Permalänk
Medlem

Repeater ger ingen uppkoppling

Hej, jag har nu haft en repeater liggandes ett tag som jag inte riktigt förstått mig på, när jag drar igång den och kopplar upp den mot routern så kan jag inte surfa via wifi, min Ps4 får ingen IP, telefonerna har signal men kan ej komma ut på nätet.

enligt manualen så ska man bara klicka på WPS knappen på receivern och WPS knappen på routern så ska det vara up and running. Den är inställd på Repeater mode.

den heter zyxel wap3205 v2.

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

WPS ska man aldrig använda, det ska kopplas ur (löjligt enkelt att knäcka). Lär dig logga in på repeaterns "hemsida" för att konfigurera den manuellt istället. Välj WPA2-PSK som kryptering.

Sen är ju repeater rätt ofta fel lösning (och i stort sett aldrig en bra lösning), den kan lösa problem som beror på långa avstånd, men ofta har folk problem pga mkt störningar och då är repeater oftast helt fel lösning.

Permalänk
Medlem

@teejee: använder den som repeatar då signalen dör ut på nedervåningen pga alla hörn nerför trappan, ska signalen sedan genom en stängd dörr så dör den helt, utgick från att detta berodde på hörn och dörrar, men det kanske bara är störningar? hur minimerar man i så fall dessa störningar?

Permalänk
Medlem

Använd accesspunkt ist betydligt bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Rekordmedlem

Din Zyxel går att använda som accesspunkt, då drar du en kabel till routern för att ansluta den och då komemr du att få bättre prestanda, kan du inte koppla in den så i stället ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Din Zyxel går att använda som accesspunkt, då drar du en kabel till routern för att ansluta den och då komemr du att få bättre prestanda, kan du inte koppla in den så i stället ?

villa ha en repeater för att slippa en sladd emellan då jag i princip kan placera routern i mitten av trappan istället om det är det som måste göras, men verkar luta åt att det får bli med sladd istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av t3ddyyy:

villa ha en repeater för att slippa en sladd emellan då jag i princip kan placera routern i mitten av trappan istället om det är det som måste göras, men verkar luta åt att det får bli med sladd istället.

Kan du inte använda Zyxeln som ap utan att flytta routern, du bör ha minst en ap på varje våning om du tänker använda wifi och vill att det ska fungera bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte använda Zyxeln som ap utan att flytta routern, du bör ha minst en ap på varje våning om du tänker använda wifi och vill att det ska fungera bra.

så att dra en nätverkskabel och ha AP på nedervåningen och sedan köra routern för övervåningen, det går, men då måste jag hem o klura hur man ska göra för att inte ha en kabel tvärs genom stället men blir nog bäst så med tanke på svaren jag fått hittills.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av t3ddyyy:

så att dra en nätverkskabel och ha AP på nedervåningen och sedan köra routern för övervåningen, det går, men då måste jag hem o klura hur man ska göra för att inte ha en kabel tvärs genom stället men blir nog bäst så med tanke på svaren jag fått hittills.

Att slippa passera bjälklaget mellan våningarna är bra, det är ofta kraftigt byggt och rätt tjockt så radiosignalen brukar dämpas rätt kraftigt i det men innerväggar är brukar vara klenare byggda och dämpa mindre så en ap per våning är bra (om du inte kan dra kabel hela vägen.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.