Permalänk

Datorn startar inte med nytt grafikkort

Hej

Har detta systemet

Asus P8Z68-V PRO, Z68, Socket 1155, ATX
Corsair 16GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE 5
Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB
XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze
EVGA GeForce GTX 560Ti 1024MB DS SOC
Samsung 850 Pro Series 256GB
AOC Q3277PQU A-MVA 32"

Köpte ett nytt grafikkort idag (asus gtx1070) men när jag kopplar in det så vägrar datorn starta. Den är stendöd helt enkelt.

Testar jag utan graffe startar den direkt, har testat resetta biosen, vilket inte hjälpte. Några andra tips man kan testa, eller tips på vad som kan vara fel?

Permalänk

Börja med det gamla grafikkortet igen och se om du får bild. Annars har något hänt med moderkortet eller någon annan kabel.

Kollade du idiotgrejerna också? DVS.

Är kortet ordentligt insatt?
Power till grafikkortet?
Bildskärmskabel till rätt port på grafikkortet? speciellt om du har flera portar av samma sort.

Ser ut att vara grafikport direkt på moderkortet. Ger den signal?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kan vara att du måste uppgradera bios för att moderkortet ska fungera med det nya grafikkortet. Läs på tillverkarens hemsida om vilken bios du måste ha.

Visa signatur

Dont worry be happy

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Börja med det gamla grafikkortet igen och se om du får bild. Annars har något hänt med moderkortet eller någon annan kabel.

Kollade du idiotgrejerna också? DVS.

Är kortet ordentligt insatt?
Power till grafikkortet?
Bildskärmskabel till rätt port på grafikkortet? speciellt om du har flera portar av samma sort.

Ser ut att vara grafikport direkt på moderkortet. Ger den signal?

Hej tack för svaret, testade att sätta i det gamla får bild direkt. Grafikkortet är rätt inkopplat vad jag kan se

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tarumbar:

Kan vara att du måste uppgradera bios för att moderkortet ska fungera med det nya grafikkortet. Läs på tillverkarens hemsida om vilken bios du måste ha.

Tack ska kolla upp det moderkortet är ju från 2011

Permalänk
Medlem

Kör också z68 och 2500k, uppgraderade till 1070 nyligen. Misstänker att mitt moderkort kostade mindre än din (Gigabyte GA-Z68AP-D3), och jag kopplade bara in nya GPUn och satte på, inga problem.

Jag säger det här enbart för att brorsan råkade med denna blunder rätt nyligen: Om det finns uttag för två strömsladdar på grafikkortet är det inte ett alternativ, båda ska alltså kopplas in.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem!

Som sagt hade jag samma problem när jag köpte ett gigabyte gaming xtreme 1070, inget funkade tills jag precis skulle lägga ner hade jag försökt boota ca 6 ggr tagit ut och satt tillbaka kortet flera gånger, till slut flashade jag in samma bios en gång till, och PRESTO boot och allt funkade klockrent! Testa detta för kortet är asbra ihop med en 2500 eller 2600, flaskar inte farligt mkt vid oc dvs

Visa signatur

-Fint ska de va!
sade käringen som fick mahognyflisor i baken.....

Permalänk
Medlem

Många socket 1155 från sandy bridge generationen är tvugna att göra en bios update vid nyare grafikkort.
Det var redan i nvidias 700 serie dwt uppstog om jag inte minns fel.
Lycka till

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc