Permalänk
Medlem

Vad bör jag uppgradera?

Hej

2014 köpte jag en dator för gaming. Tiden har tagit ut sin rätt och spel vill inte köras på högsta grafik. Så jag köpte ett nytt grafikkort då jag antog att det var det enda som behövdes bytas ut. Kortet jag köpte var inget high-end kort så jag tänkte att det var det som skulle bytas. Ett MSI 1080 införskaffades.
Nu under BF1-betan kom jag dock inte i närheten av den FPS som SweClockers kom upp i när de testade betan. Så något mer måste bytas. Frågan är vad, eller är det allt?

Resten av min gear:

Corsair PowerSupply (PSU) CX 750M 750W

G.Skill Ares 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz (F3-1600C9D-16GAR) (2x8GB)

ASUS Z87-A - ATX / Z87

Intel Core i7-4770K - 8 trådar / 3,5GHz (3,9GHz Turbo) / 8MB / Socket 1150

All hjälp uppskattas, jag kan mycket om mjukvara men min kunskap om hårdvara är lika med noll!

Edit: Förslag på vad saker bör bytas ut mot mottages gärna också. Jag vet inte hur man matchar, vilka minnen, grafikkort och moderkort jobbar bra tillsammans och sånt.. Just moderkort är ett stort svart hål för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheChef:

Hej

2014 köpte jag en dator för gaming. Tiden har tagit ut sin rätt och spel vill inte köras på högsta grafik. Så jag köpte ett nytt grafikkort då jag antog att det var det enda som behövdes bytas ut. Kortet jag köpte var inget high-end kort så jag tänkte att det var det som skulle bytas. Ett MSI 1080 införskaffades.
Nu under BF1-betan kom jag dock inte i närheten av den FPS som SweClockers kom upp i när de testade betan. Så något mer måste bytas. Frågan är vad, eller är det allt?

Resten av min gear:

Corsair PowerSupply (PSU) CX 750M 750W

G.Skill Ares 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz (F3-1600C9D-16GAR) (2x8GB)

ASUS Z87-A - ATX / Z87

Intel Core i7-4770K - 8 trådar / 3,5GHz (3,9GHz Turbo) / 8MB / Socket 1150

All hjälp uppskattas, jag kan mycket om mjukvara och utveckling men min kunskap om hårdvara är lika med noll!

I sweclockers test används en överklockad i5 (5-6600K @ 4,2 GHz). Din i7 4770k står sig fortfarande bra mot en aningen nyare i5 och det finns inte mycket att hämta i en processoruppgradering. Eller lite kanske, men jag tror du får ut en hel del mer av att klocka din befintliga processor istället. Det du behöver om du inte redan har det och tänkt överklocka är väl en bättre kylare till processorn i så fall.

Kanske är det så att du har problem med drivrutiner någonstans?
I ditt fall hade jag kanske ominstallerat windows och sedan klrt in fresh drivers från grunden
eller
kört DDU (Display Driver Uninstaller) i felsäkert läge och sedan installerat grafikdrivrutinerna igen samt hämtat senaste chipset från moderkortstillverkaren och kollat i enhetshanteraren att det inte finns några driver conflicts.

Edit:
Beror lite på hur mycket avvikelser du har mot sweclockers test...
Möjligt att det är DDR3 som sätter lite begränsningar. Snabbare RAM verkar kunna göra en del skillnad i några spel nu för tiden, men det innebär nya RAMminnen, nytt moderkort och ny processor i så fall och det är inte säkert att det är problemet här. I dina skor hade jag avvaktat med just denna uppgraderingen tills spelet är släppt och man kan kolla på lite ordentliga tester där olika ramminnen testas i spelet för att se om det faktiskt gör någon skillnad eller ej.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

@TheChef
Testa att klocka processorn.
Kanske Windows som behöver optimeras? Tjänster som kan stängas ner eller andra bakgrund processer

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

I sweclockers test används en överklockad i5 (5-6600K @ 4,2 GHz). Din i7 4770k står sig fortfarande bra mot en aningen nyare i5 och det finns inte mycket att hämta i en processoruppgradering. Eller lite kanske, men jag tror du får ut en hel del mer av att klocka din befintliga processor istället.

Kanske är det så att du har problem med drivrutiner någonstans?
I ditt fall hade jag kanske ominstallerat windows och sedan klrt in fresh drivers från grunden
eller
kört DDU (Display Driver Uninstaller) i felsäkert läge och sedan installerat grafikdrivrutinerna igen samt hämtat senaste chioset från moderkortstillverkaren och kollat i enhetshanteraren att det inte finns några driver conflicts.

Skrivet av riger:

@TheChef
Testa att klocka processorn.
Kanske Windows som behöver optimeras? Tjänster som kan stängas ner eller andra bakgrund processer

Okej, det är så enkelt alltså?
Har ni tips på bra nätagg, jag är ganska missnöjd med detta. Fått ett riktigt måndagsexemplar som inte levererar jämn kraft. Det har hänt att datorn stängt av sig och så pga powersurge. Antar att överklockningen också kommer påverka kraftkonsumptionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheChef:

Har ni tips på bra nätagg, jag är ganska missnöjd med detta. Fått ett riktigt måndagsexemplar som inte levererar jämn kraft. Det har hänt att datorn stängt av sig och så pga powersurge. Antar att överklockningen också kommer påverka kraftkonsumptionen?

ett av dom här
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9715898/

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Avstängd

Jag körde bf1 betan på min signaturdator utan större problem på high. Får lite strul efter 3-4 timmars spel då det börjar hacka och blir ospelbart. Efter omstart så snurrar det bra igen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheChef:

Jag har haft likadant moderkort som dig innan (ASUS Z87-A). Det har tydligen en tendens att larma "lite för lätt" på power surges.
Det verkar alltså vara något av ett problem för moderkortet snarare än nätagget.
Eller det var vad jag kom fram till efter att ha spenderat en del tid på nätet när jag själv satt med samma problem. En bios update skulle kunna lösa problemen ;).
Finns mer att läsa här:
http://www.overclock.net/t/1552794/asus-anti-surge-is-a-broke...

Tråden ovan innehåller inte hela sanningen såklart. Det är ju även möjligt att det är problem med ditt nätagg också.

Själv har jag skaffat ett EVGA supernova G2 som verkar vara ett av de bättre nätaggen på marknaden.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck