Dooh!
ComHem och Interleaving
Gå in i reg filerna och ändra själv, finns lätt att finna på google
Vilket inte har *någonting* med xDSL "interleaving". Dessutom är ditt förslag redan avhandlat tidigt i tråden.
*offtopic*
Bara för att ge lite input över Interleaven hos Telias ADSL..
Hade både telefoni, TV och bredband via Telia ADSL (nu enbart bredbandsbiten) mitt ute på landet (8/0.5) - Hade till en början ms på cirka 60-70 överallt, CS, ping emot google, BNET osv.
Bad dem stänga av "TV biten" emot oss, kapade ms'n överallt från tidigare resultaten ner till 25-30~.
Sjukt nöjd! Dock så fick jag reda på av en polare att man även kunde få samma tjänst avstängd emot telefoni biten.
Ringde in, dem stängde av den delen också, vips så var jag nere på 9-10ms. #happycamper
Och för att ge lite mer input - och samtidigt rätta dig:
Interleave sätts på DSL-nivån, dvs på en OSI-nivå som inte har en aning om vare sig TV eller telefoni. Det är mao helt omöjligt att ha "interleave" på TV respektive telefoni och det är följaktligen omöjligt för dem att "stängde av den delen också".
Dessutom så är interleaven maximalt 20-25 ms, det varken går eller är meningsfullt att konfigurera mer. Så allt snack om att få fördröjningsminskningar i storleksordningen 60 ms är väldigt överdrivna.
För övrigt är det mesta snacket om interleave och "ping filter" förlegat eftersom de flesta nu för tiden använder sig av PhyR vilket möjliggör låg fördröjning i kombination omsändning av felaktiga frames, dvs låg ping och felkorrigering samtidigt. För er som vill veta mer:
https://www.broadcom.com/collateral/wp/XDSL-WP101-R.pdf
Problemet med Comhem är att det ör just en modemtjänst över analog coax. Även om Comhem försöker sälja in det som "fiber coax" så är likförbannat problemet att signalen sk omvandlas och tryckas analogt den sista biten till kund.
Testa att göra en traceroute till t ex ping.sunet.se så kommer ni se att typ 90% av latensen ligger mot eran gateway och sen är det säkert bara nån enstaka ms från GW till mål...
Det combort borde försöka göra är att ge alla fastigheter ett bra deal på att byta ut coaxen mot Nätverkabel eller fiber hela vägen in i lägenheten...
Man skulle få ner latensen, 10-30x uppströms, slippa ström/värme/felkälla från modem...
Att säga att Docsis är analogt är lika smart som att säga att 4G är en analog standard då de båda använder modulerad RF, dvs det är frekvenser, radio, men det är inte analogt.
Fördelen med RF är att du har gigantiskt frekvensomfång, faktiskt är Coaxkabel lite som fiber, fast det är det inga som förstår. Det går att köra flera Gigabit i en coaxkabel samtidigt som du kör 8K TV utan några som helst problem, ComHem kör redan 500 Mbit/s i sitt nät (där jag för MER än 500 Mbit) och på vissa ställen kör de upp till 1 Gigabit om det finns fiber till området. Det är en billig teknik, du kan köra 100 Gigabit på fiber, dra fibern till ett område där ComHem finns och så kan alla få Gigabit internet utan att en enda kabel behöver dras i ditt hus.
Precis som sagts tidigare så är en interleaving ett sätt att få FEC, forward Error Correction, dvs ett sätt att laga paket som gått sönder utan ett behöva sända om hela paketet, det kan göra att din hastighet faktiskt ÖKAR om det är aktiverat, men som med de flera typer av felkorrigering tar dessa en viss tid att utföra.
Jag har ägt ett bolag som hur ut spelservrar och det är bara skitsnack om man påstår att man inte kan spela ett spel om man har mer än 20ms i "ping" - För det första så är det inte Ping som är viktigt då ping protokollet kör ICMP (IPv4) medans de flesta spel kör en kombination av TCP/UDP - dvs. om du går in på en server med låg ping och du själv tycker du har låg ping kan ändå servern vara värdelös för dina TCP paket hamnar i fel ordning och interleaving kan inte hjäla dig att sätta ihop dom igen, vilket gör att det får skickas om, och då är du död..
Har själv ComHem och spelar rätt mycket, jag har runt 10 ms i ping, och då har jag min brandvägg i VMWare (vSRX) och ett L3 nät hemma som ger några extra ms. Jag bor i Stockholm och har nära till knutpunkter. Så 20ms är inte dåligt
Om du skulle ha 50ms så skulle jag klaga.
Att säga att Docsis är analogt är lika smart som att säga att 4G är en analog standard då de båda använder modulerad RF, dvs det är frekvenser, radio, men det är inte analogt.
Nähä, så varför behöver jag då mitt modem? Det är just där jag ser det största problemet, jag får en till felkälla, en till pryttel som ska konfas och drar ström.
Ge gärna ett argument till -varför- man skulle vilja välja ett comhemmodem framför att ha en ethernetport hela vägen in i lägenheten?
(Ja, bortsett från att det redan finns kablar dragna, men tänk att du bygger ett helt nytt hus och har valet mellan Comhem koax eller att dra lan).
Fördelen med RF är att du har gigantiskt frekvensomfång, faktiskt är Coaxkabel lite som fiber, fast det är det inga som förstår. Det går att köra flera Gigabit i en coaxkabel samtidigt som du kör 8K TV utan några som helst problem, ComHem kör redan 500 Mbit/s i sitt nät (där jag för MER än 500 Mbit) och på vissa ställen kör de upp till 1 Gigabit om det finns fiber till området. Det är en billig teknik, du kan köra 100 Gigabit på fiber, dra fibern till ett område där ComHem finns och så kan alla få Gigabit internet utan att en enda kabel behöver dras i ditt hus.
Om detta är fallet, hur kommer det sig att MAX jag kan få är 50Mbit upstream?
Hade comhem levererat 500/500 så hade jag inte varit lika missnöjd.
Downstream är inte allt...
Har själv ComHem och spelar rätt mycket, jag har runt 10 ms i ping, och då har jag min brandvägg i VMWare (vSRX) och ett L3 nät hemma som ger några extra ms. Jag bor i Stockholm och har nära till knutpunkter. Så 20ms är inte dåligt
Om du skulle ha 50ms så skulle jag klaga.
Det är exakt det här som är problemet, det är mer Comhem som är kasst än tekniken i sig.
Senaste problemet jag hade var att jag kvällstid gick så lågt som 1 (vi snackar _en_) megabit per sekund.
Pingen låg upp mot sekunden (japp, 1000ms..).
Du säger att det är en billig teknik. Jag verkar tro tvärtom:
Tekniken verkar vara dyr att underhålla och bygga ut. Det tog ju comhem ungefär 9 månader att "splitta" stationen i två där jag bor, och flytta över hälften av abbonenterna till den nya stationen.
Mao hade dom bara fortsatt sälja på fler och fler kunder in i en del av sitt nät där dom inte hade kapacitet nog. När det till slut blev totalt kaos och dom blir sönderringda av kunder, då börjar dom fundera på en lösning. Problemet var ju att dom låg 9 månader för sent i planeringen vilket gjorde att jag hade en mer eller mindre oandvändbar lina i 9 månader...
Detta med "fiber in i fastigheten" kanske finns på vissa ställen, men jag har fått förklarat för mig att det lika ofta kan vara koax som hela fastigheter delar på fram till dessa "stationer" innan ens data får komma ut på en fiber...
Mao ju fler kunder som ansluter sig, desto fler modem ska bråka om dessa "kanaler" och tillslut så räcker inte kanalerna till åt alla.
Även detta har jag rätt bra belägg för, då jag efter tips i comhemtråden fick Comhem att skicka mig det "nya" vita compal-modemet.
Detta modem kan synca på fler kanaler än dom äldre modemen, så tillfälligt fick jag en bättre uppkoppling.
Men i takt med att fler och fler fick det modemet så blev det återigen trångt på frekvenserna och hastigheten blev kass fram tills att dom splittat stationen.
Mao, har man inte fiber hela vägen in i källaren så är risken rätt stor att man ligger dåligt till.....
Och angående ping:
Jag pingar ungefär 10 ms mot min GW, 12 ms mot sunet. Mao så tar "vägen" modem->koax->"station"->fiber 10 ms utav 12 totalt. Med en ethernetlösning så hade jag legat på ~2 ms.
Sen kan man fråga sig om det är en rimlig skillnad på 12 och 2, men jag har fortfarande rätt i sak då koax/docsis-historian står för 10/12 = 83% av svarstiden.
Sen att t ex @iXam har så fina värden måste ju bero på att han bor i ett område där det antingen är mindre belastning eller är bättre/nyare utrustning. Eller snarare så att jag har oturen att bo i ett område med "onormalt" hög belastning eller kasst nät.
Återigen är det väl som du @studiox_swe snackar om, nån sorts best case scenario. Områden som är rätt byggdamed nyaste "versioner" av docsis.
Jag har som sagt uteslutande bott i sekelskiftslägenheter med gammal teknik:
1) Den första jag bodde i hade först stjärnTV som sen blev UPC som sen blev Comhem, där hade man tur om internet öht fungerade 50% av dagarna efter att Comhem tagit över driften....
2) Nästa hus jag bodde i hade nått "problem" med hur koaxen var dragen, fråga inte mig om det var ett kaskadnät, eller vad annat dom hade gjort fel. Det var iaf på månadsbasis nån tekniker från comhem i huset som stod och försökte mäta olika störningar med massa svindyra instrument.
3) Nästa lägenhet var i ett område där dom byggt massa nya hus, anslutit dessa till samma station och fått en överbelastning.
Jag bodde där i drygt två år, och det tog comhem 2 år att laga det hela. Mao hade jag en kass lina med utan problem 500 ms i ping i nästan 2 år, och vid utvalda tider på dygnet fick jag mina då max 10Mbit, resten av tiden kunde det gå ner mot något hundratal kilobit.
4) Nästa lägenhet hade jag fiber, så slapp comhem. Men tjejen fick för sig att köpa ett abbonemang som var föregångaren till TiVO. Då fick man även (!!) ett comhemmodem för att kunna köra deras "on demand". När jag frågade om man inte kunde confa det hela som så att man fick datan över Bahnhof istället så var det totalt omöjligt. Hur som helst så fick vi lämna tillbaka det hela då det visade sig vara sån kapacitetsbrist i området att comhems internetlina inte ens lyckades leverera hastighet nog för att få tv-boxen att fungera. Inga 8k strömmar i koaxen där inte.
5) Sista stoppet så har jag återigen bara comhem, och som sagt, har på drygt 2 år haft 2 stora driftstörningar, den ena i ungefär 3 månader, den andra i 9 månader. Utöver det så loggade jag in och såg att jag totalt på drygt 2 år gjort 9 felanmälningar på bredbandet, så i snitt var 3:e månad är det något som inte fungerar bra.
Så nej, det finns inte en möjlighet i världen att kunna övertyga mig om att koax/docsis är en bra lösning. Den må funka utmärkt på vissa ställen, men jag har som sagt 100% failure-rate på 5 olika adresser i Stockholm så antingen har jag en extrem otur, eller så är tekniken lite si och så.
Fast har man fiber hem har man lika många felkällor endå. Fiberkonvertrarna är inte de mest välbyggda enheterna jag stött på (tex raycore). Det är bara i fallet med LAN du slipper en extra felpunkt i lägenheten och de flesta kör fiber hela vägen numera när man bygger nytt.
Nähä, så varför behöver jag då mitt modem? Det är just där jag ser det största problemet, jag får en till felkälla, en till pryttel som ska konfas och drar ström.
Ge gärna ett argument till -varför- man skulle vilja välja ett comhemmodem framför att ha en ethernetport hela vägen in i lägenheten?
(Ja, bortsett från att det redan finns kablar dragna, men tänk att du bygger ett helt nytt hus och har valet mellan Comhem koax eller att dra lan).
Det är exakt det här som är problemet, det är mer Comhem som är kasst än tekniken i sig.
Senaste problemet jag hade var att jag kvällstid gick så lågt som 1 (vi snackar _en_) megabit per sekund.
Tekniken verkar vara dyr att underhålla och bygga ut. Det tog ju comhem ungefär 9 månader att "splitta" stationen i två där jag bor, och flytta över hälften av abbonenterna till den nya stationen.
Mao hade dom bara fortsatt sälja på fler och fler kunder in i en del av sitt nät där dom inte hade kapacitet nog. När det till slut blev totalt kaos och dom blir sönderringda av kunder, då börjar dom fundera på en lösning. Problemet var ju att dom låg 9 månader för sent i planeringen vilket gjorde att jag hade en mer eller mindre oandvändbar lina i 9 månader...
Detta med "fiber in i fastigheten" kanske finns på vissa ställen, men jag har fått förklarat för mig att det lika ofta kan vara koax som hela fastigheter delar på fram till dessa "stationer" innan ens data får komma ut på en fiber...
Mao ju fler kunder som ansluter sig, desto fler modem ska bråka om dessa "kanaler" och tillslut så räcker inte kanalerna till åt alla.
Även detta har jag rätt bra belägg för, då jag efter tips i comhemtråden fick Comhem att skicka mig det "nya" vita compal-modemet.
Detta modem kan synca på fler kanaler än dom äldre modemen, så tillfälligt fick jag en bättre uppkoppling.
Men i takt med att fler och fler fick det modemet så blev det återigen trångt på frekvenserna och hastigheten blev kass fram tills att dom splittat stationen.
Mao, har man inte fiber hela vägen in i källaren så är risken rätt stor att man ligger dåligt till.....
Och angående ping:
Jag pingar ungefär 10 ms mot min GW, 12 ms mot sunet. Mao så tar "vägen" modem->koax->"station"->fiber 10 ms utav 12 totalt. Med en ethernetlösning så hade jag legat på ~2 ms.
Sen kan man fråga sig om det är en rimlig skillnad på 12 och 2, men jag har fortfarande rätt i sak då koax/docsis-historian står för 10/12 = 83% av svarstiden.
Sen att t ex @iXam har så fina värden måste ju bero på att han bor i ett område där det antingen är mindre belastning eller är bättre/nyare utrustning. Eller snarare så att jag har oturen att bo i ett område med "onormalt" hög belastning eller kasst nät.
Återigen är det väl som du @studiox_swe snackar om, nån sorts best case scenario. Områden som är rätt byggdamed nyaste "versioner" av docsis.
1) Den första jag bodde i hade först stjärnTV som sen blev UPC som sen blev Comhem, där hade man tur om internet öht fungerade 50% av dagarna efter att Comhem tagit över driften....
2) Nästa hus jag bodde i hade nått "problem" med hur koaxen var dragen, fråga inte mig om det var ett kaskadnät, eller vad annat dom hade gjort fel. Det var iaf på månadsbasis nån tekniker från comhem i huset som stod och försökte mäta olika störningar med massa svindyra instrument.
3) Nästa lägenhet var i ett område där dom byggt massa nya hus, anslutit dessa till samma station och fått en överbelastning.
Jag bodde där i drygt två år, och det tog comhem 2 år att laga det hela. Mao hade jag en kass lina med utan problem 500 ms i ping i nästan 2 år, och vid utvalda tider på dygnet fick jag mina då max 10Mbit, resten av tiden kunde det gå ner mot något hundratal kilobit.
4) Nästa lägenhet hade jag fiber, så slapp comhem. Men tjejen fick för sig att köpa ett abbonemang som var föregångaren till TiVO. Då fick man även (!!) ett comhemmodem för att kunna köra deras "on demand". När jag frågade om man inte kunde confa det hela som så att man fick datan över Bahnhof istället så var det totalt omöjligt. Hur som helst så fick vi lämna tillbaka det hela då det visade sig vara sån kapacitetsbrist i området att comhems internetlina inte ens lyckades leverera hastighet nog för att få tv-boxen att fungera. Inga 8k strömmar i koaxen där inte.
5) Sista stoppet så har jag återigen bara comhem, och som sagt, har på drygt 2 år haft 2 stora driftstörningar, den ena i ungefär 3 månader, den andra i 9 månader. Utöver det så loggade jag in och såg att jag totalt på drygt 2 år gjort 9 felanmälningar på bredbandet, så i snitt var 3:e månad är det något som inte fungerar bra.
Så nej, det finns inte en möjlighet i världen att kunna övertyga mig om att koax/docsis är en bra lösning. Den må funka utmärkt på vissa ställen, men jag har som sagt 100% failure-rate på 5 olika adresser i Stockholm så antingen har jag en extrem otur, eller så är tekniken lite si och så.
Det finns väl en anledning till att tele2 ville bli av med sitt coax nät Stackars BBB som köpte upp det.
Nätverksnörd
Fast har man fiber hem har man lika många felkällor endå. Fiberkonvertrarna är inte de mest välbyggda enheterna jag stött på (tex raycore). Det är bara i fallet med LAN du slipper en extra felpunkt i lägenheten och de flesta kör fiber hela vägen numera när man bygger nytt.
Jag är faktiskt förvånad att det inte har kommit hemmaroutrar med sfp port ännu istället för att få en fiberkonverter och en router från sin isp.
Men för att inte vara för offtopic
Docis kommer nog aldrig slå Ethernet i varken pris, bandbredd eller latency. Kan man få fiber så är det en bättre tjänst.
Skickades från m.sweclockers.com
Jag är faktiskt förvånad att det inte har kommit hemmaroutrar med sfp port ännu istället för att få en fiberkonverter och en router från sin isp.
Finns ju redan 10gbit med RJ45 och då behöver du inte SFP, det behövs bara med fiber och det skulle skapa ett helvete om kreti och pleti ska hålla på med fiberkablar.
Finns ju redan 10gbit med RJ45 och då behöver du inte SFP, det behövs bara med fiber och det skulle skapa ett helvete om kreti och pleti ska hålla på med fiberkablar.
Jag håller med. Skulle folk köpa SFP+ så kommer massor att göra fel. Det är inte bara att stoppa in vilken 10Gbps SFP som helst och det fungerar, utan de kör på lite olika frekvenser beroende på hur långt man ska köra osv. Jag hade förvisso kunnat tänka mig att ta in en SFP i min switch och sedan koppar till brandväggen, men jag ser liksom ingen poäng med det. Bättre då att min ISP är ansvarig för att det fungerar ända över till koppar.
(Dessutom hade det inte fungerat i mitt stadsnät då de kör ComHems tv-utbut över samma fiber, dock inte IP tv).
Men, ni kan väl inte på allvar ta ping eller traceroute som bevis. Rätt många saker är långsamma på att svara på ping (då det är väldigt lågprioriterat), vilket gör att det inte går att ta som ett bevis på hur låg latency man har. Speciellt routrar brukar kunna vara långsamma.
Det är inte ovanligt att man gör en traceroute och routrar i "mitten" har mycket högre latency än slutdestinationen. Tvärtom tycker jag att det händer väldigt ofta. Det är ju fullständigt omöjligt att det skulle hända om det inte vore för att routrarna ofta prioriterar ned pingsvar.
Fast hela poängen här var faktiskt att det ÄR fiber som är inkommande internet, att köra 10Gbase-T är inte så lätt på ett par kilometers avstånd
Om det var oklart: Min poäng var att fiber skapar andra problem om det går hela vägen upp i lägenheten, nämligen att folk inte kan hantera dem. Så då får man stå ut med en konverter från ISP eller så drar man koppar från källaren (som många gör) och det kan man idag göra så så stor kapacitet att det räcker och blir över. Därmed är SFP aldrig intressant, meningsfult eller ens specielt bra att köra hemma hos folk.. och därför så finns inga behov av SFP-hemmarouters.
Ett modem betyder inte att det är analogt, du behöver modem för att kunna köra fint 4G via USB också. Det sitter modem i din telefon som omvandlar digitala 4G signaler till data. Modem står helt enkelt för MOulator DEModulator.
Klart man inte ska, jag säger inte att Coax är bäst, jag säker bara att tekniken som sådan inte suger så mycket som du säger.
Man får inte blanda ihop tekniska begränsningar och kommersiella. Intressant att du kan tänka dig ha ComHem om dom erbjuder 500/500 fast tekniken alltså är skit
Jag har 500/50 och tycker inte det är något större problem. Jag använder alla mina publika fasta IPv4 adresser kan tilläggas..
Då skulle jag använda ComHems ersättningspolicy, du skulle alltså få gratis bredband till ComHem fixade problemet.
Tekniken verkar vara dyr att underhålla och bygga ut. Det tog ju comhem ungefär 9 månader att "splitta" stationen i två där jag
Ytterligare en blandning av teknik och kommersiell verksamhet i ditt inlägg. Om tekniken hade varit gratis tror du då att ComHem hade byggt ut på säg 3 dagar? Fiber är visst dyrt, har du köpt fiber? Ett par kilometer fiber kan kosta flera hundratusentals kronor, kolla själv på prisjakt vad 1m fiber kostar jämfört med coax.
[b]Detta med "fiber in i fastigheten" kanske finns på vissa ställen, men jag har fått förklarat för mig att det lika ofta kan vara koax som hela fastigheter delar på fram till dessa "stationer" innan ens data får komma ut på en fiber...
Jag har en fiber in i min bostadsrätt som ingen använder - du kan inte gissa varför? Jo den kostar för mycket. Jag skulle kunna få 100 Gigabit om jag vill, men om jag ska hyra den kommer det kosta mig 4-5000 i månaden +moms bara för fibern. Vi är 18 lägenheter i huset, om ComHem skulle hyra den fibern (Ja jag bor i Stockholm och Ja det är Stokabs fiber, och Ja de har monopol på fiber) skulle alltså deras kostnader bara för fibern vara över 300 Kr per lägenhet och månad, och då måste ALLA köra ComHem).. Så ja fiber är väldigt ... billigt. Jag skulle kunna hyra fibern själv, det har jag råd med, och skulle kunna hyra ut Internet till mina grannar, men jag har ett liv också
Ändå kul att du skriver att du faktiskt kan tänka dig ComHem om dom hade erbjudit 500/500..
Och angående ping:
Du hade tur, för mig tog det 1 år och 3 månader! Enda fördelen med deras koax teknik är att dom har ensam rätt på hela deras nätstruktur som möjliggör att dom kan felsöka snabbare, men bara för det så betyder det inte att dom är snabb med att ÅTGÄRDA problemen. Så ja, tekniken är ok, men det är så mycket skit bakom spakarna så det är skrämmande enligt mig!
Docis kommer nog aldrig slå Ethernet i varken pris, bandbredd eller latency. Kan man få fiber så är det en bättre tjänst.
Nä det kommer det inte men det kommer överleva *dsl. Visst, har man byggt lan-nätet i huset med 1gig-prylar så kommer docsis 3.1 att kunna slå det men inte med bättre ping eller pris. Koaxnät är dyra att driva och det är många felpunkter. Dessutom är koax ett joint medium och kör assymetriskt och ju fler modem som pratar destå sämre ping.
Dooh!
Nä det kommer det inte men det kommer överleva *dsl. Visst, har man byggt lan-nätet i huset med 1gig-prylar så kommer docsis 3.1 att kunna slå det men inte med bättre ping eller pris. Koaxnät är dyra att driva och det är många felpunkter. Dessutom är koax ett joint medium och kör assymetriskt och ju fler modem som pratar destå sämre ping.
Jag körde ADSL med en ping på 1ms utan som helst problem på Bostream/BBB och detta för över 10 år sen.
Du hade tur, för mig tog det 1 år och 3 månader! Enda fördelen med deras koax teknik är att dom har ensam rätt på hela deras nätstruktur som möjliggör att dom kan felsöka snabbare, men bara för det så betyder det inte att dom är snabb med att ÅTGÄRDA problemen. Så ja, tekniken är ok, men det är så mycket skit bakom spakarna så det är skrämmande enligt mig!
Har en jobbarkompis som fick fiber för ett år sen i Upplandsväsby. Internet visade sig vara nere i TVÅ veckor. Under resans gång fick han reda på att sin ISP inte ägde fibern, det var ett annat bolag, och inte ens det bolaget ägde den fysiska fibern, det var ett tredje bolag. Så det tog två veckor med felsökning till att komma fram till att det faktiskt var en dålig (fysisk) fiber.
Om det var oklart: Min poäng var att fiber skapar andra problem om det går hela vägen upp i lägenheten, nämligen att folk inte kan hantera dem. Så då får man stå ut med en konverter från ISP eller så drar man koppar från källaren (som många gör) och det kan man idag göra så så stor kapacitet att det räcker och blir över. Därmed är SFP aldrig intressant, meningsfult eller ens specielt bra att köra hemma hos folk.. och därför så finns inga behov av SFP-hemmarouters.
Tror nog inte riktigt du förstår att det är faktiskt SÅ det ser ut idag, inte i lägenheter, det är rätt ovanligt men däremot i villor. Alla villor som har fiber har faktiskt fiber rakt in i lägenheten, och det sitter faktiskt en fiberkonverterare och någon typ av switch i villan. Tror att poängen här är att det faktiskt skulle underlätta om det inte behövdes en fiberkonverterare. Precis som det inte krävs en extra pryl för kabelmodem eller xDSL.
Att fiber är svårare för gemene man bygger nog bara på en övertro till sin egen kompetens. Själv kör jag fiber för flera olika medier hemma, Ethernet, HDMI och FiberChannel. Allt i min lilla lägenhet på 40 kvadrat och jag ser mig inte som speciellt överkvalificerad fiberexpert.
Att fiber är svårare för gemene man bygger nog bara på en övertro till sin egen kompetens. Själv kör jag fiber för flera olika medier hemma, Ethernet, HDMI och FiberChannel. Allt i min lilla lägenhet på 40 kvadrat och jag ser mig inte som speciellt överkvalificerad fiberexpert.
Nej, det är krångligare. I ditt fall kan du enkelt köra 62.5my multimode som är billigast och klarar upp till 300/600m. Får du från ispn lär det vara single mode och det är betydligt längre avstånd.
Hur som helst vill ispn helst ha egen utrustning som man kan mäta mot. Felsökning mot dig där du har en random sfp är knappast en drömsituation.
Dessutom är det för de flesta dyrare med den lösningen. Hur många bredbandseoutrar har sfp?
Har själv fiber rakt in och en konverterare med inbyggd router (trådad och trådlös)... så det blir inte några extra enheter om man använder rätt grejer. (om din isp gör)
Problemet blir när han som gått på clasohlson och köpt "en internetsladd" ska koppla in en fiber, det kommer skapa enorma problem och gå av en massa fibrer när han och gelikar ska in och pilla. Något som ispn/nätägare aldrig kommer gå med på...
Min poäng ang hemma router med SFP port verkar inte framgått som jag tänkt mig.
För oss som redan har fiber hela vägen fram både villor och lägenheter. Vi har redan en fiber konverterade (ink sfp) från vår isp samt oftast en router. Jag menade att jag är förvånad att jag inte sett en lösning där ISPn skickar ut en router som har sfp port som då är populerad med sfp från ispn. Så man slipper ha två burkar.
Precis så som @Blk skrev så finns detta, det är bara jag som inte sett det.
Min poäng ang hemma router med SFP port verkar inte framgått som jag tänkt mig.
För oss som redan har fiber hela vägen fram både villor och lägenheter. Vi har redan en fiber konverterade (ink sfp) från vår isp samt oftast en router. Jag menade att jag är förvånad att jag inte sett en lösning där ISPn skickar ut en router som har sfp port som då är populerad med sfp från ispn. Så man slipper ha två burkar.
Precis så som @Blk skrev så finns detta, det är bara jag som inte sett det.
Ja, det är en annan sak, förutsatt då att den går att brygga för oss som vill ha egna grejor. Lite tveksamt kanske för de stadsnät som har iptv på egna vlan, för då blir det en mer komplex router som behövs.
Det hade som sagt inte fungerat hos vårt stadsnät som kör tv via fiber, som inte är ip-baserad, men det hade säkert fungerat på många ställen. Hos oss har man en foberkonverter med koax-utgång för tv.
Jag håller med dig. Coax är och förbli ett mycket bra transmissionsmedium, det är endast fiber som slår det i funktionalitet. Men det är sällan sånt som avgör vad som säljer till kunder tyvärr. Sedan att de felsta coax nät är, som du säger, delade försvårar det hela lite också.
Eftersom tom telia lägger ner PSTN koppar så nog cat(6a+?) ersätta det på det långa loppet. Men jag har svårt att se att vi behöver (på riktigt!) 10Gbit/s per hushåll inom 10år.
Ja, det är en annan sak, förutsatt då att den går att brygga för oss som vill ha egna grejor. Lite tveksamt kanske för de stadsnät som har iptv på egna vlan, för då blir det en mer komplex router som behövs.
Det hade som sagt inte fungerat hos vårt stadsnät som kör tv via fiber, som inte är ip-baserad, men det hade säkert fungerat på många ställen. Hos oss har man en foberkonverter med koax-utgång för tv.
Som poweruser skulle man då kunna tänka sig brygga wan/lan och låta IP-tv gå ut på sin port precis som vanligt. Eller ta sfpn och koppla in i en switch, Men det skulle säker skapa många trådar här på swec och allmän förvirring. Precis som i början när folk vill ersätta ISP routern när de har IP-tv.
På tal om det, ibland skulle man nog vilja kunna ställa in så att iptv vlanet var taggat på alla portar så man slipper dra flera sladdar om man ska koppla vidare på en switch. Och ännu bättre om IP-tv boxen plockade upp taggat och otaggat trafik eftersom de flesta switchar släpper igenom taggat även om de inte förstår det, ev skulle man tom kunna köra lägre MTU. Fast jag inser att detta kanske redan används, bara att jag inte vet om det
Nej, det är krångligare. I ditt fall kan du enkelt köra 62.5my multimode som är billigast och klarar upp till 300/600m. Får du från ispn lär det vara single mode och det är betydligt längre avstånd.
Det är iofs inte oftast en ISP som kommer med fibern, det gör ju ett stadsnät eller en lokal fiberleverantör. Det finns otroligt många olika sätt att leverera fiber, PON, WDM-PON, TWDM-PON, FTTH, FTTB, FTTdp och vilka av teknikerna som använder mm respektive sm har jag ingen aning om.
Hur som helst vill ispn helst ha egen utrustning som man kan mäta mot. Felsökning mot dig där du har en random sfp är knappast en drömsituation.
Så är det självklart, dessutom vill dom gärna provisiona sina tjänster själva och applicera sin egen QoS/CoS. Jag argumenterar inte för en ISP sida här.
Dessutom är det för de flesta dyrare med den lösningen. Hur många bredbandseoutrar har sfp?
Det var just det som var poängen, det finns inte många. Är man nörd som en annan så är det dock överkomligt att köpa en Juniper SRX eller motsvarande, finns en hel del appliances som är baserade på pFSense mm som har SFP portar. Nu har jag inte fiber in i huset så jag har inget behov av att köra fiber för detta. Däremot kör jag fiber från min lilla garderob där mina prylar står till min switch i vardagsrummet, att lägga en några mm tjock fiber blev inget större ingrepp, dessutom har jag en till fiber för HDMI konverteraren, där kan jag köra simplex fiber.
Finns det också, kolla på Inteno FG500...
Ett modem betyder inte att det är analogt, du behöver modem för att kunna köra fint 4G via USB också. Det sitter modem i din telefon som omvandlar digitala 4G signaler till data. Modem står helt enkelt för MOulator DEModulator.
Japp, men vad är det då? Det skickas ju uppenbarligen inte digitala 1:or och 0:or?
Du får gärna förklara eller länka hur det fungerar just i DOCSIS. Är det inte någon sorts radiomodulation?
Men återigen så väljer du att snöa in på fel sak, hela min POÄNG är att det just behövs ett MODEM.
När signalen ska in från ethernetkabeln i ena sidan av modemet, så ska den sen omvandlas för att kunna åka i COAX:en (hur den nu än åker). På andra sidan ska signalen i COAXEN återigen omvanldas för vidare transport.
Där ska den som i mitt fall trängas med andra konsumenters signaler och det är det som skapar kapacitetsproblemen.
Det är även denna omvandling som utan problem står för den större delen av pingen.
Returstörning är även nått jag har fått höra i 10 års tid. Har fortfarande inte orkat läsa på vad det betyder, men verkar vara nått som Comhem gillar att slänga sig med när saker och ting inte fungerar.
Samt att jag får ett modem som drar ström och alstrar värme, samt riskerar att gå sönder, och behöver bytas ut vid upgrade.
(Har tappat räkningen på antal modem jag fått från comhem under åren, säkert 10-15 stycken)
Pengarna detta har kostat hade man istället kunna lagt på installation av t ex LAN upp till lägenheten.
Här har ju även Comhem fått byta sin DOCSIS-utrustning, både stationer och modem hos kunder. Jag började med 0,5Mbit på stjärntv-tiden och nu senast är det "upp till" 500Mbit. Jag är övertygad om att min kusins BRF som installerade BBB LAN samtidigt som jag fick stjärntv (sent 90-tal) har haft lägre kostnader för den installationen, än vad det har kostat Stjärntv/upc/comhem att bygga ut och uppgradera deras DOCSIS-system i det huset jag då bodde i fram till att idag kunna stödja 500Mbit.
Hur man kan försöka argumentera att detta är bättre än en enskild/egen ethernetkabel hela vägen förstår jag inte.
Klart man inte ska, jag säger inte att Coax är bäst, jag säker bara att tekniken som sådan inte suger så mycket som du säger.
Man får inte blanda ihop tekniska begränsningar och kommersiella. Intressant att du kan tänka dig ha ComHem om dom erbjuder 500/500 fast tekniken alltså är skit
Jag har 500/50 och tycker inte det är något större problem. Jag använder alla mina publika fasta IPv4 adresser kan tilläggas..
Jag sa inte _nöjd_. Jag sa _mindre missnöjd_.
Återigen missar du målet. Du sa att det fanns gigabit och åter gigabit i kapacitet, om det nu finns det, varför kan dom inte erbjuda mer än 50Mbit upstream?
Då skulle jag använda ComHems ersättningspolicy, du skulle alltså få gratis bredband till ComHem fixade problemet.
Japp, jag fick samtliga pengar tillbaka.
Men vad spelar det för roll? Under flera år kunde jag varken streama eller spela online, den tiden får jag aldrig tillbaka.
Att jag fick pengarna tillbaka gjorde ju inte mig nöjd, jag vill ha en fungerande internetuppkoppling.
Ytterligare en blandning av teknik och kommersiell verksamhet i ditt inlägg. Om tekniken hade varit gratis tror du då att ComHem hade byggt ut på säg 3 dagar? Fiber är visst dyrt, har du köpt fiber? Ett par kilometer fiber kan kosta flera hundratusentals kronor, kolla själv på prisjakt vad 1m fiber kostar jämfört med coax.
Ja, men ändå så lyckas fastighet efter fastighet att dra in fiber/lan?
Jag har i min fastighet en "svartfiber" hela vägen in i källaren, det är Stockholms stad / stokab som har bekostat den.
Problemet nu är att fastighetsägaren vägrar betala för att sätta en switch i källaren och dra LAN upp till lägenheten.
Jag har även erbjudit mig att bekosta det åt dom, men då sa dom nej för att "det blir ändå krångligt".
Utöver det så har Telia ett ramavtal med fastighetsägarna så kostnaden skulle bli ungefär 180:- + moms per månad och hushåll för 700/700 Mbit.
Men visst, att betala runt 350 spänn för ett Comhem 100/10 som får pingspikes, har kapacitetsproblem samt går ner var 3:e månad verkar väldigt mycket vettigare....
Har även en god vän som på 2 månader(!) gick från upphandling till installation av fiber / lan i den BRF han flyttade till.
Då ingick det att dom drog fiber in i fastigheten från närmsta brunn, samt dra LAN upp till varje LGH och switch i källaren. Ska kolla vad det kalaset gick på och återkomma.
Jag har en fiber in i min bostadsrätt som ingen använder - du kan inte gissa varför? Jo den kostar för mycket. Jag skulle kunna få 100 Gigabit om jag vill, men om jag ska hyra den kommer det kosta mig 4-5000 i månaden +moms bara för fibern. Vi är 18 lägenheter i huset, om ComHem skulle hyra den fibern (Ja jag bor i Stockholm och Ja det är Stokabs fiber, och Ja de har monopol på fiber) skulle alltså deras kostnader bara för fibern vara över 300 Kr per lägenhet och månad, och då måste ALLA köra ComHem).. Så ja fiber är väldigt ... billigt. Jag skulle kunna hyra fibern själv, det har jag råd med, och skulle kunna hyra ut Internet till mina grannar, men jag har ett liv också
Då har du bara gjort dålig research.
Morsan har Ownit 100/100 i en fastighet där dom har 20 lägenheter, har för mig dom betalar knappt 200:- per lgh/mån.
Ändå kul att du skriver att du faktiskt kan tänka dig ComHem om dom hade erbjudit 500/500..
Återigen, nej. Jag sa "mindre missnöjd".
Enda skälet till att jag kör Comhem är att jag har tre alternativ:
ADSL, 4G, Comhem.
Av de 3 är Comhem det minst dåliga.
Ett till räkneexempel:
http://www.fastighetsagarna.se/stockholm/for-medlemmar/forman...
Där har du prisuppgift på Telias ramavtal.
Din storlek av BRF skulle alltså ha hamnat på 144:- + moms per LGH och månad = 180 kronor
500/50 från Comhem kostar 599 per månad. Det ger alltså en besparing på 419:- i månaden, vilket ger ungefär 5000 kronor på ett år.
Jag skulle vilja påstå att kostnaden för att dra in LAN till varje lägenhet från källaren tjänas in rätt fort. Samtidigt får du en lina som förmodligen både är stabilare och snabbare (14x upstreamhastigheten)....
Sen ska fibern in, men där verkar du ha dålig koll likaså. Kolla runt här på forumet så ser du många trådar om folk som drar fiber till sina BRF och villor.
Har återigen en polare som drog fiber till villan när Telia var där, kostnaden var i runda slängar 20 000:- för installation. (Då inkluderade det att gräva från närmsta brunn fram till tomtgräns samt blåsa fiber och sätta en fiberadapter i källaren. Inga miljoners miljarder här inte!)
Sen kör dom på http://www.oppenfiber.se/tjanster, tyvärr rätt dyrt men fortfarande bättre priser än Comhem.
XOXO,
Bassebaba
Edit:
Här har du en BBK från nyss. Ingen katastrof. Men kör jag dagtid får jag utan problem runt 110/11 och runt 9-10 ms.
Mao så torskar jag 20 Mbit downstream, 2 Mbit upstream och ökar min ping med runt 50%, kvällstid.
Någon form av kapacitetsbrist mao. Frågan är då hur en 500/50 lina i mitt område skulle "orka" när jag inte ens får ut mina 100/10Mbit...
Men som sagt, alternativen är 4G och ADSL, så inte så mkt att göra åt saken, bara gilla läget eller flytta

Och med detta vill du säga??
Japp, men vad är det då? Det skickas ju uppenbarligen inte digitala 1:or och 0:or?
Du får gärna förklara eller länka hur det fungerar just i DOCSIS. Är det inte någon sorts radiomodulation?
Det är precis så det fungerar - Men nu är det lite OT och om du vill verkligen lära dig så finns wikipedia.
Men återigen så väljer du att snöa in på fel sak, hela min POÄNG är att det just behövs ett MODEM.
När signalen ska in från ethernetkabeln i ena sidan av modemet, så ska den sen omvandlas för att kunna åka i COAX:en (hur den nu än åker). På andra sidan ska signalen i COAXEN återigen omvanldas för vidare transport.
Där ska den som i mitt fall trängas med andra konsumenters signaler och det är det som skapar kapacitetsproblemen.
Så du tror verkligen att du är ensam om att ha 100 Gigazigatrilonisar bit/s om du kör Ethernet? Jag får MER kapacitet än jag betalar för med ComHem, runt 520 Mbit/s i download. Och jag bor mitt i fucking Stockholm där det bor runt en MILJON människor som slåss om bandbredden.
Sen ska fibern in, men där verkar du ha dålig koll likaså. Kolla runt här på forumet så ser du många trådar om folk som drar fiber till sina BRF och villor.
Har återigen en polare som drog fiber till villan när Telia var där, kostnaden var i runda slängar 20 000:- för installation. (Då inkluderade det att gräva från närmsta brunn fram till tomtgräns samt blåsa fiber och sätta en fiberadapter i källaren. Inga miljoners miljarder här inte!)
Tror inte du lästa vad jag skrev, jag har alltså REDAN fiber, den är REDAN inne i fastigheten. Fler frågor?
För övrig så är jag grundare av Allt Om Bredband och började lagra resultatet från "TP-Test" (ja det var innan bredbandskollen) i en databas och visade det i resultatet efter bredbandsleverantörerna på min site - Det var 10 år sen..
BasseBaba: En "returstörning" uppstår när en skada någonstans i kabeltv-nätet's skärmning gör att någon ikringliggande utrustning lyckas "sända" in på samma frekvenser som modemen sänder på, då får man packetloss. Om man har dålig kontraktering av sitt antennuttag och sätter en babymonitor bredvid uttaget kan sånthär uppstå då dom sänder på iaf delar av samma frekvenser som kabelmodemen gör. Det behöver inte vara uteslutande antennuttag som är orsaken utan någon avskavd isolation på huset stamkabel, skåp där förstärkare sitter inte är korrekt avskärmade, trasiga förstärkare osv osv osv. Ofta rätt svår att snoka reda på trots bra verktyg. Kabeltvnäten kan "läka in" på många ställen samtidigt men det är inte alls säkert att det är de 3 fel man hittar först som är orsaken till varför modemen mår dåligt, dessutom brukar sånnahär störningar komma och gå så försvinner störningen när man åtgärdat ett fel kan man tro att felet är borta för att sedan ett tag senare visa sig igen.
Utöver att det är lite mekigt att bygga ut koaxnät vid kapacitetsproblem så är returstörningar en av de största akilleshälarna med koax. Iom att det under en koaxlänk kan ligga massor med antennuttag så kommer en störning på tex "min kabel" också resultera i att grannar får fel tyvärr. Stjärntv/upc hade en apparatur förr för att spåra sånthär till individuella antennuttag men tyvärr fungerade den rätt knackigt. Samma apparatur gjorde det möjligt att leverera bredband och analog betaltv till en specifik lägenhet. Stjärntv/upc styrde ju det så, beställde man bredband till en adress gick det inte att bara ta med modemet till en kompis som inte hade bredband och koppla in just pga denna apparatur. Dessutom tror jag inte denhär utrustningen hanterade de höga frekvenser som comhem använder numera för att få ut 500mbit osv.
Dooh!
- Wordle på svenska - ordlig.se9,3k
- GPD:s Steam Deck-utmanare kräver 180-wattsladdare10
- Bilder på ditt senaste inköp (2025) [inga produktbilder]969
- VPN-rush när Storbritannien inför ålderskontroller48
- Möjligen trasigt nätverkskort?68
- Kinesiskt grafikkort når RTX 5060‑nivå60
- Standoffs ATX0
- Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO20k
- Elektronik köpt utomlands - CE märkning?0
- Windows Update3
- Säljes Steelseries Arctis Gamebuds, PS5 Dual Sense