Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad är "naked mount distanser" ?

http://www.coolerkit.se/shop/ek-supremacy-precisemount-3683p....

som killen innan redan länkat:) kolla på bilderna hur det skall se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad är "naked mount distanser" ?

det? http://www.coolerkit.se/shop/ek-supremacy-precisemount-3683p....

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

Naked Ivy mount verkar tyvärr inte finnas i lager hos varken Inet el Coolerkit men finns iaf i EU.

https://www.ekwb.com/shop/ek-supremacy-precisemount-add-on-na...

https://www.caseking.de/ek-water-blocks-ek-supremacy-precisem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

http://www.coolerkit.se/shop/ek-supremacy-precisemount-3683p....

som killen innan redan länkat:) kolla på bilderna hur det skall se ut.

Skrivet av fark:

Naked Ivy mount verkar tyvärr inte finnas i lager hos varken Inet el Coolerkit men finns iaf i EU.

https://www.ekwb.com/shop/ek-supremacy-precisemount-add-on-na...

https://www.caseking.de/ek-water-blocks-ek-supremacy-precisem...

Jag kan alltså inte använda det fäste som jag haft tidigare till min H80i?

http://images.hardwarecanucks.com/image/akg/water_cooling/h10...

Visa signatur

OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem

http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2013/06/08/ek-suprem...

Kanske går att modifiera men behöver nog maskinverkstad för precision?

EK's Naked Ivy kit är gjort för att kylare/block ska ligga an emot kärnorna utan IHS på plats, dvs gjord för att använda utan IHS på plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag kan alltså inte använda det fäste som jag haft tidigare till min H80i?

http://images.hardwarecanucks.com/image/akg/water_cooling/h10...

jag tror det där naked mount har räknat ut hur pass lågt lägsta punkten för chippet är så om du monterar på en vanlig kylar anordning och drar på så lär chippet spricka skulle ja nog gissa på.

edt: dåligt formulerat kanske men det jag menar är dessa speciella kit är liksom gjorda för en cäldigt precis mount där man inte har en chans att spänna till så pass att det börjar trycka på chippet som leder till att det spricker.. så som andra distanser som kommer med AIO kan möjligtvis göra om de inte ett stop som är paralellt eler ovanför chippet.

Hoppas det blev lite lättare att förstå

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

jag tror det där naked mount har räknat ut hur pass lågt lägsta punkten för chippet är så om du monterar på en vanlig kylar anordning och drar på så lär chippet spricka skulle ja nog gissa på.

edt: dåligt formulerat kanske men det jag menar är dessa speciella kit är liksom gjorda för en cäldigt precis mount där man inte har en chans att spänna till så pass att det börjar trycka på chippet som leder till att det spricker.. så som andra distanser som kommer med AIO kan möjligtvis göra om de inte ett stop som är paralellt eler ovanför chippet.

Hoppas det blev lite lättare att förstå

Hej, tack för svar!

Jag förstår precis hur du menar. Hm... Svårt att veta hur jag ska gå vidare med detta, vad som är mest safe. Kanske borde jag först ta en noga titt på IHS och se hur pass platt den är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://s9.postimg.org/gfl7k3j4f/IMG_20160822_175715.jpg
https://s14.postimg.org/mau3rhic1/IMG_20160822_175706.jpg
https://s10.postimg.org/gxwwdd1bt/IMG_20160822_170232.jpg
https://s4.postimg.org/bfej9une5/IMG_20160822_170219.jpg

Såhär såg det ut efter att jag väldigt noga rengjort, polerat med det svintoaktiga naterialet och lagt på ny kylpasta

Obs bilderna är i omvänd ordning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det ser ju bra ut, va skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det ser ju bra ut, va skumt.

Tycker du det, okej kanske något bättre än igår, men spridningen på ihs från kylare är väl inte klockren?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tycker du det, okej kanske något bättre än igår, men spridningen på ihs från kylare är väl inte klockren?

Men delid ser bra ut, kan du ha problem med "loose" mounting av corsair pumpen? Sitter den löst och lätt att vrida när den är monterad? Kanske du behöver plast bricka på baksidan moderkortet. Alternativt prova en luftkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Men delid ser bra ut, kan du ha problem med "loose" mounting av corsair pumpen? Sitter den löst och lätt att vrida när den är monterad? Kanske du behöver plast bricka på baksidan moderkortet.

Pumpen har jag vickat på flera gånger, den sitter helt perfekt känns det som

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Pumpen har jag vickat på flera gånger, den sitter helt perfekt känns det som

Stumt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ja precis, lagom hårt helt enkelt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

ser ut som ett bra delidd jobb så jag fattar inte va problemet är.

Hade samma problem som jag löste genom att slipa ordentligt. Men vettefan här alltså.. det ser ju jätte bra ut :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ja precis, lagom hårt helt enkelt

Du har ingen annan kylare att testa med? jag har inge mer förslag en så. Det du kan testa om pumpen sitter för löst är att du lägger tryck på den med din hand och kollar om tempen sjunker.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att IHS flyttade på sig när du låste fast den i sockeln?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det är inte så att IHS flyttade på sig när du låste fast den i sockeln?

Kanske en millimeter max, men den har i princip suttit som den ska. Man kan se det på gamla linjer av lim på kretskortet.

Funderar på att hitta en kopparbit och använfa som ihs?

https://postimg.org/image/pmgi8rtmj/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

ser ut som ett bra delidd jobb så jag fattar inte va problemet är.

Hade samma problem som jag löste genom att slipa ordentligt. Men vettefan här alltså.. det ser ju jätte bra ut :S

Kan prova att slipa mer, glänste den väldigt mycket när du slipade?

Skrivet av Silcan:

Du har ingen annan kylare att testa med? jag har inge mer förslag en så. Det du kan testa om pumpen sitter för löst är att du lägger tryck på den med din hand och kollar om tempen sjunker.

Har tyvärr ingen mer kylare. Har även provat flera gånger att trycka på pumpen, men samma temps ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ingen som bor i Karlstad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kan prova att slipa mer, glänste den väldigt mycket när du slipade?

Har tyvärr ingen mer kylare. Har även provat flera gånger att trycka på pumpen, men samma temps ändå

ne.. alltså du kommer aldrig få det att glänsa me de där svarta svinto materialet...

du kör med Coolab ultra va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

ne.. alltså du kommer aldrig få det att glänsa me de där svarta svinto materialet...

du kör med Coolab ultra va?

Hade ultra ja, men den tog slut efter tredje appliceringen.

Nu kör jag med noctua NT-H1

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej...

Detta är nog en av de mer skämmiga trådarna ni kommer ta del av från mig. Kort historia lång så har jag genomfört en delid på min 3570K. Processen gick smärtfritt, inget att klaga på. Jag rengjorde IHS och processor från lim och kylpasta. Därefter la jag processorn i sockeln och applicerade Liquid Ultra. Slutligen la jag tillbaka IHS och förslöt låset till sockeln varsamt.

Problemet jag har haft nu i tre timmar är att processorn ligger i 60 grader i idle! Jag har monterat om kylare säkert FEM gånger samt monterat om IHS säkert två gånger.... Något är det som verkligen inte får kontakt. Jag har provat olika stora riskorn, men även smeta ut kylpastan som jag vanligen alltid brukar göra. Vad jag noterat alla de gånger som jag lyft på kylaren är att det inte har så där klockren kontakt som den borde ha. Men hur kan det komma sig när jag trycker med ena handen som fasen medan jag skruvar med den andra. Har IHS sjunkit rent fysiskt någon millimeter på grund av min delid??

Just nu är jag otroligt trött i huvudet och rygg av allt mecklande, och ber någon med lite mer erfaren om hjälp...

applicerade du CLU både på kärnan och undersidan av IHS? ...kan bli lite dålig vidhäftning om man inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

applicerade du CLU både på kärnan och undersidan av IHS? ...kan bli lite dålig vidhäftning om man inte gör det.

Nej, bara liquid under IHS, och under kylaren vanlig noctua nt-h1

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hade ultra ja, men den tog slut efter tredje appliceringen.

Nu kör jag med noctua NT-H1

när du va klar med slipningen hur tog du bort smutset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av criscros:

när du va klar med slipningen hur tog du bort smutset?

Japp, torkade bort med kemisk ren bensin på ihs och kärna

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har en idé. Råkade precis utför det själv nämligen. Jag tror att din pump inte snurrar av någon anledning. För min del berodde det på att när jag skruvade ner den "max" som man ska så gjorde det att pumpen stannade så jag fick lossa alla fyra skruvarna ca 2 varv. Har du kollat i bios om du får upp något varvtal på pumpen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trhuster:

Jag tror jag har en idé. Råkade precis utför det själv nämligen. Jag tror att din pump inte snurrar av någon anledning. För min del berodde det på att när jag skruvade ner den "max" som man ska så gjorde det att pumpen stannade så jag fick lossa alla fyra skruvarna ca 2 varv. Har du kollat i bios om du får upp något varvtal på pumpen?

Jag trodde att det var kylaren ett tag, men alltmer tyder det på att den är fullt funktionell.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter mycket funderande och en rejäl gnutta ångest har jag kommit fram till att prova att hitta en kopparbit i samma storlek som kärnan för att på så sätt höja upp kontaktytan så att kylaren får kontakt.

https://s3.postimg.org/q1efmxjpf/IMG_20160822_192124.jpg

Är detta idioti eller kan det fungera?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Då jag är lite oerfaren kring detta så vill jag bara dubbelkolla med er vad jag ska göra för att lösa detta väldigt onödiga problem...

1. Först och främst ville några av er ha bilder på hur hela misären ser ut
2. Skulle jag lappa processorkärnan samt undersidan av IHS, översidan av IHS också??
3. Anser ni alltså att jag borde prova kylaren direkt mot processorkärnan?

2. Lappa inte processorkärnan som någon sa du skulle göra, för då slipar du sönder kislet och cpu funkar inte mer och du behöver inte lappa undersidan av ihs.
Översidan som ligger mot cpu kylaren ska du lappa.