Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Jag kör en Xeon E3-1270 (v1) med originalkylning och det fungerar fint. Har stresstestat processorn i 48 timmar utan problem (den blev dock varm, runt 70°C).

Har också funderat på att köpa en GPU till servern (för CUDA och för att streama spel), men väljer nog att vänta till eventuella framtida energisnåla Pascal-kort. Annars verkar GTX 750 Ti vara det kraftigaste NVIDIA-kortet som fungerar.

Tänk på att alla kort inte funkar virtuellt, om ni nu kör det. Framförallt Nvidia - ni vet open source-tänket är inte så stort där. ^^

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@CROE
Har en 1230v2 i min ena, med original kylning, och det går bra, men jag lastar inte CPUn mycket under längre tider.

Provade att köra min andra med ett R7 240 som "htpc".
Men det lät lite för mycket för att ha igång bredvid TVn, så jag tog ur grafikkortet innan jag han provspela något och flyttade den till klädkammaren också.
Var lite tajt att få in en HDMI sladd i kortet med, fick bända lite för att få i den, så det finns nog bättre modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Jag kör en Xeon E3-1270 (v1) med originalkylning och det fungerar fint. Har stresstestat processorn i 48 timmar utan problem (den blev dock varm, runt 70°C).

Har också funderat på att köpa en GPU till servern (för CUDA och för att streama spel), men väljer nog att vänta till eventuella framtida energisnåla Pascal-kort. Annars verkar GTX 750 Ti vara det kraftigaste NVIDIA-kortet som fungerar.

det är 80w tdp på den va??

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

det är 80w tdp på den va??

Exakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@CROE
Har en 1230v2 i min ena, med original kylning, och det går bra, men jag lastar inte CPUn mycket under längre tider.

Provade att köra min andra med ett R7 240 som "htpc".
Men det lät lite för mycket för att ha igång bredvid TVn, så jag tog ur grafikkortet innan jag han provspela något och flyttade den till klädkammaren också.
Var lite tajt att få in en HDMI sladd i kortet med, fick bända lite för att få i den, så det finns nog bättre modeller.

Tack för svaret. Då blir det originalkylning (ev. byta chassifläkten).

Skrivet av peso:

Jag införskaffade en TPM modul och har nu installerat den (rätt lätt) och sedan slog jag ingång TPM i BIOS.
Därefter krypterade jag C: med BitLocker (Windows Server 2012) på en 60GB Intel SSD och allt fungerar fin fint. Körde ingen prestandatest innan tyvärr, men den känns fortfarande rapp.

Nästa steg är att kryptera mina datadiskar, men här blev det först lite problem. BitLocker går inte att använda på mjukvaru-raid...
Hårdvaruraid fungerar och även med storage spaces så nu kommer jag försöka använda storage spaces med BitLocker. Tur att jag inte hann flytta över data på 6TB diskarna...

Vilken TPM-modul har du köpt och har du lyckats att kryptera dina lagringsdiskar? Funderar på denna lösning nämligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@CROE: Finns ju en 65W heatsink för Microservern som original sparepart, men den är inte så prisvärd...
http://se.eetgroup.com/i/832667-001-Hewlett-Packard-Enterpris... 1846:-
Orginalfläkten har en icke standard connector och är lite omständlig att byta.
Däremot har en del provat att "lappa" original kylaren för bättre kontaktyta och/eller monterat på extra 40MM fläktar.
homeservershow.com är en guldgruva.

Permalänk
Medlem

Efter att jag sålde min första Gen8 har jag fått ett återfall.
Tanken är att köpa in ett LSI SAS 9207 med en 8087 och en 8088. Så jag kan köra ett externt kabinett inklusive den interna disklådan för totalt 8 diskar.

Sen kom jag över en varm och go Xeon E3 1235 (95w TDP...)
Det är iaf Sandy Bridge generationen med fastlödd heatspreader.

Jag har precis installerat processorn och uppdaterat firmware, blir inte speciellt varm än så länge. Jag har även stängt av Turbo i bios för att hålla nere temperaturerna...

Nu blir det att klicka hem ett LSI kort på ebay.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

@Calle: Skulle vara kul att se vad du får för temps med och utan turbo vid ett stresstest, om du orkar en regnig dag

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CROE:

Det verkar vara flera som har uppgraderat till Xeon 1230 v2. Kör ni original passiv kylning eller har ni moddat med fläkt?

---

Funderar på att köpa en GPU till microservern för att streama spel, någon som har erfarenhet av detta?

Min server kör en Xeon 1230v2. Den inbyggda sensorn är inte att lita på så jag fräste ut plats för 2st 40mm fläktar,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Min server kör en Xeon 1230v2. Den inbyggda sensorn är inte att lita på så jag fräste ut plats för 2st 40mm fläktar,
http://i.imgur.com/5aEIMJY.jpg

Ser bra ut, synd att man inte har tillgång till en fräs..

---

Ska köra Windows Server 2012 R2 DC med Hyper-V och flera virtualiseringar.

Kan jag dela mina fysiska diskar över dessa? Låt säga att en virtualisering kör filserver och PLEX, och en annan kör NextCloud och webb.

Filservern ska ha tillgång till mina 4 diskar i raid 10. Bör jag köra nextcloud och webb virtualiseringen på OS SSDn eller kan jag dela diskarna med filsystemet?

Har aldrig virtualiserat tidigare, och funderar på vilken storlek jag bör köpa på SSD till OS.

Permalänk
Medlem

Har lite problem med att installera HyperV på min nya maskin. Jag följer videoguiden av @KiWo och har gjort en RAID 0 array av min SSD som jag har monterat i ODD-platsen. När jag därefter kör igång installationen av HyperV och läser in drivrutinerna för att välja installationsplats så dyker den ändå inte upp. När jag startar om och går in i F5 (där man skapar sina RAID arrayer) så är disken unassigned igen..? Ingen skillnad om jag testar igen.

Visa signatur

Main: ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | GIGABYTE GTX1070 Windforce | Samsung 830 256 GB & 2,5 TB HDDs | 8 GB RAM
Laptop: Lenovo Yoga 2 Pro
Server: HP ProLiant MicroServer Gen 8 | G1610T | 120GB SSD | 2x3TB HDD | 4GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton00b:

Har lite problem med att installera HyperV på min nya maskin. Jag följer videoguiden av @KiWo och har gjort en RAID 0 array av min SSD som jag har monterat i ODD-platsen. När jag därefter kör igång installationen av HyperV och läser in drivrutinerna för att välja installationsplats så dyker den ändå inte upp. När jag startar om och går in i F5 (där man skapar sina RAID arrayer) så är disken unassigned igen..? Ingen skillnad om jag testar igen.

Det verkar inte vara helt enkelt att boota från ODD.
Ta en titt här: http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/5886-gen8-2...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Det verkar inte vara helt enkelt att boota från ODD.
Ta en titt här: http://homeservershow.com/forums/index.php?/topic/5886-gen8-2...

Falskt larm, det funkar för mig nu! Testade igen och lät den boota upp helt och starta om själv innan jag körde igång med installationen av HyperV, och då gick det galant! Troligtvis hade jag haft lite för bråttom med att köra igång installationen förut, så den hann inte konfigurera färdigt helt.

Visa signatur

Main: ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | GIGABYTE GTX1070 Windforce | Samsung 830 256 GB & 2,5 TB HDDs | 8 GB RAM
Laptop: Lenovo Yoga 2 Pro
Server: HP ProLiant MicroServer Gen 8 | G1610T | 120GB SSD | 2x3TB HDD | 4GB RAM

Permalänk
Avstängd

Hej.
Jag har haft Gen8 Entry ett tag, köpte så jag hade 16GB ram, annars är allt orginal.
Jag har 4x2TB st diskar i den raidade. Har en VM som är rätt så hdd-intensiv, och förrigår installerade Windows 2011 HomeServer i en ny vm.
Problemet jag har är att WHS är väldigt seg, köra windows update med 260+ uppdateringar har tagit över ett dygn, där efter omstarter så har windows 1-3 olika faser den pillar med något, fas 3 tog över 12 timmar.
Jag vet inte om det är en hdd-intensiva linux-vm:et som sölar ner windows-vm:et.

Jag har beställt en ODD-vagga för en ssd-disk till dvd-sloten.
Bör jag ändra om i raid-uppsättningen där den hdd-intensiva får sin egna raid1:a t.ex.?

Tänkte ha windows servern till t-ex vSphere klienten, då jag kör linux på min egna dator hemma, och klienten är windows only.

EDIT: Jag kör ESXi 6 i grunden. När jag får ODD-vaggan/adaptern, så hade jag tänkt att köpa en 500 GB SSD, ska jag lägga grundkonfigurationerna av varje VM på denna, och sedan ha en separat lagringsdisk för alla på en raid 10 med mina 4 diskar?
Jag hade tänkt att dra in en VM till för torrenta lite, men mot den kan jag nog ta en av mina 3 nassar som har flera TB ledigt utrymme och torrenta direkt mot dessa istället.

Permalänk
Medlem

@stgr WHS bygger ju på Server 2008. Det är ganska många år av patchar som ska tas igen, speciellt om du redan lastar raiden mycket med en Linux VM.
Men när WHS väl är upp-patchad så borde den kunna ligga och gäspa bredvid utan problem, om du inte tänkt köra några diskintensiva appar där med dvs.

edit: En server startar ju "aldrig" om, och när den väl är upp-patchad så är det mindre mängd skrivning till systemdisken.
Vinsten i att lägga systemdisk på SSD är ganska liten.
Snarare vill du ha systemdisken på en raidad volym så att det blir mindre omständligt vid kommande diskkrasher.
Jag hade nog snarare rekommenderat att använda den kommande SSD volymen som en cache för torrents, eller om du har något annat diskintensivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton00b:

Falskt larm, det funkar för mig nu! Testade igen och lät den boota upp helt och starta om själv innan jag körde igång med installationen av HyperV, och då gick det galant! Troligtvis hade jag haft lite för bråttom med att köra igång installationen förut, så den hann inte konfigurera färdigt helt.

Gött att det löste sig

Permalänk
Medlem

Köpt fyra stycken 3TB WD Red häromdagen, och funderar nu på om det var ett felköp, borde nog ha köpt 6-8tb diskar.

Problemet är att två redan är uppackade, så kan inte skicka tillbaka dem.

Funderar på att skicka tillbaka de två oöppnade och köpa två 6-8tb istället, men då kan jag väl inte köra raid10? Alltså med 2x3tb och 2x6-8tb?

Så jäkla typiskt att jag öppnade dem..

Permalänk
Medlem

Får inte igång nätverkskortet efter uppgradering till windows10 på min N36L
Tänkte uppgradera bios men den kräver garanti för att få ladda ner det, skumt på en flera år gammal server. Är det nån som har det liggandes ? Jag har version 041 ifrån 2011/07/29

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quart:

Får inte igång nätverkskortet efter uppgradering till windows10 på min N36L
Tänkte uppgradera bios men den kräver garanti för att få ladda ner det, skumt på en flera år gammal server. Är det nån som har det liggandes ? Jag har version 041 ifrån 2011/07/29

Här hittar du versionen som fungerar med WS2012 och är moddad så att de extra funktionerna finns tillgängliga. Vet dock inte om det är samma problem som för NIC'en o W2012 och W10

http://www.hardwareluxx.de/community/f101/hp-proliant-n36l-n4...

http://www.share-online.biz/dl/CQTJ55XMZ4DY

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

@stgr WHS bygger ju på Server 2008. Det är ganska många år av patchar som ska tas igen, speciellt om du redan lastar raiden mycket med en Linux VM.
Men när WHS väl är upp-patchad så borde den kunna ligga och gäspa bredvid utan problem, om du inte tänkt köra några diskintensiva appar där med dvs.

edit: En server startar ju "aldrig" om, och när den väl är upp-patchad så är det mindre mängd skrivning till systemdisken.
Vinsten i att lägga systemdisk på SSD är ganska liten.
Snarare vill du ha systemdisken på en raidad volym så att det blir mindre omständligt vid kommande diskkrasher.
Jag hade nog snarare rekommenderat att använda den kommande SSD volymen som en cache för torrents, eller om du har något annat diskintensivt.

Hej.

Jag antar ESXi kan använda den som system cache, som den vill att ska vara SSD-variant.
såg en 500GB ssd, för 1400 kr ungefär på prisjakt, (250GB för typ 1200kr). Kan ju lägga ISO-er osv där också, för snabb installation.

Just nu kan jag inte ladda upp filer till min datastore (genom datastore browser) längre, får file operation failed efter ett tag, men jag kan skapa nya VM:ar dock. (samma data store)
Men jag funderar.. när jag får grejerna, att tömma alla diskarna, skapa om raiden, till 2 st raid 1, där ena är dedikerat med eller mindre till den VM som är jätteintensiv på hårddisken med läs/skriv (alt raid0 för den), configfilerna och / i den kan ligga på SSD:n å sedan /home ligga på raid0:en.

eller är raid10 att föredra ändå?
Min WHS 2k11 har uppdaterat färdigt, känns inte riktigt lika laggigt.
Jag tog ned ptest från http://www.passmark.com/products/pt.htm och fick detta
http://imgur.com/a/gQ8HY

Med 3D-test så krashar/hänger sig ptest (har ju inte 3d-stöd i vm:en)
Det var ganska roligt att se testerna.. Hade jag inte vetat bättre, så hade man lätt kunna tro någon har tagit över datorn med trojaner.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om det går att trycka in större diskar än 4 TB i microservern?
Har 4 TB diskar nu, men nu släpps det större och större.
Funderade ett tag på att ta in 8 TB archive diskar i ena för off-line lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Ser bra ut, synd att man inte har tillgång till en fräs..

---

Ska köra Windows Server 2012 R2 DC med Hyper-V och flera virtualiseringar.

Kan jag dela mina fysiska diskar över dessa? Låt säga att en virtualisering kör filserver och PLEX, och en annan kör NextCloud och webb.

Filservern ska ha tillgång till mina 4 diskar i raid 10. Bör jag köra nextcloud och webb virtualiseringen på OS SSDn eller kan jag dela diskarna med filsystemet?

Har aldrig virtualiserat tidigare, och funderar på vilken storlek jag bör köpa på SSD till OS.

Hur ska du ha raid? Hw/sw? Det vanliga är att du kör din VM store på filserverns pool, men du kan ju assigna egna diskar. Problemet är då att du inte har någon redundans. Om du kör virtuell filserver med VMs på så uppstår problemet att du måste vänta på att den VMen startat upp innan du kan starta upp dom andra VMsen.

Skrivet av CROE:

Köpt fyra stycken 3TB WD Red häromdagen, och funderar nu på om det var ett felköp, borde nog ha köpt 6-8tb diskar.

Problemet är att två redan är uppackade, så kan inte skicka tillbaka dem.

Funderar på att skicka tillbaka de två oöppnade och köpa två 6-8tb istället, men då kan jag väl inte köra raid10? Alltså med 2x3tb och 2x6-8tb?

Så jäkla typiskt att jag öppnade dem..

Du kan köra raid med olika storlekar, men du kommer endast få ut 3tb på 6tbdiskarna. Skillnaden skulle vara om du kör zfs och stripe of mirrors. Då får du "raid10" med 3tb + 6tb (eller 8...). Dvs två stycke mirrors (3+3 och 6+6)..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Hur ska du ha raid? Hw/sw? Det vanliga är att du kör din VM store på filserverns pool, men du kan ju assigna egna diskar. Problemet är då att du inte har någon redundans. Om du kör virtuell filserver med VMs på så uppstår problemet att du måste vänta på att den VMen startat upp innan du kan starta upp dom andra VMsen.

Du kan köra raid med olika storlekar, men du kommer endast få ut 3tb på 6tbdiskarna. Skillnaden skulle vara om du kör zfs och stripe of mirrors. Då får du "raid10" med 3tb + 6tb (eller 8...). Dvs två stycke mirrors (3+3 och 6+6)..

Stort tack för svaret!

Hw antar jag om du menar hardware raid, tänkt köra 4x3tb med raid10 (gpt) i tillhörande raid controller, och en 240gb ssd i raid0 (mbr).

Asså jag vill köra hyper-v i botten och sedan Windows server 2012 r2 datacenter som första VM, som agerar domän, och skapa två ytterligare virtualiseringar med nextcloud+Web respektive filserver + Plex. Då ska enbart det sistnämnda använda WD-diskarna som storage, resten på SSD.

Förstod inte riktigt vad du menade nämligen..

Okej, jag tror jag installerar alla 3tb ändå och uppgraderar i framtiden. Fick diskarna för 1000-kr stycket ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

http://i.imgur.com/5aEIMJY.jpg

Hur fungerar det med fläktarna och så? Ventileras lådan tillräckligt? Hur löste du fästningen av fläktarna?

Funderar på att göra samma setup i min egen, koppling för fläkt är det vanlig moddad molex?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Stort tack för svaret!

Hw antar jag om du menar hardware raid, tänkt köra 4x3tb med raid10 (gpt) i tillhörande raid controller, och en 240gb ssd i raid0 (mbr).

Asså jag vill köra hyper-v i botten och sedan Windows server 2012 r2 datacenter som första VM, som agerar domän, och skapa två ytterligare virtualiseringar med nextcloud+Web respektive filserver + Plex. Då ska enbart det sistnämnda använda WD-diskarna som storage, resten på SSD.

Förstod inte riktigt vad du menade nämligen..

Okej, jag tror jag installerar alla 3tb ändå och uppgraderar i framtiden. Fick diskarna för 1000-kr stycket ändå

Ah ok, OS + VM store på en SSD vet jag inte hur det funkar på Windows, men generellt borde det bara vara att göra en extra partition.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IuZ:

Hur fungerar det med fläktarna och så? Ventileras lådan tillräckligt? Hur löste du fästningen av fläktarna?

Funderar på att göra samma setup i min egen, koppling för fläkt är det vanlig moddad molex?

Jora de små asen kör på 100%, bakre ligger runt 11% och prollen (intels temp) håller sig mellan 45C Idle och 65C Load. Så ja burken går svalt nu. Fläktarna sitter säkert inklämda mellan kylflänsarna som du ser på bilden.

Löste kopplingen med en sådan här jag hade liggandes. Tog bort plåten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle:

Efter att jag sålde min första Gen8 har jag fått ett återfall.
Tanken är att köpa in ett LSI SAS 9207 med en 8087 och en 8088. Så jag kan köra ett externt kabinett inklusive den interna disklådan för totalt 8 diskar.

Sen kom jag över en varm och go Xeon E3 1235 (95w TDP...)
Det är iaf Sandy Bridge generationen med fastlödd heatspreader.
http://i.imgur.com/QU0reIp.jpg
http://i.imgur.com/09taW9M.jpg
http://i.imgur.com/kuXABKA.jpg
http://i.imgur.com/qQEUN6n.jpg

Jag har precis installerat processorn och uppdaterat firmware, blir inte speciellt varm än så länge. Jag har även stängt av Turbo i bios för att hålla nere temperaturerna...

Nu blir det att klicka hem ett LSI kort på ebay.

Posta gärna bilder på ditt externa kabinett. Det är något jag funderat länge på. Hur löser du strömförsörjningen, extern eller från serverns PSU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Posta gärna bilder på ditt externa kabinett. Det är något jag funderat länge på. Hur löser du strömförsörjningen, extern eller från serverns PSU?

Jag kom över två stycken kabinett med bakplan och strömförsörjning. 8088 kabel mellan server och kabinetten. Jag har haft dem ett tag då jag sålde min första Gen8. Men nu är tanken att ta upp projektet igen

Bilder finns här: http://imgur.com/a/f42P5

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle:

Jag kom över två stycken kabinett med bakplan och strömförsörjning. 8088 kabel mellan server och kabinetten. Jag har haft dem ett tag då jag sålde min första Gen8. Men nu är tanken att ta upp projektet igen

http://i.imgur.com/81unZfP.jpg
http://i.imgur.com/M064EDE.jpg
Bilder finns här: http://imgur.com/a/f42P5

Stiligt! Har raidkortet IO nog för båda kabinetterna? Vad fick du ge för en av dem? Någon link?
Miniserver + två av dessa är riktigt bra alternativ till en svindyr NAS.

Tack för bilder och snabbt svar!

Permalänk
Medlem