jag inte varför 5st sitter å kollar på varsin film i samma hushåll

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av henkiii:

@Ingetledigtnamn Du har aldrig laddat ner 64GB Battlefield via Origin antar jag och njutit av varje timme?

Hej Henkii,

Jag har lassat ner flera stora spel via Steam, GoG och Origin över min 100Mbits-lina och jag njöt av att det inte tog timmar. Jag sade inte att det var omotiverat att ha en snabb uppkoppling. Bara att somliga kanske använde även den till ljusskygga aktiviteter.

Jag noterar att du valde att inte svara på mina frågor utan kontrade med något helt orelaterat. Hur skall jag tolka det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

självklart är det så men 100 mbit räcker för att 5 pers ska kunna stream varsin film i rejäll kvalitet, men å andra sidan förstår jag inte varför 5st sitter å kollar på varsin film i samma hushåll

Förr var det kanske inte tänkbart att man gjorde så, idag är det inget som hindrar att man har 2-3 sändningar igång per person, då naggar man en del på linan.
Folk är påhittiga, betalar man för bandbredden så skall man få använda den också.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

självklart är det så men 100 mbit räcker för att 5 pers ska kunna stream varsin film i rejäll kvalitet, men å andra sidan förstår jag inte varför 5st sitter å kollar på varsin film i samma hushåll

Jag pratade dock om en lina på 25Mb, streama du fem pers på det
Kan också påpeka att även om ett vanligt Svensson hushåll håller sig inom ramen på 5pers så finns det många fler där så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

självklart är det så men 100 mbit räcker för att 5 pers ska kunna stream varsin film i rejäll kvalitet, men å andra sidan förstår jag inte varför 5st sitter å kollar på varsin film i samma hushåll

Haha, har du varit en familj med flera barn?

Inte alls ovanligt med 1 barn som spelar och kollar på youtube, 1 barn kollar på netflix i sitt rum, 1 barn kollar på netflix och spelar, 2 vuxna kollar på tv osv.

Permalänk
Medlem

Det finns två olika typer av människor i denna område. De som laddar ner filmer, och de som ljuger om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Det finns två olika typer av människor i denna område. De som laddar ner filmer, och de som ljuger om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare dem som har användning för bandbredden och de som inte har det.

Har man streamat media någon gång så vet man att man inte nöjer sig med hack eller buffring.
-Speciellt inte om man köpt en sändning av något ex. sportevent som man sedan inte kan titta på.

Bolagen verkar tro att vi gått tillbaka till 1990-talets behov av uppkoppling.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Ah, självklart, det gamla Copyswede argumentet. Eftersom konsumenter vill ha ett snabbt nätverk måste det betyda att dom laddar ner spel, film och porr illegalt. Allt det medans operatörerna sitter bakom en fasad av moraliska argument och räknar pengar.

Man köper heller inte hårddiskar eller telefoner om man inte ska privat kopiera massa musik och film, eller hur?

Jag sitter personligen på 100 mb/s hemma, och jag kan säga på en gång att man klarar sig med det. Men inte utan problem. När Steam bestämmer sig för att ladda hem en till ARK: Survival Evolved uppdatering på 100+ MB för tredje gången under dagen, eller jag startar upp startverktyget för World of Tanks, Battle.net eller något liknande program och det skall uppdateras så kör det fast.

Dubbelt upp eftersom min kusin och sambo har en liknande uppsättning.

När något av detta händer så blir det jävligt svårt att titta på ett YouTube klipp eller en Twitch stream. Visst, man kan pausa ett YouTube klipp eller sänka kvaliteten på en stream, men man kan också skaffa en snabbare hastighet.

Jag kör hellre med det senare så fort Härjeåns har laggt ut nya kablar här.

Kan du klara dig med 100 mb/s utan problem? Det var ju trevligt, men sluta kasta lort på dem som ställer ett större krav på hastighet, eller inte lever ensam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Det finns två olika typer av människor i denna område. De som laddar ner filmer, och de som ljuger om det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt påstående hade funkat bättre om det var streaming och inte nedladdning.

Permalänk
Medlem

Att lägga skulden på ISP:er för att folk laddar ner är ungefär som att lägga skulden på trafikverket för att folk smugglar saker på deras vägar...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Enligt denna logiken så borde ju lokaltrafiken (SL/Västtrafik/Skånetrafiken etc) betala de som tjuvåker böter. Då de gjorde det möjligt för dem att tjuvåka genom att köra bussen....

Eller Volvo kanske borde betala min fortkörningsböter nästa gång. De säljer ju faktiskt en bil som det går att köra mycket snabbare än 110 km/h med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

självklart är det så men 100 mbit räcker för att 5 pers ska kunna stream varsin film i rejäll kvalitet, men å andra sidan förstår jag inte varför 5st sitter å kollar på varsin film i samma hushåll

Sitter på 100Mbit och vi är 6 personer som dagligen använder internet. Nu händer det kanske inte varje dag, men ibland kanske 2 sitter vid varsin Youtube, 2 olika Netflix och en som spelar. Allting i 1080p också då givetvis, inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag som trodde att alla satt på 100+ Mbit för att läsa nyheterna och titta på Netflix-serier i låg bitrate....

Klart som korvspad att operatörer tjänar pengar på piratkopiering. De tjänar till och med pengar på barnporr. Allt som flödar genom deras nät tjänar de pengar på, och när det kommer till nätpirater så är det pris/hastighet som avgör, och av denna anledning så erbjuder Bahnhof, som påstår att detta bara är trams, 1 Gbit för 500kr samtidigt som de gör allt som står i deras makt för att skydda sina kunder/brottslingar. Piratkopiering och Darknet-aktivitet är Bahnhofs viktigaste byggklossar.

Dock har filmbolagen sig själva att skylla för piratkopiering. Är man så gammalmodig som fortfarande kör med regionsskydd så förtjänar man att förlora pengar till internetoperatörerna. Varför ska jag vänta på att få se min favoritserie och riskera att få allt spoilat när jag kan se det samtidigt som de i USA?

Jag hade mer än gärna betalat ~100kr för att få tillgång till tjänster som Hulu, men som det ser ut idag så måste jag betala 50-100kr för en snabb och säker VPN, plus avgiften för Hulu. Nej tack, då fortsätter jag hellre att använda Exodus, som än så länge är lagligt i Sverige.

Bahnof har inte 1Gig för 500 kr, ! GB ner/100 Mb Upp ligger på 750kr, deras 1 Gig ner/1 Gig Upp ligger på ca 1000 i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ander01se:

Märks att du lever ensam. Testa att spela online på 10Mbit om du har barn / fru som sitter med netflix eller gör annat.

Vad fick du 10 ifrån, 100 skrev jag. Jag förstår att 10 mbit inte räcker till nått även om jag inte lever i en kärnfamilj som du.

meningsuppbyggnad
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Visst är det trevligt med snabba uppkopplingar och det finns massor med legitima användningsområden för en 100Mbits-lina, men alla ni som är upprörda i tråden var ärliga nu.

Hur många av er kan, med gott samvete, säga att det aldrig kommit piratkopierat material över er lina?

Hur många av er har en snabbare lina just för att komma åt det piratkopierade lite snabbare? Även om kanske inte just du har det, kan du tänka dig att någon annan har det?

I så fall tjänar väl ISPerna pengar på piratkopieringen? Kanske inte miljarder, men de tjänar pengar på piratkopieringen. Punkt. Rapporten har rätt, kanske inte om beloppen, men den har rätt i att ISPerna tjänar pengar på piratkoipieringen. Sluta hyckla och komma med fåniga liknelser.

Hade 100/100 innan netflix och Spotify blev bra alternativ. Flyttade sen till en lägenhet där det ingick 10/10 det funkade bra tills spelen började ligga på 50-60gb så nu har jag skaffat 250/100 igen och kommer aldrig gå ner i hastighet.