Fantastisk uppgradering, vilken hårdvara har varit sanslöst bra (enligt dig)?

Permalänk
Medlem

Fantastisk uppgradering, vilken hårdvara har varit sanslöst bra (enligt dig)?

PC hårdvaru och spelsvängen har nu rullat på bra många år. Vore kul om ni hade lite tankar om vilka nya innovationer som spelat mest roll för er som PC-entusiaster, helt enkelt vad som varit en riktig killer. Listar här några som verkligen imponerat på mig. För mig är problemet att den första punkten i listan nedan ligger vansinnigt långt före det som kommer efter.

1. 3dfx Voodoo 1 & 2. I mitten av nittiotalet drev jag och ett par polare en spelbutik i Göteborg. Mycket TV-spel givetvis men vi sålde även PC-spel och när det första grafikkortet (enbart 3D-accelerator) från 3dfx dök upp så trodde vi knappt våra ögon. Det var så otroligt mycket bättre än våra normala grafikkort så tiden stannade. Minns första gången vi testade GL Quake och Tombraider och världen blev ej det samma igen. Sedan kom Voodoo 2 som man kunde köra i SLI med högre upplösning och det var fantastiskt (och dyrt).

2. CD-ROM. Har ni inte installerat spel på "tusentals" disketter så vet ni inte vad jag pratar om. Dessutom "suveräna" FMV-spel....

3. Windows istället för DOS. Till slut kunde man spela spel på PC utan att slita sitt hår med att konfigurera autoexec.bat och config.sys i en vecka först.

4. Intel Core 2 och Sandy Bridge. Två processorfamiljer som verkligen gjorde skillnad. Sandy Bridge känns som den bästa CPU-lanseringen någonsin (om man bortser från buggen i chipsetet).

5. Steam eller köpa spel via nätet. Snacka om gameshifter, Steam hatades i åratal men vann tills slut över de flesta.

6. SSD. När de första SSD:erna dök upp var de dyra och inte helt pålitliga men den som fick en fungerande disk förstod snabbt den enorma skillnaden mot en seg HD. I många fall var det den ultimata uppgraderingen för en trött dator.

7. G-Sync. Snacka om förändring, istället för allt jäkla svärande över tearing och stuttering och vansinniga sänkningar i framerates som kommer med V-Sync på eller av så plötsligt kommer Nvidia med en innovation som löser allt. För de som inte prövat G-Sync så är det lite svårt att förklara men kontentan är att alla spel hela tiden flyter på bra så länge du har grafikkraft nog.

Detta var några exempel på vad jag upplevt som revolutionerande, fyll gärna på med era egna exempel.

PS! Moderator, visste inte vad jag skulle placera denna tråd, flytta vid behov.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Sound Blaster Pro-korten, snacka om enorm förändring i häftiga titlar så som t.ex. Doom. Ett spel som verkligen hade ett imponerande OST.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd

Plattskärmen var ju rätt stor grej. Innan var det ju 14 eller 15" klump på 128kg som gällde för de flesta, var man big spender kunde man köpa en 17".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Plattskärmen var ju rätt stor grej. Innan var det ju 14 eller 15" klump på 128kg som gällde för de flesta, var man big spender kunde man köpa en 17".

I ärlighetens namn så var det bara den extra platsen på skrivbordet som var en fördel, jag gick från 19" crt till 19" platt, vilket "nerköp", frugan var jätteglad dock

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Tycker att skaffa en SSD är det som har gjort störst skillnad utan tvekan för mig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

Bredband! Hur många multiplayerspel finns det inte numera där man kan sitta och spela med andra i realtid till och med från andra länder.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

TS hade en fin lista, nå min lista:

CD spelare och ljudkortet var ju två saker som hade stora genomslag, runt 94 var ju multimedia det stora och det var en vanlig rubrik i datortidningarna.

USB där varje generation har förändrats folks liv:

USB 1.0/1.1: Nu kunde man enkelt koppla in mängder av olika hårdvaror (plug and play). Man slapp dessutom köpa dyra scsi-kort för scanners. USB minnen ersatte disketter och zipdrives etc. Undra hur stor andel av folket på forumet som inte vet vad en zipdrive är för något?

USB 2: Nu över 20 gånger så snabb som USB 1. Detta innebar att man enkelt kunde ta med usb- hårddiskar till polare och kopiera data. Förutom detta gick usb-minnen riktigt snabbt.

USB 3: Nu ca 10 gånger så snabb som usb 2. Nu kan man köra operativsystem (win 7, 10, server) virtuellt över usb porten och det går faktisk skapligt snabbt. Detta blev extremt populärt på laptops med liten hårddisk.

USB 3.1. Dubbelt så snabb som USB 3.1. Gör att virtuella maskiner över usb flyter på bättre. Men för den stora skaran som kom den nya vändbara USB C kontakten.

Jag tycker det är fascinerat hur de nya generationerna av usb porten har haft så stor betydelse i folks liv.

En annan sak är digitalkameran. I början så fotograferade man, skickade in fotot satt och scannade med sin scanner som ofta gick på nästan 5000kr inkl scici-kortet. Därefter kom tjänster att man kunde skicka in och få de inskannat och i slutet kunde man få bilder på en diskett samtidigt.
När digitalkameran kom och den blev väl populär runt 2003/2004 så förändrades folks beteende kraftigt.

Området datakommunikation.

Först nullmodemkabel vilket är kommunikation mellan comporten på 2 datorer. Och väldigt mycket kommunikation i fastigheter och industrier fungerar på detta sätt än idag. (t.ex. modbus RTU kommunikation)

Ethernet: Först med koaxialkabel av något slag där det skulle finnas ändpluggar. Sedan 10/100Mbit som gick riktigt undan.
Uppringd modem 14.4k modem, sedan 28.8k modem. Man kunde ringa upp bbs'er och prata med mycket skumt folk och ladda hem filer. Jag minns en artikel i lokaltidningen om en grabb i orten som hade startat en bbs och han fick många besök.
Internet uppringt, det var riktigt stora grejer där hårdvaran satt hos telia. Långt därefter adsl modem, internet hela veckan, sist fiber bara lite snabbare ej så stor livsskillnad.

Det stora som har hänt det senaste tycker jag är hypervisor som är en mjukvara, men mjukvaran förändrar helt hur man använder hårdvaran. För länge sedan fanns det stordatorer där folk arbetade i terminaler, nu håller vi på och går lite och samma håll igen. Alltså man använder sin dator som tunnklient och arbetar på en snabb dator som genom en hypervisor kör extremt många olika operativsystem samtidigt.

Permalänk

Pentium som ersatte 486 var också ett helt enormt framsteg i prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Bredband istället för modem - ingen annan sak kommer i närheten.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

PC hårdvaru och spelsvängen har nu rullat på bra många år. Vore kul om ni hade lite tankar om vilka nya innovationer som spelat mest roll för er som PC-entusiaster, helt enkelt vad som varit en riktig killer.

Instämmer i 3DFX Voodoo, det var "wouuw!" Kopte mitt Orchid Righteus Voodoo (1) med hela 4 Mb! minne, bara för 3d och man behöll sitt Ati Rage 2 eller Pro för systemet.
Vart jobbade du? Köpte mitt på bottenplan (undre) utav 5´ans köpcentrum, det låg (ligger? ) en spelbutik där.

Batfilerna hade du oftast redan mer eller mindre klara och win gillade jag inte först, hade ju haft Workbench bla.

För mig vart det lite tidigare innan PC, men första Hdriven var underbar, bort ifrån floppy och bandstationer, Aaaaaahhh vilken lyx.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JD:

Skulle varit modem istället för inget modem

Jag minns annars mina första datalektioner där det fanns vissa datorer som hade färgskärm och de rusade alla elever till. Läraren var dock rättviss och låt oss turas om att använda datorerna som hade färgskärm så att alla fick pröva på.

Och färgskärm betydde alltså svart/grön text på skärmen istället för Svart/vit text. Men vi dumma elever på landsbygden kallade det för färgskärm. hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Pentium som ersatte 486 var också ett helt enormt framsteg i prestanda.

Ska vara lite jobbig och ifrågasätta delvis ditt påstående. När Pentium lanserades med typ 66 MHz som kom 1994 så var en 486 DX4 100 snabbare i de flesta fallen. (hade själv en DX4 100 hemma medan vi hade en Pentium som demodator i spelbutiken). Senare gick givetvis Pentium förbi och krossade gamla 486...

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem

Detta kanske avslöjar min ålder lite...

Disketter, fy f-n för att justera tonhuvudet på kassettbandspelare till C64

Hårddisk, även om disketter var ett lyft, gu va skönt att installera spel/program en gång (alla med Amiga minns säkert bigpacklådorna med floppys)

Modem/internet: tror det var julen 96 internetpaket var årets julklapp, typ ett 33/56 modem samt lite instruktioner och programvara. Sedan var det bara att ockupera telelinjen och dra igång ICQ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Ska vara lite jobbig och ifrågasätta delvis ditt påstående. När Pentium lanserades med typ 66 MHz som kom 1994 så var en 486 DX4 100 snabbare i de flesta fallen. (hade själv en DX4 100 hemma medan vi hade en Pentium som demodator i spelbutiken). Senare gick givetvis Pentium förbi och krossade gamla 486...

Jag minns denna diskussion på tvn vid denna period. Där de förklarade att klockfrekvens inte var allt, dessutom nämnde de den ökända pentiumbuggen, vilket inte påverkade många men den fick stora rubriker..
Nå du har nog rätt i det du säger att på lanseringensdagen var nog de snabbaste 486orna bättre, speciellt om de kom ifrån AMD.

Annars sett till cpu, så var det väl bland 386orna som windows 2.x blev populärt?
Med 486 windows 3.1 som var ett riktigt operativsystem.
Vid pentium kom det operativsystem (win95) som utseendemässigt nästan detsamma som det vi använder idag.
Med Pentium kunde man dessutom fint köra spel i windows, man kunde även lyssna på mp3or.
Med min 486 Dx2 66Mhz, så fick jag först be winamp att decomprimera låten till (wav?) för att senare ha datakraft att spela upp den i mono. Jag körde allt win95 på min 486a, men få 486or såldes med detta.

Så jag ser pentium som ett stort steg i processorutvecklingen om man ser till vilka tillämpningar som processorn klarar av att köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Instämmer i 3DFX Voodoo, det var "wouuw!" Kopte mitt Orchid Righteus Voodoo (1) med hela 4 Mb! minne, bara för 3d och man behöll sitt Ati Rage 2 eller Pro för systemet.
Vart jobbade du? Köpte mitt på bottenplan (undre) utav 5´ans köpcentrum, det låg (ligger? ) en spelbutik där.

Batfilerna hade du oftast redan mer eller mindre klara och win gillade jag inte först, hade ju haft Workbench bla.

För mig vart det lite tidigare innan PC, men första Hdriven var underbar, bort ifrån floppy och bandstationer, Aaaaaahhh vilken lyx.

He, he, nostalgifaktorn är hög, du köpte ditt Orchid-kort av Tradition som låg längst ner i Femman. Vi hade vår butik på andra plan i Kompassen och namnet var Game Zone.

Den ultimata kombinationen i mitten av nittiotalet var ett Matrox Millennium ihop med ett 3dfx Voodoo 1 (senare Voodoo 2). På den tiden var det hör och häpna gigantisk skillnad på prestandan i 2D-korten så det var viktigt att välja rätt (Matrox Millennium var bäst och dyrast).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

He, he, nostalgifaktorn är hög, du köpte ditt Orchid-kort av Tradition som låg längst ner i Femman. Vi hade vår butik på andra plan i Kompassen och namnet var Game Zone.

Den ultimata kombinationen i mitten av nittiotalet var ett Matrox Millennium ihop med ett 3dfx Voodoo 1 (senare Voodoo 2). På den tiden var det hör och häpna gigantisk skillnad på prestandan i 2D-korten så det var viktigt att välja rätt (Matrox Millennium var bäst och dyrast).

Åh...vilka minnen, vilka tider det var!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Sound Blaster Pro-korten, snacka om enorm förändring i häftiga titlar så som t.ex. Doom. Ett spel som verkligen hade ett imponerande OST.

Du har helt rätt, Soundblasterkorten var en jättegrej. Borde haft med det på min lista.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Walkman & Bluetooth på luren

Permalänk
Medlem

ISDN, SSD-Disk och min Logitech G25, i nämnd ordning. ISDN behöver jag knappast förklara, konstant uppkoppling utan minutavgift gjorde ju all skillnad i världen för att göra internet användbart, även om utbudet var litet (altavista och evreka någon?). SSD-Disk för att det är den enskilt största turbospark-i-baken-upplevelse jag någonsin varit med om. Minns fortfarande hur hakan slog i bordet första gången Win7 bootade från SSD:n, trodde inte det var sant när windowsloggan inte ens syntes i 3 sekunder innan den försvann.. Och avslutningsvis min älskade G25:a som jag nyligen gav vidare till farsgubben efter över 9 år i min tjänst, möss, tangentbord, processorer, allt annat har bytts ut minst 3 gånger under den tiden, men den håller fortfarande och fungerar som ny. Är nog ett av de bästa teknikköp jag gjort, samtliga kategorier.

Permalänk
Medlem

fiber
usb type-c (även om den inte slagit igenom fullt ut)
trådlösa kringutrustningar, tex headset och möss.
ssd's
plattskärm

är väl min top5 i de saker som gjort störst skillnad för mig i datorlivet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd

Sound blaster, dual core och SSD är nog dom uppgradering som har märkts bäst i mina datorer.

Skrivet av fantomsmurfen:

Bredband! Hur många multiplayerspel finns det inte numera där man kan sitta och spela med andra i realtid till och med från andra länder.

Jag lirade FPS mot folk i USA redan på 56k tiden, 350 ping? inga problem
Det var lite som första MP3 som man laddade ner, 20 minuter för en låt? inga problem

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Kan hända ett en DX4 100MHz var snabbare på något men rent generellt var en P5 överlägsen. Bl.a. på flyttalsprestanda. Fanns ju tester redan på den tiden som mer testade grafikprestanda än processsorprestanda så resultatet i sådana tester berodde mer på grafikkortet än på processorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AtreX:

ISDN, SSD-Disk och min Logitech G25, i nämnd ordning. ISDN behöver jag knappast förklara, konstant uppkoppling utan minutavgift gjorde ju all skillnad i världen för att göra internet användbart, även om utbudet var litet (altavista ochm evreka någon?). SSD-Disk för att det är den enskilt största turbospark-i-baken-upplevelse jag någonsin varit med om. Minns fortfarande hur hakan slog i bordet första gången Win7 bootade från SSD:n, trodde inte det var sant när windowsloggan inte ens syntes i 3 sekunder innan den försvann.. Och avslutningsvis min älskade G25:a som jag nyligen gav vidare till farsgubben efter över 9 år i min tjänst, möss, tangentbord, processorer, allt annat har bytts ut minst 3 gånger under den tiden, men den håller fortfarande och fungerar som ny. Är nog ett av de bästa teknikköp jag gjort, samtliga kategorier.

ISDN utan minutavgift? Jag vill minnas att när jag skaffade ISDN (subventionerat via firman jag jobbade för då) så höll Telia exakt ordning på vilka sekunder man var uppkopplad. Fördelen var att det inte fanns någon uppkopplingsavgift och att så fort man inte tankade data eller sände data så var allt noll. ISDN-modemet höll hela tiden på att koppla upp och ner beroende på hur man använde linjen. Räkningarna var flera sidor långa. Den största fördelen var att latencerna var överlägsna ett gammalt trött modem så man kunde köra skiten ur alla andra när man spelade Half-Life multiplayer.

PS! Jag betalade alltså för varenda uppkoppling till Telia, samma avgift som ett telefonsamtal. Blev intressanta räkningar med hundratals samtal på några sekunder vardera (varje gång man begärde data via surf mm.)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av JD:

Japp, vi fick 8 Mbps ADSL och livet fick en annan mening från tiden med 56k. Och nu sitter man med GB fiber! Och som du skriver gav steget från 56k pipmodem till bredband (ADSL) högre Woaw-faktor än från ADSL till höghastighetsfiber..

För de som är unga: 56k modem betydde att man använde hela fasta telefonlinjen för att surfa. Det var ovanligt med mobiltelefoner då så om någon i familjen letade sig ut på nätet var telefonen upptagen. Det tog ungefär en minut att koppla upp sig och kom man ut tog tex aftonbladet 2 minuter att få fram. I hemmen fanns bara en dator och det var den enda pryl som kunde koppla upp sig mot nätet. Internet var något man bara nådde i hemmet och många satt på en obekväm stol framför en stor tjock skärm. Datorer lät på den tiden ungefär lika högt som en dammsugare och inne i innandömmer knastrade den mekaniska hårdisken.

Permalänk
Medlem

Bredband utan tvekan, utan det skulle inget varit sig likt

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

ISDN utan minutavgift? Jag vill minnas att när jag skaffade ISDN (subventionerat via firman jag jobbade för då) så höll Telia exakt ordning på vilka sekunder man var uppkopplad. Fördelen var att det inte fanns någon uppkopplingsavgift och att så fort man inte tankade data eller sände data så var allt noll. ISDN-modemet höll hela tiden på att koppla upp och ner beroende på hur man använde linjen. Räkningarna var flera sidor långa. Den största fördelen var att latencerna var överlägsna ett gammalt trött modem så man kunde köra skiten ur alla andra när man spelade Half-Life multiplayer.

PS! Jag betalade alltså för varenda uppkoppling till Telia, samma avgift som ett telefonsamtal. Blev intressanta räkningar med hundratals samtal på några sekunder vardera (varje gång man begärde data via surf mm.)

Spray hade under ett tag fri surf med 56k, kanske även isdn? har för mig att det kostade 3-350kr i månaden men efter bara ca 6 månader så la dom ner det så då fick man gå tillbaka och betala 1000kr i månaden

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

Amd Bulldozer

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Plattskärmen var en "liten" grej.

Man frigjorde plötsligt väldigt mycket skrivbordsyta.

Minns tiderna när man skulle bära med sig datorn till kompisar. Jag som var sist med att byta till plattskärm blev inte lika omtyckt ett tag där. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Spray hade under ett tag fri surf med 56k, kanske även isdn? har för mig att det kostade 3-350kr i månaden men efter bara ca 6 månader så la dom ner det så då fick man gå tillbaka och betala 1000kr i månaden

Nä, ISDN var väldigt speciellt. Man hade ett modem hemma som loggade varenda uppkoppling man gjorde och tog betalt exakt för uppkopplingstiden. Tog man inte emot eller sände data så kopplade modemet ner och så fort man begärde data så kopplade modemet upp igen (gick snabbt som fasen). Resultatet blev att man fick en räkning på hundratals telefonsamtal på några sekunder för varje.

På det stora hela var ISDN överlägset vanlig modemöverföring både till pris och hastighet. Kommer inte ihåg vad jag betalade när jag började använda ISDN 1999 men kommer ihåg att det var väldigt mycket snabbare och billigare än modemvarianten.

Visa signatur