App som har koll på internet anslutningen, uptime, Ping, disconnection?

Permalänk

App som har koll på internet anslutningen, uptime, Ping, disconnection?

Hej.

Jag har köpt mig Devolo dLAN 1200+ WiFi ac Starter Kit.

Jag litar inte på att den har kontakt med internet hela tiden då jag ibland upplever att jag inte kan öppna webbplatser.

Tänkte jag skulle prova detta innan min ånger rätt går ut.

Det är oacceptabelt att betala 1600kr om den inte kan hålla uppe nätet.

Så det jag undrar är om det finns någon Android app som kan hålla koll på uptime eller vad man nu ska kalla det.

Så kan antingen min platta eller min extra mobil ligga och logga detta.

Räcker ju med en app som pingar en webbplats var 5 sekund eller något och loggar det när det sker förändringar.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Inaktiv

Allvarligt? Du köper en sådan lösning och förväntar dig att det ska fungera klockrent hela tiden?

Det är bara att glömma det finns allt för många faktorer som spelar in i form av störningar m.m för att det ska fungera så.

Bättre att du installerar ett riktigt nätverk istället om du är ute efter stabilitet.

Permalänk
Medlem

Kanske kan "Network Monitor Mini" hjälpa dig.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Har du en dator inkopplad så öppna bara cmd/terminalen och skriv

Windows

ping 8.8.8.8 -t

Unix baserade (inklusive MacOS)

ping 8.8.8.8

Så ser du hur lång tid det tar för dig att nå googles DNS samt om du kunde ansluta. Både avslutas med CTRL+C. Du kan köra dem hur länge som helst.

@anon244184
Powerline Communication kan ofta fungera riktigt stabilt med ett litet påslag på några ms i latens så du kan släppa lite på fördommarna om allt utom nätverkskabel. Visserligen är nätverkskabel guld och kör själv det när det är möjligt, men det finns alternativ. Sedan säger jag däremot inte att WiFi accesspunkten i PLC enheten lär vara helt stabil precis som med allt trådlöst.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Du kan testa appen "PingTools Network Utilities".
Under "Watcher" kan du lägga ett antal hosts som pingas regelbundet (Check periodically).
- se om ditt nät funkar (routerns ip, 192.168.1.1 är vanligast)
- se om Internet funkar (t.ex google.com)
- se om powerline funkar (ip för PLC, enklast om du sätter en statisk ip i router-interfacet)
Då får du en logg över hur uppkoppling fungerat över tiden.

Tyvärr är minsta perioden 1 minut, så du kan inte se för kortare intervall än så, men är det problem lär du se var det är i allafall.

Permalänk
Skrivet av anon244184:

Allvarligt? Du köper en sådan lösning och förväntar dig att det ska fungera klockrent hela tiden?

Det är bara att glömma det finns allt för många faktorer som spelar in i form av störningar m.m för att det ska fungera så.

Bättre att du installerar ett riktigt nätverk istället om du är ute efter stabilitet.

Funkar det inte så visst blir det lösningen. Men googlade på det och kollade div tester innan köp och hittade inget fel som de äldre varianterna verkar ha så som att den bryter kontakten hela tiden.

Men använder min 14 dagars ångerrätt om jag inte får igång det.

Skrivet av philipborg:

Har du en dator inkopplad så öppna bara cmd/terminalen och skriv

Windows

ping 8.8.8.8 -t

Unix baserade (inklusive MacOS)

ping 8.8.8.8

Så ser du hur lång tid det tar för dig att nå googles DNS samt om du kunde ansluta. Både avslutas med CTRL+C. Du kan köra dem hur länge som helst.

@anon244184
Powerline Communication kan ofta fungera riktigt stabilt med ett litet påslag på några ms i latens så du kan släppa lite på fördommarna om allt utom nätverkskabel. Visserligen är nätverkskabel guld och kör själv det när det är möjligt, men det finns alternativ. Sedan säger jag däremot inte att WiFi accesspunkten i PLC enheten lär vara helt stabil precis som med allt trådlöst.

Problemet är att jag inte har någon dator som är flyttbar, annars hade jag testat det, är mycket lättare att hitta program till PC än android.

Har använt mig av Ping My Site som 1 gång i minuten skickar en signal till googles sever och den har inte fått fel en enda gång, har haft allt från 200ms till 1600ms.

Har lagt upp en film på hur deras cockpit app beter sig på min telefon: https://youtu.be/wD2bdoIrFKY

Ska pröva de appar ni rekommenderar.

Ska även se om jag får någon support från devolvo själva.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Skrivet av AndersHu:

Du kan testa appen "PingTools Network Utilities".
Under "Watcher" kan du lägga ett antal hosts som pingas regelbundet (Check periodically).
- se om ditt nät funkar (routerns ip, 192.168.1.1 är vanligast)
- se om Internet funkar (t.ex google.com)
- se om powerline funkar (ip för PLC, enklast om du sätter en statisk ip i router-interfacet)
Då får du en logg över hur uppkoppling fungerat över tiden.

Tyvärr är minsta perioden 1 minut, så du kan inte se för kortare intervall än så, men är det problem lär du se var det är i allafall.

Programmet "PingTools Network Utilities" verkar kanon.

Men när jag ska pinga är det ICMP Ping jag ska använda då? Det har nämligen inte funkat på något av dom program jag testat. Har bara kunnat köra TCP Port.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sabelström:

Programmet "PingTools Network Utilities" verkar kanon.

Men när jag ska pinga är det ICMP Ping jag ska använda då? Det har nämligen inte funkat på något av dom program jag testat. Har bara kunnat köra TCP Port.

Ja, "ICMP Ping" är det som ska köras för att kolla nätverksanslutningen.
Övriga val är för att testa enskild TCP port eller web-anslutning.

Permalänk

Ok, då finns det nog ett problem, får alltid massa olika felmeddelande när jag kör ICMP Ping oavsett program.

Ska pröva på en annan android, verkar som problemet är min extra mobil. För på min bruksmobil och frugans platta går det streama tex från youtube i 720 utan problem, medans mon extra mobil klarar av att spela upp några sekunder i sämsta kvalitet sen fryser bilden.

Men cockpit appen beter sig lika oavsätt android hårdvara.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |