Microsoft tvingar Intel och AMD att endast stödja Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Visst är det svårt att klämma in de senaste PCIe grafikkorten i en MBP, men om man jämför laptops med Windows med laptops med macOS där extra maskinvara stoppas in via USB, Thunderbolt eller körs trådlöst håller jag inte med om att macOS speciellt mycket sämre stöd än Windows. Använder USB-Ethernet, USB-serial, skrivare och en rad andra saker som alla fungerar out-of-the-box för båda OSen.

Problemet är betydligt större än så. Laptops från 2014, som då levererades med Windows 8.1, och där allt verkligen fungerade klockrent under Win8.1 har problem i Win10. Ett exempel är XPS15 där grafikdrivarna strular under Win10 (satans Optimus, ska aldrig köpa en laptop med dGPU igen!), som tur är går det att "lösa" genom att tvinga in Win8.1 drivarna för chipset och Intel GPUn.

Ett riktigt sorgebarn under Windows är sleep-mode, begriper inte hur det kan vara så svårt att få till korrekt (framförallt när det är en sak som fungerar 100 % av fallen på alla MBP och MBA jag haft). Detta är också något som fungerade helt perfekt under Win8.1, vilket som sagt kom med datorn, under Win10 fungerar det oftast men inte alltid. Ibland bara vägrar datorn att vakna, med hård omstart som enda lösning... Här finns tyvärr ingen känd lösningen än och Dell lär knappast lägga några resurser på det då det finns två nyare modeller av XPS15. En laptop > 20k som lanserades sent 2013, kom till Sverige tidigt 2014 är alltså redan historia p.g.a. undermåligt HW-stöd i senaste Windows...

I.o.f.s. gäller även det omvända. Vi kör Win7 på jobbet (jag fördrar absolut Win8 och Win10 över Win7!), det på datorer som i dagens läge levereras med Windows 10. Visst fungerar det mesta helt OK även i Win7, verkar som "företagsmodeller" får rätt bra drivar-stöd för just Win7 då många företag är kvar där. Men det finns problem, problem jag gissar inte existerar om man kört det OS datorn levererades med.

Och verkar ju inte hjälpa med få versioner, Surface 3/4 har ju haft betydligt mer problem än MBA/MBP. Finns betydligt större variation i HW hos 7-8 år av MBP/MBA...

Nästa laptop blir en MBP med macOS (Linux går ju lika bra att virtualisera där som under Windows). Spelar ingen roll att de är dyra i inköp, sett till livslängden är de klart billigare än Windows-dito.

Så win10 funkar sådär på en två år gammal laptop. Ok. Men frågan vi bör ställa oss är... kommer du uppgradera CPU i den?? Extremt få som gör. Handlar ju om win10 plus nya cpus. Inget som hindrar folk att behålla allt gammalt o köra vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Detta var det dummaste jag läst på länge. Välkomna till oss på Linux-sidan, hos oss kan man välja vilken version man än behagar. Jag kan inte lova att vi har kakor, men det brukar det finnas gott om på webben.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindhe:

Detta var det dummaste jag läst på länge. Välkomna till oss på Linux-sidan, hos oss kan man välja vilken version man än behagar. Jag kan inte lova att vi har kakor, men det brukar det finnas gott om på webben.

Kakor är förvisso gott, men kan du även få världens spelutvecklare att utveckla spel som kan köras i Linux? I så fall har er församling en ny medlem i den här svensken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Windowstanget + pilarna så flyttar man fönster.

Det där fanns redan på 7:ans tid, de har bara putsat lite på det.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Ja jag står fast vid mitt resonemang. Gör allting enklare för konsumenter med. Särskillt när rolf, 60, ska in på elgiganten och köpa windows och det inte finns 8st olika att välja på.

Jag håller med! Det är så jobbigt med valfrihet.
Tänk när man ska gå in och köpa en telefon, det finns så många att välja på det är helt överväldigande.
Gud vad skönt det skulle vara om jag kunde gå in i en butik, be att få köpa en telefon, bara få telefonen direkt i handen och gå till kassan.
Jag hoppas mitt liv blir så när jag blir 60 och byter namn till Rolf.

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Kakor är förvisso gott, men kan du även få världens spelutvecklare att utveckla spel som kan köras i Linux? I så fall har er församling en ny medlem i den här svensken.

Spelen kommer, lugn bara lugn! Det är faktiskt riktigt vanligt att spel funkar på Linux nu för tiden, och de spel som har stöd alls brukar inte lida mer av dålig optimering än de gör på Windows. Senast jag hörde något så hade 42% av top 100 spel på Steam stöd för Linux. Visst, det är inte riktigt hälften, men jämför hur det såg ut för två år sedan så är det extremt imponerande. Förutom om man vill spela något från EA då. Men då kanske man ändå borde ifrågasätta sitt val av spel.

Och du måste ju inte byta 100% av ditt användande direkt. Kanske prova att dualboota ett tag? Prova hur det är på andra sidan. Webbläsaren funkar likadant som överallt annars, och Steam finns med många (om än inte alla) spel. Så testa, det är ju gratis! I bästa fall har du bäddat mjukt för när du "måste" bort från Windows, och i värsta fall så har du lärt dig något nytt och nyttigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Inget emot MS, men som en liten knod har jag alltid varit emot monopol. Intel och MS är säkert bra men utan konkurrenter så tappar vi som konsumenter. Jag hejar på AMD pga att de är de ända som ger lite konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hur fan bromsar någon som sitter med sin Win98/ME/Vista/7 dator utvecklingen.

Användare ska väl få köra med vad dom vill på sin dator.
Har maskiner på jobbet med XP integrated eller vad det nu heter..
så länge skiten fungerar så påverkar det inte dig iaf ^^

Skrivet av tvelander:

Okej vi säger ingen köper nytt os efter XP hur stannar det inte utvecklingen?

Är som att säga att du bromsar utvecklingen av transportsektorn om du inte köper en ny bil vart annat år eller så även om din gamla bil fungerar. Är väl ingen verkstad som vill ha ett lager av reservdelar till din bil som inte är senaste modell. Vilken bakåtsträvare du är!

Hoppas du köper nytt kylskåp, spis, dammsugare, cykel, båt och sängar varje år också. Det finns faktiskt nya skönare sängar och mer intelligenta kylskåp, så det är bäst för dig att du inte är smygstofil på hemmafronten och bara har datorn uppdaterad.

Seriöst du har inte insett att du har tunnelseende bara för att du jobbar med detta.

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Not really.
Jag struntar i allt vad övervakningsmög heter.
Däremot läggs det in massa mög i w10, och mer och mer kommer varje update.
Mer och mer saker spärras ex i Anniversary, som driver update locked, tweaks som fungerat innan någerlunda är borta osv.

Dom låser oset mer och mer varje update, aka dom vill vara som Apple.
Enda skillnaden är att MS installerar mer och mer bloatware varje update.

Ja, alltså, plocka bort features har väl Microsoft ägnat sig åt när det kommit nya OS. Typ, Vista saknar saker om XP kunde, och 7 saknar saker som Vista kunde, och 8 saknar saker som 7 kunde, etc.

Men nu plockar de ju bort saker inne i ett OS, så att 7 inte längre kan saker som 7 kunde, och 10 kan inte längre saker som 10 kunde. Ska Pro-versionen bli någon slags halvdan poweruserversion (vilket är dömt att misslyckas) medan företag ska prenumerera på Enterprise? Eller hur har de tänkt? Kommer 7 Ultimate att helt plötsligt bli 7 Pro och sedan ungefär som 7 home? Men med Candy crush installerat. Ska man behöva ta hem en serverversion och köra den kanske, de brukar väl komma utan tjafs men kräver lite pimpning för att använda som workstation.

Tycker f.ö att Windows 8.1 borde varit ett SP, som det är nu är det en del hårdvara som inte klarar 8.1 (men 8) dels pga att de kanske fick en sista uppdatering till Windows 8 (men ingen till 8.1), osv. I praktiken har ju nu inte Windows 8 support till 2018, man är tvingad att uppgradera till 8.1 och då kanske den där scannern, skrivaren, grafikkortet, inte längre kan hänga med. Exv AMD har strulat gott och väl med både 8.1 och 10 för oss som kör "legacykort", innan de till slut gett (någorlunda) stöd fram till Windows 10 även för HD2000-4000-korten.

Skrivet av PalmiNio:

Skulle det vara så att AMD eller Intel börjar ta bort instruktionsstöd på nya CPU som behövs för att driva gamla drivurtiner på gamla Operativsystem, ja då kommer det bli problem.

Men det är inget de gjort för vana innan och troligen inte för vana framöver.

Microsoft vill bara få mentaliteten hos deras användare att bli samma som hos Apple:

Ny hårdvara = ny mjukvara

Skillnaden är såklart att Apple kontrollerar båda stenhårt

Men du hör ingen köpa en modern Macbook idag och sen gnäller att den kommer med senaste OSX eller som tycker det är skandal att Apple inte stödjer downgrades

Nja, men även Apple har haft sina duster med bakåtssträvare, delvis för att Apple bytt arkitektur ett par gånger. Ska man köra Mac Classic-program ska man väl ha max OSX 10.4, och det kanske få vill ha numera. Men när Lion kom (10.7) och Power PC emuleringen Rosetta försvann så havererade många OSX-program som skrevs under 10.0-10.5-tiden. Apple har även mer eller mindre helt tagit bort stöd för 32-bitarsprylar. Jag har en scanner och en USB-wifi som dött pga det. Samtidigt har Windows varit ganska bra på att köra gamla program, jag tror det äldsta jag själv kör är Clip History från typ 2001. Det finns nyare program såklart, men det funkar för mig.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

Tänk när man ska gå in och köpa en telefon, det finns så många att välja på det är helt överväldigande.
Gud vad skönt det skulle vara om jag kunde gå in i en butik, be att få köpa en telefon, bara få telefonen direkt i handen och gå till kassan.

Låter som kommunism.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Använder samma företag även 20år gamla firmabilar/telefoner/datorer för att de nyare inte har någon funktionalitet som behövs?

Att organisationer inte hinner eller mäktar med ett uppgraderingsprojekt för att de samlat på sig så otroligt många "bra att ha"/"någon annan får ta beslut om avstängning"-system är inte samma som att man aktivt vill leva kvar i IT-stenåldern.

I många fall finns inget intresse för att uppdatera os bara för uppdateringen skull. Programmen som används, vissa väldigt gamla, fungerar i bästa fall på samma sätt och i sämsta fall inte alls med nytt OS.
Varje större byte av OS innebär att massvis med gamla koder måste testköras för att se att de fortfarande ger samma resultat.

Hårdvaran är allt från helt nya saker till nästan 10 år gammalt och det är trist om sånt strular p.g.a. vilken Windows-version man valt. Byta datorer för många miljoner enbart för att de inte fungerar i win 10 är inget man gärna gör, speciellt inte när det inte finns en enda uppenbar nytta med nytt OS.

Byte till Windows 7 var vad jag förstått mycket dyrt bl.a. p.g.a. alla testkörningar med många olika koder, och då har man inte räknat med minskad effektivitet för många (speciellt äldre och icke-teknikintresserade) under övergångsperioden.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dpom86:

Är som att säga att du bromsar utvecklingen av transportsektorn om du inte köper en ny bil vart annat år eller så även om din gamla bil fungerar. Är väl ingen verkstad som vill ha ett lager av reservdelar till din bil som inte är senaste modell. Vilken bakåtsträvare du är!

Hoppas du köper nytt kylskåp, spis, dammsugare, cykel, båt och sängar varje år också. Det finns faktiskt nya skönare sängar och mer intelligenta kylskåp, så det är bäst för dig att du inte är smygstofil på hemmafronten och bara har datorn uppdaterad.

Seriöst du har inte insett att du har tunnelseende bara för att du jobbar med detta.

Nä bara framtiden, sitter inte på gammal skit och bölar över att windows 10 suger för folk inte ens vet hur man kör windows update

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kommer det en winupdate motsvarande aero eller än snitsigare.. uppdaterar jag, (även om aero ser/rörs/är rätt torftigt, så har win10 bara.. rutor... punkt).

Permalänk
Medlem

Nej det var ju bara genomruttet av Microsoft! Hoppas EU ställer dem till svars, precis som de gjort förut.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

***bort/moderator*** Gör en liknelse som faktisk är rimlig istället och fråga varför vi alla använder samma version av iOS/android ist? Ska vi ha en drop-down meny som visar de senaste 4 versionerna så man får välja vad man vill? Är det bra tycker du?

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@tvelander: Ska jag tolka det som att inget i ditt hem är mer än 1 år gammalt, eller försöker du bara ducka från faktisk logik med ett svar som är helt tomt bortsett från insinueringen att jag är en otrevlig bölande bakåtsträvare.

Ge mig något som är lite mer solitt än att det sköljs bort när det regnar - eller svara inte.

@Marticus:
Ledsen jag blir grumpy när logik är kass. Men står fast vid att min liknelse är relevant. Vad är fel på den? Affärer är menade att ha utbud. Delen om att byta namn lade jag till för att det annars säkert skulle vara någon som inte fattade att jag var ironisk. Om du tycker det är en enorm skillnad mellan mjukvara och hårdvara kan jag ju lika gärna fråga: varför stanna där? Kan väl ta bort OSX och linux också så blir det ännu enklare för Rolf. Dessutom är din grundpelare i ditt argument att det är jobbigt för konsumenter att göra ett val och att det är bättre om de slipper. Hypotetiskt om din drop-down lista fanns, tänk vad mycket jobbigare det skulle bli för Rolf... (ironi igen - du får gärna motivera bättre).

Summa summarum: Varför skulle det vara jobbigt för Rolf att välja mellan siffrorna 7, 8 och 10? Låter oseriöst och ogenomtänkt från din sida. Är detta verkligen ditt argument till varför denna nyhet gynnar konsumenter. Jag har inte läst klart tråden - var jag verkligen den första personen som drev med detta?

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

På mitt jobb med, det skulle inte förvåna mig om Windows 7 är det vanligaste operativsystemet på nya datorer idag som säljs för tekniker som ska jobba med datorkommunikation emot fysisk hårdvaror av olika slag.

Nå jag ser problemet med de riktiga maskiner som är i drift, privatpersoners datorer går däremot ofta bara att byta ut. Som din Dell ovanför, det är egentligen bara att köpa en ny när behovet uppstår och för majoriteten så klarar de sig fint med windows 7 i många år till och då har laptoppen blivit gammal.

Datorer som är i drift och licenskostnaden för att enbart uppgradera mjukvarorna rullar på över miljonen. Och det går på tusentals utvecklingstimmar att uppgradera och systemet under inga omständigheter får ha driftstörningar, ja det är då problemet med att nya processorer ej stöder gamla windows börjar bli stort.

som du säger finns MASSOR med system från andra leverantörer, ett exempel är Visma Ekonomi system osv... och andra ekonomi system för företag som levereas av mindre Svenska bolag, då dem är anpassade efter lagstiftning... å det är miljontals kronor i licenser, utveckling anpassning och utbildning för användarna...

PytteMjuk tänker sig inte för, och vi som ser till att det funkar på företag & myndigheter blir mer anti PytteMjuk.... så där PytteMjuk tjänar pengar det är där de torskar i långa loppet..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Marticus:
Ledsen jag blir grumpy när logik är kass. Men står fast vid att min liknelse är relevant. Vad är fel på den? Affärer är menade att ha utbud. Delen om att byta namn lade jag till för att det annars säkert skulle vara någon som inte fattade att jag var ironisk. Om du tycker det är en enorm skillnad mellan mjukvara och hårdvara kan jag ju lika gärna fråga: varför stanna där? Kan väl ta bort OSX och linux också så blir det ännu enklare för Rolf. Dessutom är din grundpelare i ditt argument att det är jobbigt för konsumenter att göra ett val och att det är bättre om de slipper. Hypotetiskt om din drop-down lista fanns, tänk vad mycket jobbigare det skulle bli för Rolf... (ironi igen - du får gärna motivera bättre).

Summa summarum: Varför skulle det vara jobbigt för Rolf att välja mellan siffrorna 7, 8 och 10? Låter oseriöst och ogenomtänkt från din sida. Är detta verkligen ditt argument till varför denna nyhet gynnar konsumenter. Jag har inte läst klart tråden - var jag verkligen den första personen som drev med detta?

Det är jobbigt för Rolf att om han ska söka upp vilket windows han ska ha, så finns det 30st olika versioner av "windows" att köpa, det är absurt så många subversioner det finns.

Jag läser nyheten, första sidan kommentarer och sen säger mitt. Rolf har redan valfrihet mellan OSX, linux och Windows, där är allt frid och fröjd då varje OS har sina USPs. Däremot när det på hyllorna (eller nätbutiksmenyn)står W7-starter/home basic/home premium/professional/ultimate, tillsammans med W8-basic/pro/enterprise, W8.1-basic/pro/enterprise och W10-home/pro/enterprise osv osv, då går man över gränsen tycker jag. Hårdvara och mjukvara är inte samma sak och jag tycker således att man inte kan dra båda kategorierna över en kant gällande resonemang. Sidospår, säljs OSX i olika versioner eller "måste" man köra nyaste mjukvaran hela tiden?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"Just företag är det som i min uppfattning sällan vill byta OS bara för att något kommit. Många företag vill att saker ska fungera till så låg IT-kostnad som möjligt. Regelbundet byta OS på tusentals datorer ligger inte i deras intresse."

att byta senare är dyrare i längden.

Jobbar med just detta, att uppgradera direkt är lägre IT kostand.

Dock är det inte säkert att pga kompabilitet, kör man som oss med x antal tusen klienter där en del av programvarorna är extremt gamla (från 90 talet) är det inte bara att uppa.
Dessutom är det ett hyggligt jobb att bygga om alla policies, images, deploymentlösningar m.m.
Nu kommer förvisso OEM tillverkarna ha kvar skylakebaserade prylar åtminstonde till nästa sommar så det finns ju viss tid att färdigställa i tid ändå.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@Marticus: Enkelt!

Siffran 10 är högre, rimligtvis väljer Rolf den, återstår bara home/pro (tror Rolf är tillräckligt intelligent för att inse att enterprice nog inte är rätt val). Alltså bara två saker att välja mellan, inte 30st, herre jösses!

Men vänta lite säger du kanske. Hur vet Rolf att det inte duger lika bra med en äldre version, 7 eller 8?
Tja det är ni som säger att win10 har solklara fördelar så då borde det ju bara vara för Rolf att fråga i butiken "Vad är fördelen med 10'an mot de äldre versionerna".

(Sidospår: har inte så bra koll på OSX försäljning, men det går i regel att uppgradera all relativt ny hårdvara till att köra senaste versionen om jag inte har fel. Vad gäller Android är det lite mer vilda västern, det finns massor av aktivt använda versioner.)

(Edit: Egentligen förstår jag inte varför Rolf tycker det är enkelt att välja mellan OSX och Winows om jag ska köra på din linje, men att välja mellan två versioner av Windows är mycket svårare. Jag har gamla släktingar som inte vet om de vill ha PC eller Mac, och de tycker nog tvärt om: det är enklare att välja win10 > win7/8 än att bestämma om de bör köpa PC eller Mac.)

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ska bli intressant när shitstormen kommer ang detta då...
får se.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det är ganska lite som behövs för att få ordning på 10:an, operativsystemet är grunden stabilt och presterar bra men vill man få med användare och företag som använder tidigare versioner på att uppgradera så måste man lyssna på de argument varför så inte skett och handla därefter, det är inte vi som kund som ska anpassa oss till Microsoft utan tvärt om.

Med Win7 skalade man av onödigt bjäfs från Vista och det blev succé direkt, med 10:an gjorde man samma sak igen från 8.1 men la till endel annat, man har inte riktigt lärt sej läxan, lyssna på kunderna och ge vad dom vill ha.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Skrivet av tvelander:

***snip***

Vafan spelar det för roll för dig om folk väljer att använda Windows 7 eller 8? Det är alltid dåligt när valmöjlighet blir borttaget.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 5600X @4.3 Motherboard: B550-P PLUS GPU: EVGA 3080
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

@anon114264: Jag kan rekommendera dig: http://startisback.com/
En licens kostar runt 20kr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Exakt min tanke Jag hoppas att det innebär att folk uppgraderar till Windows 10, eller åtminstonne slutar använda de äldre operativen. Man kan ju hämta popcorn och läsa alla "Nääääe nu jävlar går jag över till LINUX!!"-kommentarer... Men det kommer inte hända. Microsoft dominerar och även de mest gnälliga fogar sig efter dem så småningom. Larvigt att sitta kvar på gammal skit och bromsa utvecklingen "av ren princip" som många verkar göra.

Nääääe nu jävlar går jag över till LINUX!!

Förutom då för att jag gick över till Linux för drygt ett år sedan... Detta efter min första kontakt med de program som Microsoft installerade för att rota igenom alla mina diskar för att kontrollera att min hårdvara var kompatibel.

Och ett år senare så känner jag inte alls att jag på något vis saknar något jag behöver eller att jag skulle vilja byta tillbaka igen. Min produktivitet har ökat och mitt system har aldrig varit så uppdaterat som det är nu

Men nu har jag heller inte spelat på ett tag, klarar mig med Gimp (som jag redan körde under W7), osv, och den dagen jag får för mig att vilja spela igen, då blir det antingen en konsol eller att jag virtualiserar W10 som ett renodlat spelos.

Permalänk

Är det bara jag som har missat något?
Det känns som om alla pratar om huruvida man ska ha support för tidigare OS eller inte, när den stora grejen egentligen är att Microsoft tvingar Intel och AMD, dvs alla relevanta CPU-tillverkare, att bara stödja det dom säger.

Det är ju för fasiken helt barockt!
Har läst nyheten flera gånger i förhoppningen att jag skulle läsa den där meningen som jag hade missat och som fick det hela att få ett någorlunda vettigt perspektiv, men den upplevelsen uteblev.

Vi lever nu alltså i en värd där ett företag kan diktera hur två andra företag, vardera hyggligt stora i sig, ska sköta sina affärer mot sina konsumenter. Vad blir nästa steg? Ska MS bestämma att de inte får sälja saker till Sony eller Apple heller?

Jag som konsument är oroad över detta, och jag är lite förvånad över att inte fler är det. Jag har byggt bra, roliga, och fullt fungerande system sedan jag startade. Är det slut med det nu?
Att ha Linux som en bakdörr känns ju inte heller som en flyktväg om MS kan bestämma att de inte får ge support på de heller helt plötsligt.

Vem vet, det kanske kommer en kinesisk tillverkare vi kan hoppa på istället...

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Vafan spelar det för roll för dig om folk väljer att använda Windows 7 eller 8? Det är alltid dåligt när valmöjlighet blir borttaget.

För att det är bättre för oss som kör Windows 10 om mer resurser läggs på just Windows 10 och inte på användare som envist sitter kvar på ett 7 år gammalt OS..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nog för att Windows 10 är riktigt bra så känns detta väldigt skevt..

Om folk vill sitta med ett gammalt operativ så ska de kunna göra det utan att missa drivrutiner.

Hade förstått om det gällde tex XP eller Vista, men inte 7 eller senare.

Om windows 10 ändå vore riktigt bra...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (tjafs/off topic)*

Vänligen håll diskussionen på en saklig och konstruktiv nivå .

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.
§1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...