Permalänk

Alternativ till plexiglas

Är det nån som vet bra alternativ till plexiglas? Det behöver inte vara genomskinligt bara det är blankt och svart. Hade först tänkt att bygga en låda helt i plexi men funderar nu på trästomme och sedan bara lägga relativt tunn svartlackad plexi på utsidan eftersom som plexi i mina mått blir för dyrt. Nu räcker det med ganska tunnt matrial, kanske 2mm, eftersom den bara är dekoration. i värsta fall får väl fronten bli plexi och resten svartlackat trä, men det blir lite trisst.
PS.

Jag har redan sökt i forumet men inte hittat något bra svar. Endast Plexi, polykarbonat och lexan. Polykarbonat skulle kunna gå, men lite mer input på det matrialet vore trevligt.

Permalänk
Medlem

Alla material går väl att göra blanka med spackel (slipning ) och rätt sorts färg (svart i ditt fall)...

Håller på att måla ett chassi med biltemas bättringsfärg för bilar. Blir blankt - frågan är hur länge det varar.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Kolfiber !!!

Visa signatur

[1,2,3]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Earthchill
Alla material går väl att göra blanka med spackel (slipning ) och rätt sorts färg (svart i ditt fall)...

He he, jo visst, men med plexi/plast så blir det ju automagiskt blankt om man målar det på baksidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_home
Kolfiber !!!

Hmm, säkert billigt.

Permalänk
Medlem

polykarbonat och lexan är samma sak, och det är inte vad du söker... Det är lättare att repa än akrylplast. Däremot är det stenhårt, du kan kallbocka det och det håller sig böjt, akrylplast spricker då.

Tycker även polykarbonat är trevligare att jobba med.

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
polykarbonat och lexan är samma sak, och det är inte vad du söker... Det är lättare att repa än akrylplast. Däremot är det stenhårt, du kan kallbocka det och det håller sig böjt, akrylplast spricker då.

Tycker även polykarbonat är trevligare att jobba med.

Polykarbonat är ganska billigt, 250:- för 50x100cm. Men det är klart, om det repas lätt är det inte kul med en hel låda täckt av det.

Permalänk
Medlem

Lacka lådan med 2-komp klarlack?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Lacka lådan med 2-komp klarlack?

Nu var det ju alternativ till plexi jag frågade efter, men tack för att du var med och spelade

Permalänk
Medlem

glasfiber, plåt/aluminum, mdf, glas, finns ju hur mycket som helst...

Visa signatur

Phanteks Evolv X, Asus x470 Crosshair 7 Hero, Rysen 2700x, 2x8gb Trident Z 3600mhz, 2x Samsung 970 evo 512gb m2 @ raid 0, samsung 860 evo 1tb, Zotac RTX 2070, EK-FB ASUS C6H RGB Monoblock, HW Labs Black Ice Nemesis Gtx 420, 140 & Gts 280, Primochill ctr res & d5 combo, Bitspower fittings, 6x noctua 140mm

Permalänk
Medlem

Tja isåfall.. akrylplast.. finns i skivor i tjocklek 0,8mm å upp till 3mm Samt 100tals olika färger mm

Såg att det skrevs tidigare..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^BeTa^
glasfiber, plåt/aluminum, mdf, glas, finns ju hur mycket som helst...

Inte liknar väl glasfiber och plåt plexiglas?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frohike
Tja isåfall.. akrylplast.. finns i skivor i tjocklek 0,8mm å upp till 3mm Samt 100tals olika färger mm

Såg att det skrevs tidigare..

Är inte akrylplast och plexi samma sak, eller har jag fel? Om inte, vart köper man akrylplast?

Permalänk
Medlem

akryl används framförallt vid tillverkning av skyltar av olika slag..
Den lokala skyltfirman borde kunna fixa fram sånt tycker jag..

Permalänk
Avstängd

plastfolie då?
genomskinligt, och "billigt och bra"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stgr
plastfolie då?
genomskinligt, och "billigt och bra"

Gladipack!! Vilken toppen idé. Jag springer ut och köper på en gång.

Permalänk
Medlem

Det finns nån slags plastskiva på Clas Ohlson... Ganska billig har jag för mig.

Visa signatur
Permalänk

Men 3mm plexigals kan väl inte vara så dyrt?
En kvadratmeter skulle väl kunna räcka och det kostar väl bara 2-3 hundra...

Annars vet jag inget som skulle bli billigare iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av back
Det finns nån slags plastskiva på Clas Ohlson... Ganska billig har jag för mig.

För liten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bernt-oskar
Men 3mm plexigals kan väl inte vara så dyrt?
En kvadratmeter skulle väl kunna räcka och det kostar väl bara 2-3 hundra...

Annars vet jag inget som skulle bli billigare iaf.

Enligt poster här i forumet är det nog mycket dyrare än så. Dessutom räcker inte en kvadratmeter till min brontolåda

Permalänk

jag har använt skyddsglaset rån en gammal LP spelare som låg och skräpade, det finns med stor säkerhet på skroten!

Visa signatur

jag har internet på CD.

wget -rns http:// > /mnt/cdrom

Permalänk
Medlem

Glasfiber? Luktar lite att jobba med me hårt o bra blir det
Kom på att det är rätt svårt att få blankt

Visa signatur

Projekt inför 2008 på G.

Tidigare projekt: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54319...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMajestic
För liten.

Storleken har väll ingen betydelse?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_MANNEN
jag har använt skyddsglaset rån en gammal LP spelare som låg och skräpade, det finns med stor säkerhet på skroten!

Lite svårt att bygga en hel låda av gamla grammofonlock