[Bahnhof] Någon annan som har problem med stadsnätet?

Permalänk
Medlem

[Bahnhof] Någon annan som har problem med stadsnätet?

Hej!

Har under de senaste dagarna haft problem med min fiberuppkoppling, där hastigheterna av någon anledning går ner till ca 4/9 från 100/10 under kvällarna. Har aldrig haft detta problem tidigare, vare sig med Bahnhof eller Telia (som jag sa upp i Juni men hade i ca 8 månader innan dess).

Är det någon annan som upplever problem med fiberuppkopplingen runtom i Stockholm? Hittar ingen fel om detta på Bahhofs hemsida och de har fått en rapport av mig.

EDIT: Se där, jag är inte ensam om det:

http://downdetector.se/problem-storningar/bahnhof

Tre dagar i rad stämmer bra även för min del.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1439262-natverksadapter...

Här har du två andra som har samma problem, en med Bahnof och en med telia längre ner i tråden.

Svar av Bahnof:

Citat:

Hej B!

Jag har kontrollerat din anslutning och kan konstatera att du tyvärr är drabbad av en driftstörning just nu. Tekniker jobbar stenhårt på att åtgärda felet så fort som möjligt.
Jag bekräftar din felanmälan och skickar ett sms sedan när driftstörningen är avklarad.

Har du inget telefonnummer registrerat hos oss så kan du anmäla detta direkt på Mina Sidor, bahnhof.se/minasidor

Vi kommer att ha kontakt med våra samarbetspartners och försöka vidta åtgärder för att detta inte ska inträffa igen.

Svar av bahnof
Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Har under de senaste dagarna haft problem med min fiberuppkoppling, där hastigheterna av någon anledning går ner till ca 4/9 från 100/10 under kvällarna.

Tre dagar i rad stämmer bra även för min del.

Vad har du för stadsnät/accessnät?

Tydligen har Zitius problem för tillfället, har Zitius/Bahnhof själv men känner inte av några problem, bor iofs norr om Stockholm.

Open Universe och Zitius skall göra service arbete imorgon på Drakenbergsgatan i Stockholm, så kanske det finns nåt samband eftersom de gör det på samma dag.

Permalänk
Medlem

Zitius här med, har 1000/100, får ut 12/60...

Zituis är så dåliga, har alltid något problem.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Vad har du för stadsnät/accessnät?

Tydligen har Zitius problem för tillfället, har Zitius/Bahnhof själv men känner inte av några problem, bor iofs norr om Stockholm.

Open Universe och Zitius skall göra service arbete imorgon på Drakenbergsgatan i Stockholm, så kanske det finns nåt samband eftersom de gör det på samma dag.

Hur kan jag se vilket nät jag använder?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Zituis är så dåliga, har alltid något problem.

De är bra för mig, de enstaka gångerna en fiber blivit avgrävd så har de lagat det på typ 4h. Men kanske skillnad i Stockholm.

Enligt bredbandskollen så ligger jag på 97/97 Mbit med Zitius/Bahnhof, typ runt det jag brukar få ut.

Skrivet av Benna:

Hur kan jag se vilket nät jag använder?

Är väl nåt du kanske borde veta, innan du beställer tjänster brukar man komma till deras tjänst portal om ingenting finns aktivt. Annars så använder Zitius Qmarket.se du kan väl gå till den sidan och söka på din adress.

Permalänk
Medlem

Har samma problem, centrala sthlm.
Nu maxar jag inte min lina, men man ser ändå att något händer runt 20:00 tiden, igår var det lite senare,

Svarstiderna är också ett problem:
ping ping.sunet.se
PING ping.sunet.se (192.36.125.18): 56 data bytes
64 bytes from 192.36.125.18: icmp_seq=0 ttl=247 time=229.142 ms
64 bytes from 192.36.125.18: icmp_seq=1 ttl=247 time=217.791 ms
64 bytes from 192.36.125.18: icmp_seq=2 ttl=247 time=199.658 ms
64 bytes from 192.36.125.18: icmp_seq=3 ttl=247 time=198.313 ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

De är bra för mig, de enstaka gångerna en fiber blivit avgrävd så har de lagat det på typ 4h. Men kanske skillnad i Stockholm.

Enligt bredbandskollen så ligger jag på 97/97 Mbit med Zitius/Bahnhof, typ runt det jag brukar få ut.

Är väl nåt du kanske borde veta, innan du beställer tjänster brukar man komma till deras tjänst portal om ingenting finns aktivt. Annars så använder Zitius Qmarket.se du kan väl gå till den sidan och söka på din adress.

Ah, hittar ju min adress där. Antar att jag har Zitius då. Borde ju veta, dock inte lagt det på minnet, känns ju liksom som att Bahnof är vad jag behöver veta. Men nu vet jag i alla fall det

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Avstängd

Samma problem. Min bror också, båda Bahnhof i tumba

Permalänk

Har samma problem.Bahnhof via Öppen fiber 100/100 och bor i Göteborg.
Något händer kvällstid.

Permalänk
Medlem

Funkar fint för mig. Dock inte full fart. Hässleholms Stadsnät.

http://www.speedtest.net/my-result/5562825226

EDIT: La till ping, varav Facebook är lurig.

Pinging sunet.se [192.36.171.231] with 32 bytes of data:

Reply from 192.36.171.231: bytes=32 time=5ms TTL=55
Reply from 192.36.171.231: bytes=32 time=4ms TTL=55
Reply from 192.36.171.231: bytes=32 time=4ms TTL=55
Reply from 192.36.171.231: bytes=32 time=5ms TTL=55

Pinging www.google.com [216.58.211.132] with 32 bytes of data:

Reply from 216.58.211.132: bytes=32 time=10ms TTL=53
Reply from 216.58.211.132: bytes=32 time=10ms TTL=53
Reply from 216.58.211.132: bytes=32 time=9ms TTL=53
Reply from 216.58.211.132: bytes=32 time=8ms TTL=53

Pinging facebook.com [69.171.230.68] with 32 bytes of data:

Reply from 69.171.230.68: bytes=32 time=181ms TTL=76
Reply from 69.171.230.68: bytes=32 time=180ms TTL=76
Reply from 69.171.230.68: bytes=32 time=181ms TTL=76
Reply from 69.171.230.68: bytes=32 time=180ms TTL=76

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk

Verkar vara problem på kvällarna. Nu (dagtid) har jag fullfart när jag kör BBK eller speedtest.
Antar att lasten är högre när folk är hemma och surfar/streamar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Zitius här med, har 1000/100, får ut 12/60...

Zituis är så dåliga, har alltid något problem.

också haft problem med zitius flertalet gånger, de är inte bra om du frågar mig...

info om driftstörning.
jag gillar att det tog 2 dagar för dem att få dit "tekniker" och fler personer som kunde starta om utrustningen...

https://www.bahnhof.se/kundservice/driftinfo#M4824557

problemet är inte avhjälpt. från 19 till 24 är det extrema svarstider och nedhastigheten ligger hos mig på 0,9 Mbit (har 100/10)

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristoteles:

Verkar vara problem på kvällarna. Nu (dagtid) har jag fullfart när jag kör BBK eller speedtest.
Antar att lasten är högre när folk är hemma och surfar/streamar etc.

nej, det är fel på utrustning. jag har 0,9mbit ned och får 300ms när jag pingar google. det ska inte vara belastning bara för att det är många som surfar och har sig.
https://www.bahnhof.se/kundservice/driftinfo#M4824557

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Göteborg, itux, bahnhof

Problem de senaste 3 veckorna främst på kvällstid med packet loss.
Hört av andra som bor utanför Sverige att de också verkar ha problem med Telias peering, även att de bor utanför Sverige och server ligger utanför Svergie...!
Teliasonera är ju en Tier1 nätverksleverantör om jag minns rätt.
Telia har tidigare, om jag även här minns rätt, varit lite udda gällande peerings-krav mot andra, kanske andra kan rätta mig angående detta?

Hursom, ska pingplotta lite mer och snacka med kundtjänst över helgen om jag får tid över, hoppas att jag kan få lite klarhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Telia har tidigare, om jag även här minns rätt, varit lite udda gällande peerings-krav mot andra, kanske andra kan rätta mig angående detta?

Om Telia Carrier är udda för att de kräver betalt för sina tjänster, så har du rätt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Borås/Brämhult Telia Öppen Fiber Bahnhof

Vi har haft problem sedan ca tre veckor tillbaka.
Sitter på en 250/100 lina som dagtid fungerar klockrent, men från kl 19:00-23:30 så brukar det för det mesta vara runt 18/100 men ganska ofta kryper det ner till 15/20. Jag har dock inte upplevt några pingproblem när jag pingar sunet, ligger konstant på 15-20ms oavsett hastighet.

Jag har kört ett 24h pingplotter test och efter mycket om och men så kröp det fram att det var ett "kapacitetsproblem".
Lite märkligt i ett nybyggt fiberområde, men nu när jag ser att det är fler som har samma problem runt om i riket så känner jag mig lite gladare.

Tråkigt bara med Bahnhof att de inte kan säga rent ut att de har problem utan först försöker skylla på kundens router(deras standardsvar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om Telia Carrier är udda för att de kräver betalt för sina tjänster, så har du rätt.

Jo för att vara tydlig från mitt otydliga minne så minns jag något i stil med om att Telia la orimliga krav i peeringen som inga andra carrier brukar göra. Något i stil med att andra ISP/carrier skulle betala för den bandbredd telias egna kunder utnyttjade hos konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Har även problem här med bahnhof. Driftstörningar dygnet runt. Behöver refresha 20 gånger innan jag kommer in på en hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

nej, det är fel på utrustning. jag har 0,9mbit ned och får 300ms när jag pingar google. det ska inte vara belastning bara för att det är många som surfar och har sig.

Din argumentation saknar verklighetsförankring, självklart blir det belastning på din ISP:s länkar när folk använder sitt internet? Vad händer på en väg som är designad att hantera 100 bilar per minut när 600 bilar per minut försöker köra på den? Jo, det blir kö och går långsamt. Precis samma sak händer när fler paket försöker traversera över en ISP:s länkar än vad de klarar av. Inträffar detta på en länk mellan dig och den du försöker kontakta så får du ett eller flera av de symptom du beskriver.
Snälla undvik att sprida felaktig information, oavsett anledning..

Självklart KAN trasig utrustning ge precis samma symptom som de du beskriver också, men det är direkt missledande och totalt felaktigt att påstå att länkar inte belastas av att användas. Framför allt tidsaspekten talar dock tydligt för att det är kapacitetsproblem och inte trasig utrustning, eftersom trasig utrustning sällan bryr sig om vad klockan är.

Edit:

Skrivet av SolidReactor:

Jo för att vara tydlig från mitt otydliga minne så minns jag något i stil med om att Telia la orimliga krav i peeringen som inga andra carrier brukar göra. Något i stil med att andra ISP/carrier skulle betala för den bandbredd telias egna kunder utnyttjade hos konkurrenterna.

Beror ju helt på hur man väljer att se på det. Privatpersoner vars fastigheter är uppkopplade via Telia Öppen Fiber är ju Teliakunder på fibern ut till sig. Däremot kan de ha vilken ISP de vill (beroende på utbudet där de bor såklart). För att en annan ISP ska kunna leverera internet i Telia Öppen Fiber måste ju denna ISP ha en uppkoppling mot Telia och denna får de naturligtvis betala för, så indirekt är det ju Telias kunder, men i min värld är det ändå rätt självklart att andra ISP:er ska betala för att få leverera i Telias nät?

lade till svar på ett citat till.
Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Din argumentation saknar verklighetsförankring, självklart blir det belastning på din ISP:s länkar när folk använder sitt internet? Vad händer på en väg som är designad att hantera 100 bilar per minut när 600 bilar per minut försöker köra på den? Jo, det blir kö och går långsamt. Precis samma sak händer när fler paket försöker traversera över en ISP:s länkar än vad de klarar av. Inträffar detta på en länk mellan dig och den du försöker kontakta så får du ett eller flera av de symptom du beskriver.
Snälla undvik att sprida felaktig information, oavsett anledning..

Självklart KAN trasig utrustning ge precis samma symptom som de du beskriver också, men det är direkt missledande och totalt felaktigt att påstå att länkar inte belastas av att användas. Framför allt tidsaspekten talar dock tydligt för att det är kapacitetsproblem och inte trasig utrustning, eftersom trasig utrustning sällan bryr sig om vad klockan är.

Edit:
Beror ju helt på hur man väljer att se på det. Privatpersoner vars fastigheter är uppkopplade via Telia Öppen Fiber är ju Teliakunder på fibern ut till sig. Däremot kan de ha vilken ISP de vill (beroende på utbudet där de bor såklart). För att en annan ISP ska kunna leverera internet i Telia Öppen Fiber måste ju denna ISP ha en uppkoppling mot Telia och denna får de naturligtvis betala för, så indirekt är det ju Telias kunder, men i min värld är det ändå rätt självklart att andra ISP:er ska betala för att få leverera i Telias nät?

Har du klickat på länken och läst om zitius ens?
men ja, du har självklart rätt...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

Beror ju helt på hur man väljer att se på det. Privatpersoner vars fastigheter är uppkopplade via Telia Öppen Fiber är ju Teliakunder på fibern ut till sig. Däremot kan de ha vilken ISP de vill (beroende på utbudet där de bor såklart). För att en annan ISP ska kunna leverera internet i Telia Öppen Fiber måste ju denna ISP ha en uppkoppling mot Telia och denna får de naturligtvis betala för, så indirekt är det ju Telias kunder, men i min värld är det ändå rätt självklart att andra ISP:er ska betala för att få leverera i Telias nät?

Jo absolut, dessutom är det "sensationellt" att skriva nyhetsartiklar med vinklar för att framställa ena parten som ond och den andra som god, oftast i stil som David mot Goliat. Man får en lite mer nyanserad bild när man diskuterar här på forumet vilket jag gillar.

Hursom OM detta som sker nu är en upprepning av tidigare peerings tjafs eller liknande så skulle jag som kund inte vara glad för att få ta smällen. Givetvis kan det vara andra saker som stör som denna formel "sommarlov + något sämre väder + kommit hem från resan = mera internet = högre belastning"

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har du klickat på länken och läst om zitius ens?
men ja, du har självklart rätt...

Det gjorde jag faktiskt, men jag hamnade bara på Bahnhofs felanmälanformulär och tolkade det som att du tyckte man skulle fylla i den. Nu när jag klickar så får jag upp driftstörningarna med relevant info

Visst har jag rätt (jobbar trots allt med konfiguration av tjänster liknande de som diskuteras ), men jag hade kunnat vara något trevligare i min framställning, framför allt om jag hade fått upp driftstörningsinfon istället för felanmälansformuläret. Hur det gick till vet jag inte, men beklagar en onödigt aggressiv formulering!

Permalänk

Nu börjar det lagga för mig igen... Verkar som att de har kapacitetsproblem som Pincett skrev i och med att det dyker upp vid vissa tidpunkter. Undrar om Viaplay och OS i Rio kan vara en bov i dramat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristoteles:

Nu börjar det lagga för mig igen... Verkar som att de har kapacitetsproblem som Pincett skrev i och med att det dyker upp vid vissa tidpunkter. Undrar om Viaplay och OS i Rio kan vara en bov i dramat...

ah så kan det självklart vara, nu har ju TV3 haft rättigheterna att visa OS vilket kanske gör att folk väljer Viaplay. Kommer jag inte ihåg helt fel så vill ju dom här TV on demand tjänsterna ha förtur (QoS) för att streamingen ska fungera optimalt. Nu är OS slut så det visar sig väl ikväll

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Torsdagen den 11:e Aug blev jag helt plötsligt utloggad från battle.net då jag satt och slöspelade lite Diablo3 och märkte att mitt nät betedde sig väldigt märkligt. Nu idag den 22:a så har jag fortfarande inget nät och Bredbandsbolaget säger inget utan ber mig bara vänta.

Så här har beter sig mitt problem:
Min router försöker få kontakt med BBB (Bredbandsbolaget) men det går otroooligt segt och när min router väl får kontakt så har jag kontakt i ca 10-20sek innan den timar ut och sedan efter ca 30sek så upprepar sig hela scenariot. Detta har alltså pågått 24/7sedan den 11.e Aug.

Då jag har ringt Bredbandsbolaget ett flertal gånger (de är ju faktiskt de jag köper tjänsten från) och försökt att få lite information från dem så sa en kille i fredags att jag inte hade något val utan bara att sitta och vänta på att de hörde av sig. Jag frågade hur kedjan egentligen går då jag går via Stadsnätet och vem jag skulle kontakta för att få mer info/diskutera ersättning och killen säger då att det är Zitius som har hand om hårdvaran men BBB som har hand om tjänsten och jag kunde inte göra annat än att vänta (att ta diskussionen om ersättning rörde han inte ens). Försökte få fram info om Zitius men deras hemsida är ju ett skämt och det står där att man skall vända sig till sin leverantör för felanmälan osv.

Så, nu står man här, 11 dagar utan internet och frågan är nu om jag kan kräva BBB på ersättning för icke levererad tjänst (varför skall jag betala för en tjänst som inte fungerar) samt ytterligare tjänster jag inte kan använda (Netflix, HBO och liknande). Är det Zitius eller BBB man skall vända sig till eller är det inte ens lönt att ta den diskussionen?

Det är ett stort skämt hur BBB hanterar detta då jag inte får någon som helst information, varför inte säga att Zitius har problem och att de jobbar på det? Kan tillägga att det tog -7- dagar innan BBB skickade ärendet vidare till Zitius!!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk

Har också Zitius via Bahnhof, bor i Kista i norra Stockholm, har i nån veckor haft urusla ping-tider och ibland har nätet gått ner helt. Skönt att veta att man inte är ensam. Känns som det är dags att rapportera till Bahnhof!

Permalänk
Medlem

@Fototoken: Vid krav vänder du dig till din leverantör då de tillhandahåller tjänsten. Sen kan leverantören i sin tur kräva från stadsnätet beroende på deras avtal mellan varandra men detta har inget med slutkund att göra. Du betalar till BBB och BBB ska gentemot kund tillhandahålla tjänst och kundsupport.

Detta brukar vara standard. Lycka till

Permalänk
Inaktiv

@Fototoken: Du ska vända dig till BBB helt klart, du har gjort helt rätt. Du kan dessutom begära kompensation, men det blir ju inte direkt några drömbelopp om inte BBB känner för det. Säg att du betalar 400 Kr i månaden, runt 13 kr om dagen, så du kan få tillbaka 130 Kr. Fördelen är ju att du bor i ett öppet nät, så du kan ju alltid hota med att du kommer byta (Kommer förmodligen inte hjälpa dig rent tekniskt men BBB tappar ju dina pengar)