Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

En hårdisk har blivit krypterad...

Permalänk
Medlem

En hårdisk har blivit krypterad...

Har en WD extern hårddisk. Tror den är på 2 terabyte.

Jag vet inte hur det hände. Min flickvän använde den för att förvara bilder. Datorn hon använde den på körde någon form av linux. Sen när vi stoppa in den efter hon skaffa Windows 10 på datorn så märkte vi det här

Den låg nog i vårat skåp I några veckor mellan operativsystem bytet.

När jag försöker upna hårdisken så står det BitLocker (G:)
Eneter the 48-digit recovery key to unlock this drive.
(key Id: vet inte om man borde skriva det eller inte här om det inte spelar någon roll så gör jag det sen.

Går det att få bort krypteringen på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

Har en WD extern hårddisk. Tror den är på 2 terabyte.

Jag vet inte hur det hände. Min flickvän använde den för att förvara bilder. Datorn hon använde den på körde någon form av linux. Sen när vi stoppa in den efter hon skaffa Windows 10 på datorn så märkte vi det här

Den låg nog i vårat skåp I några veckor mellan operativsystem bytet.

När jag försöker upna hårdisken så står det BitLocker (G:)
Eneter the 48-digit recovery key to unlock this drive.
(key Id: vet inte om man borde skriva det eller inte här om det inte spelar någon roll så gör jag det sen.

Går det att få bort krypteringen på något sätt?

Fungerar den i original-OSet? Kan det vara så att Windows bara inte förstår filsystemet och felaktigt tror att den är Bitlocker-krypterad?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Vi har inte testat det. Men vi har ingen dator med det operativsystemet och hon vill inte installera om sin dator ljust nu och jag kan inte göra det på min dator för jag behöver Windows på den.

Permalänk
Medlem

Vad är disken formaterad i för filformat? Kanske är det något format som inte Windows klarar av.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem

@murzoo: hur kan man se det. jag har ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

@evil penguin: Vi har inte testat det. Men vi har ingen dator med det operativsystemet och hon vill inte installera om sin dator ljust nu och jag kan inte göra det på min dator för jag behöver Windows på den.

Vad är det för filsystem? Om datorn körde Linux så skulle man ju kunna tänka sig att det är ext2/ext3/ext4, xfs, btrfs eller något annat som inte stöds i Windows?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Starta datorn med en linux - liveCD/usb. Kolla om du kan komma åt diskens innehåll där.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Du behöver inte installera om din dator för att köra Linux, bara att lägga in lämplig "live-Linux" på en USB-sticka och köra igång. Mitt förslag är Linux Mint (finns många andra).

Permalänk
Medlem

@teejee: Låter som en bra idea. Får kolla up hur man gör

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer
samt övriga Linux-live:are

Är det samma distro som gäller för både live-CD och riktig installation?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Starta datorn med en linux - liveCD/usb. Kolla om du kan komma åt diskens innehåll där.

Skrivet av teejee:

Du behöver inte installera om din dator för att köra Linux, bara att lägga in lämplig "live-Linux" på en USB-sticka och köra igång. Mitt förslag är Linux Mint (finns många andra).

Som de ovan säger.

Bitlocker är en mjukvara som är låst till windows så det är i princip omöjligt att linux skulle ha krypterat den på det sättet. Om disken tidigare använts i windows är det möjligt att den blivit krypterad då, fast det hade krävts en hel del arbete för att sedan få linux att läsa den så det känns osannolikt.

Förhoppnings kan ni läsa filerna igen i linux. Om den verkligen är krypterad med en nyckel på 48 tecken kan ni tyvärr glömma att komma åt filerna. Det är bra kryptering som inte kommer att vara lättknäckt inom de närmaste åren. Och definitivt inget ni får hjälp med här pga det uppenbara kriminella intresset kring att komma åt krypterad information.

Permalänk
Medlem

@GilbertG: exakt

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

@OldComputer
samt övriga Linux-live:are

Är det samma distro som gäller för både live-CD och riktig installation?

Skrivet av OldComputer:

Aha! Det har jag aldrig fattat, har hela tiden utgått från att det krävs en särskild utgåva för att kunna köra det live. Vad skoj, här ska testas

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag har instalerat mint pa en usb nu och pa den har datorn ser jag wdc wd30ezrx/00d8pbo

nar jag klickar pa den sa star det unable to mount location
can't mount file

Permalänk
Rekordmedlem

Filsystemet kan ha blivit korrupt så det uppfattas som krypterat utan att egentligen vara det eller så kanske det är ett kryptovirus (tex cryptolocker) som härjat, de brukar ju börja med att angripa bildfiler men de brukar slänga upp en skylt och be om pengar för att låsa upp datan.
Om filsystemet är korrupt så borde det gå att få fram innehållet med ett recoveryprogram men är det något kryptovirus så är det värre och då är datan troligen förlorad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Filsystemet kan ha blivit korrupt så det uppfattas som krypterat utan att egentligen vara det eller så kanske det är ett kryptovirus (tex cryptolocker) som härjat, de brukar ju börja med att angripa bildfiler men de brukar slänga upp en skylt och be om pengar för att låsa upp datan.
Om filsystemet är korrupt så borde det gå att få fram innehållet med ett recoveryprogram men är det något kryptovirus så är det värre och då är datan troligen förlorad.

Om något "ransomware" eller motsvarande hade härjat och krypterat filer så borde det inte vara Bitlocker-kryptering av filsystemet, dock. Misstänker snarare att det är Windows som felaktigt detekterar det okända formatet är Bitlocker och därför påstår att så är fallet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gissar att man inte kan gora nogot mer. sa vad kan man gora med en 3 tb hardisk som inte ar informations forvaring.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zautos:

Gissar att man inte kan gora nogot mer. sa vad kan man gora med en 3 tb hardisk som inte ar informations forvaring.

Använda den ? Om det inte handlar om att få tillbaka filerna så töm den bara och partitionera och formatera den, om det inte är nått hårdvarufel på den så är det bara att köra på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tänkte inte på att det gick att göra......
Då gör jag nog det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Använda den ? Om det inte handlar om att få tillbaka filerna så töm den bara och partitionera och formatera den, om det inte är nått hårdvarufel på den så är det bara att köra på.

Ja, om det inte är av intresse att få fram innehållet så är det ju inga problem alls.

Om man vill åt innehållet så får man nog tänka sig att fortsätta att gräva i vad det faktiskt är för filsystem osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Zautos
Ger du redan upp? Försök skaka fram någon data med ett räddnings/återställnings/recoveryverktyg, t ex PhotoRec. Det programmet fungerar på i stort sett alla operativsystem, och eftersom det inte bryr sig om filsystem tror jag det är möjligt att köra det på Windows och ändå hitta filer på en disk som är formaterad för Linux.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Prova mounta partitionen som read only. Det används främst för att kringgå problem med diskar i hibernationläge men det kanske kan vara till någon nytta här?