Plasthandskar? Antistatiskt armband? Element?

Permalänk
Medlem

Plasthandskar? Antistatiskt armband? Element?

Tjabba!

Kommer få mitt nya torn nu imorgon/övermorgon och jag undrar bara vilka åtgärder jag kan ta för att vara säker på att jag inte skadar komponenterna (mitt första bygge).

Hört att antistatiskt armband ska vara en höjdare, beställde dock inget med leveransen. Någon som har någon erfarenhet om detta armband kan fungera? Är det att rekommendera att använda ett?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Jag har plasthandskar tillgängliga i hemmet, är detta något som man kan använda för att minska skaderisken?

Även hört att element skall vara en smidig huskur att tillgå, hur fungerar detta?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyym:

Tjabba!

Kommer få mitt nya torn nu imorgon/övermorgon och jag undrar bara vilka åtgärder jag kan ta för att vara säker på att jag inte skadar komponenterna (mitt första bygge).

Hört att antistatiskt armband ska vara en höjdare, beställde dock inget med leveransen. Någon som har någon erfarenhet om detta armband kan fungera? Är det att rekommendera att använda ett?

Jag har plasthandskar tillgängliga i hemmet, är detta något som man kan använda för att minska skaderisken?

Även hört att element skall vara en smidig huskur att tillgå, hur fungerar detta?

Tacksam för alla svar!

Kör med det armbandet som du länkade. Sätter bara klämman på chassit. Och alla mina byggen har gått felfritt hittills.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

@tyym: Jag skulle kanske inte vilja påstå att jag har byggt flest byggen här men är nog uppe i 15 stycken. Har personligen aldrig någonsin använt något antistatarmband. ingen kamrat har använt sig av det heller. komponenter i en dator tål relativt mycket stryk.

youtubelänk till en person som förmodligen byggt mer än mig.
https://www.youtube.com/watch?v=yM-rVlXfoik

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyym:

Tjabba!

Ja du kan använda det armbandet. Ta i element är en myt om du inte råkar bygga datorn i ett element.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herjaela:

@tyym: Jag skulle kanske inte vilja påstå att jag har byggt flest byggen här men är nog uppe i 15 stycken. Har personligen aldrig någonsin använt något antistatarmband. ingen kamrat har använt sig av det heller. komponenter i en dator tål relativt mycket stryk.

youtubelänk till en person som förmodligen byggt mer än mig.
https://www.youtube.com/watch?v=yM-rVlXfoik

Du har ingen aning om du har förstört något när du inte har skyddat dig.

Den här killen ska givetvis använd antistat skydd och om du har haft tur femton gånger är helt ointressant.

§1
Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §2 (det finns massor ESD-relaterade trådar)*

Citat:

§2.1 Läs de klistrade trådarna som finns i respektive forumdel innan du ställer frågor.
§2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

Du kan läsa mer om ESD i Statisk elektricitet: ESD-FAQ redux och ESD eller elektrostatiska urladdningar ingen myt i datorvärlden.

Skrivet av phz:

Här kommer 10 enkla punkter som det kan vara bra att ha koll på nästa gång någon börjar prata om element i samma mening som montering av datorer:

1. Allt som har med elementet att göra är oväsentligt.

2. Bry dig inte om elementet.

3. Elementet har inget med saken att göra.

4. Det finns ingen anledning att börja prata om element i detta sammanhang.

5. Elementet är bara ett stickspår.

6. Glöm elementet i ekvationen.

7. Det finns ingen hjälp att få från elementet när det gäller att montera datorer.

8. Ett element är bra till mycket, men det gör ingen nytta i datorbyggarkontext.

9. Elementet är oviktigt här.

10. Du klarar dig precis lika bra om du överhuvudtaget inte blandar in elementet i monteringen.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...