Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Permalänk
Medlem

Tack såg inte att det var base modellen den jag hittade

Permalänk
Medlem

Edit: pucktvåa

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Hej!

Hur pallar instegsmodellen torrents?
Dealbreaker för mig vore trevligt om någon insatt kunde uttala sig.

Mvh

Robin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

Hej!

Hur pallar instegsmodellen torrents?
Dealbreaker för mig vore trevligt om någon insatt kunde uttala sig.

Mvh

Robin

Skickades från m.sweclockers.com

Beror helt på vad "torrents" innebär i din mening?
Min 5-6 år gamla Synology klarar torrents med sin enkärniga 1.2 GHz CPU och 128 MB RAM.

Permalänk
Avstängd

Min Gen8, verkar inte kunna hantera Win7 / Windows home server 2011 så bra (i ESXi då), när hårddisken ska skrivas så verkar det lagga som satan (4 diskar i raid). Linux verkar inte ha några problem alls.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Min Gen8, verkar inte kunna hantera Win7 / Windows home server 2011 så bra (i ESXi då), när hårddisken ska skrivas så verkar det lagga som satan (4 diskar i raid). Linux verkar inte ha några problem alls.

Då är något i configen eller hårdvarumässigt fel. Jag har flera Windows VMs i raid1 utan problem. Har du testat att uppdatera med HPE update?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugligan:

Då är något i configen eller hårdvarumässigt fel. Jag har flera Windows VMs i raid1 utan problem. Har du testat att uppdatera med HPE update?

Har inte uppdaterat bios/mjukvara för servern, bara ESXi.
Vet inte hur man gör för bios-grejen för datorn.
Win-Servern tog 3 dagar för att hitta och installera nya uppdateringar (ca 240 st, cirka 1-2GB). (Har 250 Mbit ut mot internet.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Har inte uppdaterat bios/mjukvara för servern, bara ESXi.
Vet inte hur man gör för bios-grejen för datorn.
Win-Servern tog 3 dagar för att hitta och installera nya uppdateringar (ca 240 st, cirka 1-2GB). (Har 250 Mbit ut mot internet.)

HPE är ett uppdateringsverktyg från HP som du kan sätta upp på valfri windowsdator och därefter lägger du till server i webbgränssnitt. Verktyget uppdaterar drivrutiner, firmware, allt till din server.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med Bios uppgradering

Hej,

Fick en HP server när jag gick en Microsoft kurs. Servern låg nerpackad över ett år och nu verkar licensen/supporten gått ut.
Undrar om någon kan vara så snäll och hjälpa mig hur jag ska gå till väga eller ladda ner senaste bios versionen till mig (usb).

Jag har installerat pfsense direkt på servern med mjukvaru-raid och fläktarna går ganska fort. Läste att detta ska vara tillrättat i nyare bios versioner. Den jag har idag är från 2013.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugligan:

HPE är ett uppdateringsverktyg från HP som du kan sätta upp på valfri windowsdator och därefter lägger du till server i webbgränssnitt. Verktyget uppdaterar drivrutiner, firmware, allt till din server.

Hittade nåt som heter "Smart Update Manager(SUM)", men den går inte att ladda ner.
Hittade nåt som heter "Smart Update Tool (SUT)", den gick att ladda ner och installera.. men finns inget att köra i startmenyn t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av input:

Hej,

Fick en HP server när jag gick en Microsoft kurs. Servern låg nerpackad över ett år och nu verkar licensen/supporten gått ut.
Undrar om någon kan vara så snäll och hjälpa mig hur jag ska gå till väga eller ladda ner senaste bios versionen till mig (usb).

Jag har installerat pfsense direkt på servern med mjukvaru-raid och fläktarna går ganska fort. Läste att detta ska vara tillrättat i nyare bios versioner. Den jag har idag är från 2013.

Du borde kunna hitta det du behöver på:

http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/5639-prolia...

Annars kanske HP UR558PE kan vara något. Men den verkar inte helt lätt att få tag på längre till ett vettigt pris.

Permalänk
Medlem

För att lyfta firmware går det ju att testa att trycka F10 vid boot för Intelligent Provisioning, Maintenance och Firmware update.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stgr:

Hittade nåt som heter "Smart Update Manager(SUM)", men den går inte att ladda ner.
Hittade nåt som heter "Smart Update Tool (SUT)", den gick att ladda ner och installera.. men finns inget att köra i startmenyn t.ex.

Jag vet, HPs hemsida är ett jävla kaos. Här kan du klicka på "obtain software", dock måste du ha ett HPE konto som du har kopplat din garanti för microservern till, annars får du inte ladda ner mjukvaran. Det ä krångligt, men så fort man fått ner den är det väldigt smidigt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hugligan:

Jag vet, HPs hemsida är ett jävla kaos. Här kan du klicka på "obtain software", dock måste du ha ett HPE konto som du har kopplat din garanti för microservern till, annars får du inte ladda ner mjukvaran. Det ä krångligt, men så fort man fått ner den är det väldigt smidigt..

Nu efter mycket krångel, så har jag fått ner den nästan 6GB stora ISO:n.

Har dock ett problem att det går inte att "logga in" på min server med den.
Får "Re-enter credentials", det är samma login som när jag loggar in direkt på servern med root, har även provat Administrator-kontot som man kommer åt via iLO-webbservern. Har även testat att skapa en ny användare. Alla ger samma felmeddelande.ö
Jag har ESXi 6.0.0 installerat om det ställer till något.
http://imgur.com/a/d2VQx

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nu efter mycket krångel, så har jag fått ner den nästan 6GB stora ISO:n.

Har dock ett problem att det går inte att "logga in" på min server med den.
Får "Re-enter credentials", det är samma login som när jag loggar in direkt på servern med root, har även provat Administrator-kontot som man kommer åt via iLO-webbservern. Har även testat att skapa en ny användare. Alla ger samma felmeddelande.ö
Jag har ESXi 6.0.0 installerat om det ställer till något.
http://imgur.com/a/d2VQx

Jag anger min domän\Administrator för att logga in på min iLo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ncc1701e:

Jag anger min domän\Administrator för att logga in på min iLo

Jag provade att använda ILOCZ######D#\Administrator, samt ILOCZ######D#.localdomain\Administrator som står under "iLO Hostname" på webbsidan för ilo. Får fortfarande "Re-enter credentials".

Permalänk
Medlem

Har du provat logga in via webläsaren via iLOs Ip adress.. får du samma fel där ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ncc1701e:

Har du provat logga in via webläsaren via iLOs Ip adress.. får du samma fel där ?

Hej.
Jag kom på att SSH-servern på ESXi var igång, och det var tydligen mot den det loggades in mot.
När jag stängde av ESXis SSH-server så kunde jag logga in direkt med "Administrator".

Permalänk
Medlem

Visst funkar E3 av v1 också?

Funderar på om en E3-1260L passar till en gen8 microserver: http://www.ebay.com/itm/Free-shipping-Intel-XEON-E3-1260L-Qua...

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

Var visst trea på pucken

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv

Det är alltid rea på den haha. Fast ibland är den tom nedsatt till 1600-1800kr

Permalänk
Medlem

Märkte en skum sak nu när jag fipplade ihop en Microserver till jobbet. När den startar så visas först en skärm med klassisk "DOS-font" med Early PCI detection eller vad det nu är det står. Sen hoppar den in i ett annat läge där den visar en snyggare font där den initierar raidkontrollern och det. FInns även rutor som lyser upp om man tryckt respektive F-knapp för att gå in i olika inställingar.

Min går från "DOS-texten" till en svart skärm med en blinkande _-symbol uppe i vänstra hörnet. Den är där en tag, sen visar den intitieringen av raid osv fast i "DOS-font". Såg på den nya att det blev så om man tryckte på ESC eller nåt i det fancy läget".

Nån som vet vad jag har ändrat? Smidigt att ha det där då jag jämt glömmer bort vilka F-knappar som gör vad osv (starar ju inte om den varje dag direkt).

System ROM
J06 07/16/2015
System ROM Date
07/16/2015

iLO Firmware Version
2.40 Dec 02 2015

Märkte en annan skum sak med - om man går in i Intelligent provisioning (både på gamla och nya) och tar grejen som ska uppdatera firmwares online, så hittar den ständigt samma tre uppdateringar, en Ilouppdatering, en uppatering av nätverskortets firmware och nåt mer. Nätverkskortet kan jag köra hur många gånger som helst - den genomförs men verkar inte ta eftersom den inte försvinner. Ilo'n uppdaterades, men grejen som uppdaterade fick nåt fel och skickade ut mig i konsollen med texten "Good luck!". Tack! Jag fick dock en ny Ilo med nytt interface så det verkar ju funkat.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Snusfri

Man börjar bli sugen på en sån här liten burk faktiskt.
I med en SSD för OS och 4st http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3795749 så har man utrymme ett tag.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd

Idag kom min ssd till ODDS(?)-grej till Gen8-an.
Nu behöver jag införskaffa en SSD, sedan kan den nog användas som cache eller nåt sådant servern klagar på nu, samt hushålla ISO-er o.dyl.

Samtidigt så fick min router en uppdatering idag, så någon dag under min semester, så ska jag göra om hela nätverket, samt fixa min server, så att den har samma IP som routern ger (lite over-lapse just nu).

Visst kan ILO fungera över dhcp?

Permalänk
Avstängd

Jag behövde inte köpa den där odd-ssd-vaggan(?) på ebay och vänta flera månader på..
För den har någon mikro sata-ström-anslutning.. så det slutade med att min SSD ligger löst i CD-slotten.. men en molex-y-kabel för ström, å sedan en sata-kabel ner. för att få igång SSD:n.

Visst, jag kanske beställde fel.. men jag HAR FÖR MIG att jag använde en av länkarna/förklaringarna här, till en sådan adapter.

Permalänk
Inaktiv

@stgr: Du kan tejpa fast SSDn med dubbelhäftande på nätagget så den inte ligger löst. Fungerat perfa för mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon246659:

@stgr: Du kan tejpa fast SSDn med dubbelhäftande på nätagget så den inte ligger löst. Fungerat perfa för mig

Det kommer bli så för mig också.

Men för alla nya ägare av HP MicroServer, så räcker detta:

Sata-Datakabel
molex Y-kabel.
Molex-till sata-kabel
ssd-disk.

Inget behövs köpas från ebay som jag trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag behövde inte köpa den där odd-ssd-vaggan(?) på ebay och vänta flera månader på..
För den har någon mikro sata-ström-anslutning.. så det slutade med att min SSD ligger löst i CD-slotten.. men en molex-y-kabel för ström, å sedan en sata-kabel ner. för att få igång SSD:n.

Visst, jag kanske beställde fel.. men jag HAR FÖR MIG att jag använde en av länkarna/förklaringarna här, till en sådan adapter.

Denna kör nog dom flesta på:

http://www.ebay.com/itm/50cm-4Pin-FDD-Floppy-Male-to-15Pin-SA...

Permalänk
Avstängd

Kanske.

Men min "vagga" för ssd:n hade någon typ av "mikro-ström"-anslutning.. för att min vanliga SATA-strömanslutning var minst dubbelt så stor som vaggans anslutning.