Lösning på att ersätta en sladd med två sladdar

Permalänk
Medlem

Lösning på att ersätta en sladd med två sladdar

Hej Alla

Jag har ett litet problem.
Under renoveringen av lägenhet, drog jag alla sladdar från hallen till andra rum.
Med andra rum menar jag (2 sticken sovrum och en vardagsrum).
I hallen finns ett skåp med dessa dimensioner 600x400. I skåpet finns 4 sladdar:
- en sladd är uttag för fiber
- en sladd går till sovrum 1
- en sladd går till sovrum 2
- en sladd går till vardagsrum

I skåpet ligger en switch och en AP. Tidigare hade jag i skåpet en liten PC med pfSense programmen, och en switch och en AP.
Efter att PC gick sönder, då var jag tvungen att hitta en annan lösning.

Jag fick en tips av en kompis som sade att i dagens läge man kan köra nästa allt virtuellt.
Eftersom jag hade en liten server, då flyttade jag servern till sovrum 1. Installerade pfSensen på en virtuellt maskin.
Och allt fungerar som det ska.

Nu vill jag koppla min server till min switch och AP som finns i hallen.
Men eftersom jag har bara en sladd i väggen då fastnade jag där.

Finns det något bra lösning på den eller måste jag riva halva väggen:).

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej Alla

Jag har ett litet problem.
Under renoveringen av lägenhet, drog jag alla sladdar från hallen till andra rum.
Med andra rum menar jag (2 sticken sovrum och en vardagsrum).
I hallen finns ett skåp med dessa dimensioner 600x400. I skåpet finns 4 sladdar:
- en sladd är uttag för fiber
- en sladd går till sovrum 1
- en sladd går till sovrum 2
- en sladd går till vardagsrum

I skåpet ligger en switch och en AP. Tidigare hade jag i skåpet en liten PC med pfSense programmen, och en switch och en AP.
Efter att PC gick sönder, då var jag tvungen att hitta en annan lösning.

Jag fick en tips av en kompis som sade att i dagens läge man kan köra nästa allt virtuellt.
Eftersom jag hade en liten server, då flyttade jag servern till sovrum 1. Installerade pfSensen på en virtuellt maskin.
Och allt fungerar som det ska.

Nu vill jag koppla min server till min switch och AP som finns i hallen.
Men eftersom jag har bara en sladd i väggen då fastnade jag där.

Finns det något bra lösning på den eller måste jag riva halva väggen:).

mvh
Njanja

Du har alltså inget rör i väggen? Om du har det skulle du ju kunna dra fler sladdar i det.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Fräs upp listerna med spår i och ta kablarna på utsidan av dörrkarmarna.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är att köpa en splitter för nätverkskabel och sätta i båda ändarna.
På så vis kan du få ut två Ethernet-länkar ur en kabel, fast bara med 100 Mbit då du bara har 2 par trådar per länk.

Splitter -> Kabel i väggen -> Splitter

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Ett alternativ är att köpa en splitter för nätverkskabel och sätta i båda ändarna.
På så vis kan du få ut två Ethernet-länkar ur en kabel, fast bara med 100 Mbit då du bara har 2 par trådar per länk.

Splitter -> Kabel i väggen -> Splitter

Hej

Tack för svaret.
Jag köpte två sticken splittrar, men dom fungerar inte, samt när jag testar bredbandet då får jag bara 2Mb in och ut.
Sedan läste jag på nätet och öppnade min splitter, allt är fel inkopplat.

https://www.dropbox.com/s/qh108vp6jf6a6i3/Foto%202016-09-14%2...

mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde gå att lösa med managerbara switchar och vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Tack för svaret.
Jag köpte två sticken splittrar, men dom fungerar inte, samt när jag testar bredbandet då får jag bara 2Mb in och ut.

mvh
Njanja

[Bilden] De där är för medhörning för telefoni.

Om du vill köpa (2 st sådana). Ev behöver du också en dubbelhona/skarvdon för att koppla in till en befintlig kabel.

Om du vill "bygga".
Ta den kabeln som går genom väggen och kläm på 2st RJ45 kontakter på vardera sida. Ena ska ha + orange/vit i stift 1, orange i stift 2, grön/vit i stift 3 och grön i stift 6.
Den andra kopplar du blå i stift 1, blå/vit i stift 2, brun i stift 3 och brun/vit i stift 6.

Syften är att du i båda kontakter ska ha vardera 4 trådar, av 2 par från kabeln. Detta kan du köra 100Mbit (ca12MB/s) data genom till 2 källor.

Ovan lösning är dock endast nödvändig om du måste hålla dem separata.

Om du dock inte behöver "separera dem", dvs det går bra att ha båda sakerna i Sovrummet tillsammans, så borde en enkel switch i ditt sovrum också fungera.
Dvs... koppla in allt som vanligt, men den kabelns som går in i Sovrum 1, kopplar du till en switch (Kjell - Prisjakt). Sen kopplar du 2 nya kablar från dessa, där ena går till din server, och andra till din andra utrustning.

Fördelen med switchen är att du kan dela gigabit bandbredden mellan utrustningen, men de blir sammankopplade i samma nätverk. (Var lite oklart om det var ett problem).

Om du vill separera dem så måste du så klart ha separat nätverkskort i datorn för "server" VMen då VLAN är sällsynt på enklare saker.

Skrivet av mrqaffe:

Det borde gå att lösa med managerbara switchar och vlan.

Och detta mrgaffe föreslår är det dyrare alternativet, men i gengäld kan du köra "delad" gigabit, på samma kabel, där de delar på trafiklasten mellan sig utan att de ser varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Tack för svaret.

mvh
Njanja

Skulle kanske ha varit tydligare, måste vara delare för Ethernet.
De du har köpt är för telefoni precis som ovanstående skrev.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

[Bilden] De där är för medhörning för telefoni.

Om du vill köpa (2 st sådana). Ev behöver du också en dubbelhona/skarvdon för att koppla in till en befintlig kabel.

Om du vill "bygga".
Ta den kabeln som går genom väggen och kläm på 2st RJ45 kontakter på vardera sida. Ena ska ha + orange/vit i stift 1, orange i stift 2, grön/vit i stift 3 och grön i stift 6.
Den andra kopplar du blå i stift 1, blå/vit i stift 2, brun i stift 3 och brun/vit i stift 6.

Syften är att du i båda kontakter ska ha vardera 4 trådar, av 2 par från kabeln. Detta kan du köra 100Mbit (ca12MB/s) data genom till 2 källor.

Ovan lösning är dock endast nödvändig om du måste hålla dem separata.

Om du dock inte behöver "separera dem", dvs det går bra att ha båda sakerna i Sovrummet tillsammans, så borde en enkel switch i ditt sovrum också fungera.
Dvs... koppla in allt som vanligt, men den kabelns som går in i Sovrum 1, kopplar du till en switch (Kjell - Prisjakt). Sen kopplar du 2 nya kablar från dessa, där ena går till din server, och andra till din andra utrustning.

Fördelen med switchen är att du kan dela gigabit bandbredden mellan utrustningen, men de blir sammankopplade i samma nätverk. (Var lite oklart om det var ett problem).

Om du vill separera dem så måste du så klart ha separat nätverkskort i datorn för "server" VMen då VLAN är sällsynt på enklare saker.

Och detta mrgaffe föreslår är det dyrare alternativet, men i gengäld kan du köra "delad" gigabit, på samma kabel, där de delar på trafiklasten mellan sig utan att de ser varandra.

Hejsan

Tack för väldigt bra svar.

Men som jag har förstått dig du vill att jag kopplar så här:

https://www.dropbox.com/s/sx4v126vw6f8jpq/router.JPG?dl=0

mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

mvh
Njanja

Det du visar på bilden går att lösa med vlan, switchen måste ha vlanfunktioner och så behöver det konfigureras så ska det rulla.
Principen är att du sätter upp en trunk mellan switchen och servern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hejsan

mvh
Njanja

Efter att ha läst denna tråd 2 gånger nu så blir jag inte exakt klok på vad exakt du vill ha (dina behov/krav).

Om varje VM behöver en egen "lina" så att säga (där de inte ser varandra), så är nog @mrqaffe lösning den enda som fungerar bra. Om du behöver 2 separata "linor" på en kabel, så går det med lösningen jag sa ovan, men du behöver även 2 olika nätverkskort i servern.

Om du dock kör dina VM med ett o samma nätverkskort i servern, och låter servern ha en "virtuell Switch" för dina VM (finns funktioner för WMware/VirtualBox för detta) så behöver du inget mer än den, då din Severs nätverkskort blir då en inbyggd switch för dina VMs. Sen får du ett virtuellt nätverkskort i varje VM som kan ställas in, precis som om du hade en fysisk kabel till nätverket.

Permalänk

Grejen är att TS vill ha sin virtuella pfsense brandvägg mellan WAN och LAN utan att ha den fysikt placerad på det viset.. Korrekt?

VLAN borde fungera som tidigare nämnts.

VLAN 1: WAN-signal från väggen.

VLAN 10: LAN-signal från "insidan" på pfsensen.

Då kan man få samma fysika kabel att innehålla två eller fler "signaler" (VLAN kallas det på riktigt, standarden IEEE 802.1Q).

Jag har en Netgear GS108E med VLAN-stöd hemma. Den fungerar toppen och kostar bara ca 450:- på netonnet.

Pfsensen stödjer också VLAN, btw.

VLAN 1 otaggat och VLAN 10 taggat på den port mellan switchen och Pfsensen.

VLAN 10 otaggat på alla övriga portar i switchen och i pfsensen, utom den som fibern/WAN kommer ifrån.

Visa signatur

Systemadministratör: Server, Klient, Molnet, Nätverk
HP ZBook 14 G2 med Windows 10 Enterprise

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfilip92:

Grejen är att TS vill ha sin virtuella pfsense brandvägg mellan WAN och LAN utan att ha den fysikt placerad på det viset.. Korrekt?

VLAN borde fungera som tidigare nämnts.

VLAN 1: WAN-signal från väggen.

VLAN 10: LAN-signal från "insidan" på pfsensen.

Då kan man få samma fysika kabel att innehålla två eller fler "signaler" (VLAN kallas det på riktigt, standarden IEEE 802.1Q).

Jag har en Netgear GS108E med VLAN-stöd hemma. Den fungerar toppen och kostar bara ca 450:- på netonnet.

Pfsensen stödjer också VLAN, btw.

VLAN 1 otaggat och VLAN 10 taggat på den port mellan switchen och Pfsensen.

VLAN 10 otaggat på alla övriga portar i switchen och i pfsensen, utom den som fibern/WAN kommer ifrån.

Hej

Nu förstår jag, men jag har två stycken smarta switchar så då skull gå att lösa

mvh
Njanja

Visa signatur

Server

Permalänk
Medlem

om det duger med 100mbit så borde 2st sånnahär fungera också https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Visa signatur

7800X3D | 64GB DDR5 | EVGA T2 1000W | Nvidia 5090

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av njanja:

Hej

Nu förstår jag, men jag har två stycken smarta switchar så då skull gå att lösa

mvh
Njanja

Ja det bör gå att konfa upp det, du kanske snubblar några gånger på vägen dit men du lär dig hur du använder vlan och kanske även "router on a stick" https://en.wikipedia.org/wiki/One-armed_router på köpet.

Visa signatur