Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Hej vet ni vilka musik streamingtjänster som stöder ASIO?

Permalänk
Medlem

Vilken musik lämpar sig väl att testa nya lurar med? Har blandat lite klassisk musik, Queen, Infected Mushroom, Pink Floyd etc hitintills och är inte missnöjd med valet. Men vad är era bästa val för att avnjuta med en whisky och bra lurar?

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: Är du verkligen säker på att du vet vad du söker?
Sist jag kollade så var ASIO en form av drivrutin.
Eller är jag ute och cyklar och har missat något?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Vilken musik lämpar sig väl att testa nya lurar med? Har blandat lite klassisk musik, Queen, Infected Mushroom, Pink Floyd etc hitintills och är inte missnöjd med valet. Men vad är era bästa val för att avnjuta med en whisky och bra lurar?

Jag tycker att blues/jazz fungerar riktigt bra.

Bill Wither's greatest hits duger också.

En annan rekommendation är "Interloper" av Carbon Based Lifeforms, fantastiskt.

... och Sphongle (kan hålla på hur länge somhelst)

Inväntar med spänning mina nya Denon AH-MM400, som ska paras med en O2 ODAC (senare Dragonfly Red för portabelt bruk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Recomposed: The four seasons med Max Richter. Fantastisk skiva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Det är en fråga jag kan tycka förtjänar en egen tråd
Lägg gärna upp en!

(om jag ska vara lite krass: ärligt talat så är väl den här tråden är stor och svullen nog som den är, så den behöver kanske inte fyllas med sidor av låtförslag? Inget illa ment alls!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ok, nu börjar det brännas; mina TH-X00 PH ligger och väntar på mig på posten.

e: Hämtade!

Permalänk

@backspace: Asio är en drivrutin JA men min DAC använder asio i läge 2 och då behöver den asio för att det ska komma musik genom den.

Permalänk
Medlem

@Khers: Jag åkte på tullavgift... yay? =(

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Ni får återkomma om ljudet på TH-x00

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Sir Gaben:

@backspace: Asio är en drivrutin JA men min DAC använder asio i läge 2 och då behöver den asio för att det ska komma musik genom den.

Med Fidelify får du Asio eller Wasapi från Spotify. Annars är det väl Tidal som gäller.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

@Mumu55: Vet du vart det står om Asio för Tidal?

Permalänk
Medlem

@Sir Gaben: Intressant. Ska ta och läsa på lite om detta under kvällen. Tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Khers: Jag åkte på tullavgift... yay? =(

Jag med, men det hade jag räknat med. Stora paket som måste hämtas ut, med korrekt deklarerat värde (vilket Massdrop för det mesta lyckas med, numer) har enl min erfarenhet ~0% sannolikhet att slippa tull och moms... Men det är klart att jag spenderat 1100 på roligare sätt

Permalänk
Medlem

@Khers: Å tusan, jag hade faktiskt hoppats på att jag var ensam om att bli drabbad men där ser man.

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Sir Gaben:

@Mumu55: Vet du vart det står om Asio för Tidal?

Hmm kanske bara Wasapi som stöds? Så länge sedan jag körde Tidal.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

@CROE, @oatp1b1:
Tackar. Sitter och provar mig fram nu.
@Roger W:
Tänkte bara just i syftet att testa headset. Men det har du helt rätt i, så vi tar inte det här.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Rekordmedlem

Hur kan en strömningstjänst stödja ASIO ? Eller menas det att deras klient stödjer ASIO ?
Jag har svårt att förstå hur man ska kunna strömma musik via internet och få det att fungera men om man buffrar musikdatan i klientdatorn och matar ut den till ljudkortet via ASIOdrivrutin så kanske nån kallar det att strömma med ASIO ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Nu använder jag Fiedelfy vilket funkar bra.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ja, jag skulle ju läsa på lite om det där igår men jag har haft annat för mig så jag har inte satt mig in i det hela.
Men om du har lust att göra det och sammanfatta så gärna.

Men är ASIO och WASAPI ens nödvändigt i Windows 10? Jag vet ju med mig att förr (äldre versioner av Windows) så var väl inte ljuddrivrutinen den bästa i operativsystemet om man t.ex var ute efter bit-perfekt.

Själv så använder jag inte Windows så himla mycket men jag har väl inte hört eller läst något negativt alls om deras ljuddrivrutin i Windows 10.

Lägger till följande: http://www.henryaudio.com/uploads/fact_sheet_mkII.pdf

Visa signatur

Permalänk

@backspace: Inte nödvändigtvis men min Henry Audio dac använder asio av någon anledning i läge 2.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av backspace:

@mrqaffe: Ja, jag skulle ju läsa på lite om det där igår men jag har haft annat för mig så jag har inte satt mig in i det hela.
Men om du har lust att göra det och sammanfatta så gärna.

Men är ASIO och WASAPI ens nödvändigt i Windows 10? Jag vet ju med mig att förr (äldre versioner av Windows) så var väl inte ljuddrivrutinen den bästa i operativsystemet om man t.ex var ute efter bit-perfekt.

Själv så använder jag inte Windows så himla mycket men jag har väl inte hört eller läst något negativt alls om deras ljuddrivrutin i Windows 10.

Win har valt 48kHz som standardsamplingfrekvens och omsamplingen av musik var inte alltid lyckad och det skedde ju alltid eftersom inga kommersiellt tillgängliga normal musikinspelningar använder 48kHz men omsamplingen har blivit bättre, men det var förr en del trixande för att få ut bitperfekt musik idag kan man väl mer diskutera om det behövs, de hörbara skillnaderna i kvalitet är mycket små om ens några.

Men jag var mest nyfiken på hur man kan säga att en strömningstjänst använder ASIO, jag förstår inte hur det skulle kunna fungera om det verkligen handlar om strömmande data och inte nån lokalt buffrad musikdata men man kanske kallar det strömmande även om det inte riktigt är det. Musiktjänsten kan ju inte kontrollera internet och är det ASIO mellan klientprogrammet och ljudkortet så borde det bli hackigt i stället för flyt, ASIO borde vara en stor nackdel om det handlar om en strömningstjänst och dessutom är låg latens tämligen oviktigt om det handlar om musikuppspelning, det finns tom riktigt bra dacar som lägger till 4 sekunders latens bara för att man vill minska jitter genom att buffra dataströmmen och precisionsklocka den innan omvandlingen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Nej, det var ju det jag reagerade på också.
Det skickas ju 1or och 0or, det går ju inte vifta med en magisk DAC-stav och få fram regnbågar och rosa enhörningar.

Edit: Det blir nog till att beställa hem att par kuddar av velour till Fostexlurarna. Jag har suttit många timmar med dessa sen igår och jag kommer på mig själv med att lätta på lurarna från öronen lite då och då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att ha lyssnat på mina th-x00 ph en stund kan jag säga att jag blev uppriktigt förundrad till att börja med. Om inte jag missminner mig skrev Massdrop att ph skulle vara neutrala lurar när de ursprungligen annonserade dem och att den stora skillnaden skulle vara någon del i frekvensspektrat där mahognyversionen hade en oönskad resonans eller liknande.

Det stod emellertid ganska snart klart att ph inte är speciellt neutrala. Inte alls, faktiskt. Jämfört med mina k550 är ph ganska bastunga doningar. Det skall dock inte misstolkas som att de låter som ungdomshörlurar som mest bara spelar bas och diskant, men med tanke på vad jag hade väntat mig blev jag en aning ställd av deras signatur.

Efter en liten längre stunds lyssnande började jag acceptera basens närvaro och började ganska omgående uppskatta lurarna för vad de erbjöd. Den lite varma ljudsignaturen passar egentligen min musiksmak ganska bra; jag lyssnar nästan uteslutande på olika former av rock och rock mår sällan dåligt av lite mer väl kontrollerad bas.

Steget upp från k550 är i mina öron ganska stort, men det återspeglar knappast prislappen. Det är väl dock knappast någon nyhet i hifi-sammanhang som kan vara det område där man får minst tillbaka per investerad krona Byggkvaliteten känns dock åtminstone dubbelt så bra som k550 och liknar mer mina b&w p5, men jag slipper vara ängslig för sladden som på p5. Sladden är dock för fet och för lång och jag önskar verkligen att de erbjudit dem med löstagbar sladd, likt Fostex nyligen annonserade th-610. Det faktum att min Mojo bara har 3.5mm-ingång gör dessutom att kontakten ser smått bisarr ut, med sina dryga 10 cm.

Permalänk
Medlem

@Khers: Kul med intryck.
Jag finner faktiskt kabeln mycket trevligare än t.ex den standardkabel som sitter på mina Audeze-lurar.
Det är en bra längd på Fostexkabeln, materialet och formen på den passar mig väldigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Blev ett par begagnade Sennheiser HD 650, riktigt nöjd, äntligen något som får mig headbanga lite smått till musiken igen. Sist var det ett par golvhögtalare vid namn Audiovector K3 Signature. Nu mera bara, i stort sett, hörlurar.

Permalänk
Medlem

@backspace: Audeze är väl dock kända bland annat för att deras medföljande kablar inte är något att hänga i granen. Åtminstone läste jag mer än en kommentar kring det när jag gick och drömde om att skaffa ett par LCD2or. Egentligen tycker jag väl kabeln är helt ok, men med tanke på att jag har Mojon antingen framför mig på skrivbordet eller i knät i fåtöljen skulle jag uppskattat att ha möjligheten att ha en kortare kabel. En 1.5m lång kabel med 3.5mm hade varit mumma.

Hur tycker du PH står sig mot LCD2? Är du nöjd med dem båda, eller kommer du sälja något par nu? Suget efter ett par LCD2 är fortfarande stort i mig, men jag har hitintills inte lyckats rättfärdiga att spendera så mycket stålars på hörlurar. Om jag inte missminner mig påminner PH och LCD2 en del om varandra i karaktären, men LCD2 är kanske än mörkare?

Permalänk
Medlem

Hej
Jag funderar på att köpa ett par headphones. Jag hittade då Tesoro Kuven Angel för ca. 300kr. De ser lite plastiga ut men jag såg några reviews som sa att ljudet var helt och och den hade noice cancelling vilket alltid är ett plus. Är det värt pengarna eller ska jag vänta ett tag och bara köra på mina ironman earbuds tills jag har råd med några bättre headphones?

Permalänk

Hejsan jag har en fundera på att uppdatera min fiio e10k till en Henry Audio är det något som skulle göra att ljudet låter bättre i mina dt 770 80 ohm ?

Permalänk
Medlem

Tänk på att det bara är en DA-omvandlare, medan E10K är både DA-omvandlare och förstärkare. Troligtvis kommer du inte att märka någon skillnad på ljudet. Köp nya lurar istället.