Yrkeshögskolor inriktning IT, någon med erfarenhet?
Jag tog nyligen studenten (19 år gammal) från el och energi programmet inriktning dator och kommunikationsteknik som den så fint heter. Detta är en yrkeslinje som jag själv lagt till grundläggande behörighet till högskola (svenska 3 och engelska 6). Nu till det svåra, eftersom det är en yrkeslinje innebar detta att endast matematik 1a ingår, och det är helt enkelt för lite för att kunna studera på högskola oavsett vad du vill gå vad jag har förstått. Efter att dessvärre inte klara av förbannade kunder som telefonförsäljare så sa jag upp mig och bestämde mig för att plugga, då jag förstår att jag aldrig kommer kunna jobba med det jag brinner för (datorer/it i allmänhet) om jag inte har en eftergymnasial utbildning.
Nu har vi dock problemet och det som gör att jag tvivlar på min kompetens, eftersom jag läste 1a för 2 år sen har jag nu påbörjat en matematik 2c kurs på komvux, och det var bra mycket svårare än jag trodde. Detta får mig att tänka att om jag kör fast på 2c som de flesta verkar tycka är enkel, hur ska jag då klara av 3c och 4 och sen vidare på den matten högskolan kör med? Mycket handlar om motivation och disciplin, och jag vill inte sätta käppar i min framtida karriär bara för att jag har svårt för matten, så jag vill ju såklart försöka fixa detta nu.
Efter en smärre wall of text för att beskriva min situation, har någon erfarenhet av IT-tekniska yrkeshögskoleutbildningar? Har kollat lite på http://www.yhguiden.se/ och hittar ju en del intressanta, de flesta verkar däremot ha krav på matte 2a, men den är ju inte på samma nivå som 2c och uppåt givetvis.
Jag vill bara förtydliga att jag inte är ute efter att bli ingenjör eller systemutvecklare, jag vill bara vara en all-round IT-tekniker och är helt nöjd med lite mer okvalificerat jobb om man säger så, då det är sånt jag tycker är kul. Har lite erfarenhet av mina sommarjobb och praktik men det blir nog svårt för mig att få ett jobb om jag inte kan visa mer.