Uppgradering från GTX 680 - 1060 eller 1070?

Permalänk
Medlem

Uppgradering från GTX 680 - 1060 eller 1070?

Tjo,

Jag har sedan ett par år tillbaka kört på ett GTX 680 vilket har funkat fint för mig, men jag känner att jag vill unna mig något nytt kort.
Dock så är jag osäker på vad jag bör köpa för kort, och vilken tillverkare till kortet jag bör välja.

Jag spelar mestadels CSGO, men jag har tänkt att börja spela Battlefield 1 och Fallout 4 en del framöver. Mitt GTX 680 känns inte som att det räcker till längre.

I min dator har jag dessa komponenter;

GTX 680
I5 2500k @ 4ghz
16gb ram
Asrock p67 extreme4
550w nätagg

Jag kikade runt lite och såg att ett 1070 verkar ligga på runt 4.5-5k, medan 1060 är runt en tusenlapp billigare. Jag spelar i 144hz 1080p och kommer inte att köpa 1440p eller VR på ett bra tag, om jag ens gör det.

Vad jag kan se så verkar MSI och STRIX vara the way to go.

TLDR; Jag vill kunna spela Battlefield 1 och Fallout 4 i 1080p på en 144hz skärm. Behöver inte maxa grafiken men gärna medium+, prioriterar FPS före grafik. Jag lägger gärna en tusenlapp extra för ett 1070 om det är värt det för prestandan. Men vilket kort ska jag då köpa?

En låg ljudnivå på kortet är väldigt önskevärt

EDIT: Läste om att något 1070 kort har en funktion där fläktarna endast går igång vid 60+ grader, har MSI och STRIX kortet denna funktion?

Permalänk
Medlem

Jag har det som står i min signatur och jag kör just nu på medium (ej testat att öka ännu) på Battlefield 1 beta och ligger omkring 180-200 FPS. Det kommer garanterat att gå fint med ett 1060 också, i alla fall i 1080p. Det kortet är väldigt tyst. Det som låter mest i min dator är när jag läser från min mekaniska lagringsdisk, hehe.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Hejsan Robertd,

Skrivet av Robertd:

Tjo,

Jag har sedan ett par år tillbaka kört på ett GTX 680 vilket har funkat fint för mig, men jag känner att jag vill unna mig något nytt kort.
Dock så är jag osäker på vad jag bör köpa för kort, och vilken tillverkare till kortet jag bör välja.

Jag spelar mestadels CSGO, men jag har tänkt att börja spela Battlefield 1 och Fallout 4 en del framöver. Mitt GTX 680 känns inte som att det räcker till längre.

GTX 680
I5 2500k @ 4ghz
16gb ram
Asrock p67 extreme4
550w nätagg

Jag kikade runt lite och såg att ett 1070 verkar ligga på runt 4.5-5k, medan 1060 är runt en tusenlapp billigare. Jag spelar i 144hz 1080p och kommer inte att köpa 1440p eller VR på ett bra tag, om jag ens gör det.

Vad jag kan se så verkar MSI och STRIX vara the way to go.

TLDR; Jag vill kunna spela Battlefield 1 och Fallout 4 i 1080p på en 144hz skärm. Behöver inte maxa grafiken men gärna medium+, prioriterar FPS före grafik. Jag lägger gärna en tusenlapp extra för ett 1070 om det är värt det för prestandan. Men vilket kort ska jag då köpa?

EDIT: Läste om att något 1070 kort har en funktion där fläktarna endast går igång vid 60+ grader, har MSI och STRIX kortet denna funktion?

Jag tolkar det som att har för avsikt använda kortet du köper i några år. I så fall bör du köpa ett 1070. 1070na är ca 2000:- dyrare än 1060na, men mycket kraftfullare, har mer VRAM etc.

Du prioriterar låg ljudnivå, då tycker jag du skall ta en titt på Asus Strix modell, de är framtagna för att vara tystlåtna.

Lycka till med ditt köp!!!

Permalänk

Ett GTX 1060 6GB skulle jag rekommendera med tanke på din processor och upplösning. Blir en rejäl uppgradering från 680. Men har du råd med ett 1070 är det inte helt fel det heller. Dock kommer processorn att flaska en del i en del spel med ett 1070.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag har det som står i min signatur och jag kör just nu på medium (ej testat att öka ännu) på Battlefield 1 beta och ligger omkring 180-200 FPS. Det kommer garanterat att gå fint med ett 1060 också, i alla fall i 1080p. Det kortet är väldigt tyst. Det som låter mest i min dator är när jag läser från min mekaniska lagringsdisk, hehe.

Om du hamnar på 180-200 FPS i medium på ett 1070 så låter det som att det är ett 1070 jag behöver, speciellt med tanke på att din processor är lite mer överklockad än min också. Jag är rätt kräsen med FPSen då jag är väldigt mån om att prestera så bra som möjligt (måste äga alla noobs hihi).

Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Robertd,
Jag tolkar det som att har för avsikt använda kortet du köper i några år. I så fall bör du köpa ett 1070. 1070na är ca 2000:- dyrare än 1060na, men mycket kraftfullare, har mer VRAM etc.

Du prioriterar låg ljudnivå, då tycker jag du skall ta en titt på Asus Strix modell, de är framtagna för att vara tystlåtna.

Lycka till med ditt köp!!!

Jag tycks ha läst att MSI är tystare än STRIX, men hur ligger det egentligen till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertd:

Om du hamnar på 180-200 FPS i medium på ett 1070 så låter det som att det är ett 1070 jag behöver, speciellt med tanke på att din processor är lite mer överklockad än min också. Jag är rätt kräsen med FPSen då jag är väldigt mån om att prestera så bra som möjligt (måste äga alla noobs hihi).

Jag tycks ha läst att MSI är tystare än STRIX, men hur ligger det egentligen till?

Ja, du kommer inte att bli missnöjd. Jag har också hört att MSIs Gaming X är tystare. Tro mig, det är extremt tyst. Jag är otroligt nöjd med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ja, du kommer inte att bli missnöjd. Jag har också hört att MSIs Gaming X är tystare. Tro mig, det är extremt tyst. Jag är otroligt nöjd med det.

Det låter jättebra! Bör jag köpa den från någon specifik sida? Jag tänkte om du eller någon känner till något schysst erbjudande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertd:

Det låter jättebra! Bör jag köpa den från någon specifik sida? Jag tänkte om du eller någon känner till något schysst erbjudande

https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-GTX-1070-GAMING... Proshop är billigast, så... Proshop!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag har aldrig testat Proshop, har de bra service? Tänkte om det skulle hända något med kortet i frakten eller att jag får ett måndagsexemplar så vill jag inte behöva krångla alldeles för mycket med deras kundtjänst haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertd:

Jag har aldrig testat Proshop, har de bra service? Tänkte om det skulle hända något med kortet i frakten eller att jag får ett måndagsexemplar så vill jag inte behöva krångla alldeles för mycket med deras kundtjänst haha

Val är återförsäljare är alltid "risk-reward"
Vad är viktigast för dig?
* Skall de ligga nära?
* Billigast
* Snabbast
etc

Jag har handlat av Proshop flera gånger och är helt nöjd.
Snabba och packar väl.
Inget av det jag köpt har varit trasigt, gått sönder så jag har aldrig behövt använda mig av deras support.
(jag prioriterar pris)

Permalänk
Medlem

Länk sweclockers test
Själv så skulle jag satsa på ett 1070 Gainward eller Palit

Permalänk
Medlem

Rekommendera starkt ett 1070 om du vill hålla 144 FPS.
Sitter på ett 980 som är ganska nära 1060 i prestanda, och jag har väldigt svårt att hålla 144 fps i nyare spel, med lite högre inställningar (vill ju gärna inte köra på low bara för att ha 144 fps)

Skulle satsa på:

http://cdon.se/hemelektronik/zotac-geforce-gtx-1070-amp-editi...
eller
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/gig...

Dock är windforce ganska högljutt, bättre upplevelse med Zotac där.

Permalänk
Medlem

@Robertd: Jag hade köpt ett Zotac AMP Extreme om jag skulle köpa ett 1070 idag, bäst kylare och en av dom högsta fabriksclocksen

https://www.komplett.se/product/893665/datorutrustning/grafik...

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU
Kingston Fury Renegade NVMe Gen4 2TB
LG 32" UltraGear 32GS95UV 4K/240hz

Permalänk
Medlem

Varför inte ett GTX 980 TI ?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robertd:

Tjo,

Jag har sedan ett par år tillbaka kört på ett GTX 680 [...]

Jag spelar mestadels CSGO, men jag har tänkt att börja spela Battlefield 1 och Fallout 4 en del framöver. [...]

GTX 680
I5 2500k @ 4ghz
16gb ram
Asrock p67 extreme4
550w nätagg

[...] 144hz 1080p och kommer inte att köpa 1440p eller VR på ett bra tag, om jag ens gör det.

[...]
Jag lägger gärna en tusenlapp extra för ett 1070 om det är värt det för prestandan. Men vilket kort ska jag då köpa?

Jag kapade inlägget litegranna.

Jag kör en MSI Twin Frozr 770, vilket iirc är en 680 fast lite högre uppskruvad, och en 2500k @ 4Ghz som dig. Mitt 1070 (Gigabyte G1, som f ö är passiv upp till 60C) dimper ner på måndag. Jag kör även CS:GO, och kommer ihåg att största skillnaden när jag uppgraderade från 560Ti till 770 var inte ett prestandahopp, utan att ljudet från GPUn försvann, och jag räknar med ett liknande hopp i ljudnivån efter uppgraderingen. Ljudnivå är väldigt viktigt för mig också, och har 144hz och 60hz skärm (och 60hz projektor). Sidnot: När jag körde Fallout 4 körde jag vsync/2 på min 770, dvs 72fps med gott resultat, känner inte behovet av 144hz i single player spel.

Min poäng:
Då vi är i väldigt lika situationer och jag kan installera 1070 redan på måndag efter jobbet, om du vill att jag kör någon bench före och efter uppgraderingen, tillsammans med att spela in ljudnivåer (har en Blue Yeti) så kan jag definitivt göra det. Hade ändå tänkt göra något liknande för personligt bruk, kräver inte mycket att dela med mig av resultaten. Isf, någon specifik bench du vill att jag ska köra?

Skrivet av Robertd:

Jag beställde min Blue Yeti därifrån, var själv först lite orolig eftersom att jag aldrig hade hört talas om dem men jag är supernöjd och både rekommenderar dem och är öppen till att beställa från dem igen. Har inte kontaktat deras support osv så vet inget om den biten. Inga skavanker osv på paketet iaf, och mikrofonen funkar galant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ett GTX 1060 6GB skulle jag rekommendera med tanke på din processor och upplösning. Blir en rejäl uppgradering från 680. Men har du råd med ett 1070 är det inte helt fel det heller. Dock kommer processorn att flaska en del i en del spel med ett 1070.

Njaee att man skulle bli cpu bunden med en 2500k är föga troligt med ett 1070, jag kör en 2600K med ett 1080 och har inga problem alls med att vara cpu bunden i något spel, Som exempel, Deus Ex Mankind divided kräver en hel del cpu, om jag ställer alla inställningar på absolut lägsta fick jag upp fps en bra bit över 100 och då kunde gpu belastning droppa till 97-98%. I mer normala inställningar är det däremot inte ens i närheten av cpu bundet. Vet inte vart inbillningen kommer ifrån att man måste ha en monster cpu för att ha en bra gpu...

OT: Själv gick jag från 2st 4GB 680 till ett 1080 och det dublerade min fps rakt av i spel som hade bra sli stöd, i spel med kasst sli stöd gick jag från 40 till 144+ fps. Så för din del kör på ett 1070 eller ett 980ti.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |