Permalänk

skadat morderkort?

Hej!
Min dator första egenbyggda dator har nu gått felfritt i 7 månader, tills igår...
Den startar som den ska, fläktarna går igång och allt låter och lyser som det ska, utom skärmen. Jag testatde med en annan skärm men icke.
Googlade lite och hittade en som fixat samma genom att dra ut datorn från väggen och sedan hålla inne on knappen i ca 30 sekunder. Testade och det funkar för mig! Så nu måste jag starta den så varje gång.
Min fråga är då vad det är som orsakar detta? Skulle vara bra ifall nån del bör bytas och jag gissar på moderkortet

EDIT när datorn ska startas så lyser/funkar inga USB enheter

Permalänk
Medlem

Kolla igenom alla sladdar till och börja med

Permalänk
Medlem

@viktore95:

Hade samma problem. Det löste sig efter att ha resettat och uppdaterat bios samt tagit bort överklockningen från CPU:n.

Permalänk
Medlem

Låter som att kondensatorerna (troligen i nätaggregatet) inte laddar ur av någon anledning. har du för övrigt överklockat något? bra temperaturer?

Permalänk

@Hearken: Hade du det bara en gång? Jag har försökt starta ett antal gånger utan någon förbättring
Men ska ta tag i kablarna imorgon

Permalänk

@Tauc: Inget överklockat, bra temp på alla delar då det är ig0ng. Det har gått en hel del åska här i veckan så är rädd att något blivit skadat
Att ja skrev moderkort var för att en av dom som skrev att detta skulle starta datorn nämnde att det kan vara skadat moderkort

Permalänk
Medlem

Morderkort? Du kanske har fått hobbitar i det..

#Eyyyy #DadJokes #ImHereAllWeek

förlåt, men ibland bara måste man

Permalänk

Hej! Har samma problem som dig, har testat cmos reset, powerknapp och alla de knepen. Har testat med annat psu, och med nytt moderkort, ingen skillnad. Ska försöka testa med nya ram minnen och processor, annars har jag ingen aning om vad felet är. Ram är rätt lätt att byta utan att plocka isär hela datorn, se om du kan låna någons stickor och testa.

Skriv gärna också om du lyckas lösa hur du gjorde.

Permalänk

resettat bios och kollat kablarna utan framgång! Ska se om en uppdatering hjälper imorgon efter jobbet

Permalänk
Medlem

Provat med ett annat Nätagg ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Problemet är nu löst! Nytt nättagg och allt är som det ska! Tack för all hjälp!

Permalänk

@Defender: Bad en polare igår om att få låna ett och med hans nätagg funkar det som det ska!

Permalänk

@Persienner: Kolla över alla kontakter! min hade på nåt mystiskt vis fått en spricka i kontakten och glappade