Permalänk

FPS drop samt lagg i7 6700k Gtx 680

Hej!

Jag har precis uppgraderat datorn.

Specs: i7 6700k 4.0ghz Skylake
Grafikkort: Gtx 680 4GB
Moderkort: Asus Z170-A
RAM: 2st 8GB Corsair DDR4
Fresh installed Windows 7 Ultimate

Nu till saken. Innan jag ominstallerade datan så låg jag på konstant 300fps i CSGO.
Efter ominstallationen så går någon fläkt (misstänker CPU) upp i varv, kan ev vara grafikkortet.
Låter som att datan ska sprängas och ligger och pendlar mellan 150-299fps, kommer det en smoke så ligger jag på 50FPS utanför smoken.

Först var 4st av 8 cores parkerade, aktiverade alla, men blev ingen förändring alls.

Någon som vet vad problemet kan vara? Har uppdaterat grafikkort och Moderkortet med skivan som kom med.

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Byt Ut dessa drivrutiner direkt, ladda ner från respektive tillverkars hemsida.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

har du multicore aktiverat i cs?
edit läste inte hela inlägget lyssna på bärplockaren

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Ladda ner senaste drivrutinerna på respektive hemsida. Använd aldrig drivrutinerna som kommer på skivan om du inte måste.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk

@madsen016:

Länk för hur GPU/CPU beter sig ingame med smoke och utan smoke. När allt är uppe i varv. Vad ser normalt ut och vad ser inte normalt ut?

http://prntscr.com/cjk2k7

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Byt Ut dessa drivrutiner direkt, ladda ner från respektive tillverkars hemsida.

Grafikkortet har jag laddat ned från Nvidias hemsida.

Men däremot när jag försöker ladda ner drivrutiner för Intel i7 6700k Skylake från Intels hemsida och ska installera så påstår installationen att min dator inte uppfyller minimikraven för att kunna installera programmet.

Permalänk
Medlem

@madsen016: https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-PRO-GAMING/HelpDesk... Här har du updaterade drivutiner för din dator.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700k | Moderkort: Asus Z170I Pro Gaming | Grafikkort: MSI GTX 1070 Gaming X | Ram: Kingston HyperX 16GB DDR4 (2133MHz) | PSU: Fractal Design Edison 550W | Chassi: Fractal Design Define Nano S.

Permalänk
Skrivet av Papercat:

Såg att jag skrivit fel och råkat skriva Z170 Pro gaming, Det är ett Z170-A

Permalänk
Skrivet av Papercat:

Samt vilka utav alla dessa drivrutiner är viktiga? Är inte jätte kunnig gällande datorer.

Sen vissa är ju CAP filer, vad gör jag med dessa?

Tack så hemskt mycket för att ni lägger tid och intresse på att hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madsen016:

Grafikkortet har jag laddat ned från Nvidias hemsida.

Men däremot när jag försöker ladda ner drivrutiner för Intel i7 6700k Skylake från Intels hemsida och ska installera så påstår installationen att min dator inte uppfyller minimikraven för att kunna installera programmet.

CPUn behöver inga drivrutiner, däremot chipset för moderkort samt evetuellt nätverkskort och ljudkort, som Papercat länkade.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

CPUn behöver inga drivrutiner, däremot chipset för moderkort som tidigare lämnade.

Okej, så detta lagg osv ka n bero på detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av madsen016:

Okej, så detta lagg osv ka n bero på detta?

Ja, det kan ställa till problem att inte ha senaste drivrutinerna till moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Coltrasten:

Ja, det kan ställa till problem att inte ha senaste drivrutinerna till moderkortet.

Okej, Håller på att installera diverse drivrutiner nu från sidan de länkade.

Återkommer med resultat!

Permalänk

Efter uppdateringarna av drivrutiner så laggar jag fortfarande.

Det blev lite bättre när jag klockade grafikkortet och satte fläkten på FULLT via MSI afterburner.

Kan det vara grafikkortet som börjat krångla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madsen016:

@madsen016:

Länk för hur GPU/CPU beter sig ingame med smoke och utan smoke. När allt är uppe i varv. Vad ser normalt ut och vad ser inte normalt ut?

http://prntscr.com/cjk2k7

Vad jag kan se rullar ditt grafikkort i 101°C (!) Det är på tok för högt och klockar GARANTERAT ner ditt grafikkort.

Har du kollat så att fläktarna på grafikkortet verkligen fungerar eller att det inte är något som blockerar luftflödet?

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

GPU throttling.

Btw, det är antagligen grafikkortets fläktar som går på helvarv. Tänker "brandrisk" när jag ser tempsen.

PS. Testa inte några stresstester eller spel som det ser ut nu, då kan du förvänta dig en hel del artifakter eventuellt en fyrverkeri-show inuti chassit.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

kan se ditt grafikkort throtllar pga värmen för den är 101 C enligt ditt screenshot
Kolla så fläktarna på grafikkortet verkligen snurrar och inget damm gör att fläkten fastnat.

I värsta fall är det bara köpa nytt grafikkort. ett beg 980 alt ti.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

Grafikkortet throttlar ganska hårt, enligt bilden som du bifogade

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk

Fläktarna snurrar på rätt ordentligt. Men om man tittar under fläktarna in mot själva kortet så är det en del damm där.

Ska man testa att blåsa ur det med tryckluft på burk eller tror ni att ett nytt grafikkort är det enda som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madsen016:

Fläktarna snurrar på rätt ordentligt. Men om man tittar under fläktarna in mot själva kortet så är det en del damm där.

Ska man testa att blåsa ur det med tryckluft på burk eller tror ni att ett nytt grafikkort är det enda som kan hjälpa?

Tryckluft på burk först, testa det.

Note: Fläktarna kommer att låta mer än tidigare efter du har rengjort dom på allt damm då dammet fungerar som ljudisolerande.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Skrivet av FaatIII:

Tryckluft på burk först, testa det.

Note: Fläktarna kommer att låta mer än tidigare efter du har rengjort dom på allt damm då dammet fungerar som ljudisolerande.

Testat att blåsa ur dom och fortsatt problem. Några fler tips eller verkar grafikkortet gjort sitt? Ska tillägga att det är 3-4 år gammalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av madsen016:

Testat att blåsa ur dom och fortsatt problem. Några fler tips eller verkar grafikkortet gjort sitt? Ska tillägga att det är 3-4 år gammalt

Inte helt orimligt att grafikkortet är trasigt pga. att den gått över tillverkarens temp specifikationer.

Elektronik inuti datorer brukar klara sig till 90 grader ungefär, sen är det danger zone.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk

@FaatIII:

Okej, Testade lite snabbt nu.

GPU håller sig på 55-68grader och min FPS är stabil om jag spelar på lägsta upplösningen dvs 640x480 och allt på low.

Tyder detta på något? Byter jag till 1920x1080(fortfarande allt på LOW) så lägger sig GPU direkt på 70 + grader och kommer smokes så går det överstyr.