Alina är totalt värdelösa

Permalänk
Medlem

Alina är totalt värdelösa

De har makulerat min order utan min vetenskap för de inte kan leverera produkten till beställningspriset jag fick.

beställlde 2016-05-29 ASUS GeForce GTX 1080 ROG STRIX 8GB DirectCU III OC 7199:-

Idag kostar den 7 999:-

Varje vecka fick jag svar.. de kommer in nästa vecka, leverantören har skjutit upp leveransen osv.

Sista gången jag sätter min fot där iaf.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Hade du gjort förskotts betalning? För i så fall så känns det ju lite piss att du lånat dom 7.2 under 3 månads tid.

Jäkligt dålig stil oavsett. Riktigt lurendrejeri för att få mer kunder.

Permalänk
Medlem

"Prisändringar
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering, t.ex. vid större förändringar i valutakurser. Lagerförda produkter levereras alltid till bekräftat pris och förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans, gäller priset som lämnats i Alina System AB: s orderbekräftelse. För produkter som vid orderläggning ej finns disponibla i lager, gäller orderbekräftat pris med reservation för prisjusteringar från leverantör eller övriga omständigheter utom Alina System AB:s kontroll. Efter eventuell justering skall nytt pris godkännas av kund, i annat fall annulleras ordern."

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

De må ha hanterat ditt ärende illa, men totalt värdelösa är de inte. Jag har handlat till många olika personers byggen på Alina i flera år och det har fungerat felfritt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

svårare än såhär var det ju inte som Zipper citerade:

"För produkter som vid orderläggning ej finns disponibla i lager, gäller orderbekräftat pris med reservation för prisjusteringar från leverantör eller övriga omständigheter utom Alina System AB:s kontroll. Efter eventuell justering skall nytt pris godkännas av kund, i annat fall annulleras ordern"

så varför dom är värdelösa vet jag inte, har ingen dålig erfarenhet av Alina iaf.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag kan bara instämma att jag aldrig haft problem med dom.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med Alina snarare tvärtom, att de höjer priset är inget ovanligt oavsett firma.
Att du reagerar som du gör är ovanligare och skapar en tråd på swec för det

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av xenrayz:

Hade du gjort förskotts betalning? För i så fall så känns det ju lite piss att du lånat dom 7.2 under 3 månads tid.

Jäkligt dålig stil oavsett. Riktigt lurendrejeri för att få mer kunder.

Med ränta på det är TS snart redan uppe i 8000.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

"Prisändringar
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering, t.ex. vid större förändringar i valutakurser. Lagerförda produkter levereras alltid till bekräftat pris och förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans, gäller priset som lämnats i Alina System AB: s orderbekräftelse. För produkter som vid orderläggning ej finns disponibla i lager, gäller orderbekräftat pris med reservation för prisjusteringar från leverantör eller övriga omständigheter utom Alina System AB:s kontroll. Efter eventuell justering skall nytt pris godkännas av kund, i annat fall annulleras ordern."

Bara för dom har skrivit så på sin hemsida, så betyder det inte att det stämmer eller att den texten följer lagen.

Till TS kan jag bara säga att stå på dig, dom kan inte bara makulera din order hur som helst.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Från ARN 2007-8330: "Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts."

@TS: Har du fått en orderbekräftelse med de uppgifter som omnämns i citatet ovan så stå på dig.

Jag vann själv (för en släktings räkning, men jag skötte ärendet åt henne) ett liknande fall i ARN nyligen. Då handlade det om en felaktigt prissatt vara. Varan utannonserades för ca 30% av vad butiken egentligen tänkt sig, en beställning lades, och säljaren skickade en orderbekräftelse. ARN gick på min linje utan hänsyn till att butiken i sina villkor reserverat sig mot felaktigheter.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Bara för dom har skrivit så på sin hemsida, så betyder det inte att det stämmer eller att den texten följer lagen.

Till TS kan jag bara säga att stå på dig, dom kan inte bara makulera din order hur som helst.

Men han har däremot accepterat deras försäljningsvillkor. Butiken har rätt att annullera order om priset är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Men han har däremot accepterat deras försäljningsvillkor. Butiken har rätt att annullera order om priset är fel.

Du verkar inte förstå, även om man har "accepterat" deras försäljningsvillkor så är det inget man behöver följa eller som företaget kan luta sig tillbaks på. Läs vad personen ovanför dig skrev.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Men däremot accepterade han Alinas försäljningsvillkor. Butiken har visst rätt annullera order om priset är fel.

Citerar ARN 2007-8330:
"Konsumenten beställde internetabonnemang och modem via internet och fick då en orderbekräftelse om tjänsten och varan. Nio dagar senare fick hon ett e-postmeddelande om att priset var felaktigt och bolaget hänvisade då till priser som fanns på en annan webbplats än den konsumenten använt vid beställningen.

Konsumenten menade då att eftersom hon fått en orderbekräftelse ska priset i denna gälla. Konsumenten köpte istället bredbandsmodem och abonnemang från ett annat företag och detta köp innebar en väsentligt högre kostnad för henne och konsumenten begärde ersättning för mellanskillnaden. Företaget bestred konsumentens krav och menade att priset inte gäller på grund av en miss i uppdateringen av webbplatsen samt att företaget på webbplatsen reserverat sig för eventuella faktafel. Nämnden menade att tvisten gäller om ett utskickat e-postmeddelande är att anse som en orderbekräftelse som företaget är bundet av eller inte. I meddelandet har kunden bland annat fått ett ordernummer och en bekräftelse på personuppgifter och priset. Nämnden fann därför att meddelandet är att betrakta som en orderbekräftelse och ett bindande avtal har därför ingåtts. Eftersom företaget inte har uppfyllt sin del av avtalet var konsumenten berättigad att genomföra ett täckningsköp och företaget bör betala den mellanskillnad som konsumenten har begärt."

Trots att företaget hänvisade till en reservarvation i sina villkor fick konsumenten rätt. Detsamma gäller för fallet jag nyligen vann.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zippeer:

"Prisändringar
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering, t.ex. vid större förändringar i valutakurser. Lagerförda produkter levereras alltid till bekräftat pris och förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans, gäller priset som lämnats i Alina System AB: s orderbekräftelse. För produkter som vid orderläggning ej finns disponibla i lager, gäller orderbekräftat pris med reservation för prisjusteringar från leverantör eller övriga omständigheter utom Alina System AB:s kontroll. Efter eventuell justering skall nytt pris godkännas av kund, i annat fall annulleras ordern."

TS är nog ute och cyklar lite då hen inte läser på hemsidan vad som gäller.

Permalänk
Medlem

Vad menar du? Kan man ingå ett avtal och sedan strunta i vad man åtagit sig? Kom ihåg att ett avtal binder båda sidor.

Skrivet av muSashi:

Du verkar inte förstå, även om man har "accepterat" deras försäljningsvillkor så är det inget man behöver följa eller som företaget kan luta sig tillbaks på. Läs vad personen ovanför dig skrev.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hubertus:

Vad menar du? Kan man ingå ett avtal och sedan strunta i vad man åtagit sig? Kom ihåg att ett avtal binder båda sidor.

Han hittar bara på, lyssna inte på sådana personer som hittar på saker.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se det lite åt det här hållet (men jag kanske är helt fel ute):

En reservation gäller i det allmänna fallet, ungefär "Du kan inte kräva saker baserat på vad som står".

Ett avtal däremot gäller i det specifika fallet, ungefär "Du föreslog saker baserat på vad som står. Vi accepterar dessa saker. Därmed kan du kräva dessa saker.".

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Vad menar du? Kan man ingå ett avtal och sedan strunta i vad man åtagit sig? Kom ihåg att ett avtal binder båda sidor.

Med den logiken kan man ju skriva vad som helst i avtalet, typ lägga till att "Om du inte accepterar anulleringen så kommer vi begära skadestånd på 1000kr för extra arbete." eller något i den stilen och så måste du som kund helt enkelt acceptera det. Det är ju just när sånt här händer som man ska använda sig av ARN som får göra en bedömning om vad som egentligen gäller och skall ske. Samma logik är det ju i rättsväsendet, man behöver inte alltid hålla med om en fallande dom men som de flesta advokater brukar säga "det är bra att vi får pröva den här lagen nu och se vad det ger för resultat och om lagen fungerar som tänkt.".

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Inaktiv

Det som står i ett avtal är det som gäller om man godkänt det, man skriver ju inte ett avtal och sen inte följer det.

Tex du har ett lån på banken där du skrivit under avtalet att betala tillbaka viss summa i månaden.
Och du menar att man kan ändra på det då och säga att du inte vill betala tillbaka då

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det som står i ett avtal är det som gäller om man godkänt det, man skriver ju inte ett avtal och sen inte följer det.

Tex du har ett lån på banken där du skrivit under avtalet att betala tillbaka viss summa i månaden.
Och du menar att man kan ändra på det då och säga att du inte vill betala tillbaka då

Hänger ju faktiskt på om det som står i avtalet är lagligt eller ej.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Så du kan tänka dig skriva på ett avtal som innehåller olagligheter? Det är inte så enkelt med avtal som många tycks tro.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hänger ju faktiskt på om det som står i avtalet är lagligt eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Men han har däremot accepterat deras försäljningsvillkor. Butiken har rätt att annullera order om priset är fel.

KKL Konsumentköplagen är tvingande och kan inte avtalas bort. Spelar ingen roll vilken avtal man "ingår" när man accepterar villkoren.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Bara för att det står i avtalet gör det inte det lagligt. Som om jag skulle skriva ett köpavtal för att köpa en annan människa. "Men jag har ju rätt, det står i avtalet alltså är det lagligt!"

Permalänk
Medlem

Detta påminner mig om han som köpte hårddiskar från clickok.net eller vad det nu var, och blev indragen i en lång rättstvist. Hur slutade det hela? Han fick rätt mot företaget va?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det som står i ett avtal är det som gäller om man godkänt det, man skriver ju inte ett avtal och sen inte följer det.

Tex du har ett lån på banken där du skrivit under avtalet att betala tillbaka viss summa i månaden.
Och du menar att man kan ändra på det då och säga att du inte vill betala tillbaka då

Du kan skriva på ett avtal som säger "konsumenten avsäger sig rätten att nyttja konsumentköplagen"
Vad händer då?
Ingenting! Eftersom man inte kan avtala bort KKL

Det är det många av er i den här tråden missar.
KKL är indispositiv. DVS Det går inte att avtala bort fördelarna för konsumenten i KKL.

Permalänk
Medlem

Problemet är att företag vill sälja saker de inte har täckning för.
De kräver därtill att köparen godkänner att allt i det ingångna avtalet kan strykas när som helst.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det som står i ett avtal är det som gäller om man godkänt det, man skriver ju inte ett avtal och sen inte följer det.

Tex du har ett lån på banken där du skrivit under avtalet att betala tillbaka viss summa i månaden.
Och du menar att man kan ändra på det då och säga att du inte vill betala tillbaka då

Som sagt ovan. Konsumentköplagen är tvingande vilket betyder att den kan inte avtalas bort även om du skulle vilja det.

"Lagen är i huvudsak tvingande till köparens förmån. Det innebär att de rättigheter som lagen ger köparen kan inte inskränkas. Näringsidkaren kan alltså inte ge köparen sämre villkor än vad lagen föreskriver, men förmånligare avtalsvillkor gäller alltid. Exempelvis "öppet köp" regleras inte i KKöpL utan det är bättre villkor än vad lagen ger köparen. "

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det som står i ett avtal är det som gäller om man godkänt det, man skriver ju inte ett avtal och sen inte följer det.

Tex du har ett lån på banken där du skrivit under avtalet att betala tillbaka viss summa i månaden.
Och du menar att man kan ändra på det då och säga att du inte vill betala tillbaka då

Avtalsvillkor kan bedömas som oskäliga, och är därmed ogiltiga även om man skrivit under på dem. När det gäller avtal mellan ojämlika parter (en näringsidkare anses som en stark part och en konsument som en svag) så finns det gott om lagar och regler som ett avtalsvillkor måste följa för att vara giltigt. Det tydligaste exemplet i detta sammanhang torde vara konsumentköplagen, en icke-dispositiv lag (dvs den kan inte avtalas bort, utan gäller vad avtalet än säger).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Detta påminner mig om han som köpte hårddiskar från clickok.net eller vad det nu var, och blev indragen i en lång rättstvist. Hur slutade det hela? Han fick rätt mot företaget va?

Japp, han vann.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att få veta vad som ursprungligen avtalats mellan Alina och TS. Det är alldeles för mycket tyckande från amatörjurister i den här tråden.