Yrkeshögskolor inriktning IT, någon med erfarenhet?

Permalänk

Yrkeshögskolor inriktning IT, någon med erfarenhet?

Jag tog nyligen studenten (19 år gammal) från el och energi programmet inriktning dator och kommunikationsteknik som den så fint heter. Detta är en yrkeslinje som jag själv lagt till grundläggande behörighet till högskola (svenska 3 och engelska 6). Nu till det svåra, eftersom det är en yrkeslinje innebar detta att endast matematik 1a ingår, och det är helt enkelt för lite för att kunna studera på högskola oavsett vad du vill gå vad jag har förstått. Efter att dessvärre inte klara av förbannade kunder som telefonförsäljare så sa jag upp mig och bestämde mig för att plugga, då jag förstår att jag aldrig kommer kunna jobba med det jag brinner för (datorer/it i allmänhet) om jag inte har en eftergymnasial utbildning.

Nu har vi dock problemet och det som gör att jag tvivlar på min kompetens, eftersom jag läste 1a för 2 år sen har jag nu påbörjat en matematik 2c kurs på komvux, och det var bra mycket svårare än jag trodde. Detta får mig att tänka att om jag kör fast på 2c som de flesta verkar tycka är enkel, hur ska jag då klara av 3c och 4 och sen vidare på den matten högskolan kör med? Mycket handlar om motivation och disciplin, och jag vill inte sätta käppar i min framtida karriär bara för att jag har svårt för matten, så jag vill ju såklart försöka fixa detta nu.

Efter en smärre wall of text för att beskriva min situation, har någon erfarenhet av IT-tekniska yrkeshögskoleutbildningar? Har kollat lite på http://www.yhguiden.se/ och hittar ju en del intressanta, de flesta verkar däremot ha krav på matte 2a, men den är ju inte på samma nivå som 2c och uppåt givetvis.

Jag vill bara förtydliga att jag inte är ute efter att bli ingenjör eller systemutvecklare, jag vill bara vara en all-round IT-tekniker och är helt nöjd med lite mer okvalificerat jobb om man säger så, då det är sånt jag tycker är kul. Har lite erfarenhet av mina sommarjobb och praktik men det blir nog svårt för mig att få ett jobb om jag inte kan visa mer.

Permalänk
Medlem

Går det inte att att läsa Matte 2a på komvux? Jag är riktigt kass på Matte och löste den kursen utan några större bekymmer.

Kan dra min nyligen påbörjade "IT-resa" lite snabbt. Läste liksom du samma inriktning i gymnasiet gick ut 2014, festade igenom sommaren och hösten kom fort och det var dags att ta tag i livet på riktigt. Fick en av dom sista platserna på en kandidatutbildning på ett av landets största IT-högskolor, tog chansen då jag sannolikt aldrig hade kommit in där igen med mina mediokra betyg. Tog mig igenom hösten med nöd och näppe men var så sanslöst trött på att plugga så gav upp och rörde mig hemåt igen.

Gick några månader sen fick jag tag på ett enklare 2nd-line IT-tekniker jobb hos en statlig myndighet, körde på där i 9-10månader men tröttnade rätt fort då det inte var särskilt stimulerande. Började leta nytt och lyckades få ett jobb som Systemkonsult/Systemtekniker.

Vad är det jag vill förmedla då? Jo, tagga ner. Du har gått om tid på dig att ta dig in i denna bransch, marknaden skriker efter IT-kompetens och det finns gott om instegsjobb. Skit i högskolan och börja sök lite enklare IT-tjänster, lönen kommer vara kass men i början handlar det enbart om att skaffa sig erfarenhet och kontakter, det är så oerhört mycket enklare att söka nytt jobb när man redan har ett.
Lycka till!

Permalänk
Skrivet av wille61:

Går det inte att att läsa Matte 2a på komvux? Jag är riktigt kass på Matte och löste den kursen utan några större bekymmer.

Kan dra min nyligen påbörjade "IT-resa" lite snabbt. Läste liksom du samma inriktning i gymnasiet gick ut 2014, festade igenom sommaren och hösten kom fort och det var dags att ta tag i livet på riktigt. Fick en av dom sista platserna på en kandidatutbildning på ett av landets största IT-högskolor, tog chansen då jag sannolikt aldrig hade kommit in där igen med mina mediokra betyg. Tog mig igenom hösten med nöd och näppe men var så sanslöst trött på att plugga så gav upp och rörde mig hemåt igen.

Gick några månader sen fick jag tag på ett enklare 2nd-line IT-tekniker jobb hos en statlig myndighet, körde på där i 9-10månader men tröttnade rätt fort då det inte var särskilt stimulerande. Började leta nytt och lyckades få ett jobb som Systemkonsult/Systemtekniker.

Vad är det jag vill förmedla då? Jo, tagga ner. Du har gått om tid på dig att ta dig in i denna bransch, marknaden skriker efter IT-kompetens och det finns gott om instegsjobb. Skit i högskolan och börja sök lite enklare IT-tjänster, lönen kommer vara kass men i början handlar det enbart om att skaffa sig erfarenhet och kontakter, det är så oerhört mycket enklare att söka nytt jobb när man redan har ett.
Lycka till!

Tack för ditt svar. Ja, precis som du säger så måste jag tagga ner, jag har tagit för snabba slut och tror jag gick på matte kursen snabbare än jag tänkt igenom själv. Har dessutom bestämt att hittar jag nått jobb så slutar jag ändå på mattekursen då jag är i större behov av pengar i nuläget än utbildning. Söker masser av jobb och kikar AF och andra jobbsiter dagligen, så det är ju bara att vänta tills nån vill ha en egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ultrafox=:

Tack för ditt svar. Ja, precis som du säger så måste jag tagga ner, jag har tagit för snabba slut och tror jag gick på matte kursen snabbare än jag tänkt igenom själv. Har dessutom bestämt att hittar jag nått jobb så slutar jag ändå på mattekursen då jag är i större behov av pengar i nuläget än utbildning. Söker masser av jobb och kikar AF och andra jobbsiter dagligen, så det är ju bara att vänta tills nån vill ha en egentligen.

Låter sunt, vissa dagar funderar jag över varför man inte kränger tomater hos lokala matgrossisten istället för att kämpa sig igenom sin dröm bransch. Som sagt tiden är enligt mig bättre placerad på nöjen, vänner och upplevelser än jobb när man är såpass ung. Även fast jag jobbar i snitt 45h/vecka vilket inte är speciellt mycket, så är jobbet allt annat än monotont. Det tar på krafterna att både försöka leverera samtidigt som man ska ta in en jäkla massa ny kunskap. Pengar har ingen betydelse i sammanhanget då utgifterna är såpass låga.

Permalänk
Skrivet av =ultrafox=:

Jag tog nyligen studenten (19 år gammal) från el och energi programmet inriktning dator och kommunikationsteknik som den så fint heter. Detta är en yrkeslinje som jag själv lagt till grundläggande behörighet till högskola (svenska 3 och engelska 6). Nu till det svåra, eftersom det är en yrkeslinje innebar detta att endast matematik 1a ingår, och det är helt enkelt för lite för att kunna studera på högskola oavsett vad du vill gå vad jag har förstått. Efter att dessvärre inte klara av förbannade kunder som telefonförsäljare så sa jag upp mig och bestämde mig för att plugga, då jag förstår att jag aldrig kommer kunna jobba med det jag brinner för (datorer/it i allmänhet) om jag inte har en eftergymnasial utbildning.

Nu har vi dock problemet och det som gör att jag tvivlar på min kompetens, eftersom jag läste 1a för 2 år sen har jag nu påbörjat en matematik 2c kurs på komvux, och det var bra mycket svårare än jag trodde. Detta får mig att tänka att om jag kör fast på 2c som de flesta verkar tycka är enkel, hur ska jag då klara av 3c och 4 och sen vidare på den matten högskolan kör med? Mycket handlar om motivation och disciplin, och jag vill inte sätta käppar i min framtida karriär bara för att jag har svårt för matten, så jag vill ju såklart försöka fixa detta nu.

Efter en smärre wall of text för att beskriva min situation, har någon erfarenhet av IT-tekniska yrkeshögskoleutbildningar? Har kollat lite på http://www.yhguiden.se/ och hittar ju en del intressanta, de flesta verkar däremot ha krav på matte 2a, men den är ju inte på samma nivå som 2c och uppåt givetvis.

Jag vill bara förtydliga att jag inte är ute efter att bli ingenjör eller systemutvecklare, jag vill bara vara en all-round IT-tekniker och är helt nöjd med lite mer okvalificerat jobb om man säger så, då det är sånt jag tycker är kul. Har lite erfarenhet av mina sommarjobb och praktik men det blir nog svårt för mig att få ett jobb om jag inte kan visa mer.

Tog också studenten i år så känner igen mig helt när det kommer till att hitta jobb. Väldigt svårt just nu. De flesta arbetsgivare vill att man ska ca 1 års erfarenhet osv. Finns ju dock junior jobb och en del instegs jobb som kommer upp ibland. Samt att här i stan verkar det finnas väldigt få lediga jobb inom IT. Testat att söka en del utanför kommunen Stockholm, Eskilstuna etc. Men verkar vara få företag/tjänster som tillåter pendling med kommunal trafik så som bussar och tåg. Är ju ett problem om man är som mig och inte har körkort. Men men det gäller att hålla humöret och motivationen uppe någon gång hittar man något förhoppningsvis. Ibland får man ju dem tankarna att man kanske skulle ha sökt till yrkes högskolan ändå istället för att leta jobb. Men då tänker jag "Men man hade nog hamnat här i alla fall".

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Inaktiv

Det finns många vägar till ett jobb, jag är dock inte så mycket för att man ska ta det lugnt. Utan kämpa istället på och se till att klara matten.

Angående KY så vet jag flera som har gått den vägen och kommit långt, det finns ju utbildningar inom skilda grenar som nätverk, java/C#, sharepoint, servrar/Exsi o.s.v och de flesta av dessa leder till riktigt bra jobb för den stora skaran.

Citat: Jag vill bara förtydliga att jag inte är ute efter att bli ingenjör eller systemutvecklare, jag vill bara vara en all-round IT-tekniker och är helt nöjd med lite mer okvalificerat jobb om man säger så, då det är sånt jag tycker är kul.
Vad som krävs för att vara en är allround tekniker stiger för varje år och ingenjör eller systemutvecklare är en mycket populär bakgrund till dessa idag. Enkla IT jobb som innebär att vägleda teknikanalfabeter minskas, dagens ungdom är född med en smartphone i handen. Ser man på de klassiska datorbutikerna så har de hård konkurrens ifrån de stora aktörerna och allt fler programvaror körs i molnet.
Ta t.ex mailprogram, förr kunde en kund komma till en datorbutik och behöva hjälp att återställa mailen, idag så finns mailet troligen hos gmail online..

Så mitt råd är plugga på och jag förespråkar både KY och högskola, där valet handlar om vad för typ man är Är man en ren plugghäst, ja självklart ska man läsa av landets finaste utbildningar eller ännu bättre lämna landet för MIT etc,
Men för andra så finns det olika val, har man svårt med det teoretiska så kan en praktisk ky utbildning vara riktigt grym väg att gå.

*edit,Ett generellt förtydligande *
Utbildning är i sin tur ingen garanti för jobb, då saker som personligheter etc spelar roll. Så när jag säger att de KY utbildningarna ovanför för den stora skaran leder till bra jobb, så betyder det ej att en person som slappar sig igenom en sådan utbildning, saknar intresse eller kanske har något som ligger personen till last få ett bra jobb. Men kämpar man på och anstränger sig inom ky-utbildningar som nätverk, java/C#, sharepoint, servrar/Exsi så är arbetsmarknaden ljust. Vissa läser dessutom 2 ky-utbildningar, t.ex servrar och nätverk blir en fin kombination.

Permalänk
Medlem

Gick en YH-utbildning till System- och nätverkstekniker för några år sedan.
Inga större problem att få jobb efteråt. Men man får vara beredd på att jobba som supporttekniker (1st eller 2nd line) eller adidastekniker några år. Det är stressigt, dåligt betalt och inte särskilt stimulerande, men det går att leva på i alla fall. Vissa har kanske tur eller kontakter och kommer direkt in på ett mer kvalificerat jobb men det hör nog till ovanligheterna.

Dock efter 2-3 års erfarenhet inom support i kombination med YH-utbildningen går det att söka sig till mer avancerade jobb inom IT, speciellt om du certar under tiden. Tror inte man har så stor nackdel av att ha läst YH istället för högskola eftersom företagen värdesätter arbetslivserfarenhet så mycket. Om något kan det vara en fördel att man gör praktik under YH (många får sedan jobb där de praktiserade).

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att skita i YH, det finns ingen mening med det.
Hur du än vrider och vänder på det så kommer du få sitta i en 1st-line/springa som adidastekniker ett par år innan du kan ta dig vidare, det är inget som en utbildning kommer ändra på. Det som spelar roll är verklig erfarenhet. Det kan förstås vara svårt fan i början att få tag i första IT jobbet, men när du väl har det så är det bara att stå ut med skitgöran och försöka visa framfötterna så mycket du kan.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lowngcawt:

Mitt råd är att skita i YH, det finns ingen mening med det.
Hur du än vrider och vänder på det så kommer du få sitta i en 1st-line/springa som adidastekniker ett par år innan du kan ta dig vidare, det är inget som en utbildning kommer ändra på. Det som spelar roll är verklig erfarenhet. Det kan förstås vara svårt fan i början att få tag i första IT jobbet, men när du väl har det så är det bara att stå ut med skitgöran och försöka visa framfötterna så mycket du kan.

Det är dock väldigt krävande att ens få chansen utan någon utbildning idag om man ej har något att visa upp.
Det man visar upp kan vara applikationer/webbsidor man har utvecklat, serverlösningar med kluster SAN etc som man har skapat etc.
Men för den allra största skaran så är det enklast att endast visa upp ett examensbevis, då detta är betydligt enklare än att göra något själv. Att skapa en hyfsat servermiljö för labb med redundans går väl på minst 300 000kr, vilket ytterst få arbetslösa ungomdar slänger upp. (2hostar ett SAN och lite annat, pengarna rusar iväg)

Angående första jobb så är väl firstline i vanligt tal för personer som inte kan något om IT som ska prata med andra som ej kan något, även om det är skillnad på var man är firstline hos. Är det emot tekniska kunder är det snarare så att man bör ha jobbar med utveckling av produkten i några år innan man kan börja ta emot generella supportsamtal.

Min åsikt är alltså det finns otroligt många vägar, KY och högskola är dock för den stora skaran den allra enklaste vägen som kan leda till bra jobb utan någon större ansträngning. Att starta ett eget IT företag direkt efter gymnasiet som vissa gör och tjänar storkovan är heller inte fel, men vi som tillhör den stora skaran skulle dock ej lyckas med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är dock väldigt krävande att ens få chansen utan någon utbildning idag om man ej har något att visa upp.

Exakt, utan utbildning kan det vara svårt att ens få jobb som first line. Idag måste man i princip vara överkvalificerad för att ens vara aktuell för jobbet. Vet många som läst på högskola och ändå fått börja som first line.

Det är absolut inte slöseri att ha en utbildning, arbetsgivare tittar på helheten - arbetslivserfarenhet, cert och utbildning (och givetvis personlighet o.s.v.).

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Kolla in Hyper Island, jag har själv gått skolan och rekommenderar den varmt.

Kanske inte det ultimata om du vill sitta och knacka kod hela tiden, men definitivt ett bra språng ut i arbetslivet, särskilt om du skulle få för dig att du vill arbeta internationellt/starta eget. Värt en googling!

Edit: Skummade kanske din text lite för fort, men min rekommendation står kvar. Intagningen sker dessutom inte mycket på betyg, utan du får göra arbetsprover och intervju.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera yrkeshögskolor (KY)

Du kommer ut i arbetslivet på ett helt annat sätt än på högskolestudier och får möjlighet att skapa kontakter på intressanta företag.
Visar du framfötterna är det i regel inga problem att få extraknäcka hos företagen du har praktik på , och det är inte helt ovanligt att ha anställningskontraktet klart vid avslutad utbildning.
Du får ofta ett fokus på det som företagen efterfrågar istället för all stoppning och formalia som universitet älskar att slänga in.

Jag anställer hellre någon som har KY-utbildning än universitet, ofta har dessa människor mer praktiskt sinnelag än teoretikerna som läst om allt men saknar den praktiska "hands on" erfarenheten.

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//