Snabbtest: Doom med Vulkan

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Doom med Vulkan

Blixtsnabba Doom fick tidigare i sommar stöd för Khronos Group-byggda Vulkan, vilket självklart intresserar redaktionen. Häng med på ett snabbt prestandatest i det nya gränssnittet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade varit mer intressant om ni hade testat lite low-end/Äldre cpu:er också, alternativt klockat ner kraftigt. Intressanta är ju hur mycket CPU-overhead vi slipper.

Men kul att se en lyckat implementation i alla fall, jämfört med de halvtaskiga Dx12 implementationer vi sett sista tiden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tack för detta test!

Finns det någon skillnad på TSSAA och andra AA-lägen i Doom på Nvidia och AMD? (För jag antar att det finns andra att välja på.)

Permalänk
Medlem

Furys prestation i 4K är intressant. Beror det på HBM eller vad tror man?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Furys prestation i 4K är intressant. Beror det på HBM eller vad tror man?

Verkar generellt som "close to metal" API-er ger bättre prestandavinster på AMDs kort*, i alla fall från 3xx serien och up, har sett blandade resultat för 7xxx och 2xx serien, men även där görs prestandavinster. NVidias maxwell verkar inte trivas lika bra, och även den nya arkitekturen i 1xxx serien verkar inte ha fått samma boost som amds kort i DX12/Vulcan spel. Ingen aning dock om det är någonting med drivrutinen eller om hårdvaran inte är byggd för det. Ska bli intressant att se hur detta utvecklas framöver, det är bli en viktig faktor för försäljningen beroende på hur bra och i vilken utsträckning de nya APIerna börjar implementeras i spel kommande året.

* Frågan är ju dock om det är för att AMDs kort underpresterar i DX11/OpenGL eller för att nvidias kort underpresterar i DX12/Vulcan.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar generellt som "close to metal" API-er ger bättre prestandavinster på AMDs kort*, i alla fall från 3xx serien och up, har sett blandade resultat för 7xxx och 2xx serien, men även där görs prestandavinster. NVidias maxwell verkar inte trivas lika bra, och även den nya arkitekturen i 1xxx serien verkar inte ha fått samma boost som amds kort i DX12/Vulcan spel. Ingen aning dock om det är någonting med drivrutinen eller om hårdvaran inte är byggd för det. Ska bli intressant att se hur detta utvecklas framöver, det är bli en viktig faktor för försäljningen beroende på hur bra och i vilken utsträckning de nya APIerna börjar implementeras i spel kommande året.

* Frågan är ju dock om det är för att AMDs kort underpresterar i DX11/OpenGL eller för att nvidias kort underpresterar i DX12/Vulcan.

Som jag förstått på forumet har Nvidia lyckats få ut så mycket prestanda som korten egentligen är kapabla till och det är en anledning att vi inte ser någon direkt vinst i DX11-DX12.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Som jag förstått på forumet har Nvidia lyckats få ut så mycket prestanda som korten egentligen är kapabla till och det är en anledning att vi inte ser någon direkt vinst i DX11-DX12.

Ja, min ovetenskapliga hypotes är ju att AMD har haft dåliga drivrutiner/optimeringar i DX11 och nu när drivrutinen är "close to metal" så får vi se vad hårdvaran faktiskt går för. Men som sagt jag har inga belägg för detta.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det är intressant att se hur 280x slår 780 ti, ett kort som egentligen slåss med 290x vanligtvis.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Verkar som FuryX's samtliga 4096 SP jobbar i 4K. Kanske samma anledning till varför Pascal Titan X är mycket bättre i Vulkan än GTX 1080 (flera cores, större nytta med parallellrendering)?

Permalänk
Medlem

Sjukt spännande för er AMD-ägare! Som 970-man är det här mindre kul...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Wow! ett 480 med Vulkan presterar som ett Titan x med Opelgl

Permalänk
Inaktiv

Gamla HD 7970 lever fortfarande, skulle ha varit roligt ifall Sweclockers tog med GTX 680.

Permalänk
Inaktiv

Någon som har koll på grafikskillnader i spelet mellan Geforce och Radeon? Jag tycker mig se det nämnas att det skiljer grafikmässigt emellanåt och att spelet ska se bättre ut på Radeon. På samma inställningar dvs.

Skrivet av BrottOchStraff:

Verkar generellt som "close to metal" API-er ger bättre prestandavinster på AMDs kort*, i alla fall från 3xx serien och up, har sett blandade resultat för 7xxx och 2xx serien, men även där görs prestandavinster. NVidias maxwell verkar inte trivas lika bra, och även den nya arkitekturen i 1xxx serien verkar inte ha fått samma boost som amds kort i DX12/Vulcan spel. Ingen aning dock om det är någonting med drivrutinen eller om hårdvaran inte är byggd för det. Ska bli intressant att se hur detta utvecklas framöver, det är bli en viktig faktor för försäljningen beroende på hur bra och i vilken utsträckning de nya APIerna börjar implementeras i spel kommande året.

* Frågan är ju dock om det är för att AMDs kort underpresterar i DX11/OpenGL eller för att nvidias kort underpresterar i DX12/Vulcan.

AMD's GCN är ju som byggd för denna typen av API'er. Det trista är ju att det tog så lång tid innan dessa också kom. AMD fick ju själva, ihop med Dice pusha på utvecklingen vilket resulterade i Mantle som sedan Vulkan baseras på samt att Microsoft tillslut började arbeta på och lansera DirectX 12. Hade dessa API'er funnits tidigare hade nog marknaden sett bättre ut idag då AMD's kort varit lättare att sälja.

Jag är väl inte den enda som minns att folk sålde sina HD7970-kort för att köpa GTX 680 när dessa lanserades ett par månader senare. Och då står HD7970 fortfarande bra till, nästan fem år efter lanseringen.

Nvidia har av allt att dömma arbetat mycket för att få bra prestanda i DirectX 11 vilket innebär att såväl mjukvara som hårdvara från dom är designad mot detta. Nvidias konsumentkort är märkbart avskalade mot AMD's specifikationsmässigt och designmässigt kraftfullare kort och Nvidias kort gynnas inte lika mycket i moderna API'er.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av LPG:

Det är intressant att se hur 280x slår 780 ti, ett kort som egentligen slåss med 290x vanligtvis.

390X är ju ungefär samma kort och du ser ju hur otroligt mycket snabbare det är än 780 Ti nu. Finslipade drivrutiner från AMD har gjort enorm skillnad sen release av 290/X.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

för lat för att leta upp hur spelet presterande i dx12. hur stor är skillnaden mellan olika lägena och vilket api är vinnaren?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Grattis till er som har AMD gpu och kör dx 12 och vulkan. Som vi kan se på testerna krossar AMD de gröna laget. Fast jag kör Nvidia pågrund av shadowplay kan inte leva utan det. Men grattis get rekt greedy Nvidia

Ett RX 480 tar GTX 980 måste säga att de imponerande

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Något är fel med resultaten på RX 480... det tappar på tok för mycket.

Skrivet av scara:

Verkar som FuryX's samtliga 4096 SP jobbar i 4K. Kanske samma anledning till varför Pascal Titan X är mycket bättre i Vulkan än GTX 1080 (flera cores, större nytta med parallellrendering)?

Exakt! Fler beräkningskärnor i Titan X får också en större procentuell boost än GTX1080 på grund av att nvidia partitionerar upp SM-kluster för att göra sin lastbalansering mellan compute/grafik beroende på typ av beräkningar som ska göras då shader-enheterna inte kan beräkna grafik+data simultant. Detta kan också förklara varför GTX1070 tappar mer/mindre ökning än GTX1080.

Async compute och kontextbyte är en del av drivrutinens uppgift på nvidia-kort och skapar på tidigare designer såpass stora latenser att man tappar prestanda istället där man inte har vägt upp för problemet som man börjat göra först i Pascal, men det huvudsakliga problemet är fortfarande där. Radeon-korten med GCN GPU kan göra detta helt asymmetrisk och oberoende med hjälp utav kösystem på hårdvarunivå (ACE's), därav bättre parallellism.

Nvidia-korten har i regel stora problem med async compute. Titta på t.ex Titan X och GTX1080 där dom inte tjänar något alls ju högre upp man går i upplösning. Man kan inte låtas bli att imponeras av Fury/Fury X att det slåss med GTX1070/GTX1080 när det är ett av förra generationernas kort på 28nm.

3500kr för 60fps+ i 4K Doom:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3442081

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Nämnvärt är att DOOM stöder "Shader Intrinsics Function" på AMD-korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Verkar som FuryX's samtliga 4096 SP jobbar i 4K. Kanske samma anledning till varför Pascal Titan X är mycket bättre i Vulkan än GTX 1080 (flera cores, större nytta med parallellrendering)?

Njae, anledningen till att titan xp får större ökning i vulkan är väl för att det är ett snabbare kort och cpu:n håller tillbaka i lägre upplösningar. Är ju bara att titta på 2160p resultaten där alla kort utom Fury X typ inte får nån ökning av vulkan (som väntat då DX12/Vulcan största poäng är att minska cpu overhead och i den upplösningen är det ju gpu:n som får jobba som hårdast). Förstår dock inte Fury X resultaten, ser väldigt konstiga ut i jämförelse mot dom andra.

Märkligt också att 480 som dominerar 1060 i 1080p förlorar i 1440p.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tittar på hur staplarna förändrar sig mellan upplösningarna och känner att jag inte riktigt förstår Jag blir väldigt nyfiken på varför Fury X tjänar så mycket även i 4K medan resterade inte gör det och varför Titan X fortfarande får en bra boost i 1440p medan 1080 tappar avsevärt.

Var är hunden?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Bra redaktionen!
Äntligen en lyckad implementation av ett lågnivå-api. Att det är Vulkan och inte det proprietära DX12 gör inte saken sämre.

En fundering: Anledningen att resultaten diffar från gång till gång, kan inte det ha att göra med att det inte finns någon inbyggd benchmark-funktion? Då blir ju varje gång en anings olika tänker jag? Men det går väl att lösa med att ta medelvärdet av låt säga tre "runs" eller så.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

390X är ju ungefär samma kort och du ser ju hur otroligt mycket snabbare det är än 780 Ti nu. Finslipade drivrutiner från AMD har gjort enorm skillnad sen release av 290/X.

Är 390x ungefär samma kort som 290x?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

bra test! tack för det intressant.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

En sak jag fortfarande rynka pannan åt är varför man drar up AA och AF så mycket i högre upplösningar. Är inte meningen med högre upplösningar att man just slippa och har det käka upp resurser.

@ClintBeastwood: samma grundchip men betydligt bättre yield/tillverkning så standard klocken ligga betydligt högre. Tänk typ hur intel dela upp sina cpu:er. Sen har man ochså förbättrad själva PCBn.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Njae, anledningen till att titan xp får större ökning i vulkan är väl för att det är ett snabbare kort och cpu:n håller tillbaka i lägre upplösningar. Är ju bara att titta på 2160p resultaten där alla kort utom Fury X typ inte får nån ökning av vulkan (som väntat då DX12/Vulcan största poäng är att minska cpu overhead och i den upplösningen är det ju gpu:n som får jobba som hårdast). Förstår dock inte Fury X resultaten, ser väldigt konstiga ut i jämförelse mot dom andra.

Märkligt också att 480 som dominerar 1060 i 1080p förlorar i 1440p.

Skickades från m.sweclockers.com

Fury X har 4096 shaderprocessorer som kommer väl till användning här, därav anledningen. 480 når bra effektivitet i 1080p med låg CPU overhead men resultaten i 1440p är helt klart för låga av någon anledning.

Skrivet av FredrikMH:

Jag tittar på hur staplarna förändrar sig mellan upplösningarna och känner att jag inte riktigt förstår Jag blir väldigt nyfiken på varför Fury X tjänar så mycket även i 4K medan resterade inte gör det och varför Titan X fortfarande får en bra boost i 1440p medan 1080 tappar avsevärt.

Var är hunden?

Fury X når näst intill max utav sin beräkningskapacitet här på grund av att den kan utnyttja Vulkan och async compute fullt ut. Samtliga CGN kort stödjer också SIF (Shader Intrinsics Function) och har legat och gottat sig där oanvänt under en tid ihop med ACE enheterna.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd

Måste säga att dessa experimentartiklar är riktigt underhållande och intressanta.

Annars måste man ju säga att Hawaii åldras otroligt bra. 780Ti var ju snabbare än 290X när det begav sig och här nosar ju 390X på 980Ti. Amazing!

Upplevelsen av DOOM var likvärdig för mig. Synd att jag hann sälja mitt 290 innan jag hann testa Vulkan. Skulle ha varit intressant att testa själv.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Vega kommer verkligen explodera av prestanda.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Discokungen
Skrivet av ClintBeastwood:

Är 390x ungefär samma kort som 290x?

Japp! Det är lite småtweaks i kretsen, 1050MHz istället för 1000MHz stock och 8GB minne istället för 4GB minne. Så det bör inte skilja alls mycket mellan 290X och 390X i prestanda.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hmm trodde att rx480 skulle äta upp 1060 även i högre upplösningar, detta går tvärtemot den bild jag har skapat mig av dessa två kort när man kollat jämförelse mellan dessa kort på andra håll.

Iaf, göttigt mos fury x har med sin bastanta krets, alla dessa shaders får verkligen jobba nu.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Kan ni inte använda andra färger när ni jämför APier, blir svårt att se skillnaden när ni kör DX12/Vulkan med den där jobbiga.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650