Nyfiken på vad som kan hända vid flashing av bios när strömmen går

Permalänk
Medlem

Nyfiken på vad som kan hända vid flashing av bios när strömmen går

Hej

Fick bara en liten tanke på vad som kan hända under processen vid flashing av bios på moderkortet. Frågan lyder: Vad händer om man flashar bios och under processen går strömmen, kan man ominstallera bios om det blir korrupt eller blir moderkortet värdelöst om du inte byter bios chipet?

PS
Det är ingenting jag kommer att göra, gjorde det förut för att kunna använda 4790k några år tillbaka. Bara av en ren nyfikenhet är därför jag frågar. Och förlåt om det är i fel tråd.

Permalänk
Rekordmedlem

Det bios du håller på att flasha blir troligen korrupt men en del moderkort har dubbla kretsar för att de inte ska bli "skrot" om en flashning går fel.
Det kan även gå att byta minneskrets eller programmera den via en extern programmeringsenhet, exakt om/hur man kan rädda moderkortet beror på vilket moderkort det är, kolla i manualen om det finns nån räddningsfunktion och hur den i så fall fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bios du håller på att flasha blir troligen korrupt men en del moderkort har dubbla kretsar för att de inte ska bli "skrot" om en flashning går fel.
Det kan även gå att byta minneskrets eller programmera den via en extern programmeringsenhet, exakt om/hur man kan rädda moderkortet beror på vilket moderkort det är, kolla i manualen om det finns nån räddningsfunktion och hur den i så fall fungerar.

Tack för svaret, ska väl börja kolla i manualen för mitt moderkort om det står något om det.

Permalänk
Medlem

I regel är det väldigt obra om strömmen går under flashning - somliga har bootstrap eller annan mekanism som gör att man kan återuppta flashningen - men det är inget man skall räkna med.

Krasst sett bör all uppdatering på Flash-minne/firmware ske med datorn ansluten till en UPS eller om det sitter på laptop en, välladdad och fungerande batteri i denna.

Permalänk
Medlem

@xxargs:

Eftersom de inte tar en timme att flasha utan snarare mindre än en minut samt med tanke på hur ofta man blir av med strömmen chansar jag nog i fortsättningen också utan UPS. Men visst har man extrem otur eller bor på ett ställe där man oftare blir av med strömmen så.