Cooler Master gör roterande vattenkylare i klassisk torndesign

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master gör roterande vattenkylare i klassisk torndesign

Slutna vattenkylare finns i många olika formfaktorer och med Liquidmaster Maker 92 från Cooler Master tillkommer en till. Paradgrenen är att den kan roteras för att passa i trängre utrymmen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

But why!? Då kan man ju lika gärna köra på vanlig tornkylare.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Vilken dundermiss att stänga ute folk med AMD-processorer. Kass. Avgå!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@CynXen:
Exakt. Den är jäkligt stor för en så liten fläkt och för den prislappen så finns 99% av alla tornkylare på marknaden. De kommer troligen prestera bättre än den här saken pga mer yta och större fläktar för pump tar mycket plats när det är så liten volym totalt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

But why!? Då kan man ju lika gärna köra på vanlig tornkylare.

Exakt min tanke. Känns som att t.ex. valfri Noctua-kylare kommer smiska den här kylaren på fingrarna, och samtidigt vara billigare och tystare.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

@CynXen, @infigo
Men det är ju vattenkylning, då får man ju per automatik halva tempen! //Lagom ironi

OT:
Idétorka någon?
Tycker synd om alla som går och köper denna, bara för att kompisar/annat folk, säger att man ska ha vattenkylning...

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

En fördel med färdiga vattenkylningssystem är ju att dom inte tagit upp mycket plats, med denna finns inte den fördelen kvar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kanske prestandan är förvånansvärt bra, men ser inte ut som att den kommer klå luftkylare som tar mindre plats och är billigare ... vilket i det fallet gör den irrelevant.

Permalänk

Vattenkylare har verkligen inte blivit bättre med tiden. Kommer hålla mig till luftkylning framöver.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Digital fyndjägare

OK, hur har de tänkt nu, hmm. Knäppt.

Ok om det skulle kosta runt 300-400 kr.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Lego Master

@Bl4ckIce:
Handen på hjärtat, hade du verkligen köpt en vattenkylare som kostar 300kr? Det känns som att be om plaskdamm i nätagget.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Proffsmobbare

Intressant produkt! Lite skeptisk till att man kör banjonipplar på en enhet med så lågt tryck, men vi får se hur det presterar.

Permalänk

Teoretiskt borde den kunna vara effektivare än en luftkylare av samma storlek, men det är extremt tveksamt.

Tänkte först att man ganska enkelt borde kunna räkna ut kylförmåga på denna jämfört med samma storlek i solid koppar, men insåg sen att anläggningsyta (inuti) och pumphastighet är okända faktorer.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Hur är detta på något sätt bättre än heatpipes eller vapour chambers?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Kul pryl, men till synes helknäpp. Jag ser betydligt fler nackdelar än fördelar (jämfört med vanlig luftkylare med värmeledningsrör), om den nu inte råkar prestera rent gudomligt vid vettig ljudnivå - men tillåt mig tvivla.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

lite dåligt med bilder i artikeln, den heter väl också masterliquid maker 92 ?

http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-liquid-cooler/masterl...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rallyreavan91:

Teoretiskt borde den kunna vara effektivare än en luftkylare av samma storlek, men det är extremt tveksamt.

Tänkte först att man ganska enkelt borde kunna räkna ut kylförmåga på denna jämfört med samma storlek i solid koppar, men insåg sen att anläggningsyta (inuti) och pumphastighet är okända faktorer.

Problemet är att den begränsande faktorn i modern datorkylning är värmetransporten från CPU till IHS och IHS till kylare. Då spelar det inte så stor roll hur stor kylaren blir för det blir inte kallare ändå. Det är därför vi inte ser någon direkt skillnad mellan vattenkylare och stora tornkylare i temperatur. Sen vid högt värmeflux har traditionel vattenkylning en fördel då den klarar av att transportera mer värme. Fast här är väl enda fördelen att den är roterbar. I övrigt har den ingen direkt chans mot en lika stor tornkylare med värmeledningsrör.

Kan säga direkt att den här är betydligt bättre än solid koppar. Du vill ha någon sorts kopplad mass- och värmetransport för att få bra kylförmåga. Ren värmeledning fungerar sådär vilket vi ser på metallklumparna till stockkylare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

vikt?

De har inte vågat ange någon vikt på den men med vatten så borde den ju också vara tyngre än en vanlig tornkylare.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Shudnawz:

@Bl4ckIce:
Handen på hjärtat, hade du verkligen köpt en vattenkylare som kostar 300kr? Det känns som att be om plaskdamm i nätagget.

Om man ser det från den synvinkeln så, nej.

Men hellre plaskdamm för en billigare kostnad än dyrare.

Håller med @backfeed
Kul pryl, men till synes helknäpp. Jag ser betydligt fler nackdelar än fördelar (jämfört med vanlig luftkylare med värmeledningsrör), om den nu inte råkar prestera rent gudomligt vid vettig ljudnivå - men tillåt mig tvivla.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Gud vilken ful skapelse!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 A-RGB Vit
64 GB Kingston DDR5 6000MHz CL30 | MSI B850 GAMING PLUS WIFI
MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC| Kioxia Exceria G4 NVMe SSD 1TB |
HAVN HS 420 Vit | Corsair RM 750
AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk: ett problem med det är väl att Asetek sitter och patent-trolla. Blir svårt att göra inovationer när ett enda företag sitter o stämma skiten ur alla andra så fort kylaren är byggt på ett visst sätt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Skulle den inte kunna vara smidig i ett väldigt trångt chassi då? När man vred den så vart den ju faktiskt rätt låg.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Problemet är att den begränsande faktorn i modern datorkylning är värmetransporten från CPU till IHS och IHS till kylare. Då spelar det inte så stor roll hur stor kylaren blir för det blir inte kallare ändå. Det är därför vi inte ser någon direkt skillnad mellan vattenkylare och stora tornkylare i temperatur. Sen vid högt värmeflux har traditionel vattenkylning en fördel då den klarar av att transportera mer värme. Fast här är väl enda fördelen att den är roterbar. I övrigt har den ingen direkt chans mot en lika stor tornkylare med värmeledningsrör.

Kan säga direkt att den här är betydligt bättre än solid koppar. Du vill ha någon sorts kopplad mass- och värmetransport för att få bra kylförmåga. Ren värmeledning fungerar sådär vilket vi ser på metallklumparna till stockkylare.

"Problemet är att den begränsande faktorn i modern datorkylning är värmetransporten från CPU till IHS och IHS till kylare." isf borde ju alla kylare med samma basplatta prestera ungefär samma, vilket jag har svårt att tro stämmer. Håller dock med om att det kan flaskhalsa/försämra kylningen avsevärt.

Nu har jag läst på om värmeledningsrör. Intressant

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

En sådan vattenkyld tornkylare borde ha släppts för lääänge sen tycker jag. Nu e det inte lika intressant att se en sådan lösning.

Det jag väntar med spänning på är dock ett vattenkylt grafikkort med radiatorn liggandes över kortet dvs integrerat i en enda enhet som är någon cm tjockare men utan långa slangar som gör grafikkortet ännu bökigare att montera i chassit.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

lite dåligt med bilder i artikeln, den heter väl också masterliquid maker 92 ?

http://www.coolermaster.com/cooling/cpu-liquid-cooler/masterl...

Trodde först du hade länkat till en kamera haha

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Känns som en prototyp av nåt nytt..men personligen väljer jag luftkylare från Noctua.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av ervas002:

Skulle den inte kunna vara smidig i ett väldigt trångt chassi då? När man vred den så vart den ju faktiskt rätt låg.

Problemet är att värmen dumpas inne i chassit, så man behöver fläktar även för att ventilera ut värmen ur chassit.
Vilket är precis vad en luft kylare behöver.

De missade att sätta RGB-led dock....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Well screw you cooler master, skippa stöd för amd...vad tänkte man egentligen? Eller är det fel i artikeln?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Borde kanske stå roterbar vattenkylning i stället för roterande vattenkylare.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Vattenkylning har ändå varit en fix idé eller fashion statement för de flesta. Denna produkt är en naturlig utveckling utifrån denna verklighet.