Permalänk
Medlem

Router köp

Tjena allihopa! Jag har tänkt köpa en ny router då den jag har inte orkar tävla mot grannarnas signaler, tappar uppkopplingen hela tiden, trotts att jag bytt kanal och provat att ha den på olika ställen.

Lägenheten är i 110% betong och har 3 rum + kök.

Internet hastighet: 100/100

Antal anslutningar som har skall anslutas (sällan alla samtidigt):
Ethernet: 1; Stationär dator.
Wifi: 7; Två bärbara datorer, två surfplattor, två mobiler samt 1 PS4.

Användningsområden: Onlinespel på den stationära, streamingtjänster på surfplattorna, nerladdning av spel på PS4:an samt "normalt användande" övriga enheter.

Så, dessa routrar har jag kollat på.

https://www.inet.se/produkt/5420046/asus-rt-ac55u-ac1200#rece...
https://www.inet.se/produkt/5404620/asus-rt-n18u-n600?utm#spe...
https://www.inet.se/produkt/5404661/asus-rt-ac51u-ac750?utm#s...

Då kommer frågorna, vilken är mest prisvärd för mig? Vilken har starkast signal? Vilken är bäst lämpad för ett betonghus? Vilken kommer överrösta grannarna bäst?

Ju billigare desto bättre, men helst inte över 800:- Kom även gärna med egna alternativ.

MVH

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk

Har själv haft en RT-N56U som funkade bra tills den dog, sen köpte jag en RT-N66U som jag nu kör som accesspunkt till min Ubiquiti ER-L och den tycker jag funkar bra.

Vad gäller de 3 routermodeller du listar har jag ingen aning, rent subjektivt tror jag 3 antenners versionen kanske har bättre täckning. Går jag efter prisjakts betyg så rankar dom sig enligt nedan:

RT-N18U: Prisjakt = Bra betyg
RT-AC51U: Prisjakt = Medel betyg

RT-AC55U: Prisjakt = Inga betyg, inga recensioner. Kollar man newegg och amazon är det lite blandat, kan vara att den behöver några firmware uppdateringar innan den blir bra, litegrann som när N56'an och N66'an var nya.

Kanske någon annan här på forumet har lite mer info eller har en?

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Tjena allihopa! Jag har tänkt köpa en ny router då den jag har inte orkar tävla mot grannarnas signaler, tappar uppkopplingen hela tiden, trotts att jag bytt kanal och provat att ha den på olika ställen.

Du kanske ska fundera på att ha flera accesspunkter i stället för att köpa en ny router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du kanske ska fundera på att ha flera accesspunkter i stället för att köpa en ny router?

Har testat med en extender, vilket inte fungerade allt för bra. Tror inte att routern riktigt kom fram till den trotts att den satt nära.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stenharl:

Har testat med en extender, vilket inte fungerade allt för bra. Tror inte att routern riktigt kom fram till den trotts att den satt nära.

Extenders/repeaters är det sista man bör överväga om man har behov av bra wifi, accesspunkter är det man bör sträva efter, har du m¨nga grannar runt dig är det accesspunkter med kortast möjliga räckvidd som är lösningen om du ska ha upp farten och har du betongväggar kan det innebära en i varje rum och att bara använda 5GHz bandet.
Du bör också försöka att ansluta det som går via kabel, tex även ps 4an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Extenders/repeaters är det sista man bör överväga om man har behov av bra wifi, accesspunkter är det man bör sträva efter, har du m¨nga grannar runt dig är det accesspunkter med kortast möjliga räckvidd som är lösningen om du ska ha upp farten och har du betongväggar kan det innebära en i varje rum och att bara använda 5GHz bandet.
Du bör också försöka att ansluta det som går via kabel, tex även ps 4an.

Okej, så om jag tar en gammal router (comhem med coax) och gör den till en AP så kan det fungera bättre?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Jag försöker göra om min Netgear CG3700 till en AP, men jag kan inte byta IP på den. Går det att kringgå detta på något sätt?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för router idag?

Att ta en gammal Netgear router och köra som AP för att tro att det blir bättre känns helt fel. Köp en vettig accesspunkt istället. Själv är jag nöjd med Ubiquiti och det verkar jag dela med många här på forumet.

Om du inte bryr dig om 5GHz bandet kan du köpa denna.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Ännu vettigare tycker jag är att köpa denna. Även om inte alla dina enheter kan använda 5GHz bandet så hjälper det ju fler du kan få över dit eftersom det är färre som delar 2,4GHz bandet.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Sedan så ska du också noga välja vilken kanal du använder på 2,4GHz bandet. Du bör välja en av kanalerna 1, 6 eller 11. Det är bättre att välja en av dem, även om det finns andra nätverk runt dig som använder samma kanal eftersom två routers/AP som använder samma kanal kan dela på bandbredden. Om du däremot lägger dig på en överlappande kanal, tex 3 så försvinner den funktionen och det blir mer kaos i etern.

Placera AP'n så centralt i lägenheten som det går.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stenharl:

Jag försöker göra om min Netgear CG3700 till en AP, men jag kan inte byta IP på den. Går det att kringgå detta på något sätt?

Det låter underligt att du inte kan byta ip på den, är det nån operatörslåst modell ?
Hursomhelst så brukar en "äkta" ap fungera bättre men de flesta hemmaroutrar brukar gå att konfa om så de kan fungera som ap på nått sätt även om de kanske inte får så mycket/avancerade wififunktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Har testat med en extender, vilket inte fungerade allt för bra. Tror inte att routern riktigt kom fram till den trotts att den satt nära.

Dra kabel till det rummet du ska ha en AP så blir det bra.
Tips, använd en vettig borr typ Makita för att ta dig igenom väggarna

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Nuvarande router: WNR612v3
Router som skall göras till AP: CG3700 (fick via Com Hem då jag hade dem).

En kompis tipsade mig om en "homeplug" lösning. Är detta ett vettigt alternativ?

Tex denna: https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/andersson...

Då jag är student vill jag helst komma undan så billigt som möjligt

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

@stenharl: Den sista du länkade till (ASUS RT-AC51U) har bara en 100/10 switch, kör du trådat kommer du då inte få ut full hastighet på ditt 100/100 abb.

Permalänk
Medlem

Jag ska inte säga att jag är en expert, men läste på rätt mycket mellan olika konsument-routrar inför det att jag äntligen ska få in fiber i huset.
Har dragits med dålig täckning i lägenheten med alla routrar jag haft, de har legat i 500-1000kr-klassen. Funderade på repeaters/accesspunkter, men kändes inte riktigt värt pengarna då det enbart rör sig om en lägenhet.

Köpte förra veckan Netgear Nighthawk X4S R7800 hos Dustin, är verkligen skitnöjd.
https://www.dustinhome.se/product/5010977498/nighthawk-x4s-r7...
Vad jag kunde läsa mig till hade Netgearen enligt många bättre räckvidd än många av sina konkurrenter, och det har jag märkt. Där jag tidigare hade 1-2 pinnar, har jag nu full täckning. Har tyvärr inte hunnit köra med WiFi analyser och testa lite mer ingående tyvärr.

Vet att den ligger lite över budget.. Men om man tänker på hur länge man brukar ha kvar en router, blir det en rätt liten kostnad utslaget över livslängden.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske värt att lägga lite pengar på en bra router?

Ingen som har en uppfattning om "homeplug" lösningen?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stenharl:

Hmm, kanske värt att lägga lite pengar på en bra router?

Ingen som har en uppfattning om "homeplug" lösningen?

Homeplug är snarlikt wifi, endera har man mätningar eller så får man prova på plats.
Är båda ändarna på samma fas eller än bättre via samma kabel så kan det fungera jättebra men sitter de på olika faser och man har typ en värmepump och en massa lågenergilampor inkopplade på de faserna kan det vara tvärstopp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

@stenharl: Den sista du länkade till (ASUS RT-AC51U) har bara en 100/10 switch, kör du trådat kommer du då inte få ut full hastighet på ditt 100/100 abb.

Jo, han kommer få full hastighet. Varför skulle han inte få det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av niclasc:

Jo, han kommer få full hastighet. Varför skulle han inte få det?

Han tror väl att den bara ger 10 åt ena hållet när det troligtvis menas att den har stöd för både 10 och 100 Mbit

Permalänk
Medlem

Jag skulle också rekommendera en AP från Ubiquiti. Gärna deras AC-LR modell. Kostar runt 1300 kr på dustin. Köp dem inte på kjell = Dyrt! Det skiljer typ 150 kr mellan UAP-AC-Lite och AC-LR modellen. Där du på LR har betydligt starkare signal. Deras produkter ingår i företagssegmentet. Det innebär Mycket bra kvalite och konfiguering. Gjorde för att hålla och göra det de ska. Nackdelen mot konsumentroutrar, pga att de är gjorde för att göra så mycket som möjligt (=öka försäljning) och kosta så lite som möjligt så fungerar de sämre. Som vi alla vet, man får vad man betalar för.

Om möjligt så byt även ut routern ex Edgerouter lite. En bra router samt AP kostar runt 2500 kr. Istället för att gå och köpa konsumentprylar för 5-1000 kr. Alternativet 2000 kr routrar som presterar sämre. Tänk isf på att edgerouter lite är en Router inte switch. Även om du kan brygga 2 portar som switch så bör man ha en egen switch. Alternativet är att ta ex USG modellen eller ER-X modellen. Skulle nog tagit ER-X modellen framför USG.

Edit: Att köpa router med inbyggd switch som bara kalrar 100/10 Mbit känns väl lite onödigt. Gällande routrarna du länkade till så verkar 55/66AC modellerna (minns ej exakta beteckningar) vara rätt bra och populära här på swec. Även om många verkar ha uppgraderat till dd-wrt/tomato firmwares istället. Det kanske kan vara en lösning för dina befintliga prylar, brukar ge många konsumentprodukter längre och stabilare liv
Gällande prylar via elnätet så skulle jag undvika det så länge det går. Eller köpa ett paket och öppna försiktigt för att testa och sedan lämna tillbaka om det inte fungerar. Det är väldigt random hur det fungerar.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragwolf:

Jag skulle också rekommendera en AP från Ubiquiti. Gärna deras AC-LR modell. Kostar runt 1300 kr på dustin. Köp dem inte på kjell = Dyrt! Det skiljer typ 150 kr mellan UAP-AC-Lite och AC-LR modellen. Där du på LR har betydligt starkare signal. Deras produkter ingår i företagssegmentet. Det innebär Mycket bra kvalite och konfiguering. Gjorde för att hålla och göra det de ska. Nackdelen mot konsumentroutrar, pga att de är gjorde för att göra så mycket som möjligt (=öka försäljning) och kosta så lite som möjligt så fungerar de sämre. Som vi alla vet, man får vad man betalar för.

Så vitt jag vet så har i princip alla produkter som säljs på den svenska marknaden samma sändningseffekt, så LR versionen har inte starkare signal, den har längre räckvidd. Man lurar sig att att tro att Long Range alltid är bättre, men så är det inte. Du får längre räckvidd på bekostnad av lägre fart över lag. Så om du inte behöver Long Range för att du vill täcka ett stort område så blir det sämre än om du skulle köpa standardversionen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så vitt jag vet så har i princip alla produkter som säljs på den svenska marknaden samma sändningseffekt, så LR versionen har inte starkare signal, den har längre räckvidd. Man lurar sig att att tro att Long Range alltid är bättre, men så är det inte. Du får längre räckvidd på bekostnad av lägre fart över lag. Så om du inte behöver Long Range för att du vill täcka ett stort område så blir det sämre än om du skulle köpa standardversionen.

Men det är starkare signal i den enligt Ubis specs iaf. Det beror inte bara på effekten, beror på antenn. Så det möjligheten för bättre täckning finns ju. Samt det ska gå att ändra land så får du ännu starkare signal, skiljer tydligen 7 db mellan ex usa/sverige. Inget jag har möjlighet att prova själv dock.
jo de e ju klart du får lite långsammare, men med de teoretiska hastigheterna så är det marginaler. Samt att TS ville ha bra mottagning. Vill man ha max fart så kör man kabel.

Edit: Till @stenharl: med tanke på hur du bor nu så skulle 5 Ghz vara det bästa. Sämre räckvidd, men högre hastighet samt förhoppningsvis så är det inte så många andra som kör på 5 Ghz bandet Och sämre räckvidd bidrar till mindre överlapp med grannar. De flesta AP/routrar har 5 Ghz i dagens läge.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Hur mycket sämre räckvidd? Det är nog 15-20 meter till "gulag-hörnet" utan wifi. Räcker 5GHz på dessa avstånd?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

@fragwolf: Hur mycket sämre räckvidd? Det är nog 15-20 meter till "gulag-hörnet" utan wifi. Räcker 5GHz på dessa avstånd?

Det är svårt att säga i exakta meter beror på hur det ser ut hos dig Har aldrig mätt 5vs2,4 Ghz. Men vill du ha bättre mottagning så är 2,4 bättre, högre speed 5. Men har du väldigt mycket trådlösa nät hos dig så fungera troligen 5 bättre iom mindre interference. Köp en AC-LR om du tänkt köpa nån ny AP. Skulle jag rekommendera om nått Kolla lite på google om du ser någon som testat och jämfört de båda. Men oavsett vad du köper så köp en AP som stödjer båda näten. Den skapar 2 olika nät samtidigt så det e bara du väljer vilket du vill ansluta till.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Svårslaget pris på den här..Har den själv och delar mitt internet med mina grannar i huset..Har till och med täcking längst ner i källaren 3 våningar ner
Med stöd för MU-MIMO (Multi-User, Multiple-Input, Multiple-Output) samt Quad-Stream på båda frekvensband, det vill säga samtidig trådlös dataöverföring till och från fyra olika enheter på varje frekvensband.

https://www.dustinhome.se/product/5010977498/nighthawk-x4s-r7...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stenharl:

@fragwolf: Hur mycket sämre räckvidd? Det är nog 15-20 meter till "gulag-hörnet" utan wifi. Räcker 5GHz på dessa avstånd?

Hur tusan är din 3'a konstruerad om det är 20m från ett hörn till ett annat? Det är inte 20m från ena sidan till den andra i min villa på 177m² och som sagt ska du placera AP'n centralt. Jag vidhåller. Du behöver ingen Long Range. Placera en valfri vettig AP mitt i lägenheten så blir det bra. Fördelen med Ubiquiti är att de är snygga. Ingen tänker på en disk som sitter i taket. Man kan stänga av lampan om man vill.

Angående range osv. kan du kolla in förklaringen i denna tråden.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1445224-taskig-hastighe...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Skrivet av giplet:

Hur tusan är din 3'a konstruerad om det är 20m från ett hörn till ett annat?

För att besvara målade jag en bild.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur tusan är din 3'a konstruerad om det är 20m från ett hörn till ett annat? Det är inte 20m från ena sidan till den andra i min villa på 177m² och som sagt ska du placera AP'n centralt. Jag vidhåller. Du behöver ingen Long Range. Placera en valfri vettig AP mitt i lägenheten så blir det bra. Fördelen med Ubiquiti är att de är snygga. Ingen tänker på en disk som sitter i taket. Man kan stänga av lampan om man vill.

Angående range osv. kan du kolla in förklaringen i denna tråden.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1445224-taskig-hastighe...

Dom e inte "snygga" de e kvalite å stabila. Ser ut som en förvuxen brandvarnare Men visst som installation i ett hem skulle jag föredra den än e nbox med 3,4,5,6,7 antenner på som ser ut som ett rymdskepp Och det skiljer 150 kr mellan LR och ikke så varför inte ta den med starkare signal på pappret? Sen e det väl upp till TS vad han tycker de e värt men att snåla på en så dum grej för att spara 150 kr känns bara barnsligt. Sen e det inte bara enbart för att få "längre" mottagning utan APn är bättre överlag också iaf enligt Ubi själva, även sett par recensioner där de säger samma. Hade de varit större skillnad så hade jag hållit med dig. Alternativet om det får dig att må bättre så kan TS se över AC-Lite också

Skrivet av stenharl:

Tack för alla svar!

För att besvara målade jag en bild.

http://i.imgur.com/LbPZX1g.png

Kan du inte flytta din bef. router? Sätt den utan för badrummet så bör du ju få täckning överallt. Om det inte är nån budget skitrouter Vet iofs inte hur dina dörrar ser ut men gissar jag på hur de sitter så skulle det passa bra. Behöver nog inte mer än 5-7M kabel? Beror iofs lite på hur det ser ut inne på kontoret. Men ibland kan det räcka med att flytta en AP bara 2-3m för att få märkbar förändring i mottagning/hastighet. Om du köper en AP till så prova även att inaktivera wifi på din bef. router, inbillar mig det är minskar risken för instabilitet i routern i sig (mindre att lägga resurser på) samt ju mindre wifi i luften desto bättre

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@stenharl: Jag använde Homeplugs i min gamla lägenhet med varierande resultat. Beror lite på dina ledningar i lägenheten antar jag.
Om du vill och bor i stockholm kan du få dem billigt! (ligger bara och skräpar....)

Jag har liknande situation som dig, en trea i betong. Jag använder AC66U och kör min gamingpc via 5ghz bandet ~6 m genom en lättbetongvägg - funkar KANON! Har alltid spelat cs och varit väldigt noga med ms och trodde först jag skulle behöva ha en sladd genom hela lägenheten. Men jag upplever INGEN skillnad verkligen. Fungerar kalas. Köpte router för runt 2 år sedan för 990:-, tror den ligger på dessa nivåer ibland fortfarande.

Har du fler frågor svarar jag gärna!

Visa signatur

| i7-8700K @ 5.0 Ghz | Fractal Design S24 AIO | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 Advanced | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz C15 | Samsung 840 EVO 250GB SSD | Kingston 240GB V300 SSD | Seagate BarraCuda Green 1.5TB | Fractal Design C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Svårslaget pris på den här..Har den själv och delar mitt internet med mina grannar i huset..Har till och med täcking längst ner i källaren 3 våningar ner
Med stöd för MU-MIMO (Multi-User, Multiple-Input, Multiple-Output) samt Quad-Stream på båda frekvensband, det vill säga samtidig trådlös dataöverföring till och från fyra olika enheter på varje frekvensband.

https://www.dustinhome.se/product/5010977498/nighthawk-x4s-r7...

Fast MU-MIMO och 4 spatialströmmar är ganska meningslöst då i stort sett inga enheter har stöd för detta. Väldigt få bärbara datorer har ens stöd för 3 spatialströmmar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Fast MU-MIMO och 4 spatialströmmar är ganska meningslöst då i stort sett inga enheter har stöd för detta. Väldigt få bärbara datorer har ens stöd för 3 spatialströmmar.

Nej men det kommer bli standard och ska man köpa en router idag är det ju bara dumt att inte köpa en med stöd..Router byter man väldigt.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

@fermia
4 spatialströmmar kom redan med wifi n, vilket praktiskt taget funnits i nästan 10 år, men än idag finns mig veterligen inga klienter med 4 antenner, och endast ett litet fåtal har ens 3. MU-MIMO kommer ta lång tid på sig att eventuellt bli användbart, och tills det händer är det ändå dags att uppgradera för IEEE 802.3bz

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian