Radio / Antenn fråga - Inomhus anten 130mhz och uppåt

Permalänk
Medlem

Radio / Antenn fråga - Inomhus anten 130mhz och uppåt

Har börjat pilla lite med SDR (Software defined radio) och har en mycket enkel usb-dongel som mottagare.
Innan jag investerar i lite bättre mottagare, filter och förstärkare så tänkte jag får en vettig antenn på plats.

Jag är främst intresserad av 2m-banden (och då från 130mhz upp till 150mhz framförallt, från 118mhz är också intressant men inget krav).

Nu till "problemen":
Bor i lägenhet, så det måste vara en inomhus-antenn alternativt något som man kan montera på ett fönster utan att det sticker ut.
sen får den gärna kosta mindre än 500kr ink. frakt.

Så finns det någon radio-amatör (eller proffs) här, som kan tipsa mig om en bra antenn?

Jag har funderat antingen på att bygga en egen J-antenn, men har svårt att hitta bra material (som inte kräver avancerade verktyg) och dessutom så råder det delade meningar om hurvida det är ett bra val till inomhus-antenn?!
(Alltså har någon tips på material och erfarenhet av inomhusbruk?)
Kjell&co har en aktiv-antenn, för en billig slant, men funkar det med en sådan? (Kjell's antenn )

Tack på förhand

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk

@drmagoo:
130mhz upp till 150mhz är ett väldigt brett frekvens spektrum jakt radio som är licensfri men också amatörradio finns där..
vad är det du vill göra lyssna eller lyssna och sända ?
hur långt vill du nå i km ?

om du inte klipper / löder nånting på den så testa, du kan ju alltid lämna tillbaka den..

vad är avancerade verktyg för dig ?
antennen från kjell är en form av Bi-quad antenn så den ska riktas in mot det du vill lyssna på ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vill bara lyssna, främst satellit/väder info.
Löda/svetsa/bocka är "avancerat", då det kräver mer avancerad verktyg än mejsel och hammare

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Skrivet av drmagoo:

Vill bara lyssna, främst satellit/väder info.
Löda/svetsa/bocka är "avancerat", då det kräver mer avancerad verktyg än mejsel och hammare

löda = lödkolv kan inte jag se som avancerat? ska du hålla på med radio så kommer du oavsett behöva en.
Bocka Röret till en viss radie behöver inga anvancerade verktyg du behöver bara hitta nånting som har den godstjockleken.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem

Att ha en antenn inomhus dämpar signalen så utomhus är bättre, att bygga en antenn är inte så svårt för du kan bygga med kabel eller nån form av rör och att bocka rör är inte så svårt om du inte måste ha det "snyggt" för fungerar gör det ändå. Det som är intressant är snarare hur stor den kan bli och vilken riktningskarraktär du önskar, en större och mer riktad antenn ger högre förstärkning.
Ska du använda den på 2m amtörbandet så finns det ju massor av byggförslag om du söker efter diy 2m antenna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

löda = lödkolv kan inte jag se som avancerat? ska du hålla på med radio så kommer du oavsett behöva en.
Bocka Röret till en viss radie behöver inga anvancerade verktyg du behöver bara hitta nånting som har den godstjockleken.

Att kalla lödning avancerat är väl kanske att ta i.
Dock så har jag ingen lödkolv i dag och inget lämpligt utrymme för lödning heller. (Ganska liten lägenhet)
Frågan är ju åter vilken typ av antenn jag ska satsa på? En J antenn med "smalt" gods blir jättelång. + att bitarna måste lödas/svetsas ihop.

Skrivet av mrqaffe:

Att ha en antenn inomhus dämpar signalen så utomhus är bättre, att bygga en antenn är inte så svårt för du kan bygga med kabel eller nån form av rör och att bocka rör är inte så svårt om du inte måste ha det "snyggt" för fungerar gör det ändå. Det som är intressant är snarare hur stor den kan bli och vilken riktningskarraktär du önskar, en större och mer riktad antenn ger högre förstärkning.
Ska du använda den på 2m amtörbandet så finns det ju massor av byggförslag om du söker efter diy 2m antenna

Jo, jag har hittat massor med olika förslag men de flesta förutsätter montering utomhus.
Jag har ett fönster som är ca 120 högt och 80 cm brett, och jag tror min hyresvärd helst ser att antennen sitter på insidan.
Lite därav tanken med en aktiv antenn, som förstärker signalen. Frågan är bara om de "vanliga" funkar för detta ändamål?

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk

@drmagoo: hur långt vill du ha möjlighet att fånga upp signaler från ?

här har du en med magnetfot sätt den på fönsterbläcket
http://www.ebay.com/itm/NAGOYA-UT106-UHF-VHF-Car-Mobile-Anten...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

@drmagoo: hur långt vill du ha möjlighet att fånga upp signaler från ?

här har du en med magnetfot sätt den på fönsterbläcket
http://www.ebay.com/itm/NAGOYA-UT106-UHF-VHF-Car-Mobile-Anten...

Med de begränsningar jag har, så vill jag ändå i möjligaste mån få så bra mottagning som möjligt.

Frågan är ju om den antennen är tillräckligt lång för att även fånga upp lägre frekvenser (än 136mhz

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Skrivet av drmagoo:

Med de begränsningar jag har, så vill jag ändå i möjligaste mån få så bra mottagning som möjligt.

Frågan är ju om den antennen är tillräckligt lång för att även fånga upp lägre frekvenser (än 136mhz

den fångar upp signalerna ändå det är inte knäpptyst under 136Mhz kolla så den dongeln som du har SMA-hane kontakt

varför inte söka dig till en Radioamatörförening så kan du ju få hjälp en kurs tar inte många veckor

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drmagoo:

Att kalla lödning avancerat är väl kanske att ta i.
Dock så har jag ingen lödkolv i dag och inget lämpligt utrymme för lödning heller. (Ganska liten lägenhet)
Frågan är ju åter vilken typ av antenn jag ska satsa på? En J antenn med "smalt" gods blir jättelång. + att bitarna måste lödas/svetsas ihop.

Jo, jag har hittat massor med olika förslag men de flesta förutsätter montering utomhus.
Jag har ett fönster som är ca 120 högt och 80 cm brett, och jag tror min hyresvärd helst ser att antennen sitter på insidan.
Lite därav tanken med en aktiv antenn, som förstärker signalen. Frågan är bara om de "vanliga" funkar för detta ändamål?

Billiga aktiva antenner är för det mesta inget att ha eftersom de även tillför brus så undvik dem.
En antenn som tål att ha ute går naturligtvis att ha inne.
Löda kan du väl göra vid köksbordet för det är ju inget som tar stor plats eller kräver nått speciellt utrymme.
Vill du inte bygga nått så köp typ en 1/4 dipol på Ebay och sätt i fönstret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!
Blir nog till att bygga en egen + att jag ska nog försöka hitta en kurs!.
Sen är det bra en ursäkt för att köpa fler verktyg.

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station