Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Compact living volym 2.

Hej kära sweclockare. Många av er kommer säkert att tycka att detta album känns bekant, och det är för att jag har gjort en liten ombyggnad här hemma. Tidigare satt mitt bastanta skrivbord fastbultat i väggen, vilket numera är nertaget och nersänkt samt att datorn är inbyggd i en hurts numera. Komponentera är istortsett detsamma som tidigare även fast en del uppdateringar har skett och kommer att fortsätta att ske, för vad är roligare än att öppna upp elektronik prylar? Iaf jag är 25 år gammal och bor tillsammans med min flickvän i en 1a på 45kvm, vi delar inte riktigt samma intressen iform av teknik men hon låter mig hållas sålänge hon slipper vara en del av allt byggande och den ekonomiska delen som är som ett stort avgrundshål i denna fina hobby.

Datorn har jag byggt själv, tror det är min 5:e setup jag satt ihop och den uppgraderas eftersom. Den används mest för spel och med spel så är det istortsett endast fps spel som liras här hemma, mestadels Arma 3 och olika moddar men även Battlefield m.m.
Mb: Asus z170a
Chassi: Fractal Design Define S
Cpu: Intel Skylake 6600k, klockad till 4.5ghz
Gpu: Palit Geforce 1070 Super Jetstream
Psu: EVGA supernova g2 750w
Hdd: Samsung 850 500gb SSD
Ram: Kingston hyperx 16gb 2133mhz

Kringutrustning:
Skärm: Acer Predator x34 100hz
Mus: Razer mamba tournament edition
Tangentbord: G610 Cherry red
Högtalare: Audio Pro T12 med Audio pro base stands.
Stol: DXracer Racing black on black
Bärbar dator : Asus zenbook 303ub

Skrivbord: Skrivbordet är en 30mm ekskiva som är 205cm bred och 85cm djup som jag har oljat med mörk träolja samt borrat hål för kabeldragning, under skivan sitter en rostfriplåt som jag införskaffat via en plåtslagare som tillverkade dem åt mig L formad med förborrade hål som jag använder för att kunna dölja alla kablar samt strömförsörjning. Hurtsen är från Ikea och heter Axel, den har jag borrat lufthål i baksidan för att datorn inte ska brinna upp därinne. Kommer möjligtvis installera någon fläktlösning för ytterligare kylning.

Tv hörna:
Egenbyggd tv bänk i ek med rostfri plåt för kabeldragning/gömning
Högtalare: Audioengine A2
Tv: Sony kdl 46" fullhd med några år på nacken, inget speciellt.
Tv upphängning: Igloo vrid/tiltbart

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Sjukt fint! 4/5 (ville gärna haft en bild i datorn )

Jag har gjort samma sak med min dator, alltså ställt den i ett sånt Alex-skåp.
Jag monterade dock aldrig fast bakdelen, så att den är helt öppen i bakkant.

Förlorade inte någon stabiltet vad jag märkt, och märker heller ingen skillnad i temperaturerna jämfört med på skrivbord och i detta "skåp".

Sjukt fint förövrigt. Varför heter det Compact Living? Det ser väldigt stort och luftigt ut på bilderna?

Permalänk
Medlem

@Goo5e: Man tackar :). Jag la till en gammal bild från byggnationen för din skull ;). Ja jag tänkte inte riktigt på att jag kunde ju ha låtit bakdelen vara öppen, men samtidigt så borrade jag hål (140mm) och har möjligheten att montera 140mm fläktar som drar ut varmluften för att få lite lufttryck i lådan! Compact living är för att det är trots allt en 1a på 45kvm, stort vardagsrum dock!

Permalänk
Medlem

Riktigt fint Vad tycker du om högtalarna tanke på de olika prisklasserna och märkena.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Var köpte du bänkskivan någonstans? Länk till den och oljan så är man evigt tacksam! Samt, vad är det för ben?

5/5

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Skrivet av Dubadai:

Riktigt snyggt!

Var köpte du bänkskivan någonstans? Länk till den och oljan så är man evigt tacksam! Samt, vad är det för ben?

5/5

ser ut att vara ikeas ben,kan ha fel dock
dessa e väldigt lika iaf. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30177912/

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem

Ser riktigt cleant ut! Så som det ska vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampeuss:

Riktigt fint Vad tycker du om högtalarna tanke på de olika prisklasserna och märkena.

Tack :). A2orna är okej, ganska klart och neutralt ljud. Ingenting du spelar speciell hög musik med eller någon märkvärdig bas men för sin storlek är dom bra/okej. T12orna tycker jag spelar väldigt bra, går att kräma på ordentligt och du saknar verkligen inte en extra subwoofer då jag inte är någon bas fantast. Dock så kör jag via inbyggda ljudkretsen från moderkort, kikar på Dac/ljudkorts lösningar får ser vad det blir! Det som är irriterande med T12orna är att dom stänger av sig själv vid inaktivitet och du kan endast starta/stänga av samt höja/sänka via fjärrkontrollen!

Skrivet av Dubadai:

Riktigt snyggt!

Var köpte du bänkskivan någonstans? Länk till den och oljan så är man evigt tacksam! Samt, vad är det för ben?

5/5

Man tackar man tackar, uppskattas :)! Skivan är från Bauhaus tror tom att det är denna (https://www.bauhaus.se/bankskiva-bok-b-c-2020x900x27mm-postfo...), dom har ett flertal olika träslag samt att dom kan måttanpassa den efter dina behov! Vilken specifik olja det var kommer jag inte ihåg, finns ett flertal varianter, du kan även tillägga nån betsfärg för mörkare eller ljusare nyanser. Och benen kommer från Ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30177912/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARAGON_GVD:

ser ut att vara ikeas ben,kan ha fel dock
dessa e väldigt lika iaf. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30177912/

Stämmer bra det!

Skrivet av Philippk:

Ser riktigt cleant ut! Så som det ska vara

Stort tack!

Permalänk
Medlem

gillart 5/5

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinypope:

Tack :). A2orna är okej, ganska klart och neutralt ljud. Ingenting du spelar speciell hög musik med eller någon märkvärdig bas men för sin storlek är dom bra/okej. T12orna tycker jag spelar väldigt bra, går att kräma på ordentligt och du saknar verkligen inte en extra subwoofer då jag inte är någon bas fantast. Dock så kör jag via inbyggda ljudkretsen från moderkort, kikar på Dac/ljudkorts lösningar får ser vad det blir! Det som är irriterande med T12orna är att dom stänger av sig själv vid inaktivitet och du kan endast starta/stänga av samt höja/sänka via fjärrkontrollen!

Man tackar man tackar, uppskattas :)! Skivan är från Bauhaus tror tom att det är denna (https://www.bauhaus.se/bankskiva-bok-b-c-2020x900x27mm-postfo...), dom har ett flertal olika träslag samt att dom kan måttanpassa den efter dina behov! Vilken specifik olja det var kommer jag inte ihåg, finns ett flertal varianter, du kan även tillägga nån betsfärg för mörkare eller ljusare nyanser. Och benen kommer från Ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30177912/

Finns även bänkskivor för kök på IKEA som många använder till skrivbord. Ska köpa ett själv framöver. Ni hittar mycket godbitar och tips via http://www.ikeahackers.net/.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00335201/ SKIVA

Visa signatur

Mvh Pierre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinypope:

@Goo5e: Man tackar :). Jag la till en gammal bild från byggnationen för din skull ;). Ja jag tänkte inte riktigt på att jag kunde ju ha låtit bakdelen vara öppen, men samtidigt så borrade jag hål (140mm) och har möjligheten att montera 140mm fläktar som drar ut varmluften för att få lite lufttryck i lådan! Compact living är för att det är trots allt en 1a på 45kvm, stort vardagsrum dock!

Skitfint, 5/5
Att sätta fler fläktar i skåpet vet jag inte om det hjälper, men testa om du har möjlighet!
Då förstår jag namnet! Vardagsrummet såg så sjukt stort ut för att vara "kompakt", men 45m3 är ju inte stort

Permalänk

Riktigt stiligt, la en klar 5a! Kika gärna mitt galleri

Permalänk
Medlem

OffT: Säkert någon hårdvara som bråkar i din 303:a. Hade samma problem med min Latitude E7440 och då var det drivrutinen för minneskortsläsaren som gjorde att datorn inte vaknade ordentligt ur sleep. Avinstallerade drivern och efter det funkade det fint.

Permalänk
Avstängd

Ser fint ut.

Skrivet av Tinypope:

Här står den och svettas, hål borrade i bakändan men någon mer effektiv lösning ska lösas! (kom gärna med förslag)

Har ett förslag, ta ut den ur den där lådan, chassit är finare än så och förtjänas att visas upp! och sätt dit bordsben på den sidan där skåpet nu är.

Har själv Fractal Design Define R4 i vitt, så vackert att det är fult att gömma det.

Blir mer effektiv kylningsmöjlighet och det slipper att skåpet eventuellt blir en värmebölja även. Plus att det inte är öppet direkt på framsidan vilket jag får för mig resulterar i att datorn lär låta än mera när datorn brukas för spelande än om den hade stått luftigt/direkt i rummet.

Släpp pedantheten/OCDn (CDO, alfabetiskt ska det va! ) på den punkten är mitt tips, och skaffa en kabelskena i bordet med grenuttag för att dra kablarna snyggt och fäst kablarna under bordsskivan istället med en häftpistol och kattstrypare/buntband.

Är bättre än kabelklammer i o m att det är snällare mot kabeln än att låta den ligga tryckt mot metall beroende på hur långt kabelklammemaskinen man använder trycker in kabelklamman i fråga.

Har själv mitt Fractal Design synligt, och personer som är på besök vill ha en lika fin och stilren dator, alternativt fin och stilren "hårddisk" beroende på vem det är som nämner det, eller säger bara: "Fan vad snyggt",haha

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

För er som undrar över bordskiva, jag fyndade min på IKEA här i Västerås. Dom sålde ut valnöt och ekskivor, jag tog mig en valnöt på 185x60 för 495 spänn, fett nöjd ^_^

OT: Clean hörna, gillart!

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Ett tips - har man problem med flickvänner så är det bara att säga till dom: Om jag fick välja med att ta med min dator och internet eller dig till en öde ö så skulle jag välja datorn.

Det brukar lösa alla problem!

Permalänk
Medlem

För bättre luftflöde skulle du kunna byta ut skåpsluckan till ett väldigt finmaskigt galler, vitt t.ex. Man ser inte den "fula" datorn innanför men luften kan röra sig fritt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Vad är det för hörlursupphägning?

Visa signatur

-Att kalla en konsol för "bästa konsolen" är som att kalla en hundskit för "bästa skiten", det är fortfarande skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamedstar:

Vad är det för hörlursupphägning?

Ser ut som en toalettpappershållare från ikea?

Permalänk
Medlem

@ice cube: Stämmer :)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Har själv Fractal Design Define R4 i vitt, så vackert att det är fult att gömma det.

Det där är lite en PC-entusiastgrejj med synliga datorer, färgat vatten i sin setup, blinkande skit osv. Har nog aldrig
hört någon säga "vilken snygg dator". Ärligt talat, det är väldigt amerikanskt och kitchigt, inte direkt stilrent.

Kan förstå att man tycker det själv om sin lilla bebis som man byggt och lagt kärlek på. Tycker själv det är skitfult
att ha datorn synlig så han löste det bra förutom att det kanske ser ut att vara lite dåligt med luft där inne?

Däremot är benen på X34'an en styggelse som tar upp alldeles för mycket plats. Skulle rekommendera
att köpa ett VESA-stativ till den. Är mitt uppe i ett sånt projekt själv men det är klurigt att hitta ett som är snyggt
och inte ser ut som någon robotarm. Bästa jag hittat hittils är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3333877

Lycka till!

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Det där är lite en PC-entusiastgrejj med synliga datorer, färgat vatten i sin setup, blinkande skit osv. Har nog aldrig
hört någon säga "vilken snygg dator". Ärligt talat, det är väldigt amerikanskt och kitchigt, inte direkt stilrent.

Kan förstå att man tycker det själv om sin lilla bebis som man byggt och lagt kärlek på. Tycker själv det är skitfult
att ha datorn synlig så han löste det bra förutom att det kanske ser ut att vara lite dåligt med luft där inne?

Däremot är benen på X34'an en styggelse som tar upp alldeles för mycket plats. Skulle rekommendera
att köpa ett VESA-stativ till den. Är mitt uppe i ett sånt projekt själv men det är klurigt att hitta ett som är snyggt
och inte ser ut som någon robotarm. Bästa jag hittat hittils är http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3333877

Lycka till!

När jag sålde min lägenhet för några år sedan så sa mäklaren, en kvinna i 40-års åldern, att min dator (Thermaltake Tsunami) var snygg Men du har nog rätt i att det är ytterst ovanligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

När jag sålde min lägenhet för några år sedan så sa mäklaren, en kvinna i 40-års åldern, att min dator (Thermaltake Tsunami) var snygg Men du har nog rätt i att det är ytterst ovanligt.

Ja man ska nog inte lita på mäklare

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Ja man ska nog inte lita på mäklare

Haha, ja du har en poäng där

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Den Oris-klockan måste man nästan känna/prova själv för att uppskatta!
En säljare tvingade mig att prova den även om jag var ointresserad av den, ändrade mig helt!
Tummen upp!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk

Riktigt snyggt, 5a lagt, precis i min smak!

Permalänk
Medlem

Tjena Riktigt imponerad utav din kabeldragning på skrivbordet. Vad köper du "kabelklämmorna" du använt? Skulle vilja ha lika fint här hemma i hörnan.

Permalänk

Snyggt! 5a lagd, enkelt och stilrent vilket faller mig i smaken! Kika gärna in på mitt galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinypope:

@Goo5e: Man tackar :). Jag la till en gammal bild från byggnationen för din skull ;). Ja jag tänkte inte riktigt på att jag kunde ju ha låtit bakdelen vara öppen, men samtidigt så borrade jag hål (140mm) och har möjligheten att montera 140mm fläktar som drar ut varmluften för att få lite lufttryck i lådan! Compact living är för att det är trots allt en 1a på 45kvm, stort vardagsrum dock!

Kul med fler bilder! Skitfint!