Permalänk
Medlem

Cisco routers/switch

Hej. jag studerar nätverksteknik och min fråga är ifall det finns ställen där jag kan skaffa cisco routers/switches från en pålitlig källa. Dom erbjuder det självklart i programmet, men det vore trevligt ifall jag kunde köra hemma :). Jag uppskattar alla svar

Permalänk
Hedersmedlem

Ebay?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Inaktiv

Tror inte köpet av nätverksutrustning skiljer sig från att köpa en processor, snarare tvärtom - inte direkt troligt att någon försöker lura dig på en cisco router där det kanske finns 10 tänkbara köpare. Blocker finns det en hel del som säljer "cisco labb" i omgångar. Annars är ebay också bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

Hej. jag studerar nätverksteknik och min fråga är ifall det finns ställen där jag kan skaffa cisco routers/switches från en pålitlig källa. Dom erbjuder det självklart i programmet, men det vore trevligt ifall jag kunde köra hemma :). Jag uppskattar alla svar

Blocket, Ebay och diverse liknande sidor.

Vad gäller router så kör de flesta med GNS3 idag på en server för hemlabb sedan in kopplat till fysiska switchar. Men det är såklart bättre med fysisk hårdvara. En Cisco 2950/2960 switch med 100 Mbit portar borde inte kostar mer än 300-400 kr.

Om du läser CCNA så kanske du behöver Cisco 3550/3560 eftersom de lade till FHRP(First hop redudancy protocol), som Cisco's HSRP. Det är layer-3 switchar så blir mer kostsamt, kanske upp till en tusen lapp.

Permalänk

Jag har en Cisco 3524XL som ligger. Något du skulle vara intresserad av?

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem

@Ymerio:

Jag har några switchar och routrar kvar. Men detta är DC utrustning, så relativt högljudt, ingenting man kan ha bredvid datorn i rommet.
PM om du är intresserat.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

För under 1000:- per år kan du köra deras rätt nya och nu även rätt bra simuleringsprogram. http://virl.cisco.com/

Där har du tillgång till Riktiga IOS, olika typer av enheter mm. Obs att switchar använder speciell hårdvara och därmed är svåra att simulera. Köp några switchar (2st 2950\2960 +2st 3550\3560\3750) och Virl är nog mitt tips om du går in för det.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ymerio:

När du kör routrar kan du kika på gns3. Det går även att "importera" switcharna du köper till det, då slipper du köpa routrar iaf.
Switchar i GNS3 är under utveckling, men det har hållit på i typ 2 år.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

För routrar säger jag gns3. Där kan man lära sig routing som om det vore en riktig router. Switchar är krångligare att virtualisera så där får du köpa. Personligen tycker jag det är sällan man behöver koppla ihop routrar och switchar i labb. Det är router on a stick, som kräver det som du får labba på i skolan.

Cisco virl lät annars intressant, såvida det inte är som packet trace.

Skickades från m.sweclockers.com