Permalänk
Medlem

Trunkera Mobilnummer via SIP?

OT: Inte säker på vart topic hör hemma, men det här var det enda stället där det var logiskt i mitt tycke.

Jag vill lägga upp en låda som kör freepbx och hantera samt trunkera nummer via den, så att jag kan få alla utgående samtal att använda samma nummer, samt för möjligheten att dela upp olika nummer till olika personer/tjänster.

Så det jag funderar på nu är.. Jag vet att man kan trunkera en serie med vanliga (landlinje) nummer. och dela ut dom via SIP. Kan man göra detsamma med mobilnummer?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt med på hur du menar med "trunkera nummer".

Vad ska du ringa med?
Mobiltelefon eller SIP-klient?
Hur ska du ansluta till teleoperatören? SIP? GSM?

Förklara tydligare vad det är du vill göra så ska vi nog lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallabaz:

Jag är inte riktigt med på hur du menar med "trunkera nummer".

Vad ska du ringa med?
Mobiltelefon eller SIP-klient?
Hur ska du ansluta till teleoperatören? SIP? GSM?

Förklara tydligare vad det är du vill göra så ska vi nog lösa det.

Trunkera är väl när man har ett gäng nummer i en pool som administreras via freepbx, och dom kommer från operatören (t.ex telia).

Så det jag vill göra är att ha alla telefoner anslutna via vpn för att komma åt SIP, eller så lägger vi den (SIP-servern) så den är tillgänglig externt för att kunna vara nåbara via det interna systemet, och det är så att det blir enkelt för vår receptionist att koppla vidare samtalet till rätt person, och om nu personen som är ute på sin mobiltelefon vill ringa ut så gör dom det antingen via SIP klienten eller via GSM, det får dom välja själva.
Men om dom ringer via SIP så kommer mottagaren bara se numret till vår växel (eller hur vi nu lägger upp det internt), inte direkt till personen som har mobilen.

Mig veterligen så har väl varken android eller IOS det upplagt så att dialern som dom använder default kan användas via SIP alls?
Jag har inte dykt djupt i detta ämne än, så jag vet inte om det krävs en specifik klient eller om dialern klarar av SIP från grunden?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Om du använder Androids egna dialer och inte pålägg från typ HTC eller Samsung så kan du ringa SIP därifrån direkt.
Se info på denna länk: https://www.callcentric.com/support/device/android/sip_client

Om du har Tele2 SIP-trunk och har MEX-abonnemang (Mobile Extension) med tilläggstjänsten MTC så får du in mobilnumrena i växeln och kan också ringa ut med dem.

Detta gör att du kan ringa från din mobil och koppla samtal till varandra och liknande utan SIP-dialler.
Du kan ringa från en sip-client och visa mobilnummer mm.

Permalänk
Inaktiv

Precis som ovan så är det möjligt att skicka dina mobilsamtal via en SIP trunk, men det är naturligtvis inte gratis och OM din PBX går sönder kommer du inte kunna ringa (förutom 112) och du kan inte ta emot några samtal. Är det värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Precis som ovan så är det möjligt att skicka dina mobilsamtal via en SIP trunk, men det är naturligtvis inte gratis och OM din PBX går sönder kommer du inte kunna ringa (förutom 112) och du kan inte ta emot några samtal. Är det värt det?

Normala GSM funktioner borde väl i såna fall agera som failover?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av devhdc:

Normala GSM funktioner borde väl i såna fall agera som failover?

Jag vet faktiskt inte vad du menar där, du kanske har utvecklat mot GSM standarden? SIP används iofs. inte normalt i mobilvärlden men om det är så att all signalering måste gå via SIP och din PBX så förstår jag inte hur GSM kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Finns olika konfig hos olika operatörer. Samma operatör kan ha olika konfig för olika kunder.
Det går oftast att få failover om växeln inte svarar.

Ofta finns det också kortkoder för att "mexa på" och "mexa av".
Alltså göra mobilen fristående.

Värt att notera är att mobilen blir standalone så snart du åker utomlands.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kallabaz:

Finns olika konfig hos olika operatörer. Samma operatör kan ha olika konfig för olika kunder.
Det går oftast att få failover om växeln inte svarar.

Ofta finns det också kortkoder för att "mexa på" och "mexa av".
Alltså göra mobilen fristående.

Värt att notera är att mobilen blir standalone så snart du åker utomlands.

låter som en bra funktion, antar att det kräver lite konfig på PBX sidan också för att routa utgående samtal. Fast detta är nog lite överkurs då jag inte tror trådskaparen vill betala för en sådan lösning

Jag har själv funderat på detta då jag kör Enterprise Voice i Skype For Business på mitt hemnummer, rätt trevligt att kunna svara i mobilen med SIP (Skype For Business) på mitt hemnummer, eller skicka dom till min unified voicemail så alla voicemail hamnar på samma ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Jag vet faktiskt inte vad du menar där, du kanske har utvecklat mot GSM standarden? SIP används iofs. inte normalt i mobilvärlden men om det är så att all signalering måste gå via SIP och din PBX så förstår jag inte hur GSM kan hjälpa dig.

Jag tror att GSM hoppar in i och blir gällande protokoll om SIP-anslutning inte kan etableras.. precis som nedan person sa, men beskrev det det som "mexa på och mexa av".

Skrivet av kallabaz:

Finns olika konfig hos olika operatörer. Samma operatör kan ha olika konfig för olika kunder.
Det går oftast att få failover om växeln inte svarar.

Ofta finns det också kortkoder för att "mexa på" och "mexa av".
Alltså göra mobilen fristående.

Värt att notera är att mobilen blir standalone så snart du åker utomlands.

Det lät intressant.. Funderat på det här nu i ett par dagar, och jag antar att vi inte behöver SIP'a mobilerna alls egentligen, men problemet som jag ser det är: Vad gör man om en kund ringer tillbaks till en avstängd/upptagen företagsmobil? Kan man slanga in det samtalet i växeln om mobilen är avstängd utanför arbetstid eller upptagen under arbetstid? Det är ju i praktiken bara en call-forward funktion,. precis som voicemail om ingen svarar.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Jag tror att GSM hoppar in i och blir gällande protokoll om SIP-anslutning inte kan etableras.. precis som nedan person sa, men beskrev det det som "mexa på och mexa av".

Det lät intressant.. Funderat på det här nu i ett par dagar, och jag antar att vi inte behöver SIP'a mobilerna alls egentligen, men problemet som jag ser det är: Vad gör man om en kund ringer tillbaks till en avstängd/upptagen företagsmobil? Kan man slanga in det samtalet i växeln om mobilen är avstängd utanför arbetstid eller upptagen under arbetstid? Det är ju i praktiken bara en call-forward funktion,. precis som voicemail om ingen svarar.

Det beror på vad er mobiloperatör erbjuder.
Vanligtvis kan man göra olika forwards för ej svar, upptaget och ej nåbar mobil.